Kvalitetsmärket BMW

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Duktig Peter...men så kan väl inte du köra med ditt ,gamla engelska lik ...:krama
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Japansk industris USP är tillförlitlighet och jämnhet i produktionen. Europeisk industris USP är snarare först med det senaste och kanske också toppnivå på tekniken.

Följer därav att japanska hojar KOMMER att vara mer felfria än europeiska…
Haft BMW boxer och en dröse japs. Numera Honda sedan ca 10år.
Inga problem med BMW, japsen bra de med.
en yammamoppe av tre, har haft minimala problem.
Bra underhåll är nyckeln.
Min kawa 200 (första MC’n) hade vissa problem men som första hoj var den gammal o risig
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra inlägg som ser till att SportHoj bli mer levande! :tummenupp :tungan:krama


Jag tycker du låter lite teknikfientlig. :tungan:krama;)
Tycker du att brytare är bättre? :hihi
Jag håller med dig, de kräver visserligen lite kärlek och omvårdnad men går att laga. ;)

Trycka på en knapp? Man måste ju plocka fram nyckeln ur fickan och sätta tillbaka den varenda gång… och så glömmer man den i osv

Keyless är smutt. Det är som med farthållare på MC: innan man provat fattar man inte ens grejen.
Nej, jag är långt ifrån teknikfientlig, eller för den delen utvecklingsfientlig, men jag har efter att ha jobbat med kritiska/känsliga system i både samhälls- och produktionskritiska miljöer i några decennier insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor. Jag har faktiskt aldrig glömt nyckeln i bilen, eller i hojen, så jag ser inte problemet.

Sen älskar jag kluriga finesser, men då är det mer ur teknikporrsperspektiv, inte i något som ska användas i praktiken, och time to market styr utveckling, testning och kvalitet.

Och ja, jag har farthållare i bilen, och nej, jag använder den otroligt sällan, eftersom jag ofta upplever att bilen drar mer med den (den är ju inte prediktiv och ökar i nedförsbackar och backar pyttelite uppför tex). Och jag är generellt sett emot system som passiviserar mig som förare. Visst är det bekvämt att ha benen lite i kors, luta sig tillbaka, ställa farthållaren på skyltat och sen bara mata mil. Men det är inte min bild av en säker och aktiv förare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, jag är långt ifrån teknikfientlig, eller för den delen utvecklingsfientlig, men jag har efter att ha jobbat med kritiska/känsliga system i både samhälls- och produktionskritiska miljöer i några decennier insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor. Jag har faktiskt aldrig glömt nyckeln i bilen, eller i hojen, så jag ser inte problemet.

Sen älskar jag kluriga finesser, men då är det mer ur teknikporrsperspektiv, inte i något som ska användas i praktiken, och time to market styr utveckling, testning och kvalitet.

Och ja, jag har farthållare i bilen, och nej, jag använder den otroligt sällan, eftersom jag ofta upplever att bilen drar mer med den (den är ju inte prediktiv och ökar i nedförsbackar och backar pyttelite uppför tex). Och jag är generellt sett emot system som passiviserar mig som förare. Visst är det bekvämt att ha benen lite i kors, luta sig tillbaka, ställa farthållaren på skyltat och sen bara mata mil. Men det är inte min bild av en säker och aktiv förare.

Jag håller med dig i allt, och jag blir kallad teknikfientlig av de som vill ha all denna, i mitt tycke, onödiga skit. :krama
När jag lägger benen i kors, lutar mig tillbaka och matar mil då kör jag inte, nej jag åker, åker tåg! :crash

Nu började jag som nybörjare köra med BMW-folk men det är mer än 40 år sedan så även om propellern känns igen


Bra bilder och härligt språk! :tummenupp


Modärn teknik är skit! 9.05 in men inte en BMW :gnissla

 
  • Gilla
Reaktioner: RN

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor.
"Alla som har åkt äventyr med hoj har antingen byglat bort, lärt sig bygla bort eller blivit bärgade på grund av stödsensorn...."

Jag minns inte i vilken äventyrshoj-film det sas, men jag tror det var någon av "Long way" filmerna.

Är den bra, ja, är det något som kan ställa till problem, också ja.
Ska man eliminera problemet innan man åker och bygla bort den då, eller ska man bara tillverka bygeln och ha den med sig? Valfritt.

Jag har aldrig blivit stående för att det är slut batteri i nyckeln, för mina nycklar har aldrig haft batterier.
På en modern hoj, köp ett reservbatteri och ha med dig.
Behöver du inte använda det så är det en kostnad motsvarande en Vuxenvälling på Starbucks
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj:gnissla
Och alla kardaner bytes gratis var 6000 mil för alla 1200/1250 vattenkylda. Infon nedan är stulen från advrider.com, och absolut inte verifierad som korrekt från BMW, men det förefaller onekligen så:

BMW MOTORCYCLE

SERVICE INFORMATION

INFO337390

MAINTENANCE SCHEDULE CHANGE

R 1200 / 1250 GS (K50)

R 1200/1250 GS ADVENTURE (K51)

R 1200 / 1250 RT (K52)

R 1200/1250 R (K53)

R 1200 / 1250 RS (K54)

10.2023

FACTS

A changed maintenance plan has been in effect for all K5x models since October 2023. For the first time, it includes maintenance positions for the cardan shaft.

CF NOTE

The validity of the new maintenance plan is not limited to vehicles that were affected by service campaign 0033130000, but applies to all K5x models - even retroactively. If the validity is retroactive (model year 2023 and older), communication will be sent to customers. This is subject to different requirements depending on the market and may therefore be described in a separate service information.

For all vehicles from model year 2024, the maintenance plan change is already part of the operating instructions, so it is not communicated separately.

All vehicles with model year 2023 and older are marked with this service information.

NEW MAINTENANCE CONTENT

• Mandatory: Replace the cardan shaft every 60,000 km of mileage of the cardan shaft - the mileage must be checked!

o Mileage of the cardan shaft: if the shaft of the vehicle has already been replaced once at 30,000 km (vehicle mileage) (as can be seen, for example, from the service history in AIR), then a replacement as part of maintenance is only necessary at 90,000 km (vehicle mileage). .

o This maintenance position is free for all customers, regardless of the age and mileage of the vehicle or the customer's service history.

Billing is carried out using the finding number 9033009900. (The finding number 87331000000 originally stated in AIR does not work as intended and will be changed to the new number in AIR with release 12/23).

• Voluntary (offer to the customer as part of the service acceptance): Check the cardan shaft using the ISTA-guided test method and grease the splines every 20,000 km

o This maintenance measure is carried out at the customer's expense (not included in central service inclusive packages).


o If a replacement becomes necessary due to the inspection of the cardan shaft (test result It. ISTA), this can be billed
with the corresponding normal findings regardless of age and mileage (no billing for service action 0033130000!).

o If a replacement becomes necessary due to the inspection of the cardan shaft (test result It. ISTA), this can be billed

with the corresponding normal findings regardless of age and mileage (no billing for service action 0033130000!).

CF NOTE

For vehicles for which service action 0033130000 has not yet been completed, this must be carried out first. All conditions for maintenance described above apply after the service action has been carried out.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Del två av serviceinformationen från min post ovan (för många tecken):

FREQUENTLY QUESTIONS
To support your customer communication, please use the help listed below. If you have any further questions, please contact your responsible market manager.
What changes does the maintenance plan for the R 1200/1250 models (K5x) have and since when are they valid?
BMW Motorrad has decided to adjust the maintenance schedule for the above-mentioned models in the interest of customer satisfaction over the life of the vehicle. The following content has been newly added:
- Replace the cardan shaft every 60,000 km (mileage of the cardan shaft, not the vehicle). This exchange takes place over the entire lifespan of the vehicle at BMW Motorrad’s expense.
- Maintenance recommendation: check the cardan shaft every 20,000 km (tester-guided test method) and re-grease the splines. This recommendation is not a mandatory content of the maintenance plan and is only carried out at the customer's request and expense.
The changed maintenance plan has been valid since the beginning of October 2023, and for vehicles with model year 2024 even since the start of production in August 2023.
Which vehicles are affected by the change?
The changed maintenance plan applies to all R 1200 / 1250 models (K5x) since the start of production (also retroactively).
Why is the cardan shaft no longer maintenance-free?
During ongoing field observations, BMW Motorrad has discovered that the cardan shaft of the R 1200 / 1250 models (K5x) occasionally suffers damage that impairs the function of the drive.
In individual cases, propulsion can be lost. The cases we know of show an increase with higher mileage, and there is also a connection with the technical design of the drive train (including driving position) and the segment-specific usage behavior.
These complaints occur to a greater extent with the R 1200/1250 GS models and government vehicles in the series than with the road models. Against this background, a service campaign was decided on for these models in 2022, as part of which the cardan shaft would be replaced at 60,000 km and at low temperatures.
After more frequent mileage, a specially developed test method is used to check for previous damage to the universal joints.
In the road-oriented models of the R 1200 / 1250 family, cardan damage only occurs extremely rarely.
The more moderate chassis geometry (lower articulation angle of the cardan shaft in the swingarm) as well as the usage profile without any terrain component ensure a significantly lower load level on the component.
Nevertheless, BMW Motorrad has decided to adapt the maintenance schedule for all models in the interest of customer satisfaction over the service life and as a preventive quality measure.
What costs will affected customers incur?
The mileage-related replacement of the cardan shaft is free of charge for customers over the entire life of the vehicle, even if the replacement limit has been reached several times and regardless of the vehicle's age.
The recommended (voluntary) inspection every 20,000 km increases the workload as part of the inspection by 9 AW.
Why is the exchange mandatory and the verification voluntary?
In view of the higher risk of damage as the duration increases, BMW Motorrad ensures that customer satisfaction is the focus over the entire lifespan of the vehicle by offering preventive, free replacement of the cardan shaft at regular intervals, even for older vehicles and frequent drivers. Checking and re-greasing at intervals is at the customer's discretion in order to take into account the different operating conditions of the vehicles and the personal priorities of the driver.
Why is the exchange carried out at the expense of BMW Motorrad, but the inspection is subject to a charge to the Customers?
Since BMW Motorrad is changing the maintenance plan retroactively, it would not be customer-oriented to subsequently impose increased maintenance costs for standard content on affected owners of an R 1200/R1250. BMW Motorrad will therefore cover the costs of replacing the cardan shaft for maintenance reasons. With the voluntary inspection every 20,000 km, it is the customer's decision whether to have this carried out or not. It is therefore his decision whether he wants to bear the associated costs or not.
Will the customer suffer any disadvantages if he foregoes the voluntary, paid inspection?
No, this does not result in any disadvantages for the customer. A rejection of the maintenance recommendation is not documented in the service history.
How will affected customers find out about the changed maintenance plan?
Depending on the country, affected customers with vehicles up to model year 2023 will either be given an insert for the operating instructions during their next visit to the workshop or sent directly with an information letter.
From model year 2024, the maintenance plan is already included in the operating instructions; affected customers will no longer be informed separately.
Will there also be maintenance plan content for the cardan shaft for other series with cardan drive in the future? For new series there may be maintenance plan content for the cardan shaft (e.g. for the R 1300 GS).
There are no changes to the maintenance plans for existing series (K series, R nineT models or R 18 models). (On the R 18 models, re-greasing the splines with spray wax as part of every maintenance visit has been mandatory since their market launch).
Why do the maintenance schedule contents of the R 1300 GS differ from those of the previous model?
The specifications for replacement and maintenance intervals depend on the technical design of the component and its use in the respective vehicle.
Why isn't replacing the cardan shaft on the R 1300 GS free of charge for the customer?
BMW Motorrad will cover the costs of replacing the cardan on the K5x series, as the maintenance plan change is made retroactively for the vast majority of customers, i.e. the customers Purchase did not have to assume that these inspection costs would be incurred. This is not the case with the R 1300 GS, here is the wait
AFFECTED VEHICLES
A list of the affected vehicle identification numbers is made available to the affected markets on a daily basis in the TCM (Technical Campaign Management). Affected BMW motorcycle Partners will receive a list of their vehicle identification numbers in the known local systems as soon as the promotion has been approved by the respective market.
Before processing the technical action, it must be checked in AIR or S-Gate whether the vehicle is actually affected by this action. Not all vehicles in a model series are always affected by an action.
CONTACT
Dorit Mangold, EX-VA-2
Phone: +49 89 382 33664
E-Mail: info.campaign@bmw-motorrad.com
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj:gnissla
Kan jämföras att slutväxeln på en BMW R90S höll över 40000 mil ....
men den slutväxeln var ju tillverkad på 1970-talet !
1970-talet då när BMW var ett kvalitetsmärke eller vad tycker ni ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan jämföras att slutväxeln på en BMW R90S höll över 40000 mil ....
men den slutväxeln var ju tillverkad på 1970-talet !
1970-talet då när BMW var ett kvalitetsmärke eller vad tycker ni ?
På sjuttiotalet kanske det var mer normalt att man servade sådana grejer än vad det är idag?

Det sagt så år 8000 mil är ju halvdåligt, när är senast någon bytte diff på en bil?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På sjuttiotalet kanske det var mer normalt att man servade sådana grejer än vad det är idag?

Det sagt så år 8000 mil är ju halvdåligt, när är senast någon bytte diff på en bil?
Ganska vanligt förr men även på vissa bilar i modern tid, tex Jeep GC 5,9... Bytte även diff på min MB 300TE 4-MATIC då den var slut redan vid 23.000 mil.

Att BMW tar ansvar för denna sak kostnadsfritt för alla framtida kunder under hojarnas hela återstående livslängd är ju ett ansvarstagande som andra tillverkare kunde ta efter.

Jag får ny kardan i april, med 8.500 mil på mätaren är det bara att köra vidare med nya grejor där bak.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag får ny kardan i april, med 8.500 mil på mätaren är det bara att köra vidare med nya grejor där bak.
Får du en ny kardan för att den nuvarande har packat ihop, eller för att du passerat 6000 mil som nämns ovan? (själv fick jag en ny vid 2000 mil - men efter garantitiden - pga att den första rostat fast i splinesförbandet).
Ställer frågan för att serviceåtaganden efter garantitiden hanteras olika beroende på marknad - jämför VW:s hantering av "ful"-mjukvaran där USA-kunder fick skadestånd medan EU-kunder bara fick ny mjukvara (och högre förbrukning)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får du en ny kardan för att den nuvarande har packat ihop, eller för att du passerat 6000 mil som nämns ovan? (själv fick jag en ny vid 2000 mil - men efter garantitiden - pga att den första rostat fast i splinesförbandet).
Ställer frågan för att serviceåtaganden efter garantitiden hanteras olika beroende på marknad - jämför VW:s hantering av "ful"-mjukvaran där USA-kunder fick skadestånd medan EU-kunder bara fick ny mjukvara (och högre förbrukning)
Läs Doolars inlägg. Det blir byte till ny kardan trots att jag har smort mina splines regelbundet och inga fel i övrigt.

BMW har fått ett antal fel på sina nya hojar men de har ju tagit ansvar för dem. Så behåller man kunder - trots fel - och de kan uppenbarligen fortsätta att ta SNUSKIGT betalt för nya hojar.

Men det betyder också att man törs köpa en begagnad.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Läs Doolars inlägg. Det blir byte till ny kardan trots att jag har smort mina splines regelbundet och inga fel i övrigt.

BMW har fått ett antal fel på sina nya hojar men de har ju tagit ansvar för dem. Så behåller man kunder - trots fel - och de kan uppenbarligen fortsätta att ta SNUSKIGT betalt för nya hojar.

Men det betyder också att man törs köpa en begagnad.
Exakt. Fel gör alla, det är hur man tar hand om kunderna efter som är det viktigaste, och det är ju svårt att klaga på att få fria byten av kardan resten av hojens livstid. Mil eller hur den är servad spelar ingen roll heller. Inget tjafs om vem som äger heller etc.

Jag ska ringa JE68 i veckan och höra när de kan ta min 10500-milare.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Imponerad men ju skickligare tekniker desto enklare hjälpmedel.

Lelles hade/har(?) ett papper om felssökning av laddningen.
Lossa generator ledningarna från regulatorn, starta hojen och låt motorn gå på tomgång.
En 12 V 55V/60V H4 kopplas in mellan L1 och L2, mellan L1 och L3, mellan L2 och L3.
Ska lysa lika mycket.
Klarar generatorn det här testetn är det inte avbrott i lindningarna, BRA #

En 12V 55V/H4 kopplas in mellan
L1 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L2 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L3 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls

Klarar den det här testet är det inte kortis mellan lindningarna och motorn, statorn har inte "brunnit" , BRA

Slutsats: Inget fel på generatorn / statorn, om hojen laddar dåligt ändå så är felet på "likriktare-Regulator" byt Regulatorn.

# Kan vara ide ansluta 12V 55/60W H4 lampan mellan halvljus och helljusanslutningarna så det blir en 24V "115" W lampa för att undvika att en glödtråd brinner av direkt pga hög tomgångsspänning.. Trots test på tomgång. Min anm.
Mycket bra!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj:gnissla

Oavsett vem som betalar så får man ju flera kvalitetskedjor för 9000 spänn…Och att byta tre-fyra stycken kedjor känns fortfarande som ett mindre jobb än att byta en enda kardan…

Suck. Tur att Spårt Hojjar har kedja så man slipper detta svammel.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Naturligtvis får kunderna betala för alla kardanbyten i slutänden.
There is no such thing as free lunch. ;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top