Kvinnornas motorcykel...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så många som tittat på bilderna.. så få som läst texten till och förstått vad projektet gått ut på....

Det har ju inte handlat om att göra en traditionell hoj till hojintresserade kvinnor utan om att samla egenskaper som icke hojintresserade kvinnor hade önskat hos en hoj och sedan sätta ihop dem till en koncepthoj.....

Lite som om icke bakningsintresserade killar fått tycka till om bakmaskiner och det hade sats ihop till en konceptmaskin så hade vi fått se en mattsvart eller metalliclackad skapelse med inbyggd platt-tv som knådade degen´samtidigt som den serverade oss kall öl.....

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Så många som tittat på bilderna.. så få som läst texten till och förstått vad projektet gått ut på....

Det har ju inte handlat om att göra en traditionell hoj till hojintresserade kvinnor utan om att samla egenskaper som icke hojintresserade kvinnor hade önskat hos en hoj och sedan sätta ihop dem till en koncepthoj.....

Lite som om icke bakningsintresserade killar fått tycka till om bakmaskiner och det hade sats ihop till en konceptmaskin så hade vi fått se en mattsvart eller metalliclackad skapelse med inbyggd platt-tv som knådade degen´samtidigt som den serverade oss kall öl.....

Nja..

"Konceptmotorcykeln Verðandi är helt framtagen utifrån kvinnors förutsättningar och behov. 250 svenskar tillfrågades om deras relation till motorcyklar. Även icke-motorcykliser tillfrågades för att få svar utanför de vedertagna ramarna."

Alltså såväl motorcykelintresserade som icke (och, verkar det som, såväl män som kvinnor). Det kan ju också nämnas i sammanhanget att det är två män som står bakom konceptet.

Ett mer intressant fordon i sammanhanget är väl närmast nya Z4:an som, om jag inte missminner mig, designades av två kvinnor med kvinnor i åtanke.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nja..

Alltså såväl motorcykelintresserade som icke

"Utifrån ett digert researchmaterial började Verðandi att ta form. Projektet genomfördes på Semcon Total Design Centre i Göteborg. Researchmaterialet kokades ner till följande fokusområden, där man identifierade kvinnornas önskemål:"

Ålrajt ålrajt... Inte enbart ointresserade men med tanke på att bara en liten andel av kvinnorna är intresserade så lär input:en från de icke intresserade bli betydligt större och således alltså får de mycket önskemål och förslag som kommer från personer som saknar förkunskaper och intresse i hojar...

Min poäng är snarare att de börjat med ett blankt papper, frågat en massa cheyor om vad de hade önskat hos en hoj och sedan byggt den utan att vara låst i klassiska hojbyggarprinciper och konventioner...

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

Jeremy Clarkson byggde ju en mixer med V8 i nått program med Top Gear.
:glömdet

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bromsarna kommer att bita bra som fan på den där (när den är körbar).
Synd bara att de kommer att rulla i all skit också.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag både läste och förstod, inte tusan blev resultatet mindre läskigt bara för det:näsblod
Vad är läskigt med den?

Edit:
Förut gick ett program på TV där ett par industridesigners tog på sig att förbättra befintliga prylar genom att förutsättningslöst rita om dem med hänsyn till de vanligaste klagomålen och önskemålen.

Många gånger fick de fram en pryl som var avsevärt mycket bättre än "orginalet" men som aldrig blev annat än en prototyp just för att "kreti och pleti" hade så förutfattade meningar om hur just en sådan pryl skulle se ut så att deras version inte kunde lanseras.

Ett exempel var när de tog fram en helt ny flygplansstol. Den skulle tillåta mer benutrymme, bekvämare sittställning, vara säkrare än "vanliga" flygstolar och dessutom tillåta att man vick skönare ligg/vilo-ställning...

Tyvärr kastades idén av en enda anledning:
- Folk blev osäkra eftersom stolen SÅG bräckligare ut. Folk ville ha de gamla tjocka, obekväma stolarna eftersom de UPPLEVDES som robustare och säkrare...

Folks förutfattade meningar om hur saker "ska" se ut stjälpte således en strålande produkt.

Last edited:

Miah

Lite bakom
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag är mest fundersam över vad de menar med att den är framtagen "utifrån kvinnors förutsättningar..." :va

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vad är läskigt med den?

Edit:
Förut gick ett program på TV där ett par industridesigners tog på sig att förbättra befintliga prylar genom att förutsättningslöst rita om dem med hänsyn till de vanligaste klagomålen och önskemålen.

Många gånger fick de fram en pryl som var avsevärt mycket bättre än "orginalet" men som aldrig blev annat än en prototyp just för att "kreti och pleti" hade så förutfattade meningar om hur just en sådan pryl skulle se ut så att deras version inte kunde lanseras.

Ett exempel var när de tog fram en helt ny flygplansstol. Den skulle tillåta mer benutrymme, bekvämare sittställning, vara säkrare än "vanliga" flygstolar och dessutom tillåta att man vick skönare ligg/vilo-ställning...

Tyvärr kastades idén av en enda anledning:
- Folk blev osäkra eftersom stolen SÅG bräckligare ut. Folk ville ha de gamla tjocka, obekväma stolarna eftersom de UPPLEVDES som robustare och säkrare...

Folks förutfattade meningar om hur saker "ska" se ut stjälpte således en strålande produkt.

Det där lät jävligt intressant.. Du råkar inte ha namnet på serien?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är mest fundersam över vad de menar med att den är framtagen "utifrån kvinnors förutsättningar..." :va

Den har fler förklarande texter och varningar på strategiska platser. Bland annat finns ett klistermärke i form av en grön pil på tanken där det står "framåt". På backspeglarna står det en varning om att "det är olämpligt att sminka sig medan man kör". På handtag, fotpinnar och sits står små lappar med orden
"höger hand"
"vänster hand"
"höger fot"
"vänster fot"
"rumpa"

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sätter man ihop två sådana där kvinnomotorcyklar så får man en Dodge Tomahawk. Och den verkar mest vara för gamla gubbar.

Bifogat

• Dodge-Tomahawk-Speed-1024x768.jpg
    Dodge-Tomahawk-Speed-1024x768.jpg
    213.4 KB · Visningar: 82

Miah

Lite bakom
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Den har fler förklarande texter och varningar på strategiska platser. Bland annat finns ett klistermärke i form av en grön pil på tanken där det står "framåt". På backspeglarna står det en varning om att "det är olämpligt att sminka sig medan man kör". På handtag, fotpinnar och sits står små lappar med orden
"höger hand"
"vänster hand"
"höger fot"
"vänster fot"
"rumpa"

Tack, nu förstår jag. Om de hade haft såna klistermärken på körskolehojen hade jag varit klar mycket tidigare. :rolleyes:

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
"höger hand"
"vänster hand"
"höger fot"
"vänster fot"
"rumpa"

Ungefär som på hojar för den amerikanska marknaden då :rolleyes:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För övrigt så tycker jag att den ser ut lite som något träningsredskap som skulle kunna stå på ett gym.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln