Kvinnornas motorcykel...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag orkade inte läsa hela tråden, men jag skulle gissa på att denna hoj är frantagen för kvinnor som INTE kör hoj :)

Det är ju som att designa en enhjuling för benamputerade, det finns ingen efterfrågan, ingen marknad, ingen mening.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Är det bara jag som ser likheter mellan "kvinnornas motorcykel", och den här!?

(Troligtvis, men vafan.. ligga, någon?)
 

Bifogat

  • sybian.jpg
    sybian.jpg
    21 KB · Visningar: 76

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag råkade gå förbi och tjôta lite med killarna som byggt den när de skjöt filmen. Den ser lite knepig ut... Och den styr helt bakvänt. Vrid "ratten" åt höger och hjulet vrids åt vänster. Men det känns väl tydligen logiskt för fruntimmer... :tummenupp

Liten kul detalj: "Artificiellt motorljud som gör att motorcykeln hörs trots sin tysta elmotor." Var det någon som sa "Loud pipes saves lifes"? :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag råkade gå förbi och tjôta lite med killarna som byggt den när de skjöt filmen. Den ser lite knepig ut... Och den styr helt bakvänt. Vrid "ratten" åt höger och hjulet vrids åt vänster. Men det känns väl tydligen logiskt för fruntimmer... :tummenupp

Det blir nog spännande i fart det med tanke på motstyrningseffekt. :crash
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Motorcykeln ser inte Feminin ut.. den ser inte heller så hemskt smidig..

Jag skulle vilja ha hojjen från Terminator Salvation... Den var dock mer Maskulin.. eller ja... Robotisk.. aggressiv... häftig... lite varierande :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har ju inte jag läst hela tråden...

Men när man läser beskrivningen så ser det ju nästan ut som att en scooter är vad kvinnor vill ha.

Sedan förstår jag inte varför kvinnor tydligen är så intresserade av att det ska vara hydraulisk navstyrning och variabel markfrigång. :va
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Är det bara jag eller låter artikeln och resultatet lite väl.. ..stereotypt?

"Medan män svarade att prestanda och köregenskaper var viktigt, fokuserade kvinnorna mer på praktiska funktioner som förvaringsutrymen och möjligheten att göra motorcykeln personlig med olika tillval."

Det låter ungefär som att männen vill ha prestandamonster och kvinnorna handväskor på hjul. Jag kanske är omgiven av alltför många starka kvinnor, men slutresultatet för mig tycks närmast sexistiskt. Jag menar, det viktigaste med en motorcykel är att man ska kunna ha en plats för sin mobiltelefon och att den går att få i rosa? :va

Jag tror inte att "resultatet kan vara sexistiskt". Resultatet är i bästa fall neutralt och visar hur de tillfrågade svarade utan att lägga in en värdering i det. Det går alltid att vinkla en undersökning genom att utforma frågor på ett visst sätt, men är det så att 90 av 100 kvinnor inte frågade om prestanda kan man ju dra vissa slutsatser. Då skulle man kunna säga att "merparten av kvinnorna" det ena eller det andra...eller "endast 10% av de tillfrågade kvinnor fokuserade på xxx medan 90% fokuserade på yyy" , men faktum skulle ju kvarstå att de allra flesta tillfrågade brudar skiter i prestandan. Kanske därför är det inte så många tjejer som kör potenta literhojar...om man nu ser på samma antal sporthojsförare.

Om du frågar 1000 slumpmässigt utvalda kvinnor i åldern 30 -45 och lika många lika slumpmässigt utvalda män hurvida prestandan och handling hos en bil är en mycket viktig faktor vid inköp...vad tror du att du får för svar ? Det vet vi redan nu och det finns inget sexistiskt där utan det är så mainstream fördelas. Det finns ju snubbar som gillar att dansa balett också, men det är inte vad jag DIREKT förknippar med ett "maskulint" hobby. Sexistisk, eller bara sant ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har ju inte jag läst hela tråden...

Men när man läser beskrivningen så ser det ju nästan ut som att en scooter är vad kvinnor vill ha.

Sedan förstår jag inte varför kvinnor tydligen är så intresserade av att det ska vara hydraulisk navstyrning och variabel markfrigång. :va
Skojters är cheyigt.
På ett positivt sätt.
Även många herrar skulle trivas bättre på en skoter (om det inte är skottkärrehjul på) men tjöper ingen ety det ser ghej ut.
Skapelsen i tråden är antagligen mest lämpad för skitnödiga reklamare/inredningsarkitekter/hårstylister/majkeljakksonimitatörer.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Det är ju som att designa en enhjuling för benamputerade, det finns ingen efterfrågan, ingen marknad, ingen mening.

Precis, jag menar att man frågat kvinnor i allmänhet om hur de vill att den ska se ut, och det speglar inte direkt vad aktiva kvinnor gillar, det är vad jag tror...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag tror inte att "resultatet kan vara sexistiskt". Resultatet är i bästa fall neutralt och visar hur de tillfrågade svarade utan att lägga in en värdering i det. Det går alltid att vinkla en undersökning genom att utforma frågor på ett visst sätt, men är det så att 90 av 100 kvinnor inte frågade om prestanda kan man ju dra vissa slutsatser. Då skulle man kunna säga att "merparten av kvinnorna" det ena eller det andra...eller "endast 10% av de tillfrågade kvinnor fokuserade på xxx medan 90% fokuserade på yyy" , men faktum skulle ju kvarstå att de allra flesta tillfrågade brudar skiter i prestandan. Kanske därför är det inte så många tjejer som kör potenta literhojar...om man nu ser på samma antal sporthojsförare.

Om du frågar 1000 slumpmässigt utvalda kvinnor i åldern 30 -45 och lika många lika slumpmässigt utvalda män hurvida prestandan och handling hos en bil är en mycket viktig faktor vid inköp...vad tror du att du får för svar ? Det vet vi redan nu och det finns inget sexistiskt där utan det är så mainstream fördelas. Det finns ju snubbar som gillar att dansa balett också, men det är inte vad jag DIREKT förknippar med ett "maskulint" hobby. Sexistisk, eller bara sant ?

Det kan ju också ha att göra med den faktiska hojen, inte bara undersökningen? Faktum kvarstår: män bakom skapelsen: 2, kvinnor som gillar den: 0.

Tvärtom kanske, en ovan/normalförare får ju då lättare, hoj och reptilhjärnan i fas.

Min första tanke också, men tänk mer på hur du faktiskt kör. När du går in i en kurva, så läggs ju instinktivt tyngden på insidan. Med deras konstruktion skulle du köra rakt fram.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min första tanke också, men tänk mer på hur du faktiskt kör. När du går in i en kurva, så läggs ju instinktivt tyngden på insidan. Med deras konstruktion skulle du köra rakt fram.

Jag har (peppar, peppar) aldrig kört av vägen genom att köra rakt fram i en kurva... Men det kommer nog.

Men det är ju vanligt att de som gjort så "frusit till", delvis pga av att gammelhjärnan inte kan förmås att de styrutslag ut "fel" håll, att ge cykeln en initial impuls mot större radie. Dvs "i farans riktning" som man plägar säga inom ditt skrå.

Det är ju bla detta som man vill träna bort på tex smc-kurser mm. Tre sådana avåkningar på allmän väg vart jag vittne bara denna säsong, hojar som for av vägen utan att ens ha lagt ned fullt.

Sedan skulle säkert en gammal hund som jag få det rätt svettigt om man vände på styret, pga av allt jag nu trots allt präntat in i ryggmärgen.

Jag säger inte att chalmeristernas idé är bra, det har jag ingen aning om. Men jag tror att det kan ha en point.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag skulle själv gissa att det har mer med blicken att göra än motstyrningen, men du kan ha rätt. För mig skulle det iaf kännas väldigt onaturligt att, i ingången av en kurva, styra inåt med lutning. I kurvan, när vikten ligger på insidan, skulle det också kännas onaturligt att trycka med yttre handen.

Men det kanske är annorlunda för kvinnor och HD-förare. :D
 

Flisan

Mickiz
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV605 S -03
Eeee...det är nog det fulasta jag sätt i två däck... Skulle aldrig någonsin köra skiten. :kulspruta

Vad tänkte de på när det gjorde den igentligen?! Det är väl inte en tjej som har byggt den??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle själv gissa att det har mer med blicken att göra än motstyrningen, men du kan ha rätt. För mig skulle det iaf kännas väldigt onaturligt att, i ingången av en kurva, styra inåt med lutning. I kurvan, när vikten ligger på insidan, skulle det också kännas onaturligt att trycka med yttre handen.

Men det kanske är annorlunda för kvinnor och HD-förare. :D

Nu kastar du pil i kuvös unge man. Det ju inte jag som har åkt av i kurva för inte så länge sedan. :D

Det är klart att jag har lärt mig att motstyra, så för mig är det nu "naturligt" att motstyra. Men det är ju helt belagt att detta är ngt som för mig och de flesta andra måste tränas in, en ovan förare har ofta tendensen att vara snål med motstyrningen. I synnerhet när man hamnar i panik vill en otränad förare inte motstyra eftersom detta känns fel, således får man inte den ökade lutning som ett snävare spår kräver osv. Så åker man av.

Vad gäller vikten så har ju inte det med styret att göra, man lägger ju ingen vikt på styret. Det är i alla fall inte eftersträvansvärt

Att köra min HD är ju fö mycket bockigare än de sporthojar du är van vid, här finns ingen ryckutjämnare, ingen silkeslen motor, ingen växellägesindikator, ingen stödkontaktsensor, ingen tiltsensor, ingen kopplingskontaktsensor, ingen färddator, ingen mjuk koppling, ingen lättarbetad växellåda, ingen tankmätaren, inga kåpor, ingen lättsvängd styv ram med lite försprång och brant gaffelvinkel, inga radialdäck. Så att åka på kurviga vägar med min sportster kräver verkligen att man planerar spårval och jobbar mycket mer med hojen för att den ska gå dit man vill jämfört med tex din hoj i samma hastighet.
 
Last edited:

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Intressant hade varit om Chalmerspojkarna hade tillfrågat 250 av oss tjejer som verkligen har en nära relation till motorcyckel och att vi hade fått se koncepthoj utifrån den undersökningen.

Slutsatsen av koncepthojen Verðandi för mig är att de kvinnor som kör hoj, de kör hoj och de fruntimmer som inte kör hoj, de ska inte köra hoj för sitt eget bästa!

Det mest tragikomiska citatet ur artikeln:
"Förvaring: Medtagbar cykelkorg som kan användas som ryggsäck":rofl -Yeah right bajby! Ta kombin istället, vet jag!

och NEJ!:

"Men enligt skaparna av motorcykeln är det inte omöjligt att vi kan få se en fullt fungerande prototyp i framtiden. Låt oss hoppas på det."

-Det spelar ingen roll om det är en prototyp för det hoppas jag verkligen INTE att vi kommer få se, än om undersökningen baseras på...att få kvinnor att ÅKA hoj, inte KÖRA hoj :tummenupp!


Liten kul detalj: "Artificiellt motorljud som gör att motorcykeln hörs trots sin tysta elmotor." Var det någon som sa "Loud pipes saves lifes"? :D

Eller så tolkar man det som: Bara så ni vet grabbar, skit i vilken hoj ni kör. Släng dit ett fete exthaust och fetglöm allt som heter db killer så viker sig ca 250 brudarna sig för er :D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top