Kvinnornas motorcykel...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vad är läskigt med den?

Edit:
Förut gick ett program på TV där ett par industridesigners tog på sig att förbättra befintliga prylar genom att förutsättningslöst rita om dem med hänsyn till de vanligaste klagomålen och önskemålen.

Många gånger fick de fram en pryl som var avsevärt mycket bättre än "orginalet" men som aldrig blev annat än en prototyp just för att "kreti och pleti" hade så förutfattade meningar om hur just en sådan pryl skulle se ut så att deras version inte kunde lanseras.

Ett exempel var när de tog fram en helt ny flygplansstol. Den skulle tillåta mer benutrymme, bekvämare sittställning, vara säkrare än "vanliga" flygstolar och dessutom tillåta att man vick skönare ligg/vilo-ställning...

Tyvärr kastades idén av en enda anledning:
- Folk blev osäkra eftersom stolen SÅG bräckligare ut. Folk ville ha de gamla tjocka, obekväma stolarna eftersom de UPPLEVDES som robustare och säkrare...

Folks förutfattade meningar om hur saker "ska" se ut stjälpte således en strålande produkt.

Dammsugare är ett utmärkt exempel. Det är inga problem att göra väldigt tysta dammsugare, men då tror ingen att de suger bra. Vet att Electrolux t o m forskat kring vilket sound som säljer bäst. Galet.

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
jag tycker fan den var rätt cool. Påminner lite om cyklar för FinalFantasy eller nått

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
haha där filmen är inspelad pluggar jag. Verkar vara designmongos som gjort hojen, därmed borde ni inte ställa så höga krav. De har det inte så lätt på dagarna, klipper pappersfigurer som de ställer ut i montrar och tillverkar så klisterlappar som de sätter upp överallt.
Nåja, grabbarna lär i.af. haft ett jäkligt kul exjobb!

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
:lol Hahaha, vilket missfoster till hoj Det var något av det fulaste jag sett :zpy Klart intressant tolkning av kvinnors önskemål och smak måste jag säga :va

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Är det bara jag eller låter artikeln och resultatet lite väl.. ..stereotypt?

"Medan män svarade att prestanda och köregenskaper var viktigt, fokuserade kvinnorna mer på praktiska funktioner som förvaringsutrymen och möjligheten att göra motorcykeln personlig med olika tillval."

Det låter ungefär som att männen vill ha prestandamonster och kvinnorna handväskor på hjul. Jag kanske är omgiven av alltför många starka kvinnor, men slutresultatet för mig tycks närmast sexistiskt. Jag menar, det viktigaste med en motorcykel är att man ska kunna ha en plats för sin mobiltelefon och att den går att få i rosa? :va

Har dom nu gjort en undersökning på vad kvinnor vill ha så kanske SH folket skall lyssna istället för att kritisera. Hur stor del tjejer finns det idag ibland oss?

Om motorcyklar kunde anpassas så att fler tjejer kör så lyssnar jag mer än gärna på nya designförslag.

Ericsson gjorde misstaget att inte lyssna på kunderna och tappade ett överlägset marknadsövertag. Att inte våga utvecklas betyder alltid en tillbakagång. Om det är sexistiskt eller inte hör inte hit. Eller är det så att nuvarande motorcyklar är så maskulina att tjejer inte vill köra?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Män bakom skapelsen: 2
Kvinnor på SH som har gillat hojen: 0

Tycker att det är mycket intressant att det just som du påpekar endast är män som har deltagit i arbetet med det här konceptet, känns som att projektet tappar en hel del i trovärdighet isf.

Sen att det är få personer som gillar hojen beror nog mer på dess futuristiska och typiskt industridesignstudentmässiga form. Att man exempelvis väljer enkelsving både fram, de helgjutna fälgarna och färgsättningen som för tankarna till någon sci-fi-rulle gör ju att 90% av befolkningen sågar den direkt. Hojåkare är ju dessutom ökänt konservativa så det blir ju inte bättre här.

Dock kan man ju tycka att det hade varit möjligt att använda sig av de idéer man haft men placerat dem i ett mer konventionellt hojchassie med konventionellt formspråk och därmed kanske fått uppmärksamhet för de nyskapande idéer man eventuellt har haft istället för att få skit för utseendet.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
jag orkade inte läsa hela tråden, men jag skulle gissa på att denna hoj är frantagen för kvinnor som INTE kör hoj :)

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
[QUOTE =p_kerttu;4495574]Har dom nu gjort en undersökning på vad kvinnor vill ha så kanske SH folket skall lyssna istället för att kritisera. Hur stor del tjejer finns det idag ibland oss?

Om motorcyklar kunde anpassas så att fler tjejer kör så lyssnar jag mer än gärna på nya designförslag.

Ericsson gjorde misstaget att inte lyssna på kunderna och tappade ett överlägset marknadsövertag. Att inte våga utvecklas betyder alltid en tillbakagång. Om det är sexistiskt eller inte hör inte hit. Eller är det så att nuvarande motorcyklar är så maskulina att tjejer inte vill köra?[/QUOTE]

Design :zpy Den där tingesten får ju normala människor att köra av vägen :skrämd (skulle säkert inte Försäkringsbolagen tycka om...)
Man kanske skulle börja fråga dom som kör :tummenupp

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Har dom nu gjort en undersökning på vad kvinnor vill ha så kanske SH folket skall lyssna istället för att kritisera. Hur stor del tjejer finns det idag ibland oss?

Ericsson gjorde misstaget att inte lyssna på kunderna och tappade ett överlägset marknadsövertag. Att inte våga utvecklas betyder alltid en tillbakagång. Om det är sexistiskt eller inte hör inte hit. Eller är det så att nuvarande motorcyklar är så maskulina att tjejer inte vill köra?

Men det är ju precis vad de inte gjort.
De har fångat in lösryckta önskemål och bara för att kvinnor har nämnt att förvaring är viktigt så har de varit så enkla och trögtänkta i sin tankegång och trott att det är det enda som räknas och konstruerat en storförvaringsbox med hjul. :3freak :va

Det ena behöver inte utesluta det andra.
Intressant är att de är två män som har konstruerat hojen, och att inte några kvinnor deltagit i konstruktionen eller utformningen, då är jag säker på att det skulle blivit ett helt annat resultat.
De har tagit lösryckta önskemål och med hjälp av (medvetna/omedvetna)fördomar och sexistiskt tänkande skapat något de tror kvinnor vill ha, och misslyckats totalt med tanke på feedbacken här från brudarna.

Så att kalla den för en hoj som kvinnorna vill ha är felaktigt,
den borde kallas för en hoj som männen tror att kvinnorna vill ha. :cpparty

2strokeforce

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati 900ss,Royal Enfield 500,Honda cb450k3
ja har lösningen på vad den där så kallade kvinnomoppen duger till: SLÅ SÖNDER SKITEN!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år