Leva i Norrland!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja fast det där stämmer ju inte riktigt va? Det är ju årtusendets kamp just nu mellan diverse styrande skidåkare och det faktum att en skoter idag i princip tar dig exakt vart du vill, förutsatt att du besitter nog med skicklighet. Ja, och snö.
Fasiken vissa av dagens skotrar är ju knappt gjorda för att köras på led.

Nej, är det NÅGOT som utmärker "snöskoter" så är det just det där med att kunna åka ÖVERALLT så länge det är snötäckt mark och mer än 2 meters träd över snötäcket... Och just moderna skotrar tar dig dit de gamla inte kunde, nämligen upp på fjället och ned igen.

Och jävligt kul är det, frågan är om det inte är till och med lite roligare än att köra hoj...:banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja fast det där stämmer ju inte riktigt va? Det är ju årtusendets kamp just nu mellan diverse styrande skidåkare och det faktum att en skoter idag i princip tar dig exakt vart du vill, förutsatt att du besitter nog med skicklighet. Ja, och snö.
Fasiken vissa av dagens skotrar är ju knappt gjorda för att köras på led.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...-i-naturen/snoskotertrafik/Pages/default.aspx

Det låter inte riktigt som om det är helt korrekt att skotern tar dig vart som helst. Ska man strunta i vad som är lagligt kan man ju ta en valfri enduro och ta sig till precis vart som helst med.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har för mig att så länge snön täcker all vegetation så är det ok köra skoter lite överallt utom på nyplanteringar och i nationalparkerna.

Länken tar upp var det är tillåtet. Det är inte vart som helst. :)
Och där skoterleder finns bör skoterleder var där man kör.

Nu skiter jag lite i vilket egentligen, men det var ett väldigt svepande och öppet uttryck som inte helt stämmer överens med hur reglerna är. :)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Länken tar upp var det är tillåtet. Det är inte vart som helst. :)
Och där skoterleder finns bör skoterleder var där man kör.

Nu skiter jag lite i vilket egentligen, men det var ett väldigt svepande och öppet uttryck som inte helt stämmer överens med hur reglerna är. :)

Haha snacka om att märka ord?
Så länge det är snötäckt får du köra på större delen av Sveriges yta. Men ja jo vist finns det regleringar. Som är viktiga att följa också om vi inte vill ha än fler!
Men frihetskänslan på skoter går inte att jämföra med enduro enligt mig. Dels för att Enduro är olagligt att framföra typ nästan överallt. Lite som fyrhjuling faktiskt än fast inte många vet det. Men framförallt för att ska du ta dig upp på en bergstopp utan väg upp så kräver den en skicklighet som jag är lååångt ifrån att besitta.

Men ok då, med skoter kan du ta dig till ställen som ingen annan varit! Inte vart som helst men du har mer att köra på än all mark söder om dalaälven. =)

P.S Du är ju från Enköping, då har du ändå ingen koll. ;) :fyllisar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Haha snacka om att märka ord?
Så länge det är snötäckt får du köra på större delen av Sveriges yta. Men ja jo vist finns det regleringar. Som är viktiga att följa också om vi inte vill ha än fler!
Men frihetskänslan på skoter går inte att jämföra med enduro enligt mig. Dels för att Enduro är olagligt att framföra typ nästan överallt. Lite som fyrhjuling faktiskt än fast inte många vet det. Men framförallt för att ska du ta dig upp på en bergstopp utan väg upp så kräver den en skicklighet som jag är lååångt ifrån att besitta.

Men ok då, med skoter kan du ta dig till ställen som ingen annan varit! Inte vart som helst men du har mer att köra på än all mark söder om dalaälven. =)

P.S Du är ju från Enköping, då har du ändå ingen koll. ;) :fyllisar

Jag är faktiskt inte från Enköping. :hihi
Vill du fortsätta gissa var jag kommer från?

Och jag tycker det är helt okej att skotrarna far runt lite hur som helst. Enligt terrängkörningslagen så får jag faktiskt köra enduro på samma ställe som jag får köra skoter enligt naturvårdsverket.
Båda är motorfordon, och får framföras om det är uppebart att det kan göras utan risk för skador.

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Fortsätta gissa? Då det står Ort: Enköping så har jag inte gissat ett dugg utan gick efter va det stod. =)

Ja fast blir det verkligen så? Jag vet att snubbarna som har bandsats monterat har lite strul på just det där hurvida det är lagligt eller inte, tror vissa kör landvägsreggat. Fast det kanske funkar med enduroreg? MEn tveksamt, för man har väl inte trafikförsäkring då, eller?
Har för dålig koll på enduro och lagar känner jag. Jag ger upp. :p

Sen att du utan bandsats inte tar dig så långt i snön med en enduro är en annan sak. Vissa kör ju på leden, men det brukar innebära rätt sura miner...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fortsätta gissa? Då det står Ort: Enköping så har jag inte gissat ett dugg utan gick efter va det stod. =)

Ja fast blir det verkligen så? Jag vet att snubbarna som har bandsats monterat har lite strul på just det där hurvida det är lagligt eller inte, tror vissa kör landvägsreggat. Fast det kanske funkar med enduroreg? MEn tveksamt, för man har väl inte trafikförsäkring då, eller?
Har för dålig koll på enduro och lagar känner jag. Jag ger upp. :p

Sen att du utan bandsats inte tar dig så långt i snön med en enduro är en annan sak. Vissa kör ju på leden, men det brukar innebära rätt sura miner...

Jag bor i Enköping, men kommer söderifrån. :hihi

Tja, det går väl att köra enduro i djup snö med, beror väl lite på hur djup man menar, en meter eller två med snö kan nog bli lite jobbigt ja. :hihi
https://www.youtube.com/watch?v=NP2cP5k5ohw
Man ska ha förarbevis för fordonet man är ute i skogen på, oavsett vilket fordon det är så jag antar att man får skaffa sig en LV-reggad enduro, så har man ju sitt körkort.
Sedan finns ju alltid den där lilla springande punkten att det är en väldigt fluffig lag som dessutom har regionskrav, så bara för att det är tillåtet i en landsända betyder det inte att det är det i en annan. Fruktansvärt störande.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Kan i alla fall säga att.... det gick inte att köra CBR600 i djupsnö i alla fall :)

120425b3.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Terrängkörning är generellt förbjudet UTOM på snötäckt mark...

Det finns undantag för jakt, renskötsel, jord- och skogsbruk men du får inte ens köra på din egen mark om det är barmark.

Veijo: Skaffa dig en skoter för djupsnön vetja. :)

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det måste vara skönt med frihetskänsla,lugnet och naturen som de flesta nämner här :)

Det märks att här nere i söder stressar ihjäl sig folk...

Men en sak är jag säker på....det är att norrlänningar är mycket trevligare än sörrlänningar :tummenupp

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tycker det är mer frihetskänsla året runt med sporthoj.

Ena stunden kan man dra en repa efter vägarna

111208b3.jpg

....och i nästa stund följa skoterspåren.

120409b3.jpg

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Skoterspår och mc är perfekt så länge inte skoterleden svänger medan man är i luften med bågen.
Kör man på älvar, havet eller sjöar med mc där det är blankis eller stenhård snö så kommer skotern att få kylproblem om kylare sitter under skoter samt ihopbränd boggie när kylning skenor matta överhettas.

Får nog bygga ihop något lättare dubbad maskin typ halvcross, tenere 1200 blir för tung, skulle vara roligt att upprepa ungdomens snörepor.

Får göra studiebesök hos vs, han verkar ha koll på snökörning.

Jag tror skotrar har generell fartgräns 70 km i timmen i terrängen medan mc saknar regler om fart i terräng.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Justja....bara en sån sak. Ute i Luleå skärgård finns det plogade bilvägar och det är grymt kul när det spinner fullt med gatdubbat :)

140329b1.jpg

Tungas typ xt1200 kanske inte lämpar sig för skoterspår? Dock, jag har varit lite på semesterturer med Varaderon. Full tank(25 liter) och full packning så.....

Bild nedan från Finland
041211b5.jpg

Du är joonsered välkommen. men skynda dig så kan vi bygga tillsammans :) Blev för en liten stund klar med bakdäcket på Rettan. Gatdubbat med 336 dubbar blev det tillslut....

r1dubbdack.jpg

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hörru Veijo, nog vet jag att du hade varit skoterfrälst om Honda hade tillverkat skotrar! :D
Det där med att byta kolvar var 500e mil och 3 liter per mil kan man ju glömma om man kör fyrtaktare, min Yamaha Apex XTX är fan nästan helt perfekt. Man byter olja en gång per år och kör man riktigt hårt så kan man plåga upp förbrukningen över 2 liter milen, men oftast 1.6-1.7. Hade den vägt 50 kilo mindre hade den varit helt perfekt. Remmen håller otroligt länge, typ 500 mil och kostar 1200 spänn jämfört med de andra tillverkarnas 2000-3000 kr för remmar som håller betydligt sämre.
För er sörlänningar som inte vet, så har Apex en version av Yamahas femventilar-1000 mc-radfyra, dvs gamla R1-motorn, 2011 och framåt har den ungefär 160 hästar i motorn. En sväng till marklund så har man 290 hästar på 98 oktan och de håller ändå hur länge som helst.

Jag är för feg för att köra hoj på vintern, stor noja över att framhjulet ska halka iväg! MC-reggad fyrhjuling är fruktansvärt roligt att åka runt på bredställ med och om det är blankis ute i skärgården så tar man bara hjulingen istället för skotern!

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Hörru Veijo, nog vet jag att du hade varit skoterfrälst om Honda hade tillverkat skotrar! :D

Vänd det inte mot mig, jag har inte sagt här något negativt om varken snöskoter eller att Honda skulle vara bättre än andra märken?!?

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha