Män och kvinnor

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Grannpojken fick stryk av flickvännen i julhelgen, jag gjorde inget.
Sannolikheten att han skulle erkänt att han fått stryk av en brud är låg.
Han öppnade inte ens dörren för en vän dagen efter.

Bra mycket svårare problem än det omvända. En kollega hade just det bekymret, och det var lögn i h...te att nå fram till han, men han kom ifrån henne tillslut och lever numera normalt.

En man kan man konfrontera och i värsta fall tillrättavisa, men ett fruntimmer?

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Bra mycket svårare problem än det omvända. En kollega hade just det bekymret, och det var lögn i h...te att nå fram till han, men han kom ifrån henne tillslut och lever numera normalt.

En man kan man konfrontera och i värsta fall tillrättavisa, men ett fruntimmer?

Varför kan man inte göra det med en tjej? :confused:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Och framför allt undrar jag varför det är svårare för en kille att konfrontera och tillrättavisa en våldsam tjej än det är för en tjej att konfrontera och tillrättavisa en våldsam kille...

Personligen ser jag ingen större skillnad i problemen. En kille blir slagen av sin tjej och vågar inte komma ut med eller erkänna det. Varför? Troligtvis av ungefär samma anledning som en tjej som blir slagen av sin kille inte vågar det. Inte i något av fallen skulle jag tro att det handlar om fega människor som måste lära sig att stå på sig själva utan grunden är en helt annan.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Och skulle han ha slagit tillbaka en endaste gång så skulle han sannolikt fått skaka galler som grädde på moset.

Själv skulle jag anse att det är värt besväret faktiskt. Men med stor sannolikhet är våld inom förhållanden något som byggs upp, det börjar med småsaker och övergår till grov misshandel. Finns många faktorer som spelar in också, han kanske är rädd att förlora förhållandet, vilket inte direkt låter som en nackdel, men för honom är det en nackdel.

Jag har själv försvarat mig mot en kvinna/tjej fysiskt när jag var 12 år, hon med. Hon slog mig en sopborste i huvuded, så jag vände ner henne i marken och sa åt henne att jag inte var någon hon skulle bråka med. Lång historia kort, hennes föräldrar harassade mina i ca 1 månad. Hotade med att gå till media, polisen, fan och hans moster, sen sammlade de en gäng i klassen för att "ha ett möte med mig och dem" (lyncha mig). Har aldrig varit med om något så absurt, och inte fan har jag ändrat mig om huruvida jag försvarar mig om jag blir anfallen av en man eller kvinna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Jag har själv försvarat mig mot en kvinna/tjej fysiskt när jag var 12 år, hon med. Hon slog mig en sopborste i huvuded, så jag vände ner henne i marken och sa åt henne att jag inte var någon hon skulle bråka med. Lång historia kort, hennes föräldrar harassade mina i ca 1 månad. Hotade med att gå till media, polisen, fan och hans moster, sen sammlade de en gäng i klassen för att "ha ett möte med mig och dem" (lyncha mig). Har aldrig varit med om något så absurt, och inte fan har jag ändrat mig om huruvida jag försvarar mig om jag blir anfallen av en man eller kvinna.

Var med om lite samma sak.
Flyttade från Stockholm till Mora i sexan.
10 tjejer 5 killar i klassen 6 med mig.
När någon kille blev för tuff gick tjejerna ihop och spöa upp honom.
När dom skulle spöa min nya kompis så tyckte inte jag det utan flyttade på dem.
Inte slog, utan knuffade och drog undan dem eftersom man inte slår tjejer (iaf i min värld).
Blev ett jäkla liv och klass-träff med föräldrar som ville skicka hem "den där j@vla stockholmarn".
Kllarna tog tillslut mod till sig och berättade om tjejernas terrorvälde.
Kommer fortfarande ihåg de chockade minerna på föräldrar till "sina söta små flickor". :)

Våld leder ingenstans, det är min fasta övertyelse! :fakta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Därför att om jag ger en kille spö med motiveringen att han är elak mot sitt fruntimmer kommer iaf vissa tro mig.

Ger jag ett fruntimmer (just detta fruntimmer skulle jag nog behöva hjälp av flera med) spö är det ingen, och jag menar ingen, som skulle tro mig.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och framför allt undrar jag varför det är svårare för en kille att konfrontera och tillrättavisa en våldsam tjej än det är för en tjej att konfrontera och tillrättavisa en våldsam kille...

Personligen ser jag ingen större skillnad i problemen. En kille blir slagen av sin tjej och vågar inte komma ut med eller erkänna det. Varför? Troligtvis av ungefär samma anledning som en tjej som blir slagen av sin kille inte vågar det. Inte i något av fallen skulle jag tro att det handlar om fega människor som måste lära sig att stå på sig själva utan grunden är en helt annan.

Ser du ingen skillnad i det är ditt sinne förmörkat av någon vanföreställning, jag anar vilken, men kan ju ha fel.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Därför att om jag ger en kille spö med motiveringen att han är elak mot sitt fruntimmer kommer iaf vissa tro mig.

Ger jag ett fruntimmer (just detta fruntimmer skulle jag nog behöva hjälp av flera med) spö är det ingen, och jag menar ingen, som skulle tro mig.

Du måste ju inte slå henne... man kan ju prata tänkte jag... att slå henne skulle bara få exakt motsatt effekt för då skulle ju hon få sympatierna precis som du säger, inte bara från "allmänheten" utan även från hennes pojkvän. Men om du konfronterar henne verbalt så är det en helt annan sak. Du kan säga att du vet vad hon håller på med, du kan säga att nästa gång du hör dem så anmäler du henne. Det finns väl massor med sätt utan att ta till våld?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Själv skulle jag anse att det är värt besväret faktiskt. Men med stor sannolikhet är våld inom förhållanden något som byggs upp, det börjar med småsaker och övergår till grov misshandel. Finns många faktorer som spelar in också, han kanske är rädd att förlora förhållandet, vilket inte direkt låter som en nackdel, men för honom är det en nackdel.

Jag har själv försvarat mig mot en kvinna/tjej fysiskt när jag var 12 år, hon med. Hon slog mig en sopborste i huvuded, så jag vände ner henne i marken och sa åt henne att jag inte var någon hon skulle bråka med. Lång historia kort, hennes föräldrar harassade mina i ca 1 månad. Hotade med att gå till media, polisen, fan och hans moster, sen sammlade de en gäng i klassen för att "ha ett möte med mig och dem" (lyncha mig). Har aldrig varit med om något så absurt, och inte fan har jag ändrat mig om huruvida jag försvarar mig om jag blir anfallen av en man eller kvinna.

Jag tar hellre en smäll av en tjej än den listan du rabblar upp. Så många smällar behöver man inte ta innan man lyckas komma iväg från platsen.
Vore det i mitt hem så kanske jag skulle släpa/bära ut tjejen utanför dörren och stänga ut henne. Dock skulle jag inte slå ett slag just för att det är inte värt följderna.

Hamnar man i tingsrätten för att ha slagit en tjej så är man dessutom körd även om man kan visa ett eget blåöga. Tingsrätten kommer ändå att döma dig som man till straff och fria tjejen för alla vet ju att tjejer/kvinnor är alltid offer som aldrig slåss. Och killen är självklart the bad guy.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du måste ju inte slå henne... man kan ju prata tänkte jag... att slå henne skulle bara få exakt motsatt effekt för då skulle ju hon få sympatierna precis som du säger, inte bara från "allmänheten" utan även från hennes pojkvän. Men om du konfronterar henne verbalt så är det en helt annan sak. Du kan säga att du vet vad hon håller på med, du kan säga att nästa gång du hör dem så anmäler du henne. Det finns väl massor med sätt utan att ta till våld?

Erfarenhetsmässigt kan jag påstå att oavsett vad du gör kommer den misshandlade att ta partnerns parti.

Anmälan kommer inte leda någon vart, nu är det iof lite småändringar på den fronten gentemot tidigare, då den misshandlade kommer att neka.

Det du kan göra är att förklara för den misshandlade, att när denne är redo så finns du där. Sen är det till att påpeka med jämna mellanrum att du finns kvar och att situationen denne befinner sig i inte är sund eller normal.

Eller om man är otålig, emotionellt inblandad, eller bara förbannad finns det i regel bara en väg att gå.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jajamensan.
Det gjorde en före detta arbetskamrat.
Han flyttade till Danmark sedan, eftersom det rättsliga frikännandet från anklagelserna om våldtäkt mot barn inte suddade ut ryktet på bygden.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Erfarenhetsmässigt kan jag påstå att oavsett vad du gör kommer den misshandlade att ta partnerns parti.

Anmälan kommer inte leda någon vart, nu är det iof lite småändringar på den fronten gentemot tidigare, då den misshandlade kommer att neka.

Det du kan göra är att förklara för den misshandlade, att när denne är redo så finns du där. Sen är det till att påpeka med jämna mellanrum att du finns kvar och att situationen denne befinner sig i inte är sund eller normal.

Eller om man är otålig, emotionellt inblandad, eller bara förbannad finns det i regel bara en väg att gå.

Biten med att ta parti känns väl igen, den är nog ett genomgående tema oavsett hur misshandelsförhållandet ter sig. Men det finns ju olika typer av misshandelsförhållanden. Jag är rätt säker på att hot om anmälan skulle, kanske inte få det hela sluta, men få den misshandlande parten att åtminstone inte vara så säker på att det bara är att köra på för att man är inom hemmets väggar. Men visst vissa typer biter inget på, men då är det heller ingen mening med att klå upp dem, för det tar de ju ut senare på sin partner...

Förresten, är du helt säker på att han inte slår tillbaks? Jag har sett förhållanden där bägge parter faktiskt ger sig på varandra fysiskt.

(Och ja jag har sett några olika varianter på nära håll.)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Nu tycker jag att du är ute och cyklar, våld löses bara med våld vid platsen där och då, alltså självförsvar eller försvar av någon annan. Att spöa någon vid ett annat tillfälle löser aldrig något, överhuvudtaget. Spöar du en man som misshandlar sin partner kommer han nog gå hem och misshandla sin partner ännu mer, för att det är "hennes fel".

Det bästa måste väl ändå vara att som du skriver säga att man finns där och att prata med polisen om hur man går vidare, för att det verkligen ska gå till rätten.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Jajamensan.
Det gjorde en före detta arbetskamrat.
Han flyttade till Danmark sedan, eftersom det rättsliga frikännandet från anklagelserna om våldtäkt mot barn inte suddade ut ryktet på bygden.

Gav hon tillbaka med en våldtäktsanklagelse, eller hur menar du? Och oavsett, hade det varit bättre om han klått upp henne? Jag hänger inte med.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
På tal om våld. Tjej kastar tallrik i ansiktet på sin kille med krossade tänder och 40 stygn i ansiktet som följd. Resultatet kan ni se här: https://www.facebook.com/photo.php?...093301.-2207520000.1366807883.&type=3&theater

Trots att det är hon själv som ringer ambulansen och säger vad som har hänt så kommer inte ens polisen till platsen. Killens anmälan blir nedlagd trots att hon mer eller mindre erkänner att hon har gjort det på sin blogg. Hade det varit ombytta roller så hade killen suttit bakom galler nu.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Då får du gärna förklara vad skillnaden är. :) När är det personens eget fel och ansvar och när har samhällets syn på saker betydelse?

Jag kan ha fel, men börjar misstänka att han syftar på att våld mot män inte tas på allvar på samma sätt som våld mot kvinnor, vilket skulle kunna stämma i dagens samhälle. Men jag förstår fortfarande inte kopplingen till att man drar sig för att klappa på en tjej jmf en kille pga av de "orättvist" rättsliga konsekvenserna...

För mig är det enkelt: ge fan i att smälla på folk över huvud taget såvida det inte är befogat självförsvar där inga andra medel står till buds.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
På tal om våld. Tjej kastar tallrik i ansiktet på sin kille med krossade tänder och 40 stygn i ansiktet som följd. Resultatet kan ni se här: https://www.facebook.com/photo.php?...093301.-2207520000.1366807883.&type=3&theater

Trots att det är hon själv som ringer ambulansen och säger vad som har hänt så kommer inte ens polisen till platsen. Killens anmälan blir nedlagd trots att hon mer eller mindre erkänner att hon har gjort det på sin blogg. Hade det varit ombytta roller så hade killen suttit bakom galler nu.

Känns det bättre nu? Har du läst hela tråden? Jag vidhåller: Om du tycker att våldet mot män i samhället är ett problem, gör nåt åt saken istf att publicera sanningar från Facebook på Sporthoj. Eller söker du sympati?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Känns det bättre nu? Har du läst hela tråden? Jag vidhåller: Om du tycker att våldet mot män i samhället är ett problem, gör nåt åt saken istf att publicera sanningar från Facebook på Sporthoj. Eller söker du sympati?

Jag tyckte att det passade i tråden. Det var inte riktat till dig så jag förstår inte vad du börjar gapa om. Jag bryr mig heller inte om vad du vidhåller.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO