Män och kvinnor

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du är själv inne på svaret via din fråga i texten ovan...

...De har blivit medberoende till förövaren. Det oerhört svårt att bryta mönster som destruktiva och förövarna är oerhört skickliga att dupera sin omgivning.

Underskatta inte... ...Det är precis så skickliga förövarna är. Utåt sett skulle de kunna vara det perfekta paret. Inom stängda dörrar - helvetet på jorden.

...Funderar än idag om jag skulle borde gjort något annorlunda. Saken är att mina kompisars föräldrar kom ner några dagar senare och vi gick ut och åt middag med det här äldre paret i 60-års åldern...

...Ett stort problem jag tror vi har i samhället överlag är att många dysfunktionella beteenden mer eller mindre blivit till en norm. Det är kanske därför man inte är särskilt medveten om dem. Man tar det med en klackspark att någon har ett missbruk utan att tänka på att det får konsekvenser för ett stort antal personer. I synnerhet den allra närmsta omgivningen. Sedan sprider det sig likt en cancer genom samhället. Det är ett högt pris vi får betala tillslut.
Jo, det ligger mycket i det Du, Anna och PippiT skriver om de mekanismer och mönster som leder fram till eskalerande misshandel- och våldssituationer inom familje- och parrelationer. Det man som utomstående i första hand kan hoppas på är möjligen att fungera som katalysator för att hjälpa till att belysa problemet för de inblandade och att de själva mobiliserar viljestyrka för att bryta beteendemönstret.

Kommer man så långt blir steg 2 att hjälpa till och stötta, på det sätt som den drabbade parten önskar.

Mina personliga erfarenheter är att detta tarvar en del även från oss som står bredvid. Jag tänker på ett antal personer och situationer, som samtliga lett till uppbrott men även att de drabbade till synes gjort något åt/arbetat med de drag i deras personlighet som fick den negativa spiralen att snurra fortare och fortare. Någon har valt att helt avstå alkohol för att det inte fungerade för denne. Andra har lyckats hitta partners som de fungerar med, med helt andra personlighetsdrag än i de tidigare relationerna. Ibland har man fått fungera som "torped" för att se till att den ena parten inte fortsätter att ofredas. När man tänker efter blir listan hyfsat lång, säger väl lite om ens egen ålder...

Så till vad Du kunde ha gjort finns inget enkelt svar. Berättat för Din kompis föräldrar? Berättat för kvinnan vad Du hört och frågat om allt var OK? Konfronterat hela bunten vid middagen? Sedan då, Du hade ju ingen möjlighet att stötta eller fungera som hjälp för att lösa situationen? Det finns inget facit, men jag tror att det enda man kan göra i en sådan situation är att göra de som står den drabbade nära uppmärksamma på situationen. Möjligen efter att man pratat med den drabbade, om den möjligheten finns?

Tyvärr är jag rädd för att Du har rätt i att samhällets tendens att acceptera normlöshet som norm kommer att ge ökande problem där människor far illa - både förövare såväl offer - i förhållanden som samhället bedömer som hyfsat ordnade. Vilsenheten blir ju inte mindre när människor far illa utan att kunna identifiera orsaken i ett avvikande förhållande/beteende. Det kommer att kosta både tid, pengar och resurser att hantera, där är vi också överens.

De jag känner som inte agerat enligt de normer jag finner acceptabla, "förövarna" kanske vi kan kalla dom, vet samtliga, utan undantag, min åsikt och vad jag står för. Däremot är de välkomna att umgås med mig, då sviterna efter relationsproblemen är utagerade och så länge de inte återfaller i gamla mönster. Alla förtjänar en andra chans.

Last edited:

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Klart det handlar om hur man ser på saker, oavsett hur dålig en situation är har man ett val, kan vara ett svårt val, men ändå ett val. Faktum.

Jag har alltid trivts på mansdominerade arbetsplatser oavsett om det är i verkstan eller uppe på kontoret. Okomplicerat och bra för det mesta. Jag känner mig absolut inte krENkt om det hänger en almanacka med nakna brudar på väggen, det säger väl mer om den som hängt upp den än om mig. Sexskämt påverkar väl inte min arbetssituation, jag tycker det är kul. Uppvuxen med dem ur ett positivt perspektiv.

I mitt tidiga arbetsliv var de påverkat mig mest med spydigheter och och jävelskap kvinnor. 30-talister. "Jag ville blir nåt, men vågade inte. Valde att gifta mig och bli hemmafru. Skit också nu flyttade ungarna hemifrån. Måste göra nåt. Får jobba som assistent och ta ut mina aggressioner på yngre personer, helst kvinnor, för det vet jag hur man gör". Skulle inte röra mig idag. Det var de som hade ett problem inte jag, även om de jävlades med mina rast-tider, kallade mig korkad trots att resultaten visade annat osv. Men då var jag ung och oerfaren.

Jag var hemma 8 mån med min förstfödda, för det finns vetenskapliga skäl till att det där med antikroppar genom mjölk är rätt bra. Men att sätta sig hemma "bara för att man är kvinna" i två år och dessutom på det sättet beröva sin man fördelarna av att förstå hur det faktiskt är att ta hand om en liten de första åren på gott o ont, det förstår jag inte. Alla har rätt till att välja hur man vill göra inom familjen svarar då vissa. Jaha. Men alla barn har väl rätt till föräldrar som respekterar varandra utifrån de förutsättningar som ges i hemmet under småbarnstiden? Ta chansen att dela på det. O kom inte med "ekonomin tillåter inte". Det handlar om prioriteringar. Kärlek/förståelse eller materiella ting.

Den chef som anställde mig där jag arbetar idag var en man, 40-talist med en underbar syn på människor inkl kvinnor i arbetslivet. Han skickade mig till Asien att installera maskiner för miljontals kronor innan jag gjort 6 mån på arbetsplatsen. Han litade på människors ansvarsfullhet och förmåga.

Kvotering vet jag ingen av mina kvinnliga ingenjörskollegor som förespråkar. I mitt program har vi många framstående kvinnor pga sin kompetens och inget annat och inga män har förbisetts i jämställdhetens namn. Vi har faktiskt en yrkesstolthet.

Sen är det ju trist att de yrken som vi alla är beroende av för vårt välmående, polis, brandkårsväsende, sjukvård, skola osv är så lågt betalt. Visst det är supply och demand som gäller, men visst är de värda lite mer och trots att jag är mer åt höger än vänster, så betalar jag gärna för dessa grupper om så skulle begäras, iaf mer än de belönas idag. Att de däremot inte begrep att de valde ett låglöneyrke när de valde sin karriär det är en annan fråga...

Sen finns det män som beter sig mkt illa, äldre män, jag har stött på sådana senare år på arbetsplatsen. Men det var först när de såg mig som konkurrens, vilket de inte gjorde initialt. Och då tog de till fasoner som spelade på manlighet och kvinnlighet. Nåja, de rök alla tre inom loppet av ett par år för det enda de tillförde var testosteron och förlegad syn på ledarskap. De tillhör förhoppningsvis ett utdöende släkte.

Och om vi går utomlands, så vill jag inte ens ge mig in på de orättvisor som kvinnor än idag utsätts just pga sitt kön. Så är det faktiskt. Och de som kämpar hamnar i fängelse, våldtas, stöts ut ur samhället (javisst i bland även av andra kvinnor.)

Hur som helst. Klart det handlar om hur man ser på saker, det kommer det alltid att göra. Men om du greppar mig framifrån mellan benen på krogen kommer jag inte tycka synd om dig, du åker ut. Jag kommer fan inte tycka synd om dig i din "sociala brist på kompetens".

Och javisst är det patetiskt med alla "feminster" mfl som är krENgta hit och dit i pressen, men jag tycker väl ändå att det är något förvånande att så många män går på A_NN_A i den här tråden. Nu för hon ju sin debatt lugnt o sansat alldeles utan min eller andras hjälp, men A_NN_A är knappast den som ni borde adressera med er "män blir också misshandlade"-retorik mot.

Många av er vågar inte stå upp i offentligenheten utan måste kasta er över en av de få personer som knappast är er fiende, egentligen. Att argumentera om huruvida rubriken hänger ihop med hennes uttalande? Suck.

Till poängen, ni grabbar som argumenterar mot A_NN_A, ni har rätt i mycket, men hur många av er som anser att det finns en orättvisa i den allmänna debatten VÅGAR ta denna diskussion offentligt? O kom inte med nåt, "nej det går inte man blir nedröstad som kvinnohatare av media", för ett större självmål än så i sammanhanget kan man ju knappast bidra med. Nej, istället hänger en handfull av de som yttrat sig i tråden här och mosar skiten ut de tjejer som snarare står för något helt annat än det ni känner er maktlösa inför.

Lutar mig tillbaka och inväntar svaren från de som tagit sig ett par glas till middagen.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kvotering vet jag ingen av mina kvinnliga ingenjörskollegor som förespråkar.

Kvotering kan låta godhjärtat, men blir ofta en ren katastrof just för att du inte får den som är bäst lämpad och kompetent nog för ett yrke.

Min i särklass sämsta chef genom tiderna var kvinna, och inkvoterad sådan. När jag jobbade åt ett Teliaägt företag (semistatligt m ao) för mer än 10 år sen. Det gick så långt att hmm, tror vi var 7 eller 8 pers, av ca 20 på gruppen helt enkelt sa upp sig, inkl jag själv, för att hon var så otroligt kass som chef där.

Sen ska tilläggas att även av mina bästa chefer också var kvinna, hon hade dock sökt jobbet precis som alla andra, och helt enkelt ansetts mest lämplig.

Det är iaf anledningen till att jag tycker att kvotering är så sinnessjukt dåligt. Lyft då hellre status och lön på kvinnodominerade yrken (och givetvis ge kvinnor lön efter prestation precis som män) istället för att kvotera in dem där de av olika anledningar inte passar.

Och det kan jag säga till dig även face to face kärringen :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kvotering kan låta godhjärtat, men blir ofta en ren katastrof just för att du inte får den som är bäst lämpad och kompetent nog för ett yrke.

Min i särklass sämsta chef genom tiderna var kvinna, och inkvoterad sådan. När jag jobbade åt ett Teliaägt företag (semistatligt m ao) för mer än 10 år sen. Det gick så långt att hmm, tror vi var 7 eller 8 pers, av ca 20 på gruppen helt enkelt sa upp sig, inkl jag själv, för att hon var så otroligt kass som chef där.

Sen ska tilläggas att även av mina bästa chefer också var kvinna, hon hade dock sökt jobbet precis som alla andra, och helt enkelt ansetts mest lämplig.

Det är iaf anledningen till att jag tycker att kvotering är så sinnessjukt dåligt. Lyft då hellre status och lön på kvinnodominerade yrken (och givetvis ge kvinnor lön efter prestation precis som män) istället för att kvotera in dem där de av olika anledningar inte passar.

Och det kan jag säga till dig även face to face kärringen :)

Kvotering kan endast fungera om man först går efter kompetens och endast kvoterar OM bägge har samma kompetens och de inte går att skilja på något annat sätt än vid kön. Kvotering ska inte bara fungera åt ett håll isåfall utan åt bägge hållen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO