Män och kvinnor

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vidhåller fortfarande min tes att eventuella negativa könsskillnader är kvinnors fel.

Så kommer det förbli så länge män uppfostras av kvinnor.....

:va Då hoppas vi att det ändras då. Så att även männen får ta ansvar för sina egna handlingar menar jag ;)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om du med "skylla sig själv" menar att "ta eget ansvar" så; ja. Man har faktiskt ett eget ansvar, tro det eller ej. Och om kallet är så starkt så får vi hoppas att det uppväger de något lägre lönerna, som för övrigt inte alls alltid är så ohyggligt låga som låter sig påskinas.

Hur som helst, lönerna skulle gå upp massor om inte lika många kallade människor gick och utbildade sig något pga sitt kall, så låt bara bli med det så går lönerna upp. Marknaden sätter alltid rätt lön, inte politiker och förståsigpåare på vänster/liberala debattsidor

Det du säger är rätt, men det hade varit jobbigt under den period då det är brist på brandmän, vårdpersonal, lärare och andra som många gånger drivs av ett "kall".

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Diskussionen difuseras av att båda "sidor" missuppfattar varandra. Män som egentligen inte är svin måste börja se verkligheten, och kvinnor som egentligen inte är undergivna måste börja agera så som de egentligen är.

Att kvinnor måste stå upp för sig själva handlar om att det är mycket enklare att se saker för vad dem är. Exempel; om en man övertalar en kvinna att ligga med honom verbalt, de ligger med varandra, sen kommer hon efteråt och är upprörd. Hur ska man kunna veta vem som har "rätt"? (Detta är naturligvis inte applicerbart på en våldtäkt, det är skillnad.)

Vore det då inte enklare att kvinnan säger ifrån, ropar på hjälp om det behövs, ringer polisen. Då är det uppenbart vad som pågår.

Det som också ska sägas är att de män som inte accepterar nej vid första försöket är idioter, svin, what have you. Om en brud säger nej till mig så går jag bara, vet inte ens varför jag skulle försöka. Men så fungear uppenbarligen inte alla män, då måste kvinnor börja ta plats och säga ifrån, så vi andra vet vilka det är.

Ibland är det ju så också att en brud säger lekfullt "tror du att du kan få mig eller?", det kan ses som ett nej, eller som en flirt. Hela problemet är grundat i hur våran sexualitet fungerar.

Slutsats, det är inte kvinnors fel att svin/äckel/psykopater finns, men ni måste stå upp mot dem, exponera dem.

Sen tycker jag kvinnor som är rädda för att gå ute när det är mörkt ska börja gå i en självförsvarsklass. Vi män måste också göra det, för tro mig, vi kan också bli utsatta för våld. Det är till och med farligare att vara man än kvinna när det gäller att bli utsatt för våld.

Jag är absolut för fler rop på hjälp.

Ingen borde behöva bli utsatt för våld och absolut inte bli bemött med att de borde försvarat sig på ett bättre sätt. Utbildning i självförsvar redan i skolan vore kanske inte så dumt. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
:va Då hoppas vi att det ändras då. Så att även männen får ta ansvar för sina egna handlingar menar jag ;)

Knappast en fråga om att inte ta ansvar för sina handlingar, hur fick du till det, bara genom att se ett steg längre? Handlingen är fortfarande frivillig, lika mycket som människor som blivit utnyttjade som barn själva blir de som utnyttjar.

Men du tycker inte det är ganska konstigt att så många män våldför, misshandlar, förnedrar osv. osv. kvinnor som, om man skall tro viss psykologi, ofta påminner om deras mödrar?

Skulle det finnas en avsikt att få fram en jämställd, eller för den delen en av kvinnor dominerad värld, så sitter ju de facto kvinnor på en enorm taktisk fördel.

De är fortfarande de som fostrar nästa generation män.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Knappast en fråga om att inte ta ansvar för sina handlingar, hur fick du till det, bara genom att se ett steg längre? Handlingen är fortfarande frivillig, lika mycket som människor som blivit utnyttjade som barn själva blir de som utnyttjar.

Men du tycker inte det är ganska konstigt att så många män våldför, misshandlar, förnedrar osv. osv. kvinnor som, om man skall tro viss psykologi, ofta påminner om deras mödrar?

Skulle det finnas en avsikt att få fram en jämställd, eller för den delen en av kvinnor dominerad värld, så sitter ju de facto kvinnor på en enorm taktisk fördel.

Jag försökte vara rolig, men misslyckades.

Seriöst så är det lika viktigt att männen får en större del i barnens uppfostran som någon annan fråga.
Det skulle vara en fördel för oss alla.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93

Mjae, vet inte om jag håller med dig där.
Kan ju inte tala för alla här i världen, men visst uppfostrad blev man av mor men jag tror att många, väldigt många ser upp till och försöker bete sig som sin far.

Fadern behöver ju definitivt inte ha en tanke på att uppfostra sin pojk, men pojken kommer definitivt bli påverkad av faderns sätt och syn på livet.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Är det verkligen att de liknar sina mödrar, låter mer logiskt att det inte fanns en farsa som kunde säga ifrån och dessutom har ett fysiskt övertag. Minns själv hur respektfull man var när farsan kom och tog en i armen när man fuckat up ordentligt. Om morsan tog en i armen var man lite mer kaxig, av någon anledning.

Det finns säkert uppfostringsmetoder för att kringå det där. Sen kan man ju undra om det inte är så att alla människor som växer upp utan en far (och vise versa) får för lite uppmärksamhet, då föräldern har för mycket att stå i.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mjae, vet inte om jag håller med dig där.
Kan ju inte tala för alla här i världen, men visst uppfostrad blev man av mor men jag tror att många, väldigt många ser upp till och försöker bete sig som sin far.

Fadern behöver ju definitivt inte ha en tanke på att uppfostra sin pojk, men pojken kommer definitivt bli påverkad av faderns sätt och syn på livet.

Fostrar och präglar är inte samma sak.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är det verkligen att de liknar sina mödrar, låter mer logiskt att det inte fanns en farsa som kunde säga ifrån och dessutom har ett fysiskt övertag. Minns själv hur respektfull man var när farsan kom och tog en i armen när man fuckat up ordentligt. Om morsan tog en i armen var man lite mer kaxig, av någon anledning.

Det finns säkert uppfostringsmetoder för att kringå det där. Sen kan man ju undra om det inte är så att alla människor som växer upp utan en far (och vise versa) får för lite uppmärksamhet, då föräldern har för mycket att stå i.

Finns studier på studier som påvisar att män söker en livspartner som efterliknar deras mödrar.

Men du, vem sa till farsan din att du varit olydig?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Fostrar och präglar är inte samma sak.

Nä men slutresultat blir ju inte som du försöker få det till oavsett.
Om mor fostrar pojken till att visa respekt mot andra och farsan är "badboy" som ger fulla fan i andra människor så kommer förmodligen resultat hamna närmare faderns påverkan än moderns.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Finns studier på studier som påvisar att män söker en livspartner som efterliknar deras mödrar.

Men du, vem sa till farsan din att du varit olydig?

Hänvisar du till studier så får du allt ta o leta upp påpekade studier o länka!
Annars får du göra som oss andra i "kyrkan" och tro saker o ting.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nä men slutresultat blir ju inte som du försöker få det till oavsett.
Om mor fostrar pojken till att visa respekt mot andra och farsan är "badboy" som ger fulla fan i andra människor så kommer förmodligen resultat hamna närmare faderns påverkan än moderns.

Säger du det.

Av egen erfarenhet eller baserat på vad?

Har ganska många personliga vänner som inte stöder din tes.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Spekulationer givetvis.
Klart du har det. Jag har även många vänner som inte stöder din tes.

Så du har vänner som beter sig illa mot kvinnor, eller är de bara rövhål i största allmänhet?

Jag har tyvärr inga sådana som är nära vänner, stöter jag på ett avskum någon gång skall jag ta tillfället i akt och fråga hur hans/hennes farsa och morsa var....

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Så du har vänner som beter sig illa mot kvinnor, eller är de bara rövhål i största allmänhet?
Jag har tyvärr inga sådana som är nära vänner, stöter jag på ett avskum någon gång skall jag ta tillfället i akt och fråga hur hans/hennes farsa och morsa var....

Jag jobbar på mack, jag stöter på alla sorter dagligen. Mitt hopp för mänskligheten försvann för flera år sen :p

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Fortfarande så är de flesta misshandlade män, så jag är inte säker på att det här tvunget måste vara en man-kvinna-fråga.

Ja men även de flesta misshandlare är män...

Om det hänger bilder på nakna tjejer i byggbodar och på bilverkstäder skulle det verkligen itne vara ett jämställdhetsproblem, vem har inte sett barbröstade män med kattungar i ett kontorslandskap? Och var det någon som började gråta för det?

Varken nakna män eller kvinnor hör hemma på en arbetsplats så länge man inte jobbar inom porrindustrin eller dylikt? :brynad

Människan behandlar andra människor som skit.

Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid vara.

Jag fick ett knäckt näsben för att jag ville gå ut ur fikarummet i högstadiet, hade jag fått det om jag var tjej?

Eller en vinare i bakhuvudet på nyårsfesten?

Könet har väl inte med att göra hur många skador man får på nyårsfesten? Jag har fått en flaska slagen i ansiktet vid ett blackjackbord och det hade inte med att göra att jag var tjej, utan att jag vann och killen som drog flaskan förlorade.

Så himla intressant ämne, jag hade kunnat sväva iväg totalt och skriva en hel uppsats men jag börjar med ett exempel om ytlighet.

Jag blir glad om någon säger jag har "schyssta spiror". Oavsett om det är på jobbet eller på krogen. Inte för att jag är en blåst bimbo som tror det är det enda som betyder nåt, utan för att jag köpt ett par byxor som jag troligen själv tycker sitter bra, kul att andra tycker det också. Jag säger tack så mycket utan att känna mig objektifierad.

Jag har även sagt till en manlig kollega att han blev skitsnygg när han sparade ut till helskägg. Var det isf lika ytligt och opassande av mig? Han såg ut glad iaf.

Jag tar inte illa upp om nån klappar mig på rumpan på krogen. Jag blir definitivt inte smickrad heller, tycker mest synd om stackars killen som är så socialt handikappad att han inte klarar av att starta en konversation om han nu är intresserad. En sån händelse gör att jag känner mig smartare och starkare snarare än motsatsen.

Hur kommer det sig att en del tjejer känner av skillnaden mellan könen väldigt tydligt, och skulle känna sig illa behandlade i ovan situationer, när jag känner tvärtom? Jag verkar vara helt immun mot de här känslorna, kan inte komma på en enda situation där jag känt mig orättvist behandlat för att jag är tjej. Har haft en väldigt traditionell uppfostran så känner inte att det bara hänger på det.

Att någon ger en komplimang på ett ej sexuellt sätt är varken fel från en man eller en kvinna, men att ta sexuellt på en annan människa när man inte har tillåtelse är aldrig ok. Skulle någon ta mig på röven eller brösten så skulle jag anse att jag har anledning att placera mina knogar på valfri kroppsdel och kommer även så att göra. (Har även gjort detta vid tillfällen) Sådant ska inte accepteras av varken en man eller en kvinna.

Exakt! Det är lite som alla de kvinnor som helt självmant väljer att leva med våldsamma män.
Där hon vet om att han ofta är aggressiv, ofta hamnar i slagsmål, kanske lite halvkriminell och dessutom någon sorts missbruk. Är det egentligen särskilt konstigt att den personen med tiden utsätter kvinnan för våld eller kränkningar? Precis som han gör med massor med andra, helt okända människor omkring sig?

Även där lyfts kvinnan ofta fram som ett hjälplöst offer som inte kunde gjort något annorlunda.

(sen ska tilläggas att jag inte försvarar någon sorts våld, men kan ibland inte låta bli att undra om den utsatte faktiskt inte kunde ha gjort något annorlunda för att slippa situationen)

I många fall så är mannen inte en våldsam man utåt sett och verkar helt normal och urgullig i början. Sedan börjar nedbrytningen sakta men säkert utan att man ens märker av det. Ingen i ens omgivning märker av det till en början heller. När man väl är så nedbruten och nedtryckt så att han vet att man inte lämnar honom kommer det första slaget som följs upp av ursäkter, blommor och liknande och hjälper inte det kommer hoten. I detta stadie har man troligen inga vänner kvar, familjen har man inte speciellt mycket kontakt med heller.
Jag hade tur som fick en snedtändning en dag när jag fick ett hårt slag i ryggen och slog tillbaka och då slog jag i raseri och chockade denna person så han lämnade rummet. Det visade sig att jag slagit besinningslöst på både honom och garderoben som stod bredvid och spräckt mina knogar. Märkte det inte ens först eftersom jag blev fylld av en sådan styrka och glädje i hela kroppen.
NEJ, det är inte rätt att slåss men jag försvarade mig efter tre års helvete och kan heller inte tycka att jag gjorde fel då detta gav mig styrka att ta mitt pick och pack och dra.

Sand i vaginan idag?

Och där har vi det…varför skrev du inte istället sand under förhuden idag? :rolleyes:

En fråga, om tjejer och killar är så himla lika (minst 100% lika) - hur kan det ens uppfattas som negativt med att bli tjatad på för att ha sex? Jag vet ingen kille på hela jorden som skulle tycka det var ett problem att bli ombedd ha sex. Så, de tjejer som klagar på sådant är antingen väldigt annorlunda killar (trots att de påstår sig inte vara det) eller kort och gott oärliga.

Tjejer och killar kommer aldrig bli 100% lika oavsett hur jämlikt det blir då vi har olika förutsättningar kroppsligt. Män är i de flesta fall starkare än kvinnor och kvinnor har i de flesta fall mer hormoner som spökar i kroppen.
Vad det gäller sexet så tror jag egentligen inte på det där med att tjejer vill mindre än män, utan det har helt enkelt med hur man ser på sig själv och hur väl man känner sin kropp. Tjejer blir ofta intalade redan från tidig ålder att det är fult att ta på sig själv och att titta på porr. Själv har jag inte fått höra något sådan hemifrån, har heller ej blivit uppmuntrad till det, men det har gjort mig nyfiken och intresserad. Ser mig själv som någon som gillar njutning och är jag i ett förhållande så är det inte direkt så att han behöver tjata. :) Däremot så vet jag tjejer som gnäller om att de blir tjatade på men när man frågar dem om deras sexliv kommer det ganska fort fram att de antingen inte är nöjda med sig själva eller helt enkelt inte känner sin kropp tillräckligt väl så att de kan ha en tillfredsställande sexliv. Jag menar nu inte att detta behöver vara killens fel, kan dock vara, men ofta så är tjejer för fega för att säga hur de vill ha det för att de ska bli tillfredsställda. Man kan inte bara räkna med att ligga där och få allt gjort åt sig utan man får ta tag i det själv och antingen visa eller instruera.

Du har egentligen inte en aning om vad dina vänner gör bakom stängda dörrar…ingen av exets kompisar visste vad han gjorde bakom stängda dörrar förrän de såg blåtirorna och jag bestämde mig för att stå upp emot honom inför dom. Det var då man förstod vilka män som var män och vilka som var fega idioter som vände sig om och låtsades att det inte såg. Jag har kvar en av mina närmsta killkompisar ännu idag på grund av detta, han var förut mitt ex närmsta killkompis.
Sätt inte folk på en pedistal innan du vet med säkerhet vad de gör när de stänger dörren om sig.

Jag jobbar på mack, jag stöter på alla sorter dagligen. Mitt hopp för mänskligheten försvann för flera år sen :p

Jag har också jobbat på flera olika bensinstationer och det bästa var när det kom in kunder och frågade, -Hej har du någon kille här som kan hjälpa mig att byta torkarblad? Mitt svar blev varje gång, nej vi är bara tjejer som jobbar här och jag hade kunnat hjälpa dig, OM jag varit kille. :hihi
Jag har självutnämnt mig till expert när det gäller att byta torkare på bilen…och oftast fick man efter en generad ursäkt visa hur värdelösa de var och byta torkarbladen åt dessa medelålders män. :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du har egentligen inte en aning om vad dina vänner gör bakom stängda dörrar…ingen av exets kompisar visste vad han gjorde bakom stängda dörrar förrän de såg blåtirorna och jag bestämde mig för att stå upp emot honom inför dom. Det var då man förstod vilka män som var män och vilka som var fega idioter som vände sig om och låtsades att det inte såg. Jag har kvar en av mina närmsta killkompisar ännu idag på grund av detta, han var förut mitt ex närmsta killkompis.
Sätt inte folk på en pedistal innan du vet med säkerhet vad de gör när de stänger dörren om sig.

Jag vet säkert, men tack för omtanken.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Utan att rikta mig speciellt till Dig - Jag är däremot nyfiken på varför vissa personer, män som kvinnor, tycks söka sig till fel sammanhang, gång på gång? Har de varit kär eller sambo med en missbrukare, våldsbenägen eller på annat sätt misshaglig person så hamnar de allt för ofta i den sitsen igen? Den förklaring jag brukar se är att man "inte rår över sina känslor"? Men hallå, vi har ju det fria valet och kan alltid välja själv om vi går in i en befarad komplicerad och destruktiv relation/situation med låga odds att lyckas nå framgång med någon form av förändringsarbete?

Jag är väl för luttrad, desillusionerad och erfaren vid detta laget, med saknar fortfarande en trovärdig förklaring till varför människor väljer att upprepa tidigare misstag och klamra sig fast vid en illusion.

Du är själv inne på svaret via din fråga i texten ovan. Folk som har växt upp dysfunktionella familjer eller senare i livet hamnat i dysfunkionella förhållanden löper en betydligt större risk att att söka sig till den typen av miljöer som är bekanta för dem mer eller mindre undermedvetet många gånger. De har blivit medberoende till förövaren. Det oerhört svårt att bryta mönster som destruktiva och förövarna är oerhört skickliga att dupera sin omgivning.

Underskatta inte de mekanismer som uppstår när man som kvinna eller man hamnar i ett dåligt förhållande som bryter ner dem båda steg för steg. Har man aldrig bevittnat den här processen eller upplevt det själv kan man nog inte riktigt förstå. Dysfunktionella familjer och relationer finns ofta på närmare håll än vad man kan tro om man vet vilka signaler man ska leta efter. Så det Pippi skrev om i ett senare inlägg stämmer väldigt bra. Det är precis så skickliga förövarna är. Utåt sett skulle de kunna vara det perfekta paret. Inom stängda dörrar - helvetet på jorden.

För många år sedan åkte jag och en kompis ner till Spanien. De hade ett del i en radhuslänga. Det var byggt av ett stort svenskt byggbolag och såväl mina kompisars föräldrar som grannarna arbetade för detta bolag. De kände således varandra rätt väl. En natt ligger jag i sängen och hör röster med ett tonfall som jag än idag mår illa inombords när jag tänker på det. Kvinnan sa med en oerhört desperat röst -slå mig inte! -slå mig inte!. Jag sov inte många sekunder den natten. Funderar än idag om jag skulle borde gjort något annorlunda. Saken är att mina kompisars föräldrar kom ner några dagar senare och vi gick ut och åt middag med det här äldre paret i 60-års åldern. Fanns inga tecken på den misshandeln jag hört genom väggen.

Ett stort problem jag tror vi har i samhället överlag är att många dysfunktionella beteenden mer eller mindre blivit till en norm. Det är kanske därför man inte är särskilt medveten om dem. Man tar det med en klackspark att någon har ett missbruk utan att tänka på att det får konsekvenser för ett stort antal personer. I synnerhet den allra närmsta omgivningen. Sedan sprider det sig likt en cancer genom samhället. Det är ett högt pris vi får betala tillslut.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO