Fortfarande så är de flesta misshandlade män, så jag är inte säker på att det här tvunget måste vara en man-kvinna-fråga.
Ja men även de flesta misshandlare är män...
Om det hänger bilder på nakna tjejer i byggbodar och på bilverkstäder skulle det verkligen itne vara ett jämställdhetsproblem, vem har inte sett barbröstade män med kattungar i ett kontorslandskap? Och var det någon som började gråta för det?
Varken nakna män eller kvinnor hör hemma på en arbetsplats så länge man inte jobbar inom porrindustrin eller dylikt?
Människan behandlar andra människor som skit.
Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid vara.
Jag fick ett knäckt näsben för att jag ville gå ut ur fikarummet i högstadiet, hade jag fått det om jag var tjej?
Eller en vinare i bakhuvudet på nyårsfesten?
Könet har väl inte med att göra hur många skador man får på nyårsfesten? Jag har fått en flaska slagen i ansiktet vid ett blackjackbord och det hade inte med att göra att jag var tjej, utan att jag vann och killen som drog flaskan förlorade.
Så himla intressant ämne, jag hade kunnat sväva iväg totalt och skriva en hel uppsats men jag börjar med ett exempel om ytlighet.
Jag blir glad om någon säger jag har "schyssta spiror". Oavsett om det är på jobbet eller på krogen. Inte för att jag är en blåst bimbo som tror det är det enda som betyder nåt, utan för att jag köpt ett par byxor som jag troligen själv tycker sitter bra, kul att andra tycker det också. Jag säger tack så mycket utan att känna mig objektifierad.
Jag har även sagt till en manlig kollega att han blev skitsnygg när han sparade ut till helskägg. Var det isf lika ytligt och opassande av mig? Han såg ut glad iaf.
Jag tar inte illa upp om nån klappar mig på rumpan på krogen. Jag blir definitivt inte smickrad heller, tycker mest synd om stackars killen som är så socialt handikappad att han inte klarar av att starta en konversation om han nu är intresserad. En sån händelse gör att jag känner mig smartare och starkare snarare än motsatsen.
Hur kommer det sig att en del tjejer känner av skillnaden mellan könen väldigt tydligt, och skulle känna sig illa behandlade i ovan situationer, när jag känner tvärtom? Jag verkar vara helt immun mot de här känslorna, kan inte komma på en enda situation där jag känt mig orättvist behandlat för att jag är tjej. Har haft en väldigt traditionell uppfostran så känner inte att det bara hänger på det.
Att någon ger en komplimang på ett ej sexuellt sätt är varken fel från en man eller en kvinna, men att ta sexuellt på en annan människa när man inte har tillåtelse är aldrig ok. Skulle någon ta mig på röven eller brösten så skulle jag anse att jag har anledning att placera mina knogar på valfri kroppsdel och kommer även så att göra. (Har även gjort detta vid tillfällen) Sådant ska inte accepteras av varken en man eller en kvinna.
Exakt! Det är lite som alla de kvinnor som helt självmant väljer att leva med våldsamma män.
Där hon vet om att han ofta är aggressiv, ofta hamnar i slagsmål, kanske lite halvkriminell och dessutom någon sorts missbruk. Är det egentligen särskilt konstigt att den personen med tiden utsätter kvinnan för våld eller kränkningar? Precis som han gör med massor med andra, helt okända människor omkring sig?
Även där lyfts kvinnan ofta fram som ett hjälplöst offer som inte kunde gjort något annorlunda.
(sen ska tilläggas att jag inte försvarar någon sorts våld, men kan ibland inte låta bli att undra om den utsatte faktiskt inte kunde ha gjort något annorlunda för att slippa situationen)
I många fall så är mannen inte en våldsam man utåt sett och verkar helt normal och urgullig i början. Sedan börjar nedbrytningen sakta men säkert utan att man ens märker av det. Ingen i ens omgivning märker av det till en början heller. När man väl är så nedbruten och nedtryckt så att han vet att man inte lämnar honom kommer det första slaget som följs upp av ursäkter, blommor och liknande och hjälper inte det kommer hoten. I detta stadie har man troligen inga vänner kvar, familjen har man inte speciellt mycket kontakt med heller.
Jag hade tur som fick en snedtändning en dag när jag fick ett hårt slag i ryggen och slog tillbaka och då slog jag i raseri och chockade denna person så han lämnade rummet. Det visade sig att jag slagit besinningslöst på både honom och garderoben som stod bredvid och spräckt mina knogar. Märkte det inte ens först eftersom jag blev fylld av en sådan styrka och glädje i hela kroppen.
NEJ, det är inte rätt att slåss men jag försvarade mig efter tre års helvete och kan heller inte tycka att jag gjorde fel då detta gav mig styrka att ta mitt pick och pack och dra.
Och där har vi det…varför skrev du inte istället sand under förhuden idag?
En fråga, om tjejer och killar är så himla lika (minst 100% lika) - hur kan det ens uppfattas som negativt med att bli tjatad på för att ha sex? Jag vet ingen kille på hela jorden som skulle tycka det var ett problem att bli ombedd ha sex. Så, de tjejer som klagar på sådant är antingen väldigt annorlunda killar (trots att de påstår sig inte vara det) eller kort och gott oärliga.
Tjejer och killar kommer aldrig bli 100% lika oavsett hur jämlikt det blir då vi har olika förutsättningar kroppsligt. Män är i de flesta fall starkare än kvinnor och kvinnor har i de flesta fall mer hormoner som spökar i kroppen.
Vad det gäller sexet så tror jag egentligen inte på det där med att tjejer vill mindre än män, utan det har helt enkelt med hur man ser på sig själv och hur väl man känner sin kropp. Tjejer blir ofta intalade redan från tidig ålder att det är fult att ta på sig själv och att titta på porr. Själv har jag inte fått höra något sådan hemifrån, har heller ej blivit uppmuntrad till det, men det har gjort mig nyfiken och intresserad. Ser mig själv som någon som gillar njutning och är jag i ett förhållande så är det inte direkt så att han behöver tjata.
Däremot så vet jag tjejer som gnäller om att de blir tjatade på men när man frågar dem om deras sexliv kommer det ganska fort fram att de antingen inte är nöjda med sig själva eller helt enkelt inte känner sin kropp tillräckligt väl så att de kan ha en tillfredsställande sexliv. Jag menar nu inte att detta behöver vara killens fel, kan dock vara, men ofta så är tjejer för fega för att säga hur de vill ha det för att de ska bli tillfredsställda. Man kan inte bara räkna med att ligga där och få allt gjort åt sig utan man får ta tag i det själv och antingen visa eller instruera.
Så du har vänner som beter sig illa mot kvinnor, eller är de bara rövhål i största allmänhet?
Jag har tyvärr inga sådana som är nära vänner, stöter jag på ett avskum någon gång skall jag ta tillfället i akt och fråga hur hans/hennes farsa och morsa var....
Du har egentligen inte en aning om vad dina vänner gör bakom stängda dörrar…ingen av exets kompisar visste vad han gjorde bakom stängda dörrar förrän de såg blåtirorna och jag bestämde mig för att stå upp emot honom inför dom. Det var då man förstod vilka män som var män och vilka som var fega idioter som vände sig om och låtsades att det inte såg. Jag har kvar en av mina närmsta killkompisar ännu idag på grund av detta, han var förut mitt ex närmsta killkompis.
Sätt inte folk på en pedistal innan du vet med säkerhet vad de gör när de stänger dörren om sig.
Jag jobbar på mack, jag stöter på alla sorter dagligen. Mitt hopp för mänskligheten försvann för flera år sen
Jag har också jobbat på flera olika bensinstationer och det bästa var när det kom in kunder och frågade, -Hej har du någon kille här som kan hjälpa mig att byta torkarblad? Mitt svar blev varje gång, nej vi är bara tjejer som jobbar här och jag hade kunnat hjälpa dig, OM jag varit kille.
Jag har självutnämnt mig till expert när det gäller att byta torkare på bilen…och oftast fick man efter en generad ursäkt visa hur värdelösa de var och byta torkarbladen åt dessa medelålders män.