Du har så rätt, och med anledning av vissa inlägg i tråden kan det finnas anledning att utveckla detta lite till innan Du sätter Din PunGt
1 - Våld, till och med som sista utväg och självförsvar, är ett misslyckande. Du avvärjer förvisso ett angrepp men ställer sig verkligen Din motpart upp och utbrister: "-Aj som f-n, men tack ska Du ha, nu förstår jag hur fel jag haft!"? Inte i min bok...
2 - Våld mot en person som redan tillgriper våld är dömt att misslyckas. Om Du försöker banka på en person som misshandlar, vad avser Du att det ska lära denne? Den starkaste rätt? Hur ska man i så fall bota en alkoholist, genom att försöka supa denne under bordet, för att under bakfyllan utbrista att "-Detta gör jag aldrig om!"? Inte i min bok...
3 - Lämna egen prestige åt sidan om Du avser att ingripa i en situation. Det sista som den infekterade soppan behöver är ytterligare nypor av prima testosteron.
4 - Det är svårt att bilda sig en fullständig uppfattning från åskådarläktaren, världen är inte endera svart eller vit. Därför kan det vara smart att försöka få parterna i en taskig relation att sära på sig, respektera att man inte bör ses, jobba ihop eller bo ihop förrän de tänkt igenom då-, nu- och framtid var för sig.
Bara några kommentarer, som förhoppningsvis anknyter till TS intentioner med tråden...