Män och kvinnor

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ok, som i att förklara men nu hamnar hon inom lås och bom för misshandel?

Ja, jag tror att jag börjar följa din tankegång, problemet är att hon är satt och avlönad för att upprätthålla lag och ordning.

Vanliga dödliga "får" begå dylika handlingar, inte statligt avlönade eller sanktionerade tjänstemän, sorry tjänstehen.

Jag skrev det redan i mitt inlägg No. 2. Det är inte samma sak som att det hon gör inte är fel. (Inte exakt citerat, men det har jag redan gjort en gång)

Jag tror helt enkelt att mina inlägg läses till slutet :brynad

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
I det här fallet tycker jag inte något av hennes beteenede är rättfärdigat så till vida att;
1. Skulle han vara en farlig terrorist med en bomb som han tänker spränga borde hon släppt hunden så fort hon såg honom och dra vapnet.
2. Han är ett fyllo som gått loss på stan, då är det väll bara att gripa honom. Han gjorde ju inte direkt något motstånd förutom att stå där. När någon är full som han är det inte direkt svårt att svinga ner honom på marken.

Om han verkar svår att ta ner varför håller hon honom bara inte där och ropar på förstärkning. Problemet med hennes beteenede är att om nu mannen verkligen var farlig så hade han enkelt kunnat slå ner henne, med tanke på hur dålig kontroll hon hade.

Jag har bara letat efter en förklaring. Inte ett försvar. Oavsett om hon gör rätt eller fel tycker jag det är intressant.

Jag kan ingenting om hur man bör göra rent praktiskt, men det ser ju ut som om hon skulle ha enklare att få kontroll över mannen om hon först la hunden så att hon har båda händer fria.

Någon som vet om det är så att de inte får lov att släppa hunden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan erkänna att jag skulle heja på om han med 100% säkerhet hade antastat ett barn.

Inte när det är en polis som utför misshandeln. I övriga fall så skulle jag också heja på ifall en pedofil åker på smisk.
Om inte polisen följer lagen utan tar på sig rollen som domare att utmäta straff samt även rollen som bödel att utföra bestraffningen vart är vi då på väg i landet? Lynchning utan domstol börjar närma sig anarki även om det är poliserna som utför lynchningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En normalbygd man när man lägger till muskelstyrka, vikt och fysiskt storlek har ett stort övertag mot de flesta kvinnor där ute. Det skulle således inte vara särskilt svårt för en majoritet av männen där ute att skaffa sig det övertag man behöver för att misshandla en kvinna rejält. Det är en otäck tanke, men så är det.

Rent fysiskt ja. Men om mannen lärt sig att man inte ska slå kvinnor? Alla normer säger att man ska aldrig röra en kvinna fysiskt så jag tror många män finner sig i att bli misshandlade trots att dom skulle vinna en ren fight mot sin kvinna.
Och även en man som saknar den "moraliska kompassen" kan även kalkylera med att det är han som blir straffad om fighten hamnar i en domstol.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rent fysiskt ja. Men om mannen lärt sig att man inte ska slå kvinnor? Alla normer säger att man ska aldrig röra en kvinna fysiskt så jag tror många män finner sig i att bli misshandlade trots att dom skulle vinna en ren fight mot sin kvinna.
Och även en man som saknar den "moraliska kompassen" kan även kalkylera med att det är han som blir straffad om fighten hamnar i en domstol.
Mmm, rättsystemet är inte perfekt och tyvärr innebär ett slag "tillbaka" att en man per automatik belastas av statiskt säkerställda ogärningar av andra män. Många andra män, betydligt fler än de som belastar kvinnan. Tyvärr har vi inget bättre system i nuläget och därmed måste vi som individer hantera denna situation så klokt som möjligt.

Så vad göra? Stick, pys, dra därifrån och vänd Dig inte om. Gäller oavsett kön på den drabbade. Om än det fysiska hotet är hanterbart för den drabbade parten så är våld i en relation eller i en familj aldrig acceptabelt och finns tendenserna där ska de tas på allvar, helst hanteras innan första slaget faller. Då KAN det finnas möjlighet att lappa ihop något, när slaget väl utdelats är det oerhört mycket mer utförsbacke, tror jag.

Inte när det är en polis som utför misshandeln. I övriga fall så skulle jag också heja på ifall en pedofil åker på smisk.
Om inte polisen följer lagen utan tar på sig rollen som domare att utmäta straff samt även rollen som bödel att utföra bestraffningen vart är vi då på väg i landet? Lynchning utan domstol börjar närma sig anarki även om det är poliserna som utför lynchningen.
Jag förstår Ditt resonemang här, nu tangerar ju även denna hypotetiska situation den gräns där den personliga moralen avviker från samhällets och rättsystemets uppfattning och man kan vara beredd på att få ta en konsekvens av sitt val. Ungefär som när vi släpper hastighetsmätaren med blicken och låter förhållandena, inte skyltarna avgöra lämplig hastighet längs en kurvig vägsträcka.

Vi vet att det är fel och vi vet att det kan kosta lite slantar om vi har otur. Men gör ändå bedömningen att det är värt det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Hos de flesta män sitter det djupt rotat att inte slå på kvinnor. Jag började skriva något om det du nu tar upp. Men jag tog bort det helt enkelt för att jag känner att jag är ute på djupt vatten. Har nämligen ingen aning om hur en man som blir misshandlad av sin kvinna resonerar trots att han antagligen är fysiskt överlägsen. En bidragande orsak är säkert de normer som gäller och de konsekvenser han riskerar ifall det hamnar i rätten. Jag tror dock att det ligger andra psykologiska orsaker bakom. Antagligen samma som för kvinnor i samma situation där de blir misshandlade av sin partner.

Om man har möjlighet till det tror jag man ska göra som Roffe S är inne på. Lämna och låt låt känslorna svalna av. Det är antagligen lättare sagt än gjort med tanke på hur det ser ut i många relationer där våldet finns under ytan nära att explodera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hos de flesta män sitter det djupt rotat att inte slå på kvinnor. Jag började skriva något om det du nu tar upp. Men jag tog bort det helt enkelt för att jag känner att jag är ute på djupt vatten. Har nämligen ingen aning om hur en man som blir misshandlad av sin kvinna resonerar trots att han antagligen är fysiskt överlägsen. En bidragande orsak är säkert de normer som gäller och de konsekvenser han riskerar ifall det hamnar i rätten. Jag tror dock att det ligger andra psykologiska orsaker bakom. Antagligen samma som för kvinnor i samma situation där de blir misshandlade av sin partner.

Om man har möjlighet till det tror jag man ska göra som Roffe S är inne på. Lämna och låt låt känslorna svalna av. Det är antagligen lättare sagt än gjort med tanke på hur det ser ut i många relationer där våldet finns under ytan nära att explodera.

Tja, tittar man på individer mer primitivt kan man ju se hur vilda djur som tex lejon blivit tämjda sedan dom varit små sedan fortsätter att rangordna sig under människan med piskan trots att dom vuxit och blivit den starkare.

Finns nog lite av samma fenomen även hos människor, den människa som blivit nedtryckt fortsätter nog ofta vara beta under alfa-hannen. Syskon exempelvis fortsätter ju ofta att behålla sin födelserangordning trots att lillebror växt om storebror fysiskt och ibland även vuxit förbi mentalt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Godwins lag gäller så här kommer det:

Hitler är ett lysande exempel på att det inte krävs fysisk överlägsenhet för att utöva makt över någon annan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med tanke på mäns natur när man skalat av alla inlärda sociala normer är det nog ingen vild gissning att påstå att män står för en stor andel av misshandeln inom relationer. Det är väl därför dessa diskussioner ofta bottnar i en ensidig diskussion där man utgår från att kvinnan är det svagare könet (fysiskt sett).

Nu är ju det antagandet okunskap

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Män utsätts lika ofta för våld i relationer som kvinnor. Det visar resultatet av en ny studie, som ligger i linje med internationella forskningsresultat.

Tycker vi kan sammanfatta det med att psykiskt sjuka slår sin partner.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Intressant artikel, verkligen. Innehållet torde knappast återspeglas av antalet utdömda straff.

Noterar att det finns en hönan och ägget-relation som kommenteras, alltså att män är överrepresenterade bland de som utövar våld utan att få tillbaka liksom när det gäller sexualrelaterat våld. En slutsats kan då bli att tjejerna i kanske högre grad än tidigare slår tillbaka, men att män fortfarande dominerar som ensam utövare av våld i en relation? Eller möjligen kan en hyptes vara att män i högre grad lämnar en relation där de ensidigt utsätts för våld?

Därutöver är det värt att notera att situationrelaterat våld är mer vanligt bland yngre par medan "maktutövande" våld är vanligare bland äldre.

Men att våld är så pass vanligt i relationer (var tionde person utsatt under det senaste året) och så pass lika fördelat mellan kvinnor och män överraskar. Och skrämmer. I alla fall mig...

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Personligen så tycker jag att man har rätt att ta till så mycket våld nöden kräver oavsett kön för att försvara mig. Skulle jag klappa till min kille (vilket jag inte skulle) så hoppas jag fan att han skulle klappa tillbaka i samma styrka och inte fan skulle jag gå och grina efteråt att min kille slår mig. Slår man nån får man ta i beräkning att man får en vinge tillbaka.

Men om hon tar av sig kläderna ser du inte att hon är polis. :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Tycker den där artikeln stämmer rätt väl in på hur man generellt sett ser på relationsbråk utan närmare insyn i detaljerna. Man får skilja på fysiskt våld och ren rå misshandel. Det räcker ju att gå ut på nyårsafton på krogen och se hur många relationsbråk man ser för att inse att fysiskt våld förekommer från båda hållen. Hur ser det då inte ut bakom stängda väggar? Jag tror dock att det är männen som står för den råa misshandeln. I artikeln du länkar till står det:

"Fler kvinnor uppger att de har misshandlat i självförsvar, medan männen i större utsträckning hävdar att de blivit sårade eller kränkta och därför använt våld"

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu har jag inte läst hela tråden... så ta det för vad det är. :)

Fortfarande så är de flesta misshandlade män, så jag är inte säker på att det här tvunget måste vara en man-kvinna-fråga.

Rätt intressant uttalande och något jag själv brottas en del med i dessa frågor.

Det är absolut en man-kvinna-fråga, men det är också en fråga om ställningstagande och respekt för sina medmänniskor.
En normalt funtad människa slår inte andra människor eller djur heller för den delen.
En stark person (inte fysiskt stark nödvändigtvis) behöver inte använda härskartekniker för att må bra själv.

Så när man bara håller på och försöker attackera det här som en man-kvinna-fråga så missar man det fundamentala att de här personerna som gör gärningarna har förmodligen behandlat de svaga killarna precis likadant, jag vet för jag var alltid den svagaste killen i årskursen.

Därför blir jag alltid lika frustrerad när dessa feminister skall måla ut det som att killar slår tjejer och man måste arbeta emot att ge killar den möjligheten, för det är inte det som det handlar om, dessa individer söker trots allt upp svagare individer (fysiskt) för att kunna ta ett övertag och stärka sig själva. Problemet är att väldigt få har styrkan och modet att stå emot och faktiskt ta avstånd från beteendet, och sen blir det en gruppgrej av det hela.

Finns ganska väl beskrivet i en (förmodligen ganska många) låt.
They took off his clothes, they pissed in his hands
I told them to stop but then I joined in
We beat him with guns and batons
Not just once but again and again

Read more: Rise Against - Hero Of War Lyrics | MetroLyrics
Lyssna gärna på hela.
http://www.youtube.com/watch?v=_DboMAghWcA
Och läs texten, förklarar gärna hur svagare individer blir övervunna till "the dark side".
http://www.metrolyrics.com/hero-of-war-lyrics-rise-against.html

Men tillbaka till kärnfrågan, är det en man-kvinna-fråga eller inte.
Nu har jag försökt få fram att det inte är det men det finns ett annat problem i samhället och det är ett "tyst" kvinnoförtryck och det är just det här med löner och positioner, men där vänstern och feministerna vill få bukt med det genom kvoteringar och andra lagar och regleringar vilket jag själv tror bara ökar klyftan.
Jag personligen tror inte att det här är något som händer över en natt men vi har kommit en väldig bit på vägen men vi är fortfarande långt ifrån i mål. Det är något intressant på gång, det är nämligen fler o fler kvinnor in på väldigt styrande platser och jag är säker på att det kommer att vända med hur man väljer sina efterträdare eller undersåtar, men det kommer som sagt inte ske över en natt.

Nästa grej är det här med att demonisera och martyrisera stora grupper, många feminister demoniserar gruppen män och så länge det är tillvägagångssättet så kommer man inte komma någon vart. De där starka männen som använder härskartekniker och dylikt kommer bara få mer vatten på sin kvarn och de kommer att distansiera sig ännu mer från sakfrågan.
Och så länge en stor grupp kvinnor utgör sig till martyrer så kommer ingenting ske där heller, för oavsett hur mycket hon vill så måste man kämpa sig till en bättre position än den man är i. Och ja, jag har mött alldeles för många kvinnor som tycker det är orättvist att männen befordras men inte hon, då hon i själva verket inte alls förtjänar att befordras för hon har inte kvalifikationerna eller drivet.

Själv är jag inte feminist, mycket för att de som kallar sig feminister ser för snävt på frågan och tittar på det just ur man-kvinna-perspektiv.
Jag är för jämställdhet oavsett kön, sexuell läggning eller etnicitet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns ju alltid folk som ska dra det till sin spets eller klaga på situationer som de själva satt sig i och det försvarar jag inte någonstans. Det är en annan diskussion, åtminstone vad jag, gissningsvis även Anna och de flesta övriga kvinnor, vill lyfta fram. Det finns självklart även tillfällen där män behandlas fel och diskrimineras, jag tror inte någon här har påstått nåt annat? Jag kan dock inte se hur det rättfärdigar att behandla kvinnor fel, eller inte försöka förändra synen på dem. För samhällets syn påverkar extremt mycket för hur folk växer upp och ser andra och sig själva, oavsett om vissa vill tro något annat. Det blir ju ganska tydligt om man ser till situationerna i andra länder, det är inte direkt "bara" för en kvinna att ändra på det. Vore det så skulle vi inte ha den här debatten...

Vi gör det knappast för att vi tycker att det är kul, vi gör det för att det behövs. Att vissa ändå väljer att inte lyssna, bara gå emot och hitta på ursäkter till varför det är "lika synd om männen" istället för att ta till sig fakta från situationer de antagligen aldrig varit i själva är bara tragiskt. Det handlar inte om att göra sig till offer eller påstå att männen i alla lägen har det bättre, det handlar om att lyfta fram ett samhällsproblem. Att så många kvinnor träder fram och talar om att de upplevt det så borde ju tala sitt tydliga språk, kan man ju tycka.

Det är ju inget som hindrar er män från att göra samma sak, lyfta fram en fråga och en debatt om lägen där ni upplever er diskriminerade, en sak behöver inte utesluta en annan. Det är ju svårt för oss kvinnor att göra det, som antagligen inte upplevt det på samma sätt som ni gjort. Vi väljer att lyfta fram det vi upplever som felbehandling av kvinnor, ingen påstår att det är det enda samhällsproblem vi har.

Varför kan då inte de utsatta kvinnorna OCH de utsatta männen och de som sympatiserar med dessa göra det under samma flagg istället? Varför gruppera och skapa demoner inom varandras grupper?
Varför inte istället jobba aktivt tillsammans för ett mer rättvist och jämställt samhälle tillsammans?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Varför kan då inte de utsatta kvinnorna OCH de utsatta männen och de som sympatiserar med dessa göra det under samma flagg istället? Varför gruppera och skapa demoner inom varandras grupper?
Varför inte istället jobba aktivt tillsammans för ett mer rättvist och jämställt samhälle tillsammans?

Det är väl klart att de kan. :) Det är väl bara att någon tar tag i det. Det feminismen stod för från början, innan vissa spårade ur, var att kvinnor ska ha samma värde och rätt i samhället som män. Med det inte sagt att det är enda gruppen som någonsin behandlats illa i någon situation, men det är vad DE valde att kämpa för.

Att säga att det är orättvist för att inte alla blandas in känns lite för mig som att klaga på någon som skänker pengar till ett barn i Zimbabwe för att det finns fattiga barn i Niger också.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är väl klart att de kan. :) Det är väl bara att någon tar tag i det. Det feminismen stod för från början, innan vissa spårade ur, var att kvinnor ska ha samma värde och rätt i samhället som män. Med det inte sagt att det är enda gruppen som någonsin behandlats illa i någon situation, men det är vad DE valde att kämpa för..

Feministerna är en sån där typisk grupp som aldrig blir nöjd. Ger man dem lillfingret så ska de ha hela handen.
De kommer inte ens vara nöjda den dagen kvinnor tjänar mer och har företräde före män till precis allt.

Så att gå dem till mötes är som att fäktas med väderkvarnar.

Hej väderkvarnen Strutycat :hej

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Feministerna är en sån där typisk grupp som aldrig blir nöjd. Ger man dem lillfingret så ska de ha hela handen.
De kommer inte ens vara nöjda den dagen kvinnor tjänar mer och har företräde före män till precis allt.

Så att gå dem till mötes är som att fäktas med väderkvarnar.

Hej väderkvarnen Strutycat :hej

Det är ju vänligt av dig att jämställa mig med såna. ;)

Alleycat, är du dunderhonung som bytt nick?

Nej.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...