Män och kvinnor

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag är absolut för fler rop på hjälp.

Ingen borde behöva bli utsatt för våld och absolut inte bli bemött med att de borde försvarat sig på ett bättre sätt. Utbildning i självförsvar redan i skolan vore kanske inte så dumt. :)

Absolut, för våld är säkert det bästa sättet att stävja våld med... eller? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Feministerna är en sån där typisk grupp som aldrig blir nöjd. Ger man dem lillfingret så ska de ha hela handen.
De kommer inte ens vara nöjda den dagen kvinnor tjänar mer och har företräde före män till precis allt.

Så att gå dem till mötes är som att fäktas med väderkvarnar.

Mycket möjligt. Jag känner dock mig trygg i att extremfeministerna aldrig lär bli tagna på allvar ens i de egna leden. Vi talar om en utopi som aldrig kommer att bli verklighet. Istället för att fokusera på män och kvinnor och deras enskilda rättigheter och skyldigheter borde man fokusera på helheten. Hur bygger man upp ett samhälle som gynnar framtiden. Idag lever många i singelhushåll, utbildar sig sent och skaffar barn ännu senare eller inte alls. Det är ju inte konstigt eftersom samhället ser ut som det gör idag med den press som finns på att förverkliga sig själva och sätta sig själv i fokus hela tiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mycket möjligt. Jag känner dock mig trygg i att extremfeministerna aldrig lär bli tagna på allvar ens i de egna leden. .

Skulle säga att de lyckats med en rad saker på mycket bred och djup front, de äger tydligen en egen ordverkstad där helt främmande men framför allt onödiga ord som t.ex. "hen" och "snippa" blivit mycket vedertaget på kort tid. De har fått typ 5-6 partiledare att känna sig tvingade att kalla sig feminister och de har verkligen lyckats med att rota ett antal totalt felaktiga myter som sanningar, t.ex. att vården är till för män, att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden och att allt är allmänt jävligt för brewdar.

Så de är verkligen ingen marginalrörelse, de är mycket farliga men som tur är utfattiga

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle säga att de lyckats med en rad saker på mycket bred och djup front, de äger tydligen en egen ordverkstad där helt främmande men framför allt onödiga ord som t.ex. "hen" och "snippa" blivit mycket vedertaget på kort tid. De har fått typ 5-6 partiledare att känna sig tvingade att kalla sig feminister och de har verkligen lyckats med att rota ett antal totalt felaktiga myter som sanningar, t.ex. att vården är till för män, att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden och att allt är allmänt jävligt för brewdar.

Så de är verkligen ingen marginalrörelse, de är mycket farliga men som tur är utfattiga

Inget av det där kan man ta på stort allvar. Som du säger de får mycket utrymme, men det har ingen inflytande i övrigt. Farliga blir det först om de successivt implementerar saker och tonar ner sina mest radikala idéer. Lite så som SD gjorde med främlingsfientligheten.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Hen myntades av en författare och snipa/snippa har funnits med sen inlandsisen drog sig undan.

Det är bara att konstatera att extremister är och förblir extremister, utan möjlighet att tänka längre än kamraterna/bröderna/systrarna osv, oavsett tillhörighet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Eller som nu under vintermånaderna så har det blossat upp en diskussion om att snöröjningen görs enligt männens prioriteringar för man prioriterar biltrafiken först och sen gång och cykeltrafiken och "alla vet ju att män kör mer bil än kvinnor och kvinnor går och cyklar i större utsträckning än män". :död

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är väl klart att de kan. :) Det är väl bara att någon tar tag i det. Det feminismen stod för från början, innan vissa spårade ur, var att kvinnor ska ha samma värde och rätt i samhället som män. Med det inte sagt att det är enda gruppen som någonsin behandlats illa i någon situation, men det är vad DE valde att kämpa för.

Att säga att det är orättvist för att inte alla blandas in känns lite för mig som att klaga på någon som skänker pengar till ett barn i Zimbabwe för att det finns fattiga barn i Niger också.

Fast du själv säger ju att vi män som inte slår andra människor skall organisera oss för vår sak... det är väl som att säga att man skall gruppera sig i olika grupper.
Varför inte se det stora i det hela och påtala att de som slår andra människor är sjuka individer och ta bort könsfrågan i det hela.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fast du själv säger ju att vi män som inte slår andra människor skall organisera oss för vår sak... det är väl som att säga att man skall gruppera sig i olika grupper.
Varför inte se det stora i det hela och påtala att de som slår andra människor är sjuka individer och ta bort könsfrågan i det hela.

Nej? Jag har inte någonstans skrivit att "ni män" ska göra det? Men det är väl ganska självklart att någon måste ta tag i saker för att det ska bli något av det, och det är väl en klar fördel om det är någon som kan relatera till frågan? Man kan sitta och tycka hur mycket som helst om att något borde göras, men är det ingen som gör något händer det inte.

Du verkar i övrigt ha hakat upp dig på att det handlar om våldsamma personer som slåss, vilket jag tror att jag diskuterat ganska lite? Det är i alla fall inte det jag har syftat på i de flesta fall, utan snarare det du nämnde själv tidigare, det "tysta" kvinnoförtrycket. Våld och misshandel är för mig en annan fråga, även om det har diskuterats här, då det är mer allmänt och inte har med kvinnoförtryck att göra. Friska människor misshandlar inte någon annan, men friska människor kan mycket väl se andra individer eller grupper som mindre värda, utan att inse det själv.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Zlatan har ju bevisat ganska många gånger att är ganska dum.
Eller som att citera Oin när han pratar om Bifur (Som har en yxa inhuggen i pannan)

"Dead? No, only between his ears. His legs work fine."

På vårat jobb hänger det ganska många nakna flickor.

Våran chef är kvinna och hon är 28 år.
I koncernen är det våran firma som går bäst och vi alla tycker att hon gör ett jättebra jobb.
Och så kan hon supa som fan :rofl

Sen att hon kommenterar förra vårens heldagstur på snöskoter med att det känns som sex gubbar kört henne i röven gör det ju inte sämre. (Här höll jag på att dö förövrigt)

Men när vi är på jobbet så är vi på jobbet och då ser jag henne som min chef.
Bättre än alla andra chefer vi haft då man faktiskt kan prata med henne då hon till skillnad från andra chefer vet att hon inte kan allt.
Likaså kan jag nästan inget om hennes jobb.

Men att jag skulle se kvinnor som mindre värdiga eller utsatta förstår jag inte.

Tjejer som spelar Tennis däremot....

Har ni hört hur det låter :rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar:rodnar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men det är väl ganska självklart att någon måste ta tag i saker för att det ska bli något av det, och det är väl en klar fördel om det är någon som kan relatera till frågan? Man kan sitta och tycka hur mycket som helst om att något borde göras, men är det ingen som gör något händer det inte...
AlleyCat, visst är det viktigt att handla, likväl kan det finns en fara i att begränsa problemställningen till ett urval - det riskerar att komplicera analys och lösning.

Ett möjligen haltande men belysande exempel: "- Motorcykeln släpper ut koldioxid och koldioxidhalterna är åt pepparn för höga i atmosfären. Hur åtgärdar vi problemet?". Ersätt nu det första ordet med t ex energiproduktion, otto-motorn, förbränning av fossila bränslen etc och Du ser en helt annan problembild respektive flora av möjliga lösningar.

Vad har detta då för bärighet på Ditt resonemang? Jo, när vi talar om tyst förtryck så bör vi ta oss en funderare på om det bara drabbar kvinnor, kvinnor på mans- eller kvinnodominerade arbetsplatser eller om det även drabbar t ex HBT-personer på vissa arbetsplatser, män på kvinnodominerade arbetsplatser, invandrare i tjänstemannafunktion etc? Då kanske problemet snarare är minoritets- i stället för kvinnorelaterat och vi riskerar att missa de grundläggande orsakerna bara för att vi begränsar frågeställningen till att omfatta ett visst urval? Bara en tanke...

...Du verkar i övrigt ha hakat upp dig på att det handlar om våldsamma personer som slåss, vilket jag tror att jag diskuterat ganska lite? Det är i alla fall inte det jag har syftat på i de flesta fall, utan snarare det du nämnde själv tidigare, det "tysta" kvinnoförtrycket. Våld och misshandel är för mig en annan fråga, även om det har diskuterats här, då det är mer allmänt och inte har med kvinnoförtryck att göra. Friska människor misshandlar inte någon annan, men friska människor kan mycket väl se andra individer eller grupper som mindre värda, utan att inse det själv.
Ptjaa, våld och misshandel behöver kanske inte vara en annan fråga, det kan vara ett annat uttryck för samma förtryck? Att bedöma beteenden som mer eller mindre "sjuka" är inte min grej då det i min värld kan vara olika yttringar av samma snedvridna moral - en upplevd rätt att med olika till buds stående medel manipulera eller hålla tillbaka en medmänniska för egen vinnings skull. Naturligvis finns det olika straffvärde i det förtryck man tillgriper men den bakomliggande mekanismen kan möjligen vara densamma?

Med det sagt tror jag det vore bra om Du hänvisar till någon form av definition på vad Du avser med termen "tyst kvinnoförtryck", till ett tidigare inlägg, en länk eller en egen definition. Vilket förtryck avser termen, i vilka sammanhang förekommer förtrycket och vem utövar förtrycket? Gärna kompletterat med Din egen tanke om vilka mekanismer som ligger bakom. Det kan underlätta möjligheten att följa med i Ditt resonemang, i alla fall för mig :)

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Moraliska dileman bör lösas såhär enligt mig;

Om alla följer Kants tre maximer så försvinner alla problem med "sociala normer", eftersom man aldrig får ljuga, aldrig får manipulera och måste behandla alla enligt unversalitetsprincipen.

Samtliga världsproblem lösta! :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nej? Jag har inte någonstans skrivit att "ni män" ska göra det? Men det är väl ganska självklart att någon måste ta tag i saker för att det ska bli något av det, och det är väl en klar fördel om det är någon som kan relatera till frågan? Man kan sitta och tycka hur mycket som helst om att något borde göras, men är det ingen som gör något händer det inte.

Du verkar i övrigt ha hakat upp dig på att det handlar om våldsamma personer som slåss, vilket jag tror att jag diskuterat ganska lite? Det är i alla fall inte det jag har syftat på i de flesta fall, utan snarare det du nämnde själv tidigare, det "tysta" kvinnoförtrycket. Våld och misshandel är för mig en annan fråga, även om det har diskuterats här, då det är mer allmänt och inte har med kvinnoförtryck att göra. Friska människor misshandlar inte någon annan, men friska människor kan mycket väl se andra individer eller grupper som mindre värda, utan att inse det själv.

För det är lättare, fysiskt våld kan de flesta relatera till på något sätt... Psykiskt våld eller t.o.m. manipulerande psykiskt våld är bra mycket svårare.
Så jag valde våld men du får gärna ersätta det med vilken variant du vill, jag kan nog förstå vad du menar men kan du förstå vad jag menar?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Absolut, för våld är säkert det bästa sättet att stävja våld med... eller? :va

Måste självförsvar innebära våld? Är det så att de som är tränade att använda våld är de som använder mest våld?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Måste självförsvar innebära våld? Är det så att de som är tränade att använda våld är de som använder mest våld?

Du har själv pratat om fysiskt våld och de flesta tråden som nämnt självförsvar har även pratat om fysiskt våld, så jag antog att det var vad som menades.

Tidigare var det i alla fall så att de som tränade de klassiska kampsporterna sällan var i slagsmål... Men jag har en känsla av att det har ändrats en del.
Själv har jag tränat kampsport i många år och aldrig varit i slagsmål, jag har dock fått nån örfil men aldrig besvarat det och då har situationen dött ut istället.

Steg 1 är trots allt att inte försätta sig i hotfulla situationer.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO