Mac/Apple-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Någon som vet om något enkelt, bra och gärna gratis ritprogram till OS?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ingen erfarenhet av det själv, men Gimp ska väl vara en nära kopia av Photoshop vad gäller funktioner m.m. fast gratis

http://www.gimp.org/macintosh/
(hemsidan gav en ju dock vibbar av att det slutade utvecklas omkring mitten av 90-talet...)

Fasen, jag "behöver" verkligen ett mediacenter... men nya Mac Mini gjorde en ju inte överlycklig, framförallt hade jag hellre sett 6 FireWire 800 portar än 4 USB-portar...
åhh, vet inte om man bör köpa en eller inte... eller kanske satsa på en begagnad?... åhh dessa i-landsproblem...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ingen erfarenhet av det själv, men Gimp ska väl vara en nära kopia av Photoshop vad gäller funktioner m.m. fast gratis

http://www.gimp.org/macintosh/
(hemsidan gav en ju dock vibbar av att det slutade utvecklas omkring mitten av 90-talet...)

Tack men jag har PS-CS4 samt Pixelmator som är likt PS fast enklare men båda är bildredigeringsprogram och bökiga att göra enklare blaj i. Söker ett ritprogram.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Annars kanske Flash är vad du söker? (kan du ju animera också hehe)
troligen lite krångligare än Rita, men tröskeln är ganska låg ändå.

"lätt att lära sig, en evighet att bemästra" ;)

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Tryck ner ctrl+klicka, spara som eller ännu enklare, klicka på bilden och håll nere och dra den till skrivbordet.

:tummenupp

Filmat med dv i 16:9, ska ner på en dvd. Helst i avi eller mpeg-4 men utan att den komprimeras ihop. Som projektet ser ut i imovie, SÅ ska det vara.

:mad:

ahhh, det löste sig tack vare surfande på idel nördsidor. Nya imovie suger jallafall :finalcut:Bugar

Vad bra att du hittade lösningen, själv tycker jag att imovie inte är så dåligt, fast FC studio 2 är ju på riktigt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Mindre att klaga på för PC-pöbeln och mer att gilla för Apple-fantasterna.

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=09/03/17/1837252&from=rss

iPhone får massor av nyheter i kommande uppdateringen, bland annat MMS och cut'n'paste som brukar klagas på tidigare.

Jag tycker det är fantastiskt hur Apple supportar sina telefonägare. En nästan två år gammal modell får fortfarande riktiga uppdateringar med nya features. Ericsson har inte ens buggfixar efter sex månader.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Mindre att klaga på för PC-pöbeln och mer att gilla för Apple-fantasterna.

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=09/03/17/1837252&from=rss

iPhone får massor av nyheter i kommande uppdateringen, bland annat MMS och cut'n'paste som brukar klagas på tidigare.

Jag tycker det är fantastiskt hur Apple supportar sina telefonägare. En nästan två år gammal modell får fortfarande riktiga uppdateringar med nya features. Ericsson har inte ens buggfixar efter sex månader.
Ja, det är fantastiskt bra att den äntligen får funktioner som andra telefoner haft i ett antal år.

:)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ja, det är fantastiskt bra att den äntligen får funktioner som andra telefoner haft i ett antal år.

:)

Apple hade ju andra idéer om hur man skulle använda telefonen och med tanke på hur de säljer så verkar ju folk gilla vad de får. Uppdateringarna innehåller naturligtvis mycket mer, jag tog bara upp det sådana som du brukar klaga på. Hur ska du kunna leva nu när du inte klaga på detta? Kan du inte hjälpa någon PC-ägare med virus i stället för att vara i den här tråden?

Som Stenmark sade, det går int' att förklara för di som inte förstår...

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag gillar ju nya Safari, men är det någon som vet hur man gör om man vill använda Top Sites-sidan på samma sätt som i Opera:s Speed Dial? Dvs själv välja vilka sidor som ska vara på vilken plats. Om jag förstått det rätt så fungerar nya Safari på så sätt att den tar de mest populära sidorna och stoppar dem som Top Sites?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Apple skrev:
Du använder det du har.
En av de smartaste sakerna med Mac mini. Du använder bildskärmen, tangentbordet och musen du redan har. Anslut. Slå på. Voilà: en ny Mac i ett nafs.
Läs mer

okej det är garanterat en jäkligt bra dator, men vem skriver en sån sak i ett mail utskick?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Apple hade ju andra idéer om hur man skulle använda telefonen och med tanke på hur de säljer så verkar ju folk gilla vad de får. Uppdateringarna innehåller naturligtvis mycket mer, jag tog bara upp det sådana som du brukar klaga på. Hur ska du kunna leva nu när du inte klaga på detta? Kan du inte hjälpa någon PC-ägare med virus i stället för att vara i den här tråden?

Som Stenmark sade, det går int' att förklara för di som inte förstår...

En mac är nog en "pc" :hihi
Som sagt gillar mac os riktigt mycke men dom snålar in rejält på hårdvara... Man får betydligt bättre datorer för samma pengar, tror inte jag köper en mac till om dom inte sätter i av den bästa hårdvaran, priset är så pass saftigt. Däremot kommer jag att köpa den "bästa" laptoppen som man får in mac os på och använda den :)

Som sagt gillar mac os riktigt mycke men dom snålar in rejält på hårdvara... Man får betydligt bättre datorer för samma pengar, tror inte jag köper en mac till om dom inte sätter i av den bästa hårdvaran, priset är så pass saftigt. Däremot kommer jag att köpa den "bästa" laptoppen som man får in mac os på och använda den :)

Edit:
jag har också iphonen och den är jag riktigt nöjd med :tummenupp

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Syns ju att du varit med i ungefär fem minuter. Först ska du påpeka att PC minsann betyder Personal Computer, tack för det. Sedan ska du klaga på pris kontra hårdvara nu när det äntligen i och med Intel cpu:erna är jämförbart. Innan bytet av arkitektur (och Max OS X för den delen) var Apple på väg att dö men nu när de är bättre än någonsin så klagar alla på att det skiljer några procent i pris.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Men det är ju klart... för alla med PC som kör Windows måste jaga prestanda då systemet ser till att förbruka allt som finns och liiiite till.
Kör samma program under OSX så kommer skillnaden fram att det inte är hårddvaran som gör det.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Syns ju att du varit med i ungefär fem minuter. Först ska du påpeka att PC minsann betyder Personal Computer, tack för det. Sedan ska du klaga på pris kontra hårdvara nu när det äntligen i och med Intel cpu:erna är jämförbart. Innan bytet av arkitektur (och Max OS X för den delen) var Apple på väg att dö men nu när de är bättre än någonsin så klagar alla på att det skiljer några procent i pris.

Syns att jag har varit med 5 minuter?
Angående hårdvaran förstår jag ändå inte varför man ska betala 50% mera än vad saker är värda, men man betalar väll för mjukvaran...?
Blir dock väldigt dyr mjukvara på det sättet.
Dock så har ju apple valt att gå på den gröna linjen och vara naturvänliga vilken direkt leder till sämre hårdvara men dyrare priser :hihi
Sen så är det ju inte så att det går bättre för ett företag om man har intels prossesorer eller amd eller what ever, utan det är ju bara marknadsföring som gäller i den kategorin. :tummenupp
Har man bra marknadsföring för bajs som frukost skulle säkert dom flesta äta det på morgonen. "Harbajs lika nyttigt som dom där jävla har kulorna som är i choklad smak :D "

Undra varför det finns Apple människor och Pc människor och den ena tar alltid illa upp om man inte håller med deras åsikt, här är ju ett till bra exempel på det :hihi

Men det är ju klart... för alla med PC som kör Windows måste jaga prestanda då systemet ser till att förbruka allt som finns och liiiite till.
Kör samma program under OSX så kommer skillnaden fram att det inte är hårddvaran som gör det.

Installera Linux? Finns ju alternativ till Windows. Dock så har jag faktist aldrig haft nått problem på mina datorer som har haft Windows men det kanske beror på att jag försöker undvika alla porrsajter(porrfiler med mera med mera....) som innehåller en massa virus :). Har aldrig haft virus program, bara windows egna firewall och det har gått utmärkt.
Ja det är väll inte alltid hårdvaran som bestämmer hur snabba programmena är, det finns ju en O(n) notation för det :). Sen är det ju upp till dom som skriver programmena att optimera dom så gott som dom kan.
Man skulle ju tycka att microsoft har mera resurser till sånt än apple men man kan ju ha fel :)

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv är jag användare (och admin) av både win och OSX datorer, servrar och nätverk.
Tycker själv att det här "kriget" mellan winfolk och osxfolk är larvigt... men grejen är att det oftast är windowsfolket som måste försöka smäda osx och inte tvärtom... varför då kan man undra då windows har nära 90% av världsmarknaden.

Själv är jag toknöjd över nyheterna i iPhone OS 3.0. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati