Manisk rapportering av olyckor.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är valfritt att läsa tråden, OM nu du kan säga att vissa maniskt rapporterar, så lär ju du MANISKT läsa tråden och bevaka dessa personers inlägg el:confused::va :va

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Varför frågar du inte de berörda, tex via PM? De är väl de enda som kan ge dig svaren.
Det verkar ju vara ett antal individer du har problem med, inte tråden i sig.

Är det din "hobbyanalys av min mentala hälsa" ;)som säger dig att jag skulle ha problem med dessa "individer".

Har inga som helst problem med dessa personer utan det jag är intresserad av är vari deras drivkraft, att så gott som dagligen klippa och klistra olycksrapporter, ligger.

Precis som du föreslår så är det bara ett PM som återstår för att få ett svar men jag har känslan av att mitt ev PM skulle hamna i papperskorgen.

Det är valfritt att läsa tråden, OM nu du kan säga att vissa maniskt rapporterar, så lär ju du MANISKT läsa tråden och bevaka dessa personers inlägg el:confused::va :va

Man behöver inte läsa i tråden mer är ett par ggr för att reflektera över att det i stort sett endast är ett fåtal personer som gör inlägg i den.

Att du förutsätter att jag maniskt läser tråden, så kan du inte ha mer fel.

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Är det din "hobbyanalys av min mentala hälsa" ;)som säger dig att jag skulle ha problem med dessa "individer".

Har inga som helst problem med dessa personer utan det jag är intresserad av är vari deras drivkraft, att så gott som dagligen klippa och klistra olycksrapporter, ligger.

Precis som du föreslår så är det bara ett PM som återstår för att få ett svar men jag har känslan av att mitt ev PM skulle hamna i papperskorgen.

Nej, det var min tolkning av dina intentioner efter att ha läst dina inlägg.
Den korrekta termen jag borde ha använt är väl kanske "funderingar kring" istället för "problem".

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Nu har jag helt enkelt PM:at en flitig rapportör i olyckstråden och frågat. Kanske tråden kan komma någonvart nu. Det finns 5 sidor inlägg så uppenbarligen väcker olyckstråden känslor.

Personligen har jag gjort samma reflektion som Nicke lilltroll. Varför finner somliga som sin uppgift att samla alla torra tidningsnotiser om olycksdrabbade mc-vänner? Utan kompletterande upplysningar som INTE finns i allmänna media tillför ju sådana inlägg ingenting. EDIT: Med kompletterande upplysningar menar jag hur olyckan gått till i detalj och faktorer som utlöst olyckan. Sådant som vi alla kan lära oss något av. Sådan information kan t.ex. en kompis eller anhörig till inblandade känna till och dela med sig av här i forumet, givetvis förutsatt att det inte är till men för de inblandade. /EDIT

Notiser i stil med "två unga på motorcykel kolliderade med personbil på väg xx. Tjejen på bönpallen dog och killen bakom styret är svårt skadad." Vad lär jag mig av det? Ännu en påminnelse om att man kan dö i trafiken, men det vet vi alla redan. Vill man veta antalet döda och skadade i trafiken, fördelat på antalet olycksscenarier etc så finns det officiell statistik att tillgå.

Jag tycker att olyckstråden med den rapportering som nu bedrivs är mer trist än nyttan motiverar, ni som vill fattar nog vad jag menar. Jag får definitivt gam-vibbar av dom som skriver mest i den. Som någon föreslog så tycker jag att olyckstråden ska exkluderas från förstasidan.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej! Då tar vi det lugnt och fint:

Det är ju det som är grejen,dom som faktiskt tar till sig av varningstexterna är ju dom som inte behöver dom och resten är inte kontaktbara förrän något tråkigt händer dom eller någon nära.

Henrik

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Handlar den här tråden om olykcstråden i sig, eller om de individer som postar i den, och varför de gör det?

Om den handlar om tråden i sig, så begriper jag ärligt talat inte varför det ens finns en diskussion om den. De som är intresserade av tråden läser den - övriga hoppar över den.
Jag läser tråden ganska sällan, men har vid några tillfällen aktivt sökt upp den om jag hört/sett/läst om nån olycka på hemmaplan.

Om tråden handlar om att man ska spekulera i vad som driver några individer att skriva de inlägg de gör, så har jag inget att tillföra.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Handlar den här tråden om olykcstråden i sig, eller om de individer som postar i den, och varför de gör det?

Om den handlar om tråden i sig, så begriper jag ärligt talat inte varför det ens finns en diskussion om den. De som är intresserade av tråden läser den - övriga hoppar över den.
Jag läser tråden ganska sällan, men har vid några tillfällen aktivt sökt upp den om jag hört/sett/läst om nån olycka på hemmaplan.

Om tråden handlar om att man ska spekulera i vad som driver några individer att skriva de inlägg de gör, så har jag inget att tillföra.
Håller med helt här. Kan inte se att tråden i sig skulle vara i vägen på något sätt.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc

Det finns en handfull personer på SH.com som kan svara på frågan som ställs... vad är det som driver dessa att "maniskt" klippa och klistra angående olyckor som sker på våra vägar.

Kanske är det så att inga känner sig träffade att förklara sitt beteende eller så tycker de att vi inte har med det att göra.

//MH

Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Det här med att ständigt blunda för verkligheten börjar kännas rätt löjligt, och att ständigt hacka på allt och alla som skriver i olyckstråden rent patetiskt...
Kanske är det så att inga känner sig träffade att förklara sitt beteende eller så tycker de att vi inte har med det att göra.
Varför skulle de behöva förklara sig och på vilket sätt har "vi" med det att göra?

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Nu har jag helt enkelt PM:at en flitig rapportör i olyckstråden och frågat. Kanske tråden kan komma någonvart nu. Det finns 5 sidor inlägg så uppenbarligen väcker olyckstråden känslor.

Personligen har jag gjort samma reflektion som Nicke lilltroll. Varför finner somliga som sin uppgift att samla alla torra tidningsnotiser om olycksdrabbade mc-vänner? Utan kompletterande upplysningar som INTE finns i allmänna media tillför ju sådana inlägg ingenting. EDIT: Med kompletterande upplysningar menar jag hur olyckan gått till i detalj och faktorer som utlöst olyckan. Sådant som vi alla kan lära oss något av. Sådan information kan t.ex. en kompis eller anhörig till inblandade känna till och dela med sig av här i forumet, givetvis förutsatt att det inte är till men för de inblandade. /EDIT

Notiser i stil med "två unga på motorcykel kolliderade med personbil på väg xx. Tjejen på bönpallen dog och killen bakom styret är svårt skadad." Vad lär jag mig av det? Ännu en påminnelse om att man kan dö i trafiken, men det vet vi alla redan. Vill man veta antalet döda och skadade i trafiken, fördelat på antalet olycksscenarier etc så finns det officiell statistik att tillgå.

Jag tycker att olyckstråden med den rapportering som nu bedrivs är mer trist än nyttan motiverar, ni som vill fattar nog vad jag menar. Jag får definitivt gam-vibbar av dom som skriver mest i den. Som någon föreslog så tycker jag att olyckstråden ska exkluderas från förstasidan.

:fakta Mycket bra inlägg.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Det här med att ständigt blunda för verkligheten börjar kännas rätt löjligt, och att ständigt hacka på allt och alla som skriver i olyckstråden rent patetiskt...
Varför skulle de behöva förklara sig och på vilket sätt har "vi" med det att göra?

Tja.

Jag blundar inte för verkligheten bara för att jag inte skriver i olyckstråden, är MYCKET väl medveten om farorna med att köra motorcykel (inte minst att framföra den i hög fart på fel sida i kurvor m.m.m.m)...

Har jag hackat på någon som skriver i olyckstråden:va
(jag försökte bara förklara vad den ursprungliga frågan var).

Sen tycker jag inte att dom behöver förklara varför de skriver i den tråden, ville bara med mitt inlägg få fram att de kanske inte ska behöva förklara sig, om inte du/någon annan förstog det så ber jag om ursäkt, my bad...

Samtidigt menar jag att det skulle få stopp på alla dessa tolkningar av deras olika anledningar som vi inte vet ett dugg om. D.V.S de som "maniskt" postar i den tråden (inte mina ord).....

Hoppas att du inte har fått din dag förstörd av mitt tidigare inlägg i denna debatt. Om du inte förstår mig kan du gärna skicka ett PM:tummenupp

//MH

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Utan kompletterande upplysningar som INTE finns i allmänna media tillför ju sådana inlägg ingenting. EDIT: Med kompletterande upplysningar menar jag hur olyckan gått till i detalj och faktorer som utlöst olyckan. Sådant som vi alla kan lära oss något av. Sådan information kan t.ex. en kompis eller anhörig till inblandade känna till och dela med sig av här i forumet, givetvis förutsatt att det inte är till men för de inblandade. /EDIT

Apap, man får inte skriva hur en olycka gått till. Speciellt inte om det gått för fort.... bevisen kan du hitta över hela SH

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Det finns en handfull personer på SH.com som kan svara på frågan som ställs... vad är det som driver dessa att "maniskt" klippa och klistra angående olyckor som sker på våra vägar.

Japp, jag har vid ett flertal tillfällen föreslagit att de som undrar kan ju PM:a de berörda istället för att bjuda in till nån slags allmän spekulation i öppet forum.

//MH

Vilket jag isf tycker är en sund inställning.

Apap, man får inte skriva hur en olycka gått till. Speciellt inte om det gått för fort.... bevisen kan du hitta över hela SH

Det är alltid någon annans fel - det vet du väl. Det är oftas en ängel till sporthojsförare, som kankse låg liiiiiite liiiiiite över hastighetsbegränsningen som förolyckas.
Vållande är alltid antingen en bilist eller Vägverket (nåt fel på vägen)

Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Tja.

Jag blundar inte för verkligheten bara för att jag inte skriver i olyckstråden, är MYCKET väl medveten om farorna med att köra motorcykel (inte minst att framföra den i hög fart på fel sida i kurvor m.m.m.m)...

Har jag hackat på någon som skriver i olyckstråden:va
(jag försökte bara förklara vad den ursprungliga frågan var).

Sen tycker jag inte att dom behöver förklara varför de skriver i den tråden, ville bara med mitt inlägg få fram att de kanske inte ska behöva förklara sig, om inte du/någon annan förstog det så ber jag om ursäkt, my bad...

Samtidigt menar jag att det skulle få stopp på alla dessa tolkningar av deras olika anledningar som vi inte vet ett dugg om. D.V.S de som "maniskt" postar i den tråden (inte mina ord).....

Hoppas att du inte har fått din dag förstörd av mitt tidigare inlägg i denna debatt. Om du inte förstår mig kan du gärna skicka ett PM:tummenupp

//MH
Det var enbart frågan om "vi" hade med att göra varför dom rapporterade eller ej som relaterade till ditt tidigare inlägg (inte "att blunda för"), även om den var menad som mera allmänt riktat eftersom väldigt många verkar tycka att "vi" har rätt att avkräva dom en förklaring. Så "att blunda för" var allmänt menat och inte riktat emot dig.

Nej, jag har inte fått min dag förstörd av att läsa ditt inlägg och/eller att bemöta det, varför skulle jag ha fått det?

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Vad är det som driver er att ni hela tiden måste starta trådar och skriva inlägg om olyckstråden? GE FAN I ATT LÄSA DEN ISTÄLLET!

Gillar ni inte inlägg från nån medlem så lägg upp denne i ignorelistan och problemet är löst!

Sluta gnälla på andra och tänk lite på om det skulle kunna vara ni själva det är fel på...

Hur sjukt är det inte när man tänker på hur många medlemmar på detta forumet som har dött eller blivit allvarligt skadade när de utövat sitt intresse!
Hur sjukt är det inte när medlemmar skriver om att köra ifrån poliser, kalla andra för moraltanter och (MINST) en av dessa därefter har kört ihjäl sig!?
Samtidigt läser man inlägg från andra om att försäkringspremierna är extremt höga och de fattar inte vad det kan bero på...

Man skulle kunna misstänka att det finns en högre andel av puckon här än i övriga samhället.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad är det som driver er att ni hela tiden måste starta trådar och skriva inlägg om olyckstråden? GE FAN I ATT LÄSA DEN ISTÄLLET!

Gillar ni inte inlägg från nån medlem så lägg upp denne i ignorelistan och problemet är löst!

Sluta gnälla på andra och tänk lite på om det skulle kunna vara ni själva det är fel på...

Hur sjukt är det inte när man tänker på hur många medlemmar på detta forumet som har dött eller blivit allvarligt skadade när de utövat sitt intresse!
Hur sjukt är det inte när medlemmar skriver om att köra ifrån poliser, kalla andra för moraltanter och (MINST) en av dessa därefter har kört ihjäl sig!?
Samtidigt läser man inlägg från andra om att försäkringspremierna är extremt höga och de fattar inte vad det kan bero på...

Man skulle kunna misstänka att det finns en högre andel av puckon här än i övriga samhället.

Med din syn på hur ett forum borde fungera med bara vita moln och gröna ängar sas. så skulle det inte bli mycket till forum tror jag.

Citat "Sluta gnälla på andra och tänk lite på om det skulle kunna vara ni själva det är fel på..." Här sköt du nog dig själv i foten.

PuNGkt.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen

Jag håller med.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ibland blir jag fanimej lite fundersam, och rädd, över hur dålig läsförtåelse många på det här forumet har. Hur klarade ni av att ta er igenom MC-teorin?

Trådskaparen klagar inte på olyckstråden. PunCkt.
Han öppnar upp till en diskussion om vad det är som driver olycks"journalisterna" att sitta dagarna i ända och klippa och klistra nyheter in i en tråd här.
Javisst, han kan fråga dom direkt men nu var det inte det han gjorde, han skapade en tråd om det och frågade allmänheten på SH vad dom (ni) tror.
Mig veterligen är det inte förbjudet att varken skapa en tråd eller ställa en fråga på ett forum, vare sig det handlar om en olyckstråd eller någonting annat, så länge den håller sig inom forumets regler.
Det vore ju ett jädrigt tråkigt forum om alla som undrade något googlade istället eller om folk som har en åsikt håller den för sig själv, eller hur?

Så, för att ge min teori angående vad tråden egentligen handlar om så tror jag att det har blivit en manisk vana för de personerna att göra just det de gör. Det är "deras" tråd och "deras" jobb att se till att den hålls uppdaterad.
Jag vet att det finns såna människor i världen som jagar efter ambulanser med bilen i hopp om att få se nån smaskig olycka (ja faktiskt!) och min åsikt är att jag hoppas att det kommer stå folk och stirra som gamar den dagen de själva sitter ute i periferin. Nu tror jag dock inte att de som frekvent uppdaterar olyckstråden är sådana utan de tycker nog troligen att "someone's gotta do the dirty job" av att hålla en tråd (som man får tycka vad man vill om) vid liv.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...