MC-resor sommaren 2011

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Första strandbilden är tagen rakt söder om Farsund, Loshavnveien.

http://www.google.se/maps?f=q&sourc...58.066778,6.797061&spn=0.005391,0.020385&z=16

Andra strandbilden är tagen sydväst om Sandnes utmed väg 507. Orresanden. Bilden är tagen söderut och stranden är minst lika lång norrut. Var ett gäng kitesurfare coh några vågsurfare som var där och roade sig också.

Här är det också nära till färjan som tar en in till Lysebotn.

http://www.google.se/maps?ie=UTF8&ll=58.800106,5.549705&spn=0.00528,0.020385&z=16

Ett vägtips som ligger mitt emellan dessa två ställen är väg 44, mycket kul väg, rekomenderas start om man är i dom trakterna.
Ok, fattar! Trakterna kring Nordsjövägen i princip, alltså. Den skall vara körvärd, sägs det! 44:an till Flekkefjord står också på min to-do-list...

Ett alternativ till att ta färjan in i Lysefjorden (skall iofs vara väldigt vackert) är att ta 45:an söder om Lysefjorden. Vacker väg, helt klart körvärd. Då får man visserligen första köra ned till Lysebotn, och sedan samma väg tillbaka upp igen. Men, jag försäkrar, det är INGET problem att köra den sträckan 2 gånger!! :) Rena rama Balder (ni som har varit på Liseberg fattar direkt...)

Överfarten över fjället vidare österut, mot väg 9, går inte heller av för hackor. Jäkla bra hojland Norge!
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Har åkt färjan in till Lysebotn 2 år i rad nu, båda med kanonväder, en riktig höjdare. Och som du skriver, vägen över fjället sedan är bland dom bättre i Norge. Sedan vidare till Rysstad och Tokke är ju helt kanon också.

Så 45an är bra på riktigt, har ratat den ett par ggr för den sett för tråkig ut på kartan men kanske värd att testa nån gång.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Gotland är fint som semestermål! Klart värt en resa. Fast betänk att det bara är c:a 17 mil från nordöstra spetsen (Fårö fyr) till sydspetsen (Hoburgen). Det är mao inga avstånd att tala om. Så tänker du hoja där "1-2 veckor" så hinner du se ALLT. :) En vecka låter kanske mer lagom, om fokus är på hojåkningen. Men, det finns ju mycket annat där - stränder, ruiner och murar, gamla kyrkor, raukar, pubar och krogar i överflöd. Och Visby innerstad är bitvis som ett vykort...
Tackar för tipsen! :tummenupp

Låter helt klart som kanske 2 veckor blir lite väl mycket om man som sagt inte blandar in lite mer. Nån vända ut i Visby kan ju vara trevligt att peta in när man ändå är på ön (plus att jag aldrig varit på Gotland så allt är ju nytt) :)

Och i och med att de är så pass korta avstånd så känns de som det spelar lite mindre roll vart på ön man bor över natten om hojåkning står på schemat. Då är ju avstånden det man njuter av :p
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Gotland är helmysigt, men som sagt tidigare kan 2 veckor vara i längsta laget, ön är inte jättestor.

Vi var där sommaren 09 och hyrde en stuga en promenad från Visby (boka i tid bara, Gotland är rejält populärt som semestermål), det var riktigt trevlig att kunna promenera in till stan för god mat och en bira på kvällen.
Mycket kul att titta på och allmänt trevligt. Utforska alla småvägar, "huvudvägen" genom ön är inte hojvänlig.

Sen om man har den böjelsen finns ju Gotland Ring som ofta har öppna dagar. 1000:- i medlemsavgift/dagsavgift och sen bara att köra på. Kul bana.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Bokat å klart för sachsen ring och motoGP!

Funderar dock på en Skottlands resa men det finns vissa lösa trådar i de planerna som bör ses över!
Men tips mottages tacksamt!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sorry Pat, inget mer kul (utomlands) att skriva om, annat än Harz som jag nämnde tidigt i den här tråden. För övrigt blir det hojning i Sverige i sommar.

En helgtur i vår till Bohuslän-Dalsland-Östfold (östligaste hörnet av Norge) står på schemat.

Några Thruxtonåkare här på SH planerar för en annan korttur, även den i Bohuslän/Dalsland.

Samma gäng börjar även diskutera om vi skall göra om 2010 års resa Vättern Runt, även i år (Det är en vacker syn med när en hel rad med trajjor rullar in i Gränna, eller står parkerade utanför pizzerian i Askersund. Vi är dock inte ute och "posör-åker", utan för att slita däcken på sidorna och göra avgaskrökarna heta! :))

Slutligen så har jag funderingar på Skåne och Österlen. Där borde finnas gott om vägmaterial för en helgtur.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Det beror väl lite på, har i ett svagt ögonblick ansökt om förlängning i detta gudsförgätna land. Om jag nte får det så ligger det nog i farans riktning med en tur i Ryssland.....

Blev sugen på det när jag läste runt lite i de andra trådarna om mcresor....

Om det blir förlängning så blir det nog endast några turer till Rosen i juli...Men det e ju inte det sämsta!
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Själv skall jag och några till åka från Göteborg upp i inlandet så nära Norska gränsen det går (grusvägar) upp till Haparanda där vi kör över till Finland och därifrån rakt upp till Alta och Nordkap, därifrån "vanliga" vägar ner genom Norge (många bra tips i denna tråd).
Resans höjdpunkt blir de sista 10 milen upp till Alta, det är en fd postväg som går över kalfjället, kolla länken från en som körde där 2010:

http://www.gilbertk.se/norge6/imagepages/image1.html
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sorry Pat, inget mer kul (utomlands) att skriva om, annat än Harz som jag nämnde tidigt i den här tråden. För övrigt blir det hojning i Sverige i sommar.

En helgtur i vår till Bohuslän-Dalsland-Östfold (östligaste hörnet av Norge) står på schemat.

Några Thruxtonåkare här på SH planerar för en annan korttur, även den i Bohuslän/Dalsland.

Samma gäng börjar även diskutera om vi skall göra om 2010 års resa Vättern Runt, även i år (Det är en vacker syn med när en hel rad med trajjor rullar in i Gränna, eller står parkerade utanför pizzerian i Askersund. Vi är dock inte ute och "posör-åker", utan för att slita däcken på sidorna och göra avgaskrökarna heta! :))

Slutligen så har jag funderingar på Skåne och Österlen. Där borde finnas gott om vägmaterial för en helgtur.

ja men det kan som sagt i några andra trådar även bli fin och intressant körning i Sverige med! Pledians tur på sin 125:a uppåt norrland i norrland på diverse mindre vägar visade bl.a. detta! :tummenupp

Det beror väl lite på, har i ett svagt ögonblick ansökt om förlängning i detta gudsförgätna land. Om jag nte får det så ligger det nog i farans riktning med en tur i Ryssland.....

Blev sugen på det när jag läste runt lite i de andra trådarna om mcresor....

Om det blir förlängning så blir det nog endast några turer till Rosen i juli...Men det e ju inte det sämsta!

Har du börjat bli knäpp där nere Izah? Har låtit som att du bara vill hem därifrån tidigare!? ;)

Haha mc-äventyr till Rosenhill, glömt inte att skriva reseblogg! :tummenupp Näe men får väl hoppas att du kommer iväg till Ryssland, det lockar mig en hel del med.

Får se vad jag lyckas hitta på i sommar, originalidéen var de Skottland, England, Wales, England och Irland men nu börjar det luta mot utlandsflytt för att slippa 5-6 månader snö, kyla och mörker varje år, börjar bli tröttsamt. Men har jag tur så hinner jag komma iväg på något, tveksam om det blir originalplanen dock.

Själv skall jag och några till åka från Göteborg upp i inlandet så nära Norska gränsen det går (grusvägar) upp till Haparanda där vi kör över till Finland och därifrån rakt upp till Alta och Nordkap, därifrån "vanliga" vägar ner genom Norge (många bra tips i denna tråd).
Resans höjdpunkt blir de sista 10 milen upp till Alta, det är en fd postväg som går över kalfjället, kolla länken från en som körde där 2010:

http://www.gilbertk.se/norge6/imagepages/image1.html

låter helt klart intressant! ta mycket bilder! :tummenupp
 
Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Själv skall jag och några till åka från Göteborg upp i inlandet så nära Norska gränsen det går (grusvägar) upp till Haparanda där vi kör över till Finland och därifrån rakt upp till Alta och Nordkap, därifrån "vanliga" vägar ner genom Norge (många bra tips i denna tråd).
Resans höjdpunkt blir de sista 10 milen upp till Alta, det är en fd postväg som går över kalfjället, kolla länken från en som körde där 2010:

http://www.gilbertk.se/norge6/imagepages/image1.html

Sagt det förr, säger det igen, vänd söderut i Alta och strunta i Nordkap, det är bara en grusplätt med en brant kant ner i havet, kostar skjortan att köra tunneln med. Ni kastar bara bort tid. Tycker jag.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bergstrakterna kring Harz i Tyskland är arbetshypotesen för 2011 års resa. Det blir en kort/snabb tur, bara. Dels är ju inte så långt dit (från västkusten alltså), dels har vi inte så jättemycket tid på oss utan tänkte ta oss fram och tillbaka på 4-5 dagar. Vi är uppåt 9-10 pers som åker, och eftersom vi är så många är det svårt att synkronisera en längre resa med övriga semesterönskemål med 10 olika familjer...

Vi har bara "tagit beslut" och inte hunnit göra någon research att tala om (söka info här på forumet, SMC etc). Så självklart tar vi gärna emot tips om trakterna kring Harz och vägen dit.

Vi vill inte bränna 100 mil motorväg, det är inte kul nog. Hellre åker vi färja till Tyskland och sparar milen till landsbygden därnere.
Har åkt i Harz-området, grymma vägar!
Vi hade bodde på hotell där ägaren körde guidad dagstur som ingick i priset.

http://biker-hotel-harz.de/

Lite sunkigt, men billigt och go Engelsman som driver stället.
Annars finns det hotell som är spec på hojåkare i Europa

http://www.moho.info/
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Sagt det förr, säger det igen, vänd söderut i Alta och strunta i Nordkap, det är bara en grusplätt med en brant kant ner i havet, kostar skjortan att köra tunneln med. Ni kastar bara bort tid. Tycker jag.

Du har förmodligen helt rätt, men att få sätta ett "nordkapklistermärke" på min äventyrshoj vore liite cool.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Har du börjat bli knäpp där nere Izah? Har låtit som att du bara vill hem därifrån tidigare!? ;)

Haha mc-äventyr till Rosenhill, glömt inte att skriva reseblogg! :tummenupp Näe men får väl hoppas att du kommer iväg till Ryssland, det lockar mig en hel del med.

Jag vill fortfarande härifrån men jag har blivit knäpp på det sättet att jag vill samla på mig så mycket pengar som möjligt...........

Tjänar skamligt med pengar:tuttar

Ryssland blir det antingen med hoj eller min lilla cab, beronde på om min kollega hinner ta mckort inom en snar framtid.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Du har förmodligen helt rätt, men att få sätta ett "nordkapklistermärke" på min äventyrshoj vore liite cool.

Tudor har inte en uns rätt :)

Största orsaken är ju precis som du skriver....sätta på klibban.
Men, från avtagsvägen(E6) och vägen till udden är otroligt vacker att köra på.
Tror jag varit dit en tre eller fyra gånger och när jag tänker efter så är det väl dags att ta en sväng dit igen, börjar bli några år sedan sist.

Tror jag senast scootra dit, så det börjar bli några år sedan
060624b17.jpg



Förresten, min favoritväg dit är: via Torneå, Rovaniemi. Tillbaka via en fantastisk rolig körväg efter E6 mot Narvik.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag vill fortfarande härifrån men jag har blivit knäpp på det sättet att jag vill samla på mig så mycket pengar som möjligt...........

Tjänar skamligt med pengar:tuttar

Ryssland blir det antingen med hoj eller min lilla cab, beronde på om min kollega hinner ta mckort inom en snar framtid.

pengar, dessa pengar! :näsblod
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Sagt det förr, säger det igen, vänd söderut i Alta och strunta i Nordkap, det är bara en grusplätt med en brant kant ner i havet, kostar skjortan att köra tunneln med. Ni kastar bara bort tid. Tycker jag.
Har tänkt lite i samma bana, att nordkapp bara är ett turistställe som folk åker dit bara för att kunna säga att man har varit där. Därför har jag funderat på att åka till Gamvik istället, skandinaviens nordligaste ställe som tillhör fastlandet (nordkapp är en ö!). Inga turistkaravaner och ingen sponsring av norska statskassan.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har tänkt lite i samma bana, att nordkapp bara är ett turistställe som folk åker dit bara för att kunna säga att man har varit där. Därför har jag funderat på att åka till Gamvik istället, skandinaviens nordligaste ställe som tillhör fastlandet (nordkapp är en ö!). Inga turistkaravaner och ingen sponsring av norska statskassan.


Ne, men vänta nu Pledians!! :)

Det är ingen grusplätt bara. Ön är fantastiskt vacker att köra på, mäktigt att hänga över kanten o kikar ut mot nord o känna sig liten, finns en stor byggnad och är man intresserad om själva udden, så finns det massor att läsa om i källaren. Det finns ju för tusan t o m en kyrka där nere som folk gifter sig i.

Sist kostade det 68 NOK genom undervattelnstunnel. 175 NOK för att köra in på uddenområdet, 68 NOK tillbaka genom tunneln.

Totalsumma ca 300 NOK. Dyrt? Jo, men.....en resande sörlännings semesterkassa för hela resan hänger på dryga tre hundra spänn, alltså för hela meningen för resan?


För den skull: Gamvik, systerudde ska man ju besöka. Nordligaste fyren finns där. Jag har försökt två gånger. Sist vände jag några mil därifrån. Blött och....
050807b10.jpg

Lite bilder från turen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild05/050807b5.jpg
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nordkap är verkligen inte fel att besöka några gånger i livet. Vi hade det väldigt fint där för 1,5 år sedan. Förutom att det regnade och var svinkallt. Men väl värt ett besök.

//J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top