MC-tjyveri ledde till döden

Status
Ej öppen för fler svar.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag ville bara säga "hej" innan denna potenta tråden stängs...:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Visst, ok! Men i min värld så skrämmer sådana människor som du mig mer än en tjuv.

Jag tycker att dina åsikter pekar på en människa helt utan empati och självinsikt.


Meriten att du betalar dina egna räkningar delar du nog med rätt många skulle jag tro så det gör dig inte unik, eller ens bra.

Anta att din son/dotter en dag röker på,stjäl en bil och krockar. Skulle du vilja hjälpa honom på rätt väg då eller är det bara att avrätta honom då, för det finns ingen återvändo?

Du vet det KAN hända en dag oavsett hur väl du uppfostrat dina barn.


Det att jag betalar mina räkningar (och andras med tror jag när jag ser på mina deklarationer) och att jag ändå följer regler gör mig nog till en rätt bra människa ändå. Det är långt infrån självklart idag...Unik ? Ge det bara lite tid så blir nettobetalare lika sällsynta som vita kråkor....om inte våra sociala skyddsystem fixas till.

Det kan hända att solen går ner i öst, eller att det haglar i augusti. Det blir svårt att diskutera sådana hypotetiska situationer eftersom argumentet från dig skulle bli "men det kan ju hända, eller hur". Nej, det kommer inte att hända. Sedan förespråkar jag inte att man ska avliva alla kräk som stjäl och ertappas ! Jag förespråkar dels att vi ska ha MYCKET större rätt att försvara vår egendom och att toleransen mot de som utsätts för brott någon gång blir större än mot de som begår brott. I det här fallet så borde polisen helt enkelt lägga ner undersökningen. Killen hade inte för avsikt att döda kräket, men nui hände det. Här borde det ta slut och killen som körde bilen borde inte ha några konsekvenser att vänta ALLS. Jag tycker att det är rimligt någonstans.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu var det ju iaf så i detta fallet att 23 åringen "skjöt" först.

Ett sånt jävla pack å inte kunna låta andras surt förvärvade prylar vara i fred.
Bunta ihop alla kriminella svin och slå ihjäl dem bara.

Är så förbannat trött på att behöva skaffa (=betala av det jag slitit ihop), villalarm, bättre lås, kassaskåp, försäkringar mm mm bara för att försöka få vara ifred.

Han fick vad han förtjänade, hade han inte pillat på mc hade det inte hänt, så vems var felet? Jo hans eget till 100%, resten var bara en SUND reaktion som slutade med en olycka, tyvärr så lär ju den bestulne få massa skit för resultatet.

Nu var ju detta en reflektion på resonemanget här,även ditt,inte något som har direkt koppling till fallet i sig.

Om man redan innan det händer något har inställningen att det är OK att avliva den som snor mina prylar och anser att ett basebollträ i planeten är ett lämpligt straff har dessa "olyckor" en förmåga att inträffa och efteråt är det ju INTE meningen att det skulle gå så illa.

Jag har inget till övers för skräpet som hämtar prylar på löpande band och har ingen aning om vad som skulle inträffa om jag skulle bli drabbad och kunde göra något åt det men jag sitter inte nu,innan det inträffat,och tycker att jag äger något som är värt någon annans liv utöver mitt eller mina näras egna liv.

Där är skillnaden,jag önskar inte livet ur någon,saknar dom inte nu när det hänt men det var ju lite väl hårt straff för brottet om det inte var just en olycka tycker jag.

Kanske hade handlat likadant,kanske inte,teoretiskt hade jag INTE handat likadant.

Henrik
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Snacket som "det var bara xxxx" är ju bara dynga. Ni kanske tycker att era liv är "bara" och er tid på den här jorden är "bara" ...det gör inte jag. Saker jag köper köper jag för pengar jag slitit ihop. Jag offrar kanske 10h om dagen av mitt liv för att kunna unna mig en hoj eller två som jag lägger omsorg och engagemang på. Jag lägger ytterligare timmar av mitt liv som för att göra den personlig och sätta min prägel på den. Hojen...eller det mesta av det jag äger är inte "bara" det är något jag kan översätta direkt till de uppoffringar jag gjort och till den tid av mitt liv som jag bytt mot dessa saker som ger mig upplevelse (må det vara adrenalin kick, estetisk kick...whatever). När en säck med skit så tar något från mig är det som om han tog 300 dagar av mitt liv..eller kanske 50 dagar..eller varför inte 8 år om det är vad det tog att jobba ihop till det han tar. Tänk efter istället för att bagatelisera. Det är inte BARA saker..för att även om ni skulle få de i present, så har NÅGON offrat timmar, dagar och år för att kunna köpa dessa "bara saker". När så någon försöker ta för sig av det som är mitt känner jag att han tar timmar, dagar och år av mitt liv. Har ni glömt de uppoffringar ni fått göra ? De övertidskvällar ni fått ta istället för att ta det lungt för att kunna köpa er hojen ? Det är de uppoffringar och DE kvällar svinen försöker ta ifrån er. Dvs er högst begränsade tid. De tar på sätt och viss era liv.


Word :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
I så fall så blir ditt förra inlägg obegripligt. Varför skulle asb tycka att det var en rättighet att stjäla?


Sådana resonemang är väldigt tacksamma då man slipper försöka förstå saker man inte tycker om. Alla arbetslösa människor är parasiter, alla tjuvar är yrkeskriminella, alla som jobbar på posten har mustach, etc. Tänk vad enkelt livet blir när man generaliserar. :rolleyes:

Utan generaliseringar fungerar inga modeller. Du har rätt, jag generaliserar men det finns ett rationale bakom det. Om 99 av 100 postanställda har mustasch så ja, för mig har ALLA de postmustasch. Lite så tänker jag.

Tjuven är en annan sak. När han stjäl är han en tjuv. Vad gör det för skillnad om han är professionell eller hobbytjuv ? Han åsamkar samma skada ..han TAR ifrån någon den tid av den persons liv det tog att arbeta till det som stjäls..han TAR någons tid i livet. Om han sedan gör det varje dag, eller bara som hobby då och då eftersom bidraget (som förnmodligen kommer från offrets skatt) är uppkrökat med polarna..vad spelar det för rolll ? Vad finns det att förstå ? Bortförklaringar är som rövhål, alla har en...
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Nu får du väl ändå försöka förstå lite av denna spinnoffen i alla fall. Killen som gjorde detta är ju inte den som är den onde det är ju du och de med värderingarna att det är rätt att döda någon för en stulen "Mc" som hamnade i fokus helt plötsligt. Du argumenterar för dina värderingar och jag för mina.
Skillnaden är bara att dina är rätt kass med någon tjuvliberal "klart ni får ta mina saker medan jag dricker saft och tittar på"-inställning till livet. Tycker du inte att man ska få försvara sin egendom mot brott? Det var precis vad den här killen gjorde, det slutade lite olyckligt men vafan... Det är en risk som kriminella får ta om de ska vara just kriminella. Det är inte konstigare än att jag accepterar att min hobby är riskfylld och att varje gång jag gränslar hojen kan vara den sista.

Och helt klart så är det nog så att bilföraren ska gå fri. Hade inte tjyven tyckt att hojen var värd hans liv så kunde han ha klivit av och gått därifrån. Risken att han skulle få ett "riktigt" straff är trots allt obefintlig i det här halvt havererade landet så han hade ju inget att förlora på det.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skillnaden är bara att dina är rätt kass med någon tjuvliberal "klart ni får ta mina saker medan jag dricker saft och tittar på"-inställning till livet. Tycker du inte att man ska få försvara sin egendom mot brott? Det var precis vad den här killen gjorde, det slutade lite olyckligt men vafan... Det är en risk som kriminella får ta om de ska vara just kriminella. Det är inte konstigare än att jag accepterar att min hobby är riskfylld och att varje gång jag gränslar hojen kan vara den sista.

Och helt klart så är det nog så att bilföraren ska gå fri. Hade inte tjyven tyckt att hojen var värd hans liv så kunde han ha klivit av och gått därifrån. Risken att han skulle få ett "riktigt" straff är trots allt obefintlig i det här halvt havererade landet så han hade ju inget att förlora på det.

Men han var ju inte kriminell..han stal ju bara, han var bara en hobbytjuv som just då kände för att köra en ATV och hade ingen lust att arbeta ihop pengar till en själv. Han tog ju bara för sig av någon annas tid i livet, hur skadligt kan det vara. Han skulle ju bara köra lite och kanske sälja ATV´n så han kunde köpa sprit och butan gas och festa lite med polarna. Ska man verkligen jagas och straffas för en sådan småsak ?
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Men han var ju inte kriminell..han stal ju bara, han var bara en hobbytjuv som just då kände för att köra en ATV och hade ingen lust att arbeta ihop pengar till en själv. Han tog ju bara för sig av någon annas tid i livet, hur skadligt kan det vara. Han skulle ju bara köra lite och kanske sälja ATV´n så han kunde köpa sprit och butan gas och festa lite med polarna. Ska man verkligen jagas och straffas för en sådan småsak ?
Ah justdeja... Ja men dåså, klart han får ta vad han vill då :tummenupp
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Mr WRX.
Jag håller i stora drag med dig.
Men du kan väl tagga ner lite?
Det finns ju INGEN här som försvarar eller tycker tjyvar är bra.
Eller hur?

Du kanske har råkat exceptionellt illa ut och har rätt att vara superbitter, men vad fan. Vi kan väl träffas nån gång och åka en sväng så kanske du får lite annat att tänka på.
Kan ju aldrig vara bra för hälsan att tänka så JÄVLA negativt som du gör?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men han var ju inte kriminell..han stal ju bara, han var bara en hobbytjuv som just då kände för att köra en ATV och hade ingen lust att arbeta ihop pengar till en själv. Han tog ju bara för sig av någon annas tid i livet, hur skadligt kan det vara. Han skulle ju bara köra lite och kanske sälja ATV´n så han kunde köpa sprit och butan gas och festa lite med polarna. Ska man verkligen jagas och straffas för en sådan småsak ?

Jagas? Ja!

Straffas? Ja!

Sätta straffet i relation till brottet? Tydligen inte!

Eller har jag missuppfattat något?

Henrik
 

-Freddy-

Guest
Jag drog mig för att blanda mig i, men du börjar fan gå mig på nerverna.

Man behöver veta en hel jävla del för att döma en människa, till skillnad från dig som saknar empatisk förmåga så kategoriserar vi andra inte in individer i olika fack, hört talats om rasism? främlingsfientlighet? självklart har du, men det är lite trist att du ska placera in alla i olika fack: arbetare/tjuvar/parasiter osv. Det är MÄNNISKOR för fucking capslocks sake.

Det enda dina inlägg visar på är att du inte mår så jävla bra som måste spy ut galla till höger och vänster, jag vet för jag mår inte heller så jävla bra, men jag siktar inte åt fel håll ialf. Att du präglats av livet i Ryssland rättfärdigar inte att du tycker att "skiten" ska dö. Du kanske vill att dom som rånar och dödar där ska dö, men det är inte samma människor.


Hur mycket behöver du veta mer för att konstantera att han var en tjuv ? Behöver man vara rocket scientist för att räkna ut vad han bidrog med till vårt samhälle och om han ens betalade för sin existens. Om han nu hade haft ett arbete skulle han förmodlige KÖPT en fyrhjuling, så det är rimligt att anta att han var parasit. Om han nu var det, vilket ÄR rimligt att anta så spottade han i ansiktet på det samhälle som generöst nog höll honom vid liv. Håller du inte med att det är bisarrt ?

Ja, det finns anledningar till att jag faktisk hatar parasiter och tjuvar.

Det som gör mig extra förbannad är att jag har sett misär...jag har sett att ett mänskligt liv i vissa kretsar är värt en halvliter kass vodka...men dessa människor lever som djur i obeskrvlig fattigdom och är så förstörda av den milljö att de inte ens kan think straight. I Moskva blir folk brutalt rånade och mördade för INGET alls...men villkoren är i många fall omänskliga. Här i Sverige går ingen hungrig, ingen behöver stjäla för att skaffa mat på bordet åt barnen eller överleva från dag till dag. Här stjäl kräken för att de har ingen lust att arbeta ihop pengar till det ena eller det andra men ändå vill gärna ha det som andra har. Någon förklarande omständighet finns INTE här (förmildrande omständigheter finns ingenstans). De MÅSTE inte göra detta.. de VILL göra det.
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
visste inte att civilkurage betydde dödstraff......visste inte vi hade dödsstraff i sverige och att vanliga personer fick dela ut det......



Att blockera vägen för någon som stulit ens egendom är väl knappast att utdela dödstraff? DET ÄR EN REN JÄVLA RÄTTIGHET!
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Shit va alla tycker saker när en händelse som denna inträffar!
Det är väldigt lätt och tufft att skriva massa hårda ord när man sitter hemma och känner sig tuff skyddad bakom datorn, hälften av er skulle inte våga öppna käften ute på stan!

Det allt handlar om är ju att en hemsk sak har drabbat två människor och deras familjer!!
Det är ju fruktansvärt för klantskallen som stal hojen och miste livet, och framförallt för hans anhöriga..
Och det lär ju knappast kännas så kul för han som fick hojen snodd, jag menar vem har inte blivit arg och gått över gränsen.. men han kanske inte ville ha ett liv på sitt samvete!!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Som Chris Rock säger om OJ Simpson :"I'm not saying he shoulda killed her, but I understand."

I "morfar frontar cross" fallet var det ändå lite annorlunda. Här har ju ägaren försökt få stop på förövaren men råkas förolycka honom.
Tough shit för honom; Den som går med i leken får leken tåla på ren svenska.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skillnaden är bara att dina är rätt kass med någon tjuvliberal "klart ni får ta mina saker medan jag dricker saft och tittar på"-inställning till livet. Tycker du inte att man ska få försvara sin egendom mot brott? Det var precis vad den här killen gjorde, det slutade lite olyckligt men vafan... Det är en risk som kriminella får ta om de ska vara just kriminella. Det är inte konstigare än att jag accepterar att min hobby är riskfylld och att varje gång jag gränslar hojen kan vara den sista.

Och helt klart så är det nog så att bilföraren ska gå fri. Hade inte tjyven tyckt att hojen var värd hans liv så kunde han ha klivit av och gått därifrån. Risken att han skulle få ett "riktigt" straff är trots allt obefintlig i det här halvt havererade landet så han hade ju inget att förlora på det.

Håller med dig att bilföraren skall gå fri om han inte mejade ner offret med berått mod, utan med avsikt att stoppa tjuven.

Och du får gärna tycka att mina värderingar suger eftersom jag klargjort min inställning till dina. Jag tycker givetvis att man skall få försvara sin egendom men inte med acces och uppsåtlig dödlig utgång.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Utan generaliseringar fungerar inga modeller. Du har rätt, jag generaliserar men det finns ett rationale bakom det. Om 99 av 100 postanställda har mustasch så ja, för mig har ALLA de postmustasch. Lite så tänker jag.
Och jag anser att man inte kan dömma ut en människa utifrån en enstaka händelse. Nog tjafsat för min del, du har fyllt forumet med material till en bok angående din syn på buset. Kan kanske slå internationellt: "Vengeance, a Civil Movement" - Author: Mr WRX(2009) :hihi
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men han var ju inte kriminell..han stal ju bara, han var bara en hobbytjuv som just då kände för att köra en ATV och hade ingen lust att arbeta ihop pengar till en själv. Han tog ju bara för sig av någon annas tid i livet, hur skadligt kan det vara. Han skulle ju bara köra lite och kanske sälja ATV´n så han kunde köpa sprit och butan gas och festa lite med polarna. Ska man verkligen jagas och straffas för en sådan småsak ?

:rofl :rofl Jodu fri tolkningsrätt.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top