MC utan skyddskläder?

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
När jag köpte min hoj så provkörde jag den i bara keps, snickarbrallor och arbetsjacka. Sen efter det när hojen var min så använde jag hjälm, snickarbrallor och arbetsjacka. Använde bara handskar ibland.
Men kan erkänna att jag faktiskt äger ett ryggskydd nu :rolleyes:

Att använda MC skydd är som att använda kondom. Alla tjatar om det men inte många som använder det :brynad
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Att använda MC skydd är som att använda kondom. Alla tjatar om det men inte många som använder det :brynad

Det kanske stämmer för den som köper en hoj enbart som en statussymbol och bara kör byavarvet lite då och då. Men kör man någorlunda aktivt så tror jag dem flesta faktiskt föredrar att använda skinnställ och stövlar än en Adidas hoodie och sneakers:tungan
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Det kanske stämmer för den som köper en hoj enbart som en statussymbol och bara kör byavarvet lite då och då. Men kör man någorlunda aktivt så tror jag dem flesta faktiskt föredrar att använda skinnställ och stövlar än en Adidas hoodie och sneakers:tungan

Ja, så kan det också vara. Men sen om man kollar på dom flesta som stuntar så har dom inte så mycket skydd. Och det ser ju ganska så osmidigt och stelt ut med stövlar och helställ :va
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Ja, så kan det också vara. Men sen om man kollar på dom flesta som stuntar så har dom inte så mycket skydd. Och det ser ju ganska så osmidigt och stelt ut med stövlar och helställ :va

Menar mer att om man ska ut och köra aktiv körning på kurviga vägar till exempel så tror jag dem flesta föredrar ställ framför tex shorts. Inte minst för klotningsrisken utan mer för att det blir så jävla dålig känsla att köra utan. Att sedan folk inte har det när man kör 8or på en parkeringsplats förstår jag fullt ut då det hade antagligen blivit väldigt varm och osmidigt. Sen glider man väl inte så jävla långt heller. Tar inte heller på mig full mundering dock om jag bara ska upp i stan och köpa en korv.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Menar mer att om man ska ut och köra aktiv körning på kurviga vägar till exempel så tror jag dem flesta föredrar ställ framför tex shorts. Inte minst för klotningsrisken utan mer för att det blir så jävla dålig känsla att köra utan. Att sedan folk inte har det när man kör 8or på en parkeringsplats förstår jag fullt ut då det hade antagligen blivit väldigt varm och osmidigt. Sen glider man väl inte så jävla långt heller. Tar inte heller på mig full mundering dock om jag bara ska upp i stan och köpa en korv.

Det har du rätt i, men "stunt" så syftade jag på galningarna som är med i "Ride of the Century" (stavning)
Dom ligger ju på bakhjulet efter motorvägen.

Men som sagt, ska man ut på långturer så tar man nog helst stället :gnissla
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Det har du rätt i, men "stunt" så syftade jag på galningarna som är med i "Ride of the Century" (stavning)
Dom ligger ju på bakhjulet efter motorvägen.

Men som sagt, ska man ut på långturer så tar man nog helst stället :gnissla
Aha ja jo såg den filmen med, håriga killar.:yoparty. Antar att det är vad man är van vid, eller hur bra man är på att köra:va:hihi haha
 

mumintroll

mumintroll
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Ekenäs, Finland
Hoj
Suzuki (en röd jävel)
Tyvär så krävs det ibland att det verkligen händer en olycka för att man ska fatta. Själv körde jag som tonåring omkull med moppen. Iförd hjälm och till det vanliga jeans, mjuka tygskor, linne och pappas slitna jeansjacka. Aj SATAN! Vad ont det gjorde! Nu använder jag både hjälm, ställ med alla skydd i, handskar, boots och ryggplatta.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
körde åxå omkull med Dakotan 3-4 (på de glada åttItalet) ggr innan den gav upp , jeans å skinnpaj och nästan en sjuttifemma brännvin i blodet .... sen dess kör jag aldrig på fyllan längre :crash
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
körde åxå omkull med Dakotan 3-4 (på de glada åttItalet) ggr innan den gav upp , jeans å skinnpaj och nästan en sjuttifemma brännvin i blodet .... sen dess kör jag aldrig på fyllan längre :crash

Senast i somras fick jag tag på en Compact och satte mig gladerligen på den i snickarbrallor, flanellskjorta med öppkavlade ärmar, keps och en stor glasflaska i näven med mumma i. Allt gick skitbra tills vi kom till en lång uppförsbacke, och jag måsta växla ner. Men hur då?! Höll ju i gasen med högern och flaskan med vänstern. Så klok som jag var så tänkte jag "äh, crossväxla!" stampade på växelpedalen och det sa grisnit! Och eftersom jag höll i styret med bara en hand så orkade jag ju inte hålla emot när det nita (kan bero på mumman i flaskan med:crash) Så jag flög fram på styret så det svängde fullt och jag tippade åt sidan, dampade ner kinden i asfalten armbågen var inte så fin den heller.

Var två tjejer på en varsin moped som åkte bakom mig för att hålla koll (flickor ni vet, alltid så oroliga :rolleyes:)
Och den ena stannade bredvid mig och drog upp mig då jag på något vis lyckades trassla in mig i mopeden :va

Lärde man sig något av det då? Nepp! Men fick åka med en av tjejerna resten av vägen. :fyllisar

Dagen efter var man ute och åkte på sin vråltrimmade moped (Beta RR :rock) Och kom farandes på bakhjulet på 3:an och det slutade med en powerslide på röven framför byns 2 snyggaste tjejer som stod och babblade på sidan av vägen :crash
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
Samarin, Novalukol, Sjukvårdsupplysningen, 112 i nämnd ordning! ;-)

Vad folk har på sig när de kör hoj är, precis som många andra redan skrivit, upp till var och en. Vad de har på sig NÄR de kraschar är deras ensak. För så enkelt är det ju, det jag/du har på dig när du kör hoj är det du skall krascha i.

är upp till oss alla, försäkringspremierna blir ju dyrare med allvarliga personskador.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ett generellt intryck av att alla som är moralkärringar på det här forumet är de personer som kör hoj en solig sommar dag till en fik för att sedan låta den stå till nästa säsong, de har en ungefärlig snittålder på 45 och kör volvo v70. Sen är de sådana människor som har blivit gamla och förståndiga som de själva skulle uttrycka det; men jag ser det tvärtom, endast som om de tappat livsglädjen.

<snip>

De människor som har starka synpunkter på vilken idiot man är om man slangar, eller kör mer än 15 kilometer i timmen för fort är de människor som inte kan förstå att ur mitt perspektiv så kör jag hoj för att njuta av livet väl medveten

Ja, det där med att generalisera brukar bara bli sådär.
Själv är jag bra mycket äldre än din exempeltråkmåns, och jag känner inte igen mig i din beskrivning.

Kanske har jag åsikter kring var folk väljer att wheela, eller att dom inte gör det lika snyggt som jag själv, men framförallt kraschar jag. Alltför ofta, men tyvärr inte regelbundet.

Hade jag bara kraschat regelbundet så hade jag kunnat räkna ut när det är dags för nästa gång och då klätt mig därefter. Nu visar dock empirisk forskning att det just i mitt fall sker lite hipp som happ - i olika hastigheter, olika sorts trafikmiljöer och inte alltid med mig själv som initierande part.

Alltså klär jag mig för krasch, och det av en mycket enkel anledning: min erfarenhet säger mig att rätt sorts klädsel vid MC-körning står i hyfsat linjärt förhållande till den tid det kommer att ta innan jag kan köra hoj igen.

...och eftersom köra hoj är det bästa jag vet så är valet enkelt.


Men, visst - visst är jag fördömande. Tyst, inom mig själv så ingen hör.
Men inte på det sätt du tror. Jag bara konstaterar att jag anser min tid på motorcykel är mer värd än tid tillbringad i konvalescens. Om jag anser att andras val av klädsel beror på bristande erfarenhet, ren och skär dumhet eller bara ointresse för att fortsätta köra hoj så länge som det är gerontologiskt möjligt pendlar från fall till fall - men för det mesta så bryr jag mig inte.
Jag kör.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Alltså klär jag mig för krasch, och det av en mycket enkel anledning: min erfarenhet säger mig att rätt sorts klädsel vid MC-körning står i hyfsat linjärt förhållande till den tid det kommer att ta innan jag kan köra hoj igen.

Det där linjära förhållandet förstod jag inte riktigt. Menar du linjärt som i att om man åker utan skyddsskor blir det en vecka längre frånvaro från hojkörning. Utan skyddsbyxor två veckor längre. Utan jacka, tre veckor längre osv? Och det har du dessutom forskat fram genom egna erfarenheter? Det här är verkligen högintressant! Kanske förtjänar det iofs en egen tråd. Har du orken tror jag att många är intresserade av att få del av detta.


Men, visst - visst är jag fördömande. Tyst, inom mig själv så ingen hör.
Men inte på det sätt du tror. Jag bara konstaterar att jag anser min tid på motorcykel är mer värd än tid tillbringad i konvalescens. Om jag anser att andras val av klädsel beror på bristande erfarenhet, ren och skär dumhet eller bara ointresse för att fortsätta köra hoj så länge som det är gerontologiskt möjligt pendlar från fall till fall - men för det mesta så bryr jag mig inte.
Jag kör.

Det är nog så att vissa människor mår bra av att fördöma andra. Jag tror på något vis att det legitimerar deras eget val. Säkerligen fördömer många ditt val av fordon, mc istället för bil. Du sitter på MC och fördömer de som kör MC men utan skyddskläder. Och de som kör MC utan skyddskläder fördömer kanske de som kör oregistrerat fordon osv. Alla är nöjda i sin värld genom att fördöma "nedåt i kedjan".

Egentligen är ju hela debatten rätt nördig. Har man väl valt att köra ett så oförlåtande och vid olycka farligt fordon som MC när bilar finns att tillgå är ju debatten om skyddskläder bara en parameter i yttersta kanten. Än mer nördigt är ju när det är hårda debatter om den säkraste hjälmen bland de som faktiskt valt bort att köra bil i trafiken.

Så länge människor försöker göra en vettig uppskattning av risker i förhållande till de fördelar de vill åt har jag svårt att vara fördömande. Vill man åka MC är det ok för mig. Vill man göra det utan skyddskläder är det ok för mig.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
är upp till oss alla, försäkringspremierna blir ju dyrare med allvarliga personskador.

Kan du förändra mig? Eller vem annan som helst?
Vad vi tar på oss eller vad vi än gör i livet styrs det av vår vilja. Och viljan kommer från...oss själva. Så om jag inte vill spelar det då någon roll vad du eller någon annan vill?

Personligen VILL jag ha bra skydd så jag kör således alltid med bra skydd. Men det är MIN vilja eftersom jag VET att jag ibland gör misstag som kan leda till krasch. Och NÄR jag kraschar vill jag krascha i de kläder jag åker med.

Det är således upp till var och en att själv avgöra vad han/hon vill ha på sig den dagen det skiter sig. För OM vi kraschar så gör vi ju det i de kläder vi för tillfället har på oss. Det är ju ren fakta!

Jag önskade också att alla av oss motorcyklister körde hoj med bra skyddskläder av den enkla anledningen att jag bryr mig om. Jag VILL inte att någon av "mina mc-polare" skall skadas allvarligt eller förolyckas. Men vi är alla människor med en egen vilja så jag har insett att vad jag vill spelar ingen roll för någon som inte vill samma sak.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har kört hoj, upprepade ggr, utan att använda hjälm.....

Blir jag bannad nu ?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag irriterar mig på människor utan förmåga till att själva tänka och analysera saker. Det är så sjukt efterblivet att se varje gång man sätter sig på en motorcykel som EXAKT LIKADAN MED LIKA STOR RISK ATT DÖÖ! Det spelar enligt er ingen roll om man kör en 125cc scooter genom ett mindre samhälle på väg till badsjön, mitt på dagen under lågtrafik och i makligt tempo, eller om man kör sporthoj på E6an i rusningstrafik. Riskerna man utsätter sig för som hojpilot är ingen jävla statisk kalkyl. Risken man utsätter sig för ändras otroligt jävla mycket från fall till fall! Vid vissa tillfällen är risken man utsätter sig för så liten att det för mig inte är försvarbart att dra på sig 10kg utrustning som man sedan ska kånka runt på nere vid badplatsen. Visst, det kan alltid komma ett kioskmongo och smälla av en från hojen, eller oljespill i en kurva. Men vad fan är chansen? Är ni så förbannat oroliga så ska ni nog inte ens köra moped. Eller cykla heller. Eller gå utanför dörren överhuvudtaget. Stör mig något oerhört på oförmåga att själv dra slutsatser och att kunna se på sin omvärld på annat vis än HAR MAN INTE SKINNSTÄLL VARJE GÅNG MAN TITTAR PÅ EN MOTORCYKEL SÅ DÖÖÖÖR MAN!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag irriterar mig på människor utan förmåga till att själva tänka och analysera saker. Det är så sjukt efterblivet att se varje gång man sätter sig på en motorcykel som EXAKT LIKADAN MED LIKA STOR RISK ATT DÖÖ! Det spelar enligt er ingen roll om man kör en 125cc scooter genom ett mindre samhälle på väg till badsjön, mitt på dagen under lågtrafik och i makligt tempo, eller om man kör sporthoj på E6an i rusningstrafik. Riskerna man utsätter sig för som hojpilot är ingen jävla statisk kalkyl. Risken man utsätter sig för ändras otroligt jävla mycket från fall till fall! Vid vissa tillfällen är risken man utsätter sig för så liten att det för mig inte är försvarbart att dra på sig 10kg utrustning som man sedan ska kånka runt på nere vid badplatsen. Visst, det kan alltid komma ett kioskmongo och smälla av en från hojen, eller oljespill i en kurva. Men vad fan är chansen? Är ni så förbannat oroliga så ska ni nog inte ens köra moped. Eller cykla heller. Eller gå utanför dörren överhuvudtaget. Stör mig något oerhört på oförmåga att själv dra slutsatser och att kunna se på sin omvärld på annat vis än HAR MAN INTE SKINNSTÄLL VARJE GÅNG MAN TITTAR PÅ EN MOTORCYKEL SÅ DÖÖÖÖR MAN!

Välkommen till Sverige, där säkerhet och trygghet är vår religion :tungan
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Ingen hjälm, shorts, t-shirt in i ett kravallstaket på ett flygfält i ca 150 km/h. Då kan det se ut såhär....

DSC00131.jpgDSC00132.jpgDSC00138.jpg

Gled bara på asfalten ( betongen ? ) utan att träffa något fast föremål efter flygturen som uppstod. Ingen hudtransplantation behövdes, andra benet och ryggen var i liknade skick. Upp till var och en hur man klär sig, jag hade tur såklart men man dör inte direkt även om jag förmodligen kunde gått ifrån olyckan istället för 10 dagar på sjukhus och 3 mån sjukskrivning om jag hade haft skinnställ på mig...och hjälm förstås.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top