Medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?

Är du medlem i SMC- Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation?


  • Antal röstningar
    0

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Till Mickemeduza:

Tycker du att det är dumt att vi som hojåkare visar att vi också vi vill minska antalet olyckor?
Dessutom är det påfallande många som inte har en aning om att dom är oskyddade i trafiken. MC Visionen är ett sätt för SMC att visa att vi som kör hoj är med på banan, att vi tänker på hur vi kan jobba för att minska olyckorna och för att "mota olle i grind".
Om vi som motorcyklister inte kan visa att vi tänker själva så kommer Vägverket, VTI, Trafikutskottet och en massa människor inom EU att tänka åt oss... och då vet vi ju hur det går...

Ta MC-Visionen för vad det är, en vision och en önskan, det fattar ju vi alla att det så länge det finns människor som sitter i fordon så kommer vi att krocka, självklart. Men kan vi inte alla jobba mot ett tänkt scenario istället för att bara klaga?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ta MC-Visionen för vad det är, en vision och en önskan, det fattar ju vi alla att det så länge det finns människor som sitter i fordon så kommer vi att krocka, självklart. Men kan vi inte alla jobba mot ett tänkt scenario istället för att bara klaga?

Jag tar både nollvisionen och MC-visionen för vad dom är, ett skämt.

"Motorcyklisterna är bortglömda i Nollvisionen. Därför presenterar Sveriges MotorCyklister, SMC, en MC-Vision med målet att minimera antalet dödade och skadade motorcyklister i trafiken med 30 % på sex år."

Bara stycket "att minimera med 30%", man kan antingen minska med 30%, eller försöka minimera någonting.

Och en "vision" är inget mål, en vision är något löst flummande.

"Vi har som vision att 0 personer ska dödas i trafiken"
Jaha, dom senaste 20 åren har jag haft som vision att jag ska vinna på lotto och få en massa brudar, inte fan har det inträffat...

Sätt ett mål (inte en vision) och jobba mot det istället för att smutta lådvin och ha visioner.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag tar både nollvisionen och MC-visionen för vad dom är, ett skämt.

"Motorcyklisterna är bortglömda i Nollvisionen. Därför presenterar Sveriges MotorCyklister, SMC, en MC-Vision med målet att minimera antalet dödade och skadade motorcyklister i trafiken med 30 % på sex år."

Bara stycket "att minimera med 30%", man kan antingen minska med 30%, eller försöka minimera någonting.

Och en "vision" är inget mål, en vision är något löst flummande.

"Vi har som vision att 0 personer ska dödas i trafiken"
Jaha, dom senaste 20 åren har jag haft som vision att jag ska vinna på lotto och få en massa brudar, inte fan har det inträffat...

Sätt ett mål (inte en vision) och jobba mot det istället för att smutta lådvin och ha visioner.

Och om du läser allt så står det MÅL: efter varje punkt...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag tar både nollvisionen och MC-visionen för vad dom är, ett skämt.

"Motorcyklisterna är bortglömda i Nollvisionen. Därför presenterar Sveriges MotorCyklister, SMC, en MC-Vision med målet att minimera antalet dödade och skadade motorcyklister i trafiken med 30 % på sex år."

Bara stycket "att minimera med 30%", man kan antingen minska med 30%, eller försöka minimera någonting.

Och en "vision" är inget mål, en vision är något löst flummande.

"Vi har som vision att 0 personer ska dödas i trafiken"
Jaha, dom senaste 20 åren har jag haft som vision att jag ska vinna på lotto och få en massa brudar, inte fan har det inträffat...

Sätt ett mål (inte en vision) och jobba mot det istället för att smutta lådvin och ha visioner.

Mål, vision, inriktning allt är samma sak! Det viktiga är inte vad man kallar det utan vad det står för och innebär. Och i detta fallet innebär det att SMC GÖR något aktivt i stället för att "sitta på våra feta arslen" och bara väntar på att andra skall fatta beslut åt oss!

För övrigt används ordet "mål" exempelvis i undervisning där man sätter upp "mål & krav" där kraven SKALL uppfyllas medan det är bra OM målet/målen nås! I mina öron lika flummigt som vision MEN det ger en inriktning att jobba mot! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och en "vision" är inget mål, en vision är något löst flummande...

Faktum är nog att visioner har sitt berättigande enligt mitt sätt att se det. Att bara sätta hårda, mätbara mål och arbeta med handlingsplaner/delmål för att uppnå detta förmedlar ingen gemensam målbild eller ger ingen inspiration för uppoffringar.

En bra vision vädjar mer till vår emotionella sida, hur det ska "kännas" och "upplevas" när vi nått våra mål.

Ta en 21-årig MC-förare som skaffat en banhoj som exempel. Jag tror inte motorn för honom egentligen är att satsa tid, pengar och all fokus för att kapa 3 s på sina bästa varvtider. Kanske kan det se ut som följer:

- Hans vision kan vara känslan av att stå på podiet efter årets sista tävling och hyllas av publik och speakers. Detta går faktiskt att uttrycka i några korta ord.

- För att komma dit inom 3 år måste några av de konkreta målen inom närmaste året vara att kitta hojen till 2009, lära sig att justera in pryttlarna, kunna göra minst 20 träningar, delta i Rookie 600/1000 hela säsongen och sluta topp 10/samla tillräckligt med poäng för att klassas upp till A-förare.

- Hans handlingsplan/delmål för att klara detta kan bli att skaffa fram 150 kkr genom nudeldiet och sponsorraggande, att prioritera och jaga prylar på e-bay och blocket, att jobba som en träl hela vintern för att ha tillräckligt med komptid, att kontakta nyckelpersoner han kan lära sig av genom att handräcka vid mekning, fixa släpvagn eller buss, sätta upp en enkel hemsida och skaffa lite presentationsmaterial m.m.

I sina samtal med potentiella sponsorer, i jakten på lökmeckar, när han förhandlar med chefen - i allt detta tror jag vår räserförare in spe har mest hjälp om han förmedlar sin vision och sedan pratar om sina mål och sin handlingsplan. För oavsett om den han pratar med är mc-förare eller helt ointresserad av motorsport är nog visionen den som är lättast att förmedla och få förståelse för. Dessutom är det nog den som motiverar honom själv att ge sig i kast med hela det ovanstående äventyret...

Jag vet inte om Du delar den uppfattningen eller om ovanstående exempel blev särskilt bra. Men att lyssna på en person som inspirerat kan tala i flera timmar kring sin vision, sammanfattad i en eller två rader är rätt fränt...

I sakfrågan - SMC - så är jag väldigt tacksam för människor som vill satsa tid och energi för att förbättra förutsättningarna för mig att utöva mitt intresse. Och har jag ideer eller synpunkter på hur de människorna driver frågorna får jag väl engagera mig själv för att försöka förbättra arbetet.

Mina 2p - Ha de!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En massa bra text om visioner...

Visst, som privatperson är det bra att ha visioner, se min vision om pengar och brudar.

Men för en förening/myndighet måste man sätta MÅL.

Jag har haft min vision i 20 år, jag är inte en krona närmare min vision, men jag har fortfarande samma vision.

Om SMC inte är en olycka närmare sin vision om 20 år så har dom säkert kvar sin vision också och kan fortsätta på samma vis.

Har dom däremot ett mål som dom inte når upp till så kan man kritisera och kräva att dom antingen sätter ett nytt rimligare mål, eller arbetar effektivare mot det mål dom redan har.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst, som privatperson är det bra att ha visioner, se min vision om pengar och brudar.

Men för en förening/myndighet måste man sätta MÅL...

:tummenupp . Jag tror att vi är rätt överens om att mål behövs - både för privatpersoner och organisationer. Men vad jag vill påstå är att även organisationer har nytta av visionen. Ju fler människor och ju mer komplex verksamheten är så får vi en massa olika personligheter som med rätta tycker till och har sina bevekelsegrunder.

En bra vision kan hjälpa en sådan organisation att förstå och i bästa fall dela vision (eller med ett annat ord målbild). Då finns förutsättningar för att vi börjar "dra åt samma håll".

Jag tror att även obekväma och besvärliga åtgärder som behövs för att ett mål ska nås blir lättare att förankra om det finns en tydlig vision (- så här vill vi ha det när vi är framme)

Däremot måste visionen åtföljas av mål som syftar till att vi ska närma oss visionen. Annars blir visionen en dröm.

EDIT - sedan är kanske Din vision lite av ett mål också (mätbar och inte så full av känslor). Ett alternativ kanske vore att säga att "Jag vill börja varje dag i fysisk och emotionell harmoni och vara fri att besluta mig för hur min dag ska se ut"?:D
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Till Mickemeduza:

Tycker du att det är dumt att vi som hojåkare visar att vi också vi vill minska antalet olyckor?
Dessutom är det påfallande många som inte har en aning om att dom är oskyddade i trafiken. MC Visionen är ett sätt för SMC att visa att vi som kör hoj är med på banan, att vi tänker på hur vi kan jobba för att minska olyckorna och för att "mota olle i grind".
Om vi som motorcyklister inte kan visa att vi tänker själva så kommer Vägverket, VTI, Trafikutskottet och en massa människor inom EU att tänka åt oss... och då vet vi ju hur det går...

Ta MC-Visionen för vad det är, en vision och en önskan, det fattar ju vi alla att det så länge det finns människor som sitter i fordon så kommer vi att krocka, självklart. Men kan vi inte alla jobba mot ett tänkt scenario istället för att bara klaga?


att visa att man vill minska olyckor är inget fel på niklas tvärtom ,
tror nog de flesta har bra koll på att man är oskyddad vid en olycka på motorcykel jämfört med bil ,men trots allt är det en sysselsättning som man valt själv inget påtvingat.
så länge man kan sätta sig på en hoj i 50-årsåldern o köra på ett kort man fått på köpet med b-kortet när man var 18 kan ingen säga att man jobbar för ökad säkerhet iallafall varken från vv eller smc:s sida, har bara i sommar hjälpt 2st upp ur diket i den kategorin hojåkare som börjat åka efter 50 utan tidigare hojvana.

mc-visionen är inget annat än en pappersprodukt och önskan som du skrev själv precis som nollvisionen ,räcker o läsa det morsan länkade till hos smc:/


Vi måste till varje pris undvika att en olycka sker eftersom en olycka som bara ger plåtskador på en bil kan skada en motorcyklist för livet. /


ska ni lyckas med nåt sånt får vi ju sluta åka allihop ändå,risker blir man aldrig av med ,utbildningen ni kör är ett steg i rätt riktning iallafall .


smc har kört med hot för o värva medlemmar varenda gång det har kommit nåt myndighetsförslag tidigare också tex försäkringsreformen,
hjälpte knappast då heller.
hade en förhoppning att smc förändrats sen senast man var med ,men tycker inte det märktes i tidningen iallafall så medlemsskapet lär inte förnyas
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Enda anledningen om jag ska vara kvar som medlem är om det ger mig mycket lägre försäkringspremie, tidningen jag fick hem nyligen kändes gubbig och insändare var massa moralmänniskor som tyckta att allt var så hemskt

Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och kommer att ta ut de priser som täcker kostnaderna en grupp åsamkar bolaget. Så om sporthojsåkare kostar 30000 pr hoj för försäkringsbolaget så behöver det ta ut ännu lite till för att även ge lite avkastning till ägarna. Enkelt, det kan inte ens politiker ändra.

Vill du ha lägra försäkringspremie, köp en hojtyp med få skador!

SMC är jag med i för att det är den organisationen som (just nu iallafall) bäst kan lobba för mina behov som MC-åkare. Plus lite kul och nyttigt som kurser på bana och en tidning som jag tycker är bra! :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och kommer att ta ut de priser som täcker kostnaderna en grupp åsamkar bolaget. Så om sporthojsåkare kostar 30000 pr hoj för försäkringsbolaget så behöver det ta ut ännu lite till för att även ge lite avkastning till ägarna. Enkelt, det kan inte ens politiker ändra.

Vill du ha lägra försäkringspremie, köp en hojtyp med få skador!

Fast redan nu ger ju medlemskap i SMC rabatt på försäkringar, vilket måste betyda att man klotar mindre sedan man har gått med.

Eller får dom som inte är med betala mer för att sponsra andras försäkringar?
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
yes medlem för att stödja mitt intresse.
Har deras arbete varit verkningsöst??? -kan man måste man fråga sig om man inte är medlem....
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Naturligtvis skall alla gå med när det är gratis om än bara för att visa sitt intresse och stöd för SMC och det arbete de gör. Själv ser jag inget större värde i medlemsblaskan, klistermärken osv men jag stödjer SMC då deras arbete ligger i mitt intresse som hojåkare då jag inte vill att VV, NTF och annat "löst" folk skall få besluta utan påverkan från folk som begriper och förstår vad hojåkande går ut på.

Som medlem i annan MC-organisation så får man även den fantastiska rabatten 50kr:rolleyes: och det tycker jag SMC borde göra något åt.

Då jag personligen inte deltar i SMC aktiviteter i någon större utsträckning så känns de 350kr som en hög avgift, speciellt då SMC avgiften är dubbelt upp jämfört med mitt MC-klubbmedlemsskap och jag inte har minsta intresse av tidningen men gärna stödjer SMC lobby verksamhet, kanske något för SMC att fundera över.. dvs olika innehåll i medlemsskapet där medlemsavgiften blir mer kopplad till vad man får för den.

De som har nytta av försäkringsrabatter via SMC och de som deltar vid "vanliga" körningar med andra SMC-folk är nog beredda att tom betala mer än 350kr/år men en stor grupp hojåkare lägger nog ribban lägre än 350kr. Som jag ser det behöver SMC öka medlemsantalet och genom just stort medlemsantal få ta del av lite stödpengar från oss skattebetalare då SMC gör samhällsnyttigt arbete, detta speciellt med tanke på att NTF stöd skall trappas ner och SMC är den absolut största organisationen som är ansluten till NTF. Det måste därför finnas "lediga" miljoner som SMC med all rätt bör få ta över från NTF som ändå bara består av dyra överbetalda politiska föredettingar :mad:

Annars måste jag säga att det är strongt jobbat av SMC att ta fram "vår" syn på MC och 0-visionstramset
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nej, jag är inte medlem, jag ska dock bli det, men ska bara... :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har dom däremot ett mål som dom inte når upp till så kan man kritisera och kräva att dom antingen sätter ett nytt rimligare mål, eller arbetar effektivare mot det mål dom redan har.


Du kan kritisera nu med, vilket är precis det du gör, men frågan är "är det konsruktiv kritik du kommer med?"

För övrigt är SMC en medlemsorganisation dvs. det är medlemmarna som inte bara bestämmer vad som skall göras utan även hur och när ev det enkla skälet att det är medlemmarna som får göra jobbet (japp det finns anställd personal och de gör också saker framför allt administrativt arbete och det gör dem bra!). Men i sort sätt är det medlemmarna som du skall kritisera för att ev. inte uppnått ett mål som dom själva satt!

Av din formulering "dom" misstänker jag att du för övrigt inte är medlem!? Så min motfråga till dig blir då:
"Jag, och många med mig, är medlem i SMC en hel del av oss jobbar för SMC med målet att vi alla (inkl. du också) skall kunna fortsätta köra dem hoj DU vill och inte myndigheten vill. Vad gör du för att "dra ditt strå till stacken" för att du skall få fortsätta köra hoj (jag antar här att du VILL fortsätta!)?"

Vi gör något om vi sedan inte använder rätta ord eller jobbar på fel sätt (enl. dig) bli medlem, börja engagera dig och förändra så arbetssättet blir som DU vill! Det går bara du VERKLIGEN vill jobba och enagera dig (inte bara skriva inlägg på ett forum, det är visserligen EN del i arbetet men det finns med tro mig!).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
så länge man kan sätta sig på en hoj i 50-årsåldern o köra på ett kort man fått på köpet med b-kortet när man var 18 kan ingen säga att man jobbar för ökad säkerhet iallafall varken från vv eller smc:s sida, ...

mc-visionen är inget annat än en pappersprodukt och önskan som du skrev själv precis som nollvisionen ,räcker o läsa det morsan länkade till hos smc:/

...,utbildningen ni kör är ett steg i rätt riktning iallafall .

Och eftersom våra utbildningar vänder sig till alla motorcyklister på 2 hjul (i första hand) och denna grupp motorcyklister är i majoritet på våra vägar (av motorcyklisterna) så jobbar tydligen (enl. ditt resonemang) SMC i alla fall för ökaad säkerhet. Finner dina påståenden i citaten ovan något motsägelsefulla därav mitt lilla inlägg i debatten!

ska ni lyckas med nåt sånt får vi ju sluta åka allihop ändå,...

Japp, det kanske blir så i framtiden men EN sa kan du och alla andra vara säker på att vi som medlemmar inte kommer jobba FÖR ett sådant beslut. Och så länge det finns en chans och vi orkar/vill så länge kommer vi att göra det VI tror på.

De som tror på samma sak och framför allt som VILL samma sak som oss kan också vara med och påverka/styra men det kräver förståss lite mer än bara betala medlemsavgiften, kvittera ut rabbatten på färjebolaget och läsa medlemstidningen. Dvs. många tycker det är för jobbigt! Men klaga...:arsele

Kom med konstrktiv kritik i stället eller inte alls!

Vi som jobbar vi jobbar idéellt utan betalning (ofta kostar det mer än vi får tillbaks i ersättning...mycket mer) och vi jobbar för ALLA motorcyklister i Sverige. Vi hinner och orkar inte jobba mer än vad vi gör så sluta klaga hoppa in i arbetet och sätt igång och driv just DIN fråga, det DU är engagerad för! Ingen annan kommer göra det åt dig! Sorry men "that´s life"!

Japp, jag kan skippa att bry mig om denna typen av inlägg men skälet till att jag inte gör det är för att bristen på kunskap om VD SMC är och HUR vi jobbar och ATT man själv kan om man bara VILL tycks vara minst sagt missförstådd bland de som kritiserar! Eller så är det bara latmasken som har tagit ett för kraftigt tag i livet!?

Även om jag citerar dig "mickemeduza" så är mitt svar i första hand, jag hoppas du förstår det, INE riktat enbart till dg utan till dem i denna tråden som kommer med negativ kritik japp det finns positiv kritik också) men som inte kommer med konstruktiv sådan (dvs. förslag på vad och hur att göra i stället).

Mvh!
// Niklas
Vanlig medlem som startade upp BKK/SHK i Västra Götaland 2006 tllsammans med en annan vanlig medlem "micke.r" och ett antal engagerade andra vanliga medlemmar (som insruktörer).

Fast redan nu ger ju medlemskap i SMC rabatt på försäkringar, vilket måste betyda att man klotar mindre sedan man har gått med.

Din kommentar är antingen felformulerad (dvs. du menade inte så som du skrev) eller väldigt barnslig alt. att du inte riktigt förstår hur de hänger ihop

Sorry man minskar INE lyckarna eller den risk du som trafikant utsätter dig och andra för bara genom att betala in pengar på ett bankgiro. Hade det varit så enlet hade vi inte haft några olyckor, förmodligen!

Försäkringsbolaget, Folksam i detta fall, TROR på det vi gör och de TROR att resultatet ger säkrare/mindre olycksdrabbade motorcyklister. DÄRFÖR satar de pengar i form av lägre premier (för många, dock inte för alla tyvärr).

Eller får dom som inte är med betala mer för att sponsra andras försäkringar?

Japp, visst är det så! Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag och vinsten från en verksamhet/gren kan tas för att finansiera/rabbatera annan verksamhet/gren! Detta handlar om ren och skär marknadsekonomi och är inget hemlighetsmakeri bakom. Med lite förståelse för VAD ett försäkrngsbolag är för något ger, med lite logist tänkande, svaret på din fråga!

OM du nu har en annan försäkring än SMC-försäkringen OCH du har ojen (eller nått annat också för den delen) försäkrat i Folksam så är det högst troligt att du är med och betalar delar av min försäkring på min hoj så jag säger...TACK! :D

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är medlem. Självklart anser jag. Jag var dock inte så snabb att bli medlem. Det tog nästan ett år med hoj innan jag gick med.
Bara rabatten på försäkringen gör ju att medlemsskapet blir gratis i praktiken.

Sen tycker jag det är självklart att stödja en förening som jobbar för bättre och vettigare förhållanden för motorcyklister. Exempelvis vettigare utformning av mitträcken och liknande. Dessutom motverkar dom en del av dom dumheter som kommer från myndighetshåll lite då och då. Huruvida det verkligen får effekt vågar jag inte uttala mig och men dom jobbar i alla fall för det.

Visst är det kanske så att det är insändare i deras tidning som är lite gnälliga men det är ju tyvärr så att dom som vill gnälla generellt sett är bättre på att skriva insändare och liknande. Dom som skulle skrivit dom ohyggligt positiva sakerna är ju inte där. Ni är ju här och skriver gnälliga saker istället.

SMC anordnar massor av bra kurser och evenemang som är väldigt uppskattade och dom är arbetar för att det ska gå att köra motorcykel även fortsättningsvis. Det tycker jag är tillräckligt. Jag känner inte att jag måste sympatisera med alla som är medlemmar på samma sätt som jag säkerligen inte tycker att alla som kör hoj utan undantag är hyvens människor. Det finns helt enkelt olika intresseinriktningar och det får man acceptera eftersom vi lever i en demokrati där vi ännu så länge har åsiktsfrihet.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag känner inte att jag måste sympatisera med alla som är medlemmar på samma sätt som jag säkerligen inte tycker att alla som kör hoj utan undantag är hyvens människor. Det finns helt enkelt olika intresseinriktningar och det får man acceptera eftersom vi lever i en demokrati där vi ännu så länge har åsiktsfrihet.

Inte jag heller! Alla får ha sin egna åsikt och inställning tll allt. Av ca. 65 000 medlemmar i SMC finns alla kategorier av medlemmar dem jag inte gillar och dem jag tycker bra om. Dem jag anser är vettiga/sunda med liknande åsikter om livet som jag och andra som skiljer sig avsevärt. Alla är dock accepterade som dem är.

Vad jag däremot inte gillar är när folk kommer med kritik (negativ som positiv och samtidigt inte dels förklarar konkret vad som är bra/dåligt och än mindre ger förslag på lösningar utan överlåter det åt andra.

Den typen av kritik är liksom inte mycket att "hänga i granen" och än mindre något att bry sig om och den tolkas oftast som ren och skär klagande!

Att ge sk. konstruktiv kritik är inte alltid lätt, jag vet, men det minsta man kan begära är väl att den som skriver/säger/tycker har tänkt igenom det så gott och detaljerat som just han/hon kan har förmåga till) OCH att man har ett öppet snne och viljan till att det skall kunna bli bättre!

Mvh!
// Niklas
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
mc-visionen är inget annat än en pappersprodukt och önskan som du skrev själv precis som nollvisionen ,räcker o läsa det morsan länkade till hos smc:/



Och eftersom våra utbildningar vänder sig till alla motorcyklister på 2 hjul (i första hand) och denna grupp motorcyklister är i majoritet på våra vägar (av motorcyklisterna) så jobbar tydligen (enl. ditt resonemang) SMC i alla fall för ökaad säkerhet. Finner dina påståenden i citaten ovan något motsägelsefulla därav mitt lilla inlägg i debatten!





Även om jag citerar dig "mickemeduza" så är mitt svar i första hand, jag hoppas du förstår det, INE riktat enbart till dg utan till dem i denna tråden som kommer med negativ kritik japp det finns positiv kritik också) men som inte kommer med konstruktiv sådan (dvs. förslag på vad och hur att göra i stället).

Mvh!
// Niklas
Vanlig medlem som startade upp BKK/SHK i Västra Götaland 2006 tllsammans med en annan vanlig medlem "micke.r" och ett antal engagerade andra vanliga medlemmar (som insruktörer).



Mvh!
// Niklas

såg att det var konstigt formulerat det jag skrev,menade att ubildningen är ett steg i rätt riktning ,problemet tidigare har varit att bara folksam har giltig trafikförsäkring vid era kurser typ bkk/shk ,är väl lika än idag?

inte meningen o klanka ner på hela smc finns positiva likväl som negativa sidor trots allt,
hade vart positivare inställd till smc-medlemskap om man kunnat utnyttja typ bkk eller shk nån gång istället för o åka i oförsäkrad grupp om man vill nöta varv på bana ,men folksam är inget alternativ förrän efter 40+ som premierna sett ut för nyare 1000cc
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
såg att det var konstigt formulerat det jag skrev,menade att ubildningen är ett steg i rätt riktning ,problemet tidigare har varit att bara folksam har giltig trafikförsäkring vid era kurser typ bkk/shk ,är väl lika än idag?

inte meningen o klanka ner på hela smc finns positiva likväl som negativa sidor trots allt,
hade vart positivare inställd till smc-medlemskap om man kunnat utnyttja typ bkk eller shk nån gång istället för o åka i oförsäkrad grupp om man vill nöta varv på bana ,men folksam är inget alternativ förrän efter 40+ som premierna sett ut för nyare 1000cc

Jag fick lite känsla av "moppefucko" när jag läste ditt första inlägg, men det kan bli lite konstigt när man skriver på forumen ibland. Du är ju, precis som så många andra, bara felunderättad...:)

Om du kolla på den här länken så ser du hur många bolag det är som godkänner våra kurser på bana, det är i stort sett allihop. Vi har ingen oförsäkrad grupp på grund av detta. Enda gången du kan vara helt säker på att din försäkring gäller är när du går en BKK/Sporthojskurs/Grundkurs i SMC:s regi:tummenupp

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag fick lite känsla av "moppefucko" när jag läste ditt första inlägg, men det kan bli lite konstigt när man skriver på forumen ibland. Du är ju, precis som så många andra, bara felunderättad...:)

Om du kolla på den här länken så ser du hur många bolag det är som godkänner våra kurser på bana, det är i stort sett allihop. Vi har ingen oförsäkrad grupp på grund av detta. Enda gången du kan vara helt säker på att din försäkring gäller är när du går en BKK/Sporthojskurs/Grundkurs i SMC:s regi:tummenupp

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

:tummenupp ok ska kolla igen på länken niklas ,
:va moppefucko var längesen man var åkt tung mc sen 94 iallafall
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top