Mekartabbar top 5

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
mb skrev:
Vilka är era värsta mekartabbar genom tiderna. Här kommer min top 5:

1. Dra sönder tre ventilkåpsbultar på samma dag

2. Dra gängpaj på oljepluggen

3. Svetsa ihop sidostödet fel så hojen måste stå i sidolut för att inte välta

4. Tappa motoroljan i alldeles för liten behållare...

5. Få delar från hjulnavet över efter däckbyte... hmm

...för att inte tala om alla misslyckade lackeringar!

Ok, finns säkert 100 värre grejer att ta upp om man går tillbaka till moppetiden, men de har jag förträngt.

Hur ser era listor ut?
jag råkade bryta av en liten liten kylfläns när jag skulle montera cyllen på min gammelgixxer.
fyfan vad deprimerad jag blev i veckor. jag gjorde ju ett så fint och nogrant jobb förövrigt. kände mig som en riktig klåpare
 

AlfaGTV

Il Ducce
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati 750 SS -92
Heheeh

Herman Hedning skrev:
Hann skära loss 2 kärvande hjulbultar med skärbrännaren innan vi upptäckte att dom var vänstergängade....

Jaså? Du hann bara sabba två stycken? Själv hann jag paja fyra stycken innan jag upptäckte att hjulbultarna på Alfa Romeo GTV av 1970 år modell är vänstergängade på vänster sida av bilen, inte på höger.

Tur i oturen, bara bultarna gick åt helvete och jag fick tag på bättre begagnade...
/Mike
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Denna tråden är fan ta mig nr.1 när det gäller äkta humor!
Själv har jag en jävla massa mektabbar men de flesta har jag förträngt. Den ständigt återkommande är delar som försvinner i garaget utan att de går att hitta igen. Visst tänker man, bara o köpa nytt då. I samma stund som man kommer in med den nya delen ser man den gamla ligga på mitten av golvet... :huvet
En annan som jag mår dåligt av än idag var när jag dagen efter att ha lämnat in en ekerfälg på riktning kör den rakt över en trottoarkant i typ 80km/h och får världens jävla fetaste bula på den, gissa vad jag fick lägga mer pengar på då...

Oj jag glömde nästan, vem har fått den största köttskadan vid sina mektillfällen?? Jag har sluntit med en skruvmejsel i handflatan, repat upp knogarna på en rakbladsvass plåt och brännt hela handen då jag trodde att jag hade svetshandskar på mig när jag skulle lyfta ett nysvetsat avgasystem. Man kunde se exact hur jag greppat det efter blåsorna på handen....
Men vad gör det när man har attacklim till öppna sår och eltejp till till de större!? :kocko :död
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Sanslöst rolig tråd, :rofl :rofl :rofl :rofl

Får väl berätta om mina tabbar och misstag ocskå.


Hade får en massa år sen en volvo 240 och fick en 2:a på en rostig balk.
Och en kompis hade tillgång till en billyft så det skulle ju vara snabbt fixat med svetsen och lite plåt för att göra en hyfsad fusklagning.
Sagt och gjort bilen hissades upp på lyften och jag skulle koppla in svetsen men hade för kort kabel,, men såg då att det fanns ett uttag på lyften kopplade in svetsen och han svetsa i ca 1 sekund innan svesten dog, säkringen i billyften pallade inte riktigt med en svets fick vi veta sen.
Så det blev till att kyfta av kåporna högs upp på lyften och veva ner biljävlen för hand, tog endast 3 timmar,, och hade fortfarande en rostig balk.


Nya högtalare fram skulle monteras i samma 240 , 18 år och ivrig som man är så ska det gå fort, och de nya högtalarna är för stora för att passa i framdörren, ett större hål ordnas omgående och nya hål för att skruva fast högtalaren borras och högtalarna monteras, fanns bara ett problem , hade glömt att veva upp rutan på ena sidan :kocko och rutan gick inte att veva upp heller,,, bara att ta lös högtalaren och skaffa en ny ruta, för hel var den inte, hade både borrat och skruvat i den... :huvet
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Lektion 1 i hur man byter ett stöd på 40minuter

Jag skulle byta stöd igår eftersom det gamla var skevt och jag fått tag på ett helt. Det tar bara 5 minuter sa jag till kompisen och mutade honom med en kopp kaffe så han skulle sitta på hojen en stund.

Smart som jag är så tar jag bort det gamla stödet utan problem, men när jag ska sätta dit det nya så sätter jag i bulten som ska gå igenom från fel håll. Drar åt lite extra innan jag kommer på vad jag gjort. -Fan oxå, bulten vill inte enda in så den ska nog sitta från andra hållet. Testar från andra hållet, men den vill inte därifrån heller.

Efter att ha vänt och vridit på bulthelvetet i 35minuter så kommer min kompis på att jag nog skadat bulten lite så han bankar bort en liten kant och sen går det hur smidigt som helst.
 

Robbert

motor fanatiker
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Gällivare
Hoj
Yamaha YZ450f -04 och en Suzuki DR-z 400 SM 2005
ulf_lundin skrev:
Svetsar gör man iklädd (bl.a.) träskor.

Hål i overallen efter vinkelslipsgnistor är standard.

Skulle slipa nåt under huven när det small till rätt bra. Det var batteriet som exploderade o överdelen gick i bitar. Vid laddning utvecklas vätgas o vätgas+syre kallas knallgas; av nån anledning.

Låg inkrupen under bilen o (gas)svetsade plåt när de blev varmt på magen. Ruskigt varmt ! Måste lugnt stänga av svetsen, lägga den ifrån mig, kasa ut från bilen (trångt) o kolla läget. Jo, brinnande underredsmassa hade bränt igenom overallen o tröjan o när det nu gick igenom skjortan kände jag det. Svårt behålla sitt lugn i det läget, om man säger.
/u

min lärare på yrkes sa alltid att man är inte man föränn man svetsar underupp med bar överkropp :)
 

Robbert

motor fanatiker
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Gällivare
Hoj
Yamaha YZ450f -04 och en Suzuki DR-z 400 SM 2005
Blondie skrev:
Jobbade på bilverkstad slutet på 80talet hade bytt bromsar innan lunch backar ut o lägger i ettan ett litet däckspinn o vips så satt jag i porten...................................hade glömt pumpa ut kolvarna på en splitter ny volvo,chefen va la sådär nöjd

ungefär samma sak hände polaren åxå fast han hade bytt bakaxel och backade ut bilen ur garaget och bromsade in med ettan å gasade frammåt när han skulle bromsa så var de tomt PANG Rätt in i garage väggen.. dock ingen ny vovlo=)
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
5min sedan.. Har bytt olja och oljefilter samt kollat kamkedjesträckaren. När allt är klart (trodde jag) startar jag hojen. Står på vänster sida om hojen så jag ser inte direkt vad som händer på andra sidan. Där hade jag nämligen gjömt dra åt sträckaren. Detta resulterar i att oljan sprutar ut över motor och garagegolv.. :huvet
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
En alkad gubbe som jobbade som lastbilsmek 15år tidigare på samma bilfirma som jag jobbade på skulle byta avgassystem på en lastbil. Tänder skärbrännaren fäller ner skyddsbrillorna och börjar kapa... Plötsligt blir det ett jätteklonk och kardanaxeln dimper ner... Någon undrade hur i h-e han kunde ta fel men fick svaret: "Vet inte men jag tyckte det gick lite segt..." :tummenupp

En annan glömde av att han hade börjat fylla på olja i en lastbilsmotor och gick på frukost... kom ner och upptäckte att han fyllt hela motorn och ganska många liter olja hade runnit över....

En kompis kompis hade fått en massa skit i bensintanken på vin gamla 240... Plockade ner den, hälde ur bensinen och kollade med ficklampa...helt riktigt...masssa sand och skräp på botten... Hämtar dammsugaren, smyger ner röret i tanken, slår på dammsugaren och PANG!!!!!! Dammsugare i tusenbitar i hela garaget..... :rofl
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
En klassiker är att demolera hela hojhevetet för att den inte startar och att ca 4 timmar senare upptäcka att dödstoppen på styret sitter i :huvet
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kommer just in från en liten mekarstund i garaget.
Lyckades köra över min nyinköpta Autosoltub med hojen :huvet
Kan nämna att jag lyckats med denna bedrift flera gånger
under min karriär.
 

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
Robban_C skrev:
Det är nåt fel i det här! Jag är 38 och har givetvis hunnit göra en och annan tabbe. I rimlighetens namn måste väl antalet tabbar divideras med åldern för att man inte ska framstå som ett riksars**el?


Ajjdå! e de så illa??? :huvet
 

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1100
Klonkljud...

Hade precis plockat ut min 200sx på våren och lagt på nya fälgarna och for en vända in till stan för att köpa lite smågrejer. På väg tillbaka när jag ska vika av e4:an hör jag ett klonkande ljud i bakvagnen. Hmm... Det tystnar dock när jag gasar på igen. Äh, skitsamma, det ordnar sig tänker jag... När det är dags bromsa in igen så låter det ännu jävligare och när jag svänger tror jag att bilen ska orma av vägen. Stannar och går runt och tittar. Bakhjulen står lite lustigt tycker jag... Hade glömt att efterdra hjulbultarna, och samtliga satt "rätt löst". Rätt petig med sånt numera.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag råkade vända upp o ner på min gsxr600-topp o alla ventiltryckarna med shims åkte av, ingen aning om vart någon skulle sitta. Tog ganska lång tid att ventiljustera den toppen... :6surkart
 
Last edited:

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
1: Dra åt muttern för hårt när jag bytte ett avgssystem så att en bit av cylindern bröts av. (125cc)

2: förstört ett helt bakparti (lyse skylthållare) med Flex. Försökte få det att passa men det visade sig vara omöjligt att få en skylthållare från KTM på en att passa på en honda CRM (125cc)

3: försökt med våld få dit ett avgassystem på moppen men bröt så att stänkskyddet för bakdämparen böjdes åt sidan så att lyset som var monterat på stänkskuddet knäcktes sönder. (50cc)

4: Dra åt tändstift med skiftnyckel så att cylindern repades mkt!


5: skulle skruva ut en skruv ur bakskärmen. den var väldigt rostig och det visade sig att den hade rostat fast inne i gängorna. jag tog i allt jag pallde "nästan" så Klick! så går huvudet av på skruven. efter det tog jag en borr och borrade "bort" själva skruven som satte fast. och sedan skulle jag ta och göra nya gängor med en sån man gör gängor med (kan inte namnet på den) Iaf är den av härdat stål. jag inspekterar noga den för att den ser i hopsvetsad ut. efter en stund skiter jag i det och sticker in den i hålet och börjar snurra.. det går jätte lätt och fint tills dit säger klick. :confused:
va va de tänker jag och drar ut saken. det visar sig att den var i hopsvetsad och den hade gått av inne i hålet.. jag blir totalt depp. tänker: hur fan ska jag nu fixa detta då. efter en stund går jag och hämtar en burk med Borr. de borren var också ut av härdat stål och jag trycker i borret (ett smalt borr) och börjar borra. jag står i ca: 10minuter. inget händer precis. Härdatstål mot härdat stål går inte sp bra märkte jag men jag fortsatte i säkert 30 minuter till och då hade borren gått en ganska bra bit in så smäller det till. jag drar ut borren och det vissar sig att borret gått av inne i hålet fastborrad. IAf så efter ca 4 borr så fixade det sig och det tog ca: 2 - 3 timmar och stå där och borra.


--------------------------------------------------------------------------
DEN FULASTE TABBEN

jag hade vatt och köpt ett orginal drev till min gammla drac (moppe) 150kr kostade det. när jag kommer hem packar jag upp drevet ur påsen och skall lägga ner det i fickan så länge. och på nått vis missar jag fickan så drevet viper ner bland det höga gräset. omedveten om det, går jag in i garaget och lossar kedja Etc etc.. när jag tatt bort de gammla sletna drevet och sticker ner handen i fickan så ligger inte drevet i fickan. jag börjar vela omkring inne i garaget och tänker :va var fan la jag drev helvetet. jag glömde att jag hade packat upp drevet ute på gräsmattan vid garaget och får för mig att jag måste ha tappat det på vägen hem.. jag tar på det gammla drevet igen och kör samma runda bort till mc affären men... inget drev på vägen.. så jag går in och köper ett nytt drev för 150kr igen och när jag kommer hem och är påväg in i garaget så tittar jag ner på gräsmattan och där ligger det förbannade drevet. och plötsligt då kom jag på att jag packade upp drevet när jag stod på gräsmattan. Jag får en känsla att stampa sönder drevet som ligger på gräsmattan men häjdar mig själv :gnissla . när jag tänker köra upp och byta in drevet slår det mig att jag knycklat i hop bägge kvittona och slängt dem på MC- parkeringen. (det blåste ganska bra den dagen)
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Vet en mcverkstad som lämnade ut en hoj med för kort kedja med en dålig förklaring och där kunden upptäckte att kedjan hade för litet antal länkar.

När verkstan åtgärdat felet och kunden åter ska hämta ut sin cykel så upptäcker kunden att kedjan fortfarande är för hårt spänd och tillsammans med mekanikern får kunden vara med och spänna kedjan...

Mekanikern kände inte till hur hårt en kedja ska vara spänd... (jäkla kardan-knutte :))
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Haha, gillar denna tråden :rofl

Har inte gjort så många tabbar men här kommer ett par...

1. Min första bil en Saab 9000 började blåryka som fan och gå allmänt dåligt, som alltid när något går dåligt så brukar iaf jag gasasomfanochhoppasattdetgåröver :tomten När jag kom hem så sa farsan har du kollat vattnet? Ehh nä... Självklart snustorrt och topplockspackningen var givetvis helt slut. När vi bytt packning, planat topp och satt ihop allt så går fanskapet på tre cylindrar wtf? Ner med allt igen och upptäcker att kugghjulet på den ena kamaxeln bara snurrar utan att dra med sig axeln :huvet Hade så klart pajjat den när man ska va duktig inför farsan... Bara att köpa ny packning, bultar och kamaxel. Dyrt för en 18-åring!

2. Samma bil skulle givetvis sänkas efter de nyinköpta 17" fälgarna ( läs någorlunda hippt för 5 år sen ) Sänkningssatts på, men nä det räckte ju inte typ 30mm mesigt! Åkte till en polare några mil bort, upp med bilen i lyften och fram med idiot varvaren, kapade tre varv av fjädrarna fram och 1,5 bak, ner med bilen och fan va låg den blev, kanon! Men eeehh den ser ju kobent ut, hjulinställning vad är det? Givetvis var detta på en Lördag och på Måndagen såg däcksnubben måttligt road ut av vår bonnasänkning :)

3. Första crossen en 80cc KTM hade rostigt avgassystem, fram med svart burkspray och måla bara ( jag var bara 11år då ) Skapligt förvånad när hela avgassystemet brann efter en stunds körande :va

4. Dragit ur drivaxeln på bilen vid sänkning, rinner lite olja då va!

5. Dragit helt jeffla värdelösa låsbultar runda vid fälgbyte, ett helvete att få bort!

6. Min Cagiva 125:a vägrade starta, låst bakhjul vid försök att rulla igång ok den har skurit tänkte jag :va Total motorrennovering men hallå den har ju inte skurit ju? Bytte allt iaf, men den startade inte efter lite aktivt tänkande innehållande en del ramsor :4skrika så kom vi på att det var startkransen som var slut till startmotorn... Några kugg var borta så den stod bara och slog mellan dem och kom ej igång... Bytte den och tänkte att nu måste ju fan skapet starta men eehh nä! Började leta elfel och efter två timmar hittar vi den berömda dödarknappen som står i fel läge :huvet :huvet

Man hade gjort en del iaf tydligen :rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
Mitt första uppdrag:

- Dö grâbben, fôll på ölja i duättän, vi ska åke te Gôttskeär

Detta sagt av min nu saligen bortgångne gamle förebild, idol och släkting som hade en Koppartransmack utmed E6:an i Åsa
Jag var kanske.... ja, säg 12
Han litade blint på mig redan då, vilket skulle visa sig (flera ggr) vara ett misstag ;-)

Jag fyllde på....

Men hur mycket går det i en B18 egentligen??
F-n jag fyllde hela motorn!!!
 

Oljebarnet

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
KTM SM/E
RGmaniac skrev:
304747 Min jobbigast mektab var väl när jag höll på med en Escort 1.6, hade toppen den för renovering,nya tätningar,styrningar,kam,lyftare..När toppen var fördig och den skulle dit så lyfte min bror och jag dit den i varsin ända,man var stressad som vanligt och skulle dit med toppstyrningen.....men styrningen hamnade inte i styrningshålet utan i ett oljehål ner till tråget.....Sen var det bara ta bort tråget... :zpy

Största misstaget måste väl ändå ha varit att överhuvudtaget meka med en ford?! :7peta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top