Michelin Pilot Road 2CT

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Jo, det blir en kemisk reaktion och däcken smälter. :rolleyes:

Å fan så det e så det e...tack för det utmärkta tipset...:arsele

Den som säger det snackar gojja. Däck kan inte prata med varandra. Om du väljer däck av samma typ fram och bak (sport, touring etc) så kommer det gå alldeles utmärkt.
Däckens individuella kvaliteer kommer vara avgörande för resultatet, inte vilken logga som står på dom.
Kör själv Michelin PP 2ct fram och Pirelli DCIII bak och det funkar grymt bra.

:tummenupp
 
Last edited:

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Kommer inte riktigt ihåg. Men jag tror det var Pirelli som Gjorde så att fram och bakdäcken skulle samarbeta genom att kasta bort vattnet bättre. Nåt speciellt mönster då antagligen :confused:
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Dunlop qalifier rr

Någon som har några erfarenheter av Dunlop qualifier rr? Har prövat dem och vet inte riktigt vad man ska säga, de ska tydligen greppa bra redan från start, i kallt tillstånd. Efter 3 smygarvarv på A-torp borde de inte släppa drastiskt fram. Lite läbbigt med tanke på att jag kört med mer nedlägg på gata tidigare(förmodligen med varmare däck). Kan det vara så att greppet är skitkasst innan det når en viss tempratur? Jag vill inte snacka skit om däcken men något vidare grepp i kallt tillstånd kände iaf inte jag, mest antifriktion! Vet inte om man kan lita på däcken igen?!
 

davide

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Umeå
Hoj
929RR
Ni som nu kört med Pilot Road 2CT i sommar. Vad tycker ni?
Duger de till knäskrap? :confused:
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ett tips.
Dom bästa däcken för gatåka och bana som man kan köpa i Sverige är Pirelli Diablo superbike Bridgestone Battlax.
Dessa två har helt överlägsen gummikvalité.
Bridgestone med längst livslängd (hårdare och tjockare stomme och något tyngre)
Sämst livslängd Metzeler racetec , varning för slitage tittar korden fram kör mkt försiktigt , stommen är supertunn !
 

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
jag har kört vanliga power och dom duger inte till bankörning..finns inget grepp när dom kommer upp i en viss temp..bakhjulssläpp o highsiders är ett faktum...polarn kör 2ct o dom var nog lika kass dom, så nu får man väl gå på däck med lite betta i
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
jag har kört vanliga power och dom duger inte till bankörning..finns inget grepp när dom kommer upp i en viss temp..bakhjulssläpp o highsiders är ett faktum...polarn kör 2ct o dom var nog lika kass dom, så nu får man väl gå på däck med lite betta i

Håller med, Road 2CT pallar inte litet högre bantempo (läs: snabbaste gruppen), tappar grepp bak vid högre temp, och inget jag hann känna före utan bara släpper utan förvarning. Låter man dem sen kylas ner några varv så funkar de bra, men sen så fort man trycker på litet igen så swish.

Funkar stabilt för inspirerad vägkörning dock, håller länge, inne på 1000 mil på bakdäcket och det finns nog lika många mil kvar på dem fortfarande.

Kör med Pirelli Supercorsa Pro SC på bana nu, hur mycket grepp som helst, men de håller nog inte länge på gata dock :)
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Jag rekomenderar power har fått släpp ett par gånger bak med road... Dock ej på väg
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Allt detta snack om dessa Pilot Power/Road däck!!

Om man nu måste åka på dessa däck (finns bättre däck i dag an PP/PP2ct) så rekomenderar jag följande:

Gata med många mil, bra funktion i regn men med hyffsade kurvtagningar (räcker till dom flesta gatåkarna) så gäller ROAD 2'an som marknadens bästa TOURING däck med hyffsade sport egenskaper!!

Gata/inspirerad körning med hyffsade mil (ca 400-500mil) fast med bra regn funktion så gäller PP 2ct som klar kandidat!!

Bandagar med OK prestanda även för snabba varv så gäller PP som det enda allternativet av dessa däck!!

VARNING!!
PP 2ct skall INTE användas på bandagar med avancerad körning då dessa är på tok för mjuka på sidorna med sin 2ct blandning med mängder av omkullkörningar på sitt samvete (9 av 13 omkullkörningar en bandags helg med just 2ct talar sitt tydliga språk) då dom släpper helt utan förvarning & utan chans att rädda sig i från en omkullkörning!!

Som sagt - tekniken har gått framåt i stormsteg sen dessa PP/PP 2ct kom till varför man kanske borde se sig om lite mer i bland andra märken i stället för att konstant ha ett smalt tunnelseende!! ;)

/Fürstenhoff.

Vad säger du om "avancerad" gatkörning? DÄcken blir varma som f-n, och visst åker man ut lite i sidled när man vrider på rullen. Men änsålänge inget okontrollerat..
Svår bedömning att göra, men vad säger du? Byta direkt när jag känner som jag gör eller köra slut på skiten :)
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Spelar ingen roll om det är ett Pilot Road 2ct du kör på - 2000mil är SJUKT bra, och än bättre om du kör en v-twin!!

Bara att grattulera dig!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

För fria bandäck en säsong så talar jag om hemligheten med att få dem att hålla ;).

Ärligt talat så kör jag väl inte som en ängel med dem direkt, men jag gör knappast några dragrace takeoffs från stillastående heller. Kör väl snarare mjukt men fort, mycket på kurviga vägar. Jag törs nog inte heller lova att de håller 1000 mil till, men efter de 1000 jag kört hittils så finns det massor med mönster att ta av, minst lika mycket som jag slitit ner nu, innan jag är nere på slitmarkeringarna.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tjena lite svårt att ge tips jobbar som däckgubbe sålde road 2ct i förra veckan till en kille som förbukar bakdäck på 300 till 400 mil så tips kommer snart lär få veta om han e nöjd verkar vara en kille som kan gasa:yoparty
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Någon som har några erfarenheter av Dunlop qualifier rr? Har prövat dem och vet inte riktigt vad man ska säga, de ska tydligen greppa bra redan från start, i kallt tillstånd. Efter 3 smygarvarv på A-torp borde de inte släppa drastiskt fram. Lite läbbigt med tanke på att jag kört med mer nedlägg på gata tidigare(förmodligen med varmare däck). Kan det vara så att greppet är skitkasst innan det når en viss tempratur? Jag vill inte snacka skit om däcken men något vidare grepp i kallt tillstånd kände iaf inte jag, mest antifriktion! Vet inte om man kan lita på däcken igen?!

Polarn och jag var på Gotland Ring för 1 vecka sen, han körde på 2 sprillans Qualifier RR köpta hos Fursten.Han körde med en 929 med 160 pållar på drivaxeln, nedlägg i kurvorna så att fegisranden försvann tom på
framhjulet.Det gick i mina ögon fort.
Han hade inga som helst problem med greppet.
Men han körde på en högre växel genom kurvorna med mer fart och då inte ett TOKVRID ur kurvan.
Tilläggas skall att han körde på på vanligt gattryck i däcket enl Furstens rekomendationer.
Andra killar som var där envisades med att släppa ur tryck ur däcken till 1,9 fram & 2,0 bak, detta tillsammans med att dom gick ur kurvorna på 2ans växel med full gas gjorde att dom hade taskigt grepp och körde slut sina däck totalt.Deras däck korvade/rullade gummit på sidorna.Dom klagade på både fram och bakhjulssläpp i kurvorna, detta med olika däckmärken på dom flesta hojjarna.Våra däck var mer som fint slipade av sandpapper.Själv har jag 208 Sportmax rr fram ock PP bak.Fick inga konstiga släpp trots knäskrap i dom flesta kurvor.Men så kan ju tilläggas att både polarn och jag blivit hårt drillade av deras instruktörer i deras idealspår.Kan säga att det blir fan så mycket lättare att köra om man ligger rätt i banan, man behöver ju inte bromsa så mycket om man har ett jämnt flyt.:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Låter man bli att köra så mkt rakt fram så går det :tummenupp

Vad f-n ska vi som sitter upprätt och kör rakt fram köra på för däck?
Lutar jag för mycket i kurvorna så kan ju kassetbanden som ligger på instumenbrädan ramla av....
(näe, jag har ingen guldvinge, men tittar man på mitt bakdäck ser det ut som jag skulle ha en egentligen)

Nu är det andra bakdäcket jag byter som är plattkört, det blir mest jävla touringkörning för min del...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Polarn och jag var på Gotland Ring för 1 vecka sen, ...
Andra killar som var där envisades med att släppa ur tryck ur däcken till 1,9 fram & 2,0 bak, detta tillsammans med att dom gick ur kurvorna på 2ans växel med full gas gjorde att dom hade taskigt grepp och körde slut sina däck totalt....
Sen är inte Gotland Ring som andra banor enligt min erfarenhet. Den banan kräver hårdare däck och lite högre tryck än andra banor. Mina Rennsport RS1 (soft) tog slut direkt där. Sladdade bak i första körpasset och fram började släppa dag 2 för att vara helslut dag 3 (se bilden) och nej, det är inget fel på fjädringsinställningen. Har bara kört där 2004-2005 så jag vet inte om beläggningen är annorlunda idag men jag och många andra upplevde däcksslitaget som väldigt högt där då.

Jag har kört bandagar sen 2001 men inte tävlat nåt så jag kör utan däckvärmare och både gata o bana med mina hojar och här kommer mitt 'recept':

GSXR750:
Rennsport RS2 medium, ca 2,1 bar på bana, något högre på GR. 2,5 på gata (aktiv körning) Ger grymt förtroende och släpper mjukt och kontrollerat både fram och bak när det väl släpper. Man har gott om tid att parera.

GSXR1000:
Michelin Road 2CT - 2,1 bar på Anderstorp (enda banan jag kört K5'an på) 2,5 bar vid aktiv gatkörning. 2,9 bar bak vid långtur/skjuts

Jag tyckte att Road2 orna uppförde sig mycket bra på anderstorp (se filmlänk nedan) och jag låg runt 1:50-1:55/varv. Hade endast ett pyttesläpp bak under hårt pådrag ut ur en kurva och det var i slutet av ett halvtimmespass så jag kan mycket väl tänka mig att dit blivit lite för varmt då.
Tycker att det är lite väl mycket skrämselpropaganda här och Road2'orna räcker gott till 90% av sporthojskollektivet.

Sen ska vi alla vara medvetna om vad vi åker på för gummi och köra därefter. Jag gillar Road2 för att de ger bra feedback och håller länge och under blandade förutsättningar. Har kört 500 aktiva mil och det är massor kvar på dem. Kommer sannolikt fortsätta åka Road2 på K5'an och bra beggade racedäck på 750'n


// mina fem korvören..... K-Man
 

Bifogat

  • slitet_s.JPG
    slitet_s.JPG
    127.2 KB · Visningar: 241
Last edited:

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Polarn och jag var på Gotland Ring för 1 vecka sen, han körde på 2 sprillans Qualifier RR köpta hos Fursten.Han körde med en 929 med 160 pållar på drivaxeln, nedlägg i kurvorna så att fegisranden försvann tom på
framhjulet.Det gick i mina ögon fort.
Han hade inga som helst problem med greppet.
Kan säga att det blir fan så mycket lättare att köra om man ligger rätt i banan, man behöver ju inte bromsa så mycket om man har ett jämnt flyt.:tummenupp

Mjo...säkert jättebra grepp i rätt tempratur. Vad som överraskade mig var att de hade dåligt grepp i kallt tillstånd. Ändå tycker jag att jag körde cruising-tempo tills det hände. Har lärt mig att det är ganska värdelöst att ligga i kolonn-körning dom första varven(blir ju ingen temp i däcken av det direkt). Självklart vet jag att spårvalet är A och O på bana men vi pratar uppvärmningstempo här, och de släppte! Vad som kan skyllas på den mänskliga faktorn är att jag borde tagit det lugnare i den långsammaste kurvan på banan. Allt blir ju mer påtagligt i låg fart, dvs lättare att få släpp. Jag är iaf besviken på däcken, jag tycker inte de gjorde vad de skulle. Däckvärmare är nog inte så dumt, åtminstonde då det är lite kallare.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Mjo...säkert jättebra grepp i rätt tempratur. Vad som överraskade mig var att de hade dåligt grepp i kallt tillstånd. Ändå tycker jag att jag körde cruising-tempo tills det hände. Har lärt mig att det är ganska värdelöst att ligga i kolonn-körning dom första varven(blir ju ingen temp i däcken av det direkt). Självklart vet jag att spårvalet är A och O på bana men vi pratar uppvärmningstempo här, och de släppte! Vad som kan skyllas på den mänskliga faktorn är att jag borde tagit det lugnare i den långsammaste kurvan på banan. Allt blir ju mer påtagligt i låg fart, dvs lättare att få släpp. Jag är iaf besviken på däcken, jag tycker inte de gjorde vad de skulle. Däckvärmare är nog inte så dumt, åtminstonde då det är lite kallare.

polarns uppvärmning gick nog i ca 80-90 dom 2 första varven,allt för att värma däck och våra leder.
Utetempen låg på ca 15 grader.Asfaltens temp vet jag ej.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top