Det är inte ovanligt men fler inlägg gör SportHoj mer levande!.....
Nu svamlar jag fritt men ...
Nej, förvånande nog så feltolkar du!Vilka vinster som inte mäts i pengar får man av statligt monopol på bilprovningen? Jag tolkar det som att du vill ha bättre service till en lägre kostnad för dig men högre för skattebetalarna. Är det korrekt?
Leif Ö har för övrigt betalat 100-tals miljoner i skatt. Har du bidragit mer än honom så hatten av för dig.
Där har ju UK varit sedan 1066.Det här med besiktning... när jag bodde i USA körde jag hojen på kärra till min MC-handlare som var certifierad att ta betalt för att lämna ut klisterlapp. Behövde inte rulla av hojen från kärran eller ens starta den. Lyse och blinkers för syns skull, that's it.
View attachment 464226
Eftersom staten kräver att vi besiktar våra fordon så ska de också se till den servicen finns på rimliga avstånd, det tycker jag är ett grundkrav.En annan fråga då.
Är bilbesiktning verkligen ett kärnuppdrag för en stat(har dom inte viktigare saker att koncentrera sig på)?
Finns det något som kallas kärnuppdrag?
Hur stor "kan" en stat bli.
Nja, inte i hela UK utan bara i Storbritannien. Nordirland har fortfarande så illa som det var i Sverige innan avregleringen rättade till det.Där har ju UK varit sedan 1066.
Verkstäder med behörighet att utfärda MOT. Och givetvis erbjuda sig att fixa ev avvikelser.
Så är det, därför börjar vi numera köra tunga transporter på den "fossilfria" naturgasen med miljöbonus vid investeringen...."Skogsbränslet räcker inte till alla
Industrins tidigare beräkning 2018 hade intecknat skogen långt över trädtopparna. När alla branschers önskelista summerades blev det 178 terawattimmar skogsbiobränsle. Enligt den nya rapporten finns det bara 139 terawattimmar år 2045 som kan tas ut hållbart.
Nu har kalkylen bantats med en femtedel. Fossilfritt Sveriges nya rapport pekar ut flera branscher som inte kan använda så mycket bioenergi från skogen som de tänkt år 2045."
Industrin backar kring biobränsle från skogen
Svensk industri har i en ny kalkyl kraftigt minskat hur mycket biobränsle de räknar med att kunna plocka ur skogen för att nå klimatmålen år 2045. Det visar en ny rapport från Fossilfritt Sverige som lämnas till regeringen idag.www.svt.se
Där satte du huvudet på spiken!Skulle det förresten inte räcka att elektrifiera sjötransporterna istället?
Den står ju för 60% av de transportrelaterade co2-utsläppen, land och flyg för ungefär 20% vardera.
Jag menar, om vi nu ska få bort transportrelaterade co2-utsäpp i en omfattning som har betydelse då...
Riktigt jäkla bra poäng.Eftersom staten kräver att vi besiktar våra fordon så ska de också se till den servicen finns på rimliga avstånd, det tycker jag är ett grundkrav.
Riktigt jäkla bra poäng.
Ska staten kräva besiktning då? Vill människor ha besiktning?(då kommer så ske i alla fall och utformas på lämpligt sätt. Nattavaara kanske inte vill ha besiktning som krav, då ska de få slippa, det behöver inte någon i tokholm lägga sig i)
Nu svammlar jag igen:
Kan man tänka sig att det isf sker via tex att samhällen/regioner/socknar/kommuner eller vad det nu kan vara bestämmer att om du ska köra bil här i vårat samhälle/region//socken/kommun eller vad det nu kan vara så krävs eller krävs inte en besiktad bil.
Du svarade på din fråga själv. Man tar resurser från lönsamma områden till mindre lönsamma områden. Resursfördelning. Alltså att den mindre lönsamma blir subventionerad av den lönsamma. Någon annan betalar. Vissa tycker det är bra. Jag tycker det inte. Om de som vill ha bättre service i alla fall kan erkänna att man vill ha det bättre på bekostnad av andra så är det åtminstone rakryggat.Varför skulle skattebetalarna stå för någon nota? Det koncept vi hade en gång i tiden, där staten hade icke vinstdrivande verksamhet, balanserade ekonomin mellan högavkastande områden och lågavkastande, så att man kunde erbjuda en likvärdig service överallt. När vi nu istället har gått över till ren marknadsekonomi så ska alla plocka russinen ur kakan, men ingen vill satsa i mindre lönsamma områden.
Det är inte en mänsklig rättighet att ha fordon. Väljer man att ha fordon som måste besiktigas får man bita i det sura äpplet och betala. Staten kräver att bilar ska besiktigas. Att skorstenar ska sotas. Att företag har revisor. Ska staten ordna allt detta åt dig då? Eller gäller det bara besiktning?Det är inte ovanligt men fler inlägg gör SportHoj mer levande!
Nej, förvånande nog så feltolkar du!
Flera andra har försökt förklara utan att du förstår så jag kan nog inte det heller...
Alla måste inte köpa en KTM som de inte själva kan underhålla så även besiktningen borde alltså vara frivillig?
Leif hade för övrigt en idé om att sänka Scanias kostnader, och därmed även sänka skatteintäkterna som kunde gå till förluster i välfärden, genom att ersätta stora delar av Scanias personal med Polacker och polska löner.
Bra tanke om det inte var för att polacker inte har samma kostnader i Sverige som i Polen...
View attachment 464227
Var det något jag sa eller vad menar du?Sällan får man läsa så roliga argument varför Sverige borde bli ett u-land igen.
Då antar jag att du inte har några som helst försäkringar, och inte utnyttjar skattefinansierad sjukvård, rättsväsende, räddningstjänst eller liknande, alternativt betalar hela kostnaden själv varje gång? Och att alla resurser du använder, som mat, el, fordon, papper, elektronik och liknande produceras inom Stockholms län?Du svarade på din fråga själv. Man tar resurser från lönsamma områden till mindre lönsamma områden. Resursfördelning. Alltså att den mindre lönsamma blir subventionerad av den lönsamma. Någon annan betalar. Vissa tycker det är bra. Jag tycker det inte. Om de som vill ha bättre service i alla fall kan erkänna att man vill ha det bättre på bekostnad av andra så är det åtminstone rakryggat.
Ja i det avseendet kan det vara problematiskt, så klart. Kanske inte en showstopper för en sådan modell, men en potentiell risk/nackdel som man får vara villig att leva med ifall man skulle ha ett sådant system, ifall det inte går att motverka genom hur systemet är uppbyggt.Poängen är nog att en besiktning skall vara oberoende, apropå incitament då…
Var det något jag sa eller vad menar du?
Om marknaden vill ha besiktade bilar så kommer det bli så. Jag tycker det är rimligt att ha det och veta att mina medtrafikanter har bilar som på något vis är kontrollerade och ok säkerhetsmässigt.
Varför är du så otrevlig?
Haha. Då får ja be om ursäkt då om jag var spydig då ist.Jag adresserade inte alls dig, tvärtom tyckte jag att ditt sista inlägg var konstruktivt.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |