Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det här med besiktning... när jag bodde i USA körde jag hojen på kärra till min MC-handlare som var certifierad att ta betalt för att lämna ut klisterlapp. Behövde inte rulla av hojen från kärran eller ens starta den. Lyse och blinkers för syns skull, that's it.
1371-bandit-2001.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
.....
Nu svamlar jag fritt men ...
Det är inte ovanligt men fler inlägg gör SportHoj mer levande! :tungan

Vilka vinster som inte mäts i pengar får man av statligt monopol på bilprovningen? Jag tolkar det som att du vill ha bättre service till en lägre kostnad för dig men högre för skattebetalarna. Är det korrekt?

Leif Ö har för övrigt betalat 100-tals miljoner i skatt. Har du bidragit mer än honom så hatten av för dig.
Nej, förvånande nog så feltolkar du! :krama
Flera andra har försökt förklara utan att du förstår så jag kan nog inte det heller... ;)
Alla måste inte köpa en KTM som de inte själva kan underhålla så även besiktningen borde alltså vara frivillig?:va

Leif hade för övrigt en idé om att sänka Scanias kostnader, och därmed även sänka skatteintäkterna som kunde gå till förluster i välfärden, genom att ersätta stora delar av Scanias personal med Polacker och polska löner. :tummenupp
Bra tanke om det inte var för att polacker inte har samma kostnader i Sverige som i Polen...

1632305704138.png
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det här med besiktning... när jag bodde i USA körde jag hojen på kärra till min MC-handlare som var certifierad att ta betalt för att lämna ut klisterlapp. Behövde inte rulla av hojen från kärran eller ens starta den. Lyse och blinkers för syns skull, that's it.
View attachment 464226
Där har ju UK varit sedan 1066.
Verkstäder med behörighet att utfärda MOT. Och givetvis erbjuda sig att fixa ev avvikelser.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En annan fråga då.
Är bilbesiktning verkligen ett kärnuppdrag för en stat(har dom inte viktigare saker att koncentrera sig på)?

Finns det något som kallas kärnuppdrag?
Hur stor "kan" en stat bli.
Eftersom staten kräver att vi besiktar våra fordon så ska de också se till den servicen finns på rimliga avstånd, det tycker jag är ett grundkrav.
Visst fattar väl alla att man kanske inte kan ha besiktning i Nattavaara men Kalix är ingen liten fjantort så där borde de ha en station. I glesbygd kan de ju köra runt med en ambulerande station som man gjort i 20 års tid men den funktionen är väl nedlagd nu?
Det finns t ex väldigt många entrepenörer och åkerier i glesbyggd som har en herrans massa lastbilar och andra fordon som måste besiktas. Dessa fordon måste alltså tas ut tjänst minst en dag per år bara för att köras 10-30 mil för att besiktas.

Lösningen kortsiktigt är att det är väldigt vanligt att man helt enkelt skiter i att besikta...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Där har ju UK varit sedan 1066.
Verkstäder med behörighet att utfärda MOT. Och givetvis erbjuda sig att fixa ev avvikelser.
Nja, inte i hela UK utan bara i Storbritannien. Nordirland har fortfarande så illa som det var i Sverige innan avregleringen rättade till det. :tungan
När det infördes 1960 så var det frivilligt! Så borde det naturligtvis vara i Kalix och Nattavaara! :tummenupp

More than 23,500 local car repair garages throughout England, Scotland and Wales, employing more than 65,800 testers, are authorised to perform testing and issue certificates. In principle, any individual in Great Britain can apply to run a MOT station, although in order to gain an authorisation from DVSA, both the individual wanting to run the station, as well as the premises, need to meet minimal criteria set out on the government's website within the so-called VT01 form.

In Northern Ireland, tests are performed exclusively at the DVA's own test centres, although currently there is an open project investigating bringing Northern Ireland into line with the rest of the United Kingdom.

 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Skogsbränslet räcker inte till alla
Industrins tidigare beräkning 2018 hade intecknat skogen långt över trädtopparna. När alla branschers önskelista summerades blev det 178 terawattimmar skogsbiobränsle. Enligt den nya rapporten finns det bara 139 terawattimmar år 2045 som kan tas ut hållbart.

Nu har kalkylen bantats med en femtedel. Fossilfritt Sveriges nya rapport pekar ut flera branscher som inte kan använda så mycket bioenergi från skogen som de tänkt år 2045."

Så är det, därför börjar vi numera köra tunga transporter på den "fossilfria" naturgasen med miljöbonus vid investeringen....

Läste någonstans att det tänkta uttaget av skog i EU för att klara miljö och hållbarhetsmålen vida översteg vad som var möjligt utan att inom en snar framtid avskoga hela EU.
Lite som det var påväg innan vi började elda olja istället

Det stora problemet är inte med vad och hur vi ska ersätta oljan, det stora problemet är hur samhällena här kommer ta det nya sätt att leva på om det ska bli hållbart utan olja, kan se lite "knytahandenifickan" här i vårt lite lugnare land och kanske lite surare miner på annat håll...

Men men, får se lite positivt på det jag har säkert avlidit innan dess, eller åtmistone slutat förbruka energi så det är som min farsa sa är han levde "då är jag borta och det är erat problem" när man frågade om sådant han inte trodde han skulle behöva uppleva. :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skulle det förresten inte räcka att elektrifiera sjötransporterna istället?

Den står ju för 60% av de transportrelaterade co2-utsläppen, land och flyg för ungefär 20% vardera.

Jag menar, om vi nu ska få bort transportrelaterade co2-utsäpp i en omfattning som har betydelse då...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Skulle det förresten inte räcka att elektrifiera sjötransporterna istället?

Den står ju för 60% av de transportrelaterade co2-utsläppen, land och flyg för ungefär 20% vardera.

Jag menar, om vi nu ska få bort transportrelaterade co2-utsäpp i en omfattning som har betydelse då...
Där satte du huvudet på spiken!
Jag hörde någonstans att de 15 största transportfartygen släpper ut lika mycket som hela världens samlade privatbilism. I med en elmotor, in med batterier, sedan får det väl kanske byggas ett nätverk av våg/vindkraftstationer på lämpliga ställen där de kan stanna till och ladda upp sig på sina världsomseglingar för att slippa ha batterier som är så stora att de inte längre kan lasta tillräckligt med gods.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eftersom staten kräver att vi besiktar våra fordon så ska de också se till den servicen finns på rimliga avstånd, det tycker jag är ett grundkrav.
Riktigt jäkla bra poäng.

Ska staten kräva besiktning då? Vill människor ha besiktning?(då kommer så ske i alla fall och utformas på lämpligt sätt. Nattavaara kanske inte vill ha besiktning som krav, då ska de få slippa, det behöver inte någon i tokholm lägga sig i)
Nu svammlar jag igen:
Kan man tänka sig att det isf sker via tex att samhällen/regioner/socknar/kommuner eller vad det nu kan vara bestämmer att om du ska köra bil här i vårat samhälle/region//socken/kommun eller vad det nu kan vara så krävs eller krävs inte en besiktad bil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Riktigt jäkla bra poäng.

Ska staten kräva besiktning då? Vill människor ha besiktning?(då kommer så ske i alla fall och utformas på lämpligt sätt. Nattavaara kanske inte vill ha besiktning som krav, då ska de få slippa, det behöver inte någon i tokholm lägga sig i)
Nu svammlar jag igen:
Kan man tänka sig att det isf sker via tex att samhällen/regioner/socknar/kommuner eller vad det nu kan vara bestämmer att om du ska köra bil här i vårat samhälle/region//socken/kommun eller vad det nu kan vara så krävs eller krävs inte en besiktad bil.

I Filippinerna finns det ingen fordonsbesiktning. Bortsett från årlig avgaskontroll där företagen som utför kontrollen inte vill sota ner sin sond så sonden placeras i avgasröret med motorn avslagen varvid fotografering sker. Kunden får sina papper startar bilen och kör hem.

Ute på vägen ser man dagligen bilar som havererat på vägen och folk börjar reparera exakt där det havererat. Även om det är mitt på vägen så kör man inte åt sidan. Motorcyklar kör väldigt ofta utan lyse och jag brukar roa mig med att känna på frambromsen på motorcyklar som ägs av bekanta och dom brukar vara obefintliga. I övrigt kan och är motorcyklar ofta mer glappa och sladdriga än vad ni kan tänka er i er vildaste fantasi. Tänk er lastbilar som körs till spindelleder brister. Kanske knappt har bromsar osv

Kort sagt, jag har sett andra sidan och är jävligt tacksam för att vi har en bilprovning trots att jag anse min egen MC-besiktning vara bättre än bilprovningens.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sällan får man läsa så roliga argument varför Sverige borde bli ett u-land igen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Själv tror jag det är bra med att vi har obligatorisk besiktning, men om man nu skall utforska olika alternativ som marknaden själv löser kanske försäkringsbolagen skulle vara ett alternativ. De ställer väl redan idag krav på besiktning i försäkringsvillkoren och det skulle ju kunna tänkas att det åligger försäkringsbolagen att om de skall få sälja en försäkring skall de också kunna se till att fordonen de försäkrar är besiktigade och att priset för detta ingår i försäkringspremien. Det borde då skapa incitament för försäkringsbolagen att se till att det finns besiktningsmöjligheter runt om i landet, ifall de vill kunna få några kunder på den platsen. Givetvis inte så att varje försäkringsbolag skall ha egna besiktningsstationer utan det skulle lösas genom samarbeten med olika besiktningsföretag i såna fall.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är nog att en besiktning skall vara oberoende, apropå incitament då…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varför skulle skattebetalarna stå för någon nota? Det koncept vi hade en gång i tiden, där staten hade icke vinstdrivande verksamhet, balanserade ekonomin mellan högavkastande områden och lågavkastande, så att man kunde erbjuda en likvärdig service överallt. När vi nu istället har gått över till ren marknadsekonomi så ska alla plocka russinen ur kakan, men ingen vill satsa i mindre lönsamma områden.
Du svarade på din fråga själv. Man tar resurser från lönsamma områden till mindre lönsamma områden. Resursfördelning. Alltså att den mindre lönsamma blir subventionerad av den lönsamma. Någon annan betalar. Vissa tycker det är bra. Jag tycker det inte. Om de som vill ha bättre service i alla fall kan erkänna att man vill ha det bättre på bekostnad av andra så är det åtminstone rakryggat.
Det är inte ovanligt men fler inlägg gör SportHoj mer levande! :tungan


Nej, förvånande nog så feltolkar du! :krama
Flera andra har försökt förklara utan att du förstår så jag kan nog inte det heller... ;)
Alla måste inte köpa en KTM som de inte själva kan underhålla så även besiktningen borde alltså vara frivillig?:va

Leif hade för övrigt en idé om att sänka Scanias kostnader, och därmed även sänka skatteintäkterna som kunde gå till förluster i välfärden, genom att ersätta stora delar av Scanias personal med Polacker och polska löner. :tummenupp
Bra tanke om det inte var för att polacker inte har samma kostnader i Sverige som i Polen...

View attachment 464227
Det är inte en mänsklig rättighet att ha fordon. Väljer man att ha fordon som måste besiktigas får man bita i det sura äpplet och betala. Staten kräver att bilar ska besiktigas. Att skorstenar ska sotas. Att företag har revisor. Ska staten ordna allt detta åt dig då? Eller gäller det bara besiktning?

Om problemet för dig inte är pengar och du söker top notch service så är jag helt övertygad om att du kan anlita någon som hämtar din bil, besiktigar den och lämnar tillbaka den. Pengar är ju inget problem?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sällan får man läsa så roliga argument varför Sverige borde bli ett u-land igen.
Var det något jag sa eller vad menar du?
Om marknaden vill ha besiktade bilar så kommer det bli så. Jag tycker det är rimligt att ha det och veta att mina medtrafikanter har bilar som på något vis är kontrollerade och ok säkerhetsmässigt.

Varför är du så otrevlig?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du svarade på din fråga själv. Man tar resurser från lönsamma områden till mindre lönsamma områden. Resursfördelning. Alltså att den mindre lönsamma blir subventionerad av den lönsamma. Någon annan betalar. Vissa tycker det är bra. Jag tycker det inte. Om de som vill ha bättre service i alla fall kan erkänna att man vill ha det bättre på bekostnad av andra så är det åtminstone rakryggat.
Då antar jag att du inte har några som helst försäkringar, och inte utnyttjar skattefinansierad sjukvård, rättsväsende, räddningstjänst eller liknande, alternativt betalar hela kostnaden själv varje gång? Och att alla resurser du använder, som mat, el, fordon, papper, elektronik och liknande produceras inom Stockholms län?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Poängen är nog att en besiktning skall vara oberoende, apropå incitament då…
Ja i det avseendet kan det vara problematiskt, så klart. Kanske inte en showstopper för en sådan modell, men en potentiell risk/nackdel som man får vara villig att leva med ifall man skulle ha ett sådant system, ifall det inte går att motverka genom hur systemet är uppbyggt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det något jag sa eller vad menar du?
Om marknaden vill ha besiktade bilar så kommer det bli så. Jag tycker det är rimligt att ha det och veta att mina medtrafikanter har bilar som på något vis är kontrollerade och ok säkerhetsmässigt.

Varför är du så otrevlig?

Jag adresserade inte alls dig, tvärtom tyckte jag att ditt sista inlägg var konstruktivt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top