Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Elbilsägare har aldrig bråttom, och enligt Tragikvärket så vinner man inget på ökad hastighet, det är därför dom ska bygga järnväg för höghastighetståg :rofl
Tror det är andra förhållanden mellan hastighet, sträcka och tid som gäller för tåg än för bil.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tror det är andra förhållanden mellan hastighet, sträcka och tid som gäller för tåg än för bil.
Ja, bilen drabbas inte av lövhalka, fastfrusna växlar och solkurvor. Annars är konceptet sträcka per tidsenhet = hastighet samma för alla fordon. Åtminstone om vi håller oss från kvantmekanik.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Spotpriset på el var väl 7,34 i morse i Skåneland? Plus moms och andra skatter så är det som en halvliter diesel.
Ska man köpa en ny elbil idag har de flesta leverans vid kommande årsskifte.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

M-förslaget: Sänk skatten med fem kronor​

För att få bukt med de stigande bränslepriserna föreslår Moderaterna att dieselskatten sänks med fem kronor under en tillfällig tremånadersperiod. Förslaget, som omgående ska läggas fram i riksdagens finansutskott, innebär också att bensinskatten ska sänkas med flera kronor.

-------------------
Tycker jag låter vettigt, oavsett vilket parti som föreslår.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Elbil eller inte elbil, det kommer att bli dyrare, frågan är bara hur mycket dyrare respektive energislag blir och jag tror att vi alla ser även det komma.

Precis. Och det finns ganska många indikationer på att folks beteende alltid gått i riktningen "sitta lugnt i båten" under krigs- och kristider. Sittande regeringar stärks och sitter kvar. Folk håller fast vid beprövade saker. Gammal och beprövad teknik plockas fram.

Jag skulle därför vara jävligt försiktig med att slå mig för bröstet som elbilsägare, för det finns nog snarare ännu fler orosmoln på den himlen än ett skenande bensin- eller dieselpris...

Om Putin stänger gaskranen till centraleuropa så kommer ökningen av dieselpriset att te sig som liten jämfört med nästa vinters elräkning. Om Putin kör över Ukraina och baltstaterna så att det blir lite oroligt runt Östersjön, då kanske inte transporten av elbilen ens når Sverige...? Om Putin behöver fler vapen kanske även priserna på de flesta exotiska metaller till elbilen skenar...?

Och om Putin sätter en missil i Suorvadammen så kan du inte längre ladda elbilen för att fly torrskodd. Frågan är om du hinner hänga på gengasaggregatet på Teslan innan hela Svartöstan spolas ut i Bottenviken...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Precis. Och det finns ganska många indikationer på att folks beteende alltid gått i riktningen "sitta lugnt i båten" under krigs- och kristider. Sittande regeringar stärks och sitter kvar. Folk håller fast vid beprövade saker. Gammal och beprövad teknik plockas fram.

Jag skulle därför vara jävligt försiktig med att slå mig för bröstet som elbilsägare, för det finns nog snarare ännu fler orosmoln på den himlen än ett skenande bensin- eller dieselpris...

Om Putin stänger gaskranen till centraleuropa så kommer ökningen av dieselpriset att te sig som liten jämfört med nästa vinters elräkning. Om Putin kör över Ukraina och baltstaterna så att det blir lite oroligt runt Östersjön, då kanske inte transporten av elbilen ens når Sverige...? Om Putin behöver fler vapen kanske även priserna på de flesta exotiska metaller till elbilen skenar...?

Och om Putin sätter en missil i Suorvadammen så kan du inte längre ladda elbilen för att fly torrskodd. Frågan är om du hinner hänga på gengasaggregatet på Teslan innan hela Svartöstan spolas ut i Bottenviken...?

Har ju alltid full tank så jag tar mig till Norge eller Sundsvall om jag kör riktigt försiktigt så just det är jag inte så orolig över.
Men återigen, mitt inlägg handlade inte om ”tjoho, jag har elbil” utan ”men hur kan det komma sig att ingen verkligen såg DET komma?”

På kort sikt hoppas jag att man hittar lösningar för att kompensera med mindre skatt (man tjänar ju ändå), på lite längre sikt måste vi bort från energiberoendet av skurkstater. Och då krävs ju förändring även av konsumtionsmönster.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Konsumstionsförändring är jävligt jobbigt när det gäller saker som folk skaffar sig en relation till, eller i värsta fall baserar en stor del av sin identitet på. Typexempel är ju bil.

Kollektivtrafik till jobbet är oftast möjligt för fler än de som åker. Synd bara att det är så jäkla krångligt, om man jämför med att sätta sig i en varm bil.
Lägga två timmar extra per dag på att transportera sig kollektivt känns verkligen främmande. Men kanske borde funderas på, om det nu är dubbelt så kostsamt att åka bil.

Raderad medlem 51742

Guest
Har ju alltid full tank så jag tar mig till Norge eller Sundsvall om jag kör riktigt försiktigt så just det är jag inte så orolig över.
Men återigen, mitt inlägg handlade inte om ”tjoho, jag har elbil” utan ”men hur kan det komma sig att ingen verkligen såg DET komma?”

På kort sikt hoppas jag att man hittar lösningar för att kompensera med mindre skatt (man tjänar ju ändå), på lite längre sikt måste vi bort från energiberoendet av skurkstater. Och då krävs ju förändring även av konsumtionsmönster.
Förstår inte riktigt vem du argumenterar med när du skriver ”men hur kan det komma sig att ingen verkligen såg DET komma?”

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
USA stoppar import av rysk olja och EU lär väl följa efter.
Egentligen behövdes väl knappt nåt beslut för kunderna ropar ju högt efter bränsle fritt från ryssolja.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
26,42 fortfarande billigt tankade just innan detta skrevs.. Folk tankar upp 25L dunkar o tänker fi fan nu tjänar jag kanske 25 kronor på denna dunken som kostade 30-100 spänn att tjöpa???

Jaja bara att vara nöjd med den minskande trafiken?

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Nu när allt blir dyrare som bensin, bolån, el och mat hoppas man ju verkligen att hushållen har en sparkassa. Rekommendationen är ju om du äger bostad att ha en årsinkomst efter skatt på sparkonto vilket jag inte tror många har. Vi har lyckats spara 2 års löner så känner mig trygg fortfarande. Sedan köpte jag inte en ny hoj utan har lika roligt på min 954:a för 27.000 kr med billig försäkring.

Kanske kan byta upp mig billigt då folk kommer paniksälja leksaker som MC och båtar bland annat snart.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
En liten-liten del av mig hoppas att soppapriset blir 40 spänn litern under sommaren så att det blir mindre fordon på de svenska småvägarna för sen att återgå till 17 spänn efter semestern. Att köra om en buss som har 50 passagerare går mycket fortare än att köra om 50 SUV'ar.
Man ska undvika vägar stora nog för bussar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Såg ni inte det här med bränslepriserna komma? Har ni rentav varit naiva? :fakta

Det har ju stått 100% klart sedan 2016 eller så att allt fossilbränsle kommer att bli bara dyrare och dyrare, både globalt och lokalt. Detta pga överenskommelser i FN och olika klimatråd. Där global höjning och lokal höjning sammanfaller blir det förstås ackumulerade höjningar. En kris på det som inbegriper en icke ringa del av Europas energiförsörjning...

Man kan naturligtvis skylla på MP eller S eller något annat svenskt parti, men vi sitter inte alls i rävsaxen på samma sätt som större delen av kontinenten och det är fortfarande högst problematiskt även om man sänker en krona här eller där. Visst, det blir dyrare för oss att köra snöskoter/MC men i ärlighetens namn så räcker det väl med en snabb titt på nyheterna för att inse att det är fjuttproblem i sammanhanget.

Min gissning är att köerna till att få leasa en rätt schysst elbil för 3000 i månaden kommer att öka, folk är sin egen plånbok närmast.

Oönskat är det förstås, men ingen kan faktiskt säga att man är överraskad över att det 2022 är dyrt med bensin eller diesel, ens utan krig i Europa.
Jag hade på känn att det skulle komma.

Det betyder naturligtvis inte att jag mister rätten att klaga på de orimligt höga skatterna på drivmedel.

Att alla köper elbil imorgon är varken möjligt eller bra för miljön. Samtidigt ser vi att elpriserna skenar i högre takt än soppapriserna. Elen kommer bli svindyr. Jag ser det komma.

Staten profiterar just nu på global inflation och krig i Europa. Naughty naughty!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu när allt blir dyrare som bensin, bolån, el och mat hoppas man ju verkligen att hushållen har en sparkassa. Rekommendationen är ju om du äger bostad att ha en årsinkomst efter skatt på sparkonto vilket jag inte tror många har. Vi har lyckats spara 2 års löner så känner mig trygg fortfarande. Sedan köpte jag inte en ny hoj utan har lika roligt på min 954:a för 27.000 kr med billig försäkring.

Kanske kan byta upp mig billigt då folk kommer paniksälja leksaker som MC och båtar bland annat snart.

Jag tror du får fel om leksakerna. om det nu inte blir en ordentlig ekonomisk härdsmälta.
Inflation brukar dra med sig även fordon, och i sämre tider när färre köper nytt brukar begpriserna gå extra starkt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Att alla köper elbil imorgon är varken möjligt eller bra för miljön. Samtidigt ser vi att elpriserna skenar i högre takt än soppapriserna. Elen kommer bli svindyr. Jag ser det komma.

Det är naturligtvis svårt att snacka om goda saker när tusentals civila får betala en redan diagnostiserad och galen diktators storhetsvansinne med sina liv…

Men Ukrainakrisen kan rent av vara början på The Great Reset.

Folk inser det idiotiska i att först förbränna fossila bränslen för att skapa elektricitet som sedan kan driva dem framåt eller värma deras hus. Folk inser åter det enkla i skapa rörelsernergi och värme direkt ur förbränningen. Elbilsboomen fejsplantar redan till sommaren då vissa mineraler blir så dyra att även om man har råd att ladda så har man aldrig råd att köpa. Bolund och Stenevi förpassas till parenteser i historien.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är naturligtvis svårt att snacka om goda saker när tusentals civila får betala en redan diagnostiserad och galen diktators storhetsvansinne med sina liv…

Men Ukrainakrisen kan rent av vara början på The Great Reset.

Folk inser det idiotiska i att först förbränna fossila bränslen för att skapa elektricitet som sedan kan driva dem framåt eller värma deras hus. Folk inser åter det enkla i skapa rörelsernergi och värme direkt ur förbränningen. Elbilsboomen fejsplantar redan till sommaren då vissa mineraler blir så dyra att även om man har råd att ladda så har man aldrig råd att köpa. Bolund och Stenevi förpassas till parenteser i historien.
Mycket spännande scenario du målar upp. Tror inte det finns en chans i världen att det inträffar men var kul att läsa.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Konsumstionsförändring är jävligt jobbigt när det gäller saker som folk skaffar sig en relation till, eller i värsta fall baserar en stor del av sin identitet på. Typexempel är ju bil.

Kollektivtrafik till jobbet är oftast möjligt för fler än de som åker. Synd bara att det är så jäkla krångligt, om man jämför med att sätta sig i en varm bil.
Lägga två timmar extra per dag på att transportera sig kollektivt känns verkligen främmande. Men kanske borde funderas på, om det nu är dubbelt så kostsamt att åka bil.
Två extra arbetstimmar per dag. Obetalda. En extra arbetsvecka per månad x 10 mån = 400 timmar på året. Bensinen får bli väldigt mycket dyrare innan jag kan räkna hem det!

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hade på känn att det skulle komma.

Det betyder naturligtvis inte att jag mister rätten att klaga på de orimligt höga skatterna på drivmedel.

Staten profiterar just nu på global inflation och krig i Europa. Naughty naughty!
Jag har också haft på känn i flera år att denna typ av händelser kommer inträffa inom överskådlig tid. Inte exakt det här scenariet och egentligen inte bara på känn. Det har handlat om flera olika typer av förutsättningar och risker som skapats i Sverige och världen (geopolitik, Ryssland, Kina, kärnvapen, terrorism, kriminalitet, polarisering, energi, klimat, demokratihot osv. osv) där var och en isolerat har låg risk, men där riskerna blivit allt för många och sammankopplade och de möjliga negativa konsekvenserna allt värre så att det sammantaget innebär en betydande risk för att någon riktigt stor samhällsutmaning kommer inträffa inom överskådlig tid som vårt nuvarande samhälle inte kommer kunna klara av. Med potentiellt katastrofala konsekvenser och där det i bästa fall kan komma ut något bättre av det i slutändan som Alatalo också är inne på, om det nu inte går helt åt skogen.

För mig har frågan om synen på min egen resiliens vs. samhällets sedan några år tillbaka haft en betydande påverkan på var jag valt att bosätta mig, hur jag försörjer mig, hur jag ser på ekonomiska risker, behovet av att vara självförsörjande under en längre period vad gäller såväl förnödenheter som pengar osv...

Hade helt klart varit nice att vara självförsörjande på el, vatten och värme, med både fossil- och elbil i garaget, solceller på taket med batterilagring som kan köras off-grid, en cistern Aspen-bensin på tomten så man kan köra hoj resten av livet, avbetalda lån, några års besparingar fördelat på div säkra tillgångar osv. osv. Ett fåtal av dessa saker har jag uppnått, men det kommer krävas många år till innan jag är där jag vill vara i det avseendet, om ens någonsin. Många kommer aldrig ha den möjligheten under sin livstid och kanske inte ens har tänkt den tanken.

Så bara för att man "såg det komma" innebär det ju inte att man därmed har möjlighet att köpa sig fri från alla de konsekvenser som blir resultatet av det man såg komma, men som politikerna inte såg komma, än mindre gjorde något åt.

Så de som använder argumentet "köp en elbil" eller "köp solceller" när man klagar på de ekonomiska konsekvenserna som är resultatet av hur energi- klimat-, och skattepolitiken påverkar högst konkreta livsbetingelser och ens möjlighet att själv bygga en motståndskraft mot de risker detta innebär blir ungefär som Marie Antionette: "let them eat cake".

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati