Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Aftonblaskan, så det inte som sanning att ta gift på.
"Oljepriset dyker – hopp om ökad produktion
Oljepriset sjönk kraftigt under onsdagen efter att ha närmat sig rekordnivåer tidigare i veckan. Priset har rusat sedan Rysslands invasion av Ukraina och nådde sin topp efter att den amerikanske utrikesministern Antony Blinken i helgen meddelade att USA överväger ett embargo mot rysk olja.
Från flera håll kommer nu emellertid signaler om att oljeproduktionen i världen kan komma att öka – och därmed få ned priset. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Irak sagt att landet ökar produktionen om oljekartellen Opec så vill. Också USA vill ha upp produktionen. På onsdagen sade Förenade arabemiratens ambassadör i USA, Yousef Al Otaiba, till CNN att även hans land vill påverka Opec att skruva upp kranarna.
Efter uttalandet sjönk priset på så kallad Brentolja, den råolja som utvinns i Nordsjön, kraftigt. Vid 20-tiden var priset 111 dollar fatet, en nedgång under dagen på cirka 13 procent"
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?
Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?
"Problemet" är väl fortfarande att mlm alla krakar som bor i lägenhet inte kan ladda hemma.
Citat: "Svenska kraftnät ska satsa 100 miljarder på att bygga ut stamnätet. Forskare på Institutet för näringslivsforskning har studerat hur elpriserna i Sverige skulle påverkas om hela landet vore ett enda elprisområde. Ungefär det regeringen sagt sig vilja utreda. Slutsatsen är 14 procent lägre elpris längst i söder, men 68 procent dyrare i norr."Sedan är jag långt ifrån säker på att vare sig en ren elbil eller en ren fossilbil är det förnuftigaste alternativet just nu.
Tjör med privat bil då o slipp skatta förmånsvärde o dessutom feta 18,50 milen. Du blir rik vet du.Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba
Min nästa tjänstebil blir också Diesel. Om 3 år kanske laddstationer är tillräckligt utbyggt för att kunna köra Elbil. Min längsta sträcka i tjänst ligger på ca 100 mil enkel resa.Det skulle vara en mycket spännande utveckling helt i strid mot såväl efterfrågan som teknisk utveckling.
Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba
Jag tror att lösningen är gengas!Den största frågan på lång sikt är om vi vill vara någorlunda självförsörjande gällande energi eller beroende av en eller annan skurkstat?
El kan vi, om politikerna får tummen ur, vara självförsörjande på inom en hyfsat nära framtid.
Fossilt kommer vi aldrig bli det minsta självförsörjande.
Putler har ju med ackuratess visat vikten av att inte vara beroende av olja och gas.
Om allt virke skall gå till gengas vad ska vi då tillverka toalettpapper av? Man kan bli skitnödig för mindre!Jag tror att lösningen är gengas!
Betalar du för soppan privat när du är på tjänsteresa? Helt sjukt, aldrig hört talas om.Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba
Nä inte vad jag skrev, jag får betalt enligt gällande regler för milersättning för sträckan som jag kör. Få nuförtiden har ett soppakort där räkning går till företaget utan det normala är att man lämnar in sin reseräkning för utgifter på tjänsteresa.Betalar du för soppan privat när du är på tjänsteresa? Helt sjukt, aldrig hört talas om.
Jag hade tjänstebil i tio års tid på tre olika företag och företagen stod för all soppa. Även den för privat körning, dock blev jag förmånsbeskattad för den privata delen.
Snacka med din chef. Kan ju inte vara meningen att du ska stå för företagets resekostnader.
Poland | € 1.09 | € 0.94 |
Spain | € 1.69 | € 1.56 |
Portugal | € 1.72 | € 1.59 |
Luxembourg | € 1.66 | € 1.73 |
Germany | € 1.79 | € 1.75 |
Austria | € 1.75 | € 1.78 |
Italy | € 1.79 | € 1.89 |
France | € 1.89 | € 1.91 |
UK | € 1.87 | € 1.92 |
Belgium | € 1.79 | € 1.92 |
Netherlands | € 1.82 | € 1.95 |
Finland | € 2.10 | € 2.05 |
Switzerland | € 1.99 | € 2.10 |
Sweden | € 1.96 | € 2.15 |
Denmark | € 2.28 | € 2.23 |
Norway | € 2.48 | € 2.49 |
Då är det ju precis det jag menade. Soppan kostar 15kr/mil, du får 9,50kr/mil. Alltså betalar du din arbetsgivares resekostnader med 5,5kr/mil.Nä inte vad jag skrev, jag får betalt enligt gällande regler för milersättning för sträckan som jag kör. Få nuförtiden har ett soppakort där räkning går till företaget utan det normala är att man lämnar in sin reseräkning för utgifter på tjänsteresa.
Skatteverkets regler är för tjänstebil bensin 9.50 kr / mil.
Den nivån har inte ändrats sedan 2008 så när soppan höjs har marginalen krympt och nu så
är den alltså för låg för att täcka bränslekostnaden om en bil drar 0.65 L/mil och kostar 23-24 kr / L. Skulle behövas runt 15 kr / mil för att gå jämnt upp.
Det har gjorts många försök att få Regering ( Blåa som Röda ) att höja nivåerna för detta under många år men som vanligt är det döva öron. Så här har Mikael Damberg förklarat det hela nu senast den 26/1-2022
"Syftet med det schablonmässiga milersättningsbeloppet är att det ska ersätta den som har kostnader vid användning av bil i tjänsten.
Drivmedelspriserna har ökat mycket under det senaste halvåret, något som främst förklaras av ett högre oljepris och en ökad inblandning av hållbara biodrivmedel. Det är viktigt att poängtera att ingen del av prisuppgången under året beror på några politiska initiativ om höjda drivmedelsskatter. Den så kallade BNP-indexeringen pausades för 2021 och 2022, något som medför en lägre energiskatt.
Med det sagt så har konsumentprisindex stigit sedan dess att schablonbeloppen för milersättning senast höjdes, och även bensin- och dieselpriserna har ökat. Bilar i genomsnitt har dock blivit mer bränsleeffektiva och elektrifieringen av fordonsflottan kan, i takt med att elbilar blir billigare och vanligare, bidra till minskade kostnader för att köra för fler.
I sammanhanget bör nämnas att hushållens ekonomi har förstärkts med 18 miljarder kronor sedan årsskiftet – bland annat genom sänkt skatt på arbetsinkomster, för äldre och för personer med sjuk- och aktivitets-ersättning.
Regeringen följer mot denna bakgrund noga utvecklingen.
Stockholm den 26 januari 2022
Mikael Damberg "
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |