Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Exakt. Dessutom är väl japansk industri i ungefär samma sits idag som engelsk industri var i början av 70-talet. På tok för högt kostnadsläge för att kunna konkurrera och inte med i teknikomställningen (till el).
Ja det är märkligt att de missat elomställningen.
Trots att Toyota med sina överlägsna Prius och andra hybrider har teknologin.
Superkvalitet har det visat sig dessutom så de borde haft klart enkelt att bygga rena elbilar.
Har sneglat på Lexus många gånger för hjärnan VILL köpa, men inredningsdesign är ju KASS så det blir inget. O på senare år är fronten avskyvärd
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har precis fått min nya bil.
Det tog 11 månader från det att jag beställde den…
En Cupra Formentor PHEV.
Dyrare än billigaste alternativet Kia Niro (i den klassen) men bara några hundralappar i månaden.
Och då är den 100ggr fränare ?
Det intressanta är hur totalkostnaden slår per månad.
Det finns billigare nya, men inte med sådan utrustning, motor, eller pondus.
Eller,så snygga.

Fordonsskatten gör mycket här, samt bränslekostnaden.
Allt beror på ens behov och förutsättningar.
Billigare finns, men relativt liten skillnad per månad.
Klart billigare innebär också minsta motoralternativen, samt enkla modeller mht utrustningen.
Begagnat finns, men ”nästan nya” tappar också mycket i värde, samt försäkringen blir dyrare, service blir en faktor, däck behövs etc,
Och reparationer blir en faktor allt mer efter hand som milen och åren går.
Poängen är att totalkostnaden för bil är hög, så en 5-hundring extra i värdeminskning eller leasingkostnad per månad betyder kanske bara 5% i totalkostnaden.
Ack dessa kostnader om man behöver bil… :huvet
Grattis, skitsnygg bil !
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, Cupra har lyckats med formspråket, alla kanske inte tycker att dom är skitsnygga, men dom sticker i alla fall ut från mängden.

Jag ser fram emot Cupra Urban Rebel, den KAN bli bra
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Gillar man snabba saker så gillar man väl Cupra, AMG, M etc och dess rejsiga formspråk?
Jag är skadad, gillar även Cicic Type-R :shrules
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja det är märkligt att de missat elomställningen.
Trots att Toyota med sina överlägsna Prius och andra hybrider har teknologin.
Superkvalitet har det visat sig dessutom så de borde haft klart enkelt att bygga rena elbilar.
Har sneglat på Lexus många gånger för hjärnan VILL köpa, men inredningsdesign är ju KASS så det blir inget. O på senare år är fronten avskyvärd
Jag tycker inte det är märkligt. Japanerna är rationella. Elbilar hade inte existerat idag om det inte vore för subventioner och att centralbankerna dopat finansmarknaderna med gratis riskkapital sedan finanskrisen 2009. Tesla hade tex gått i graven för länge sedan utan tillgång på gratis pengar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker inte det är märkligt. Japanerna är rationella. Elbilar hade inte existerat idag om det inte vore för subventioner och att centralbankerna dopat finansmarknaderna med gratis riskkapital sedan finanskrisen 2009. Tesla hade tex gått i graven för länge sedan utan tillgång på gratis pengar.

Ja, den japanska markanden har inte styrts lika hårt mot batteribilar, utan dom har pysslat med lite av varje, bland annat vätgas.
Tyskarna försökte ju styra marknaden "miljöbil" mot vätgas länge.
BMW öste väl pengar på sina vätgasprojekt.

Men om det byggs laddare istället för vätgasmackar och ges 70000:- i bidrag om du köper en batteribil men inte om du köper en vätgasbil, då styrs bilköparna mot batteribilar.

Det är därför vissa "är sent ute" med batteribilar, dom trodde att marknaden skulle välja, inte att marknaden skulle styras mot en viss lösning.

Se bara på när marknaden styrdes mot Etanolbilar och Miljödieslar, när styrmedlen försvann så försvann också försäljningen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men NÄR skall ni sluta jämföra etanolmack i Sverige med den globala omställningen som sker överallt sedan ganska många år? Tror ni på det själva?

Det finns många problem med vätgasbilar. Infrastruktur, kostnader, säkerhetskrav på tank osv, komplexitet, praktisk funktion i stark kyla osv.
Men det faller direkt för personbilar på att det är energiineffektivt så pass att det går åt tre gånger så mycket energi för att driva en vätgasbil på el än en ren batteribil. Och dessutom blir bilen betydligt dyrare att tillverka och har kortare livslängd.

Resten av världen upptäckte det för typ 10 år sedan, Japan satsade på fel häst helt enkelt då de har långa ledtider i sin utveckling.

Och allt detta har precis ingenting med bensin/diesel i Sverige att göra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men NÄR skall ni sluta jämföra etanolmack i Sverige med den globala omställningen som sker överallt sedan ganska många år? Tror ni på det själva?

När folket styrdes att köpa etanolbilar, så köpte dom etanolbilar.
När folket styrs att köpa batteribilar så köper dom batterinbilar.

Om du inte tror att det är så, då kan vi ju med omedelbar verkan ta bort alla bidrag till batteribilar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att du ganska snart inser vad som är fel med din parallell. :)

Sedan finns det inga bidrag till ”batteribilar”. Det finns ett teknikoberoende bonus-malussystem. Köp du en Toyota Mirai, få tillbaka 70.000 från momsen efter ett halvår och berätta sedan hur det gick att åka någonstans med den.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När folket styrdes att köpa etanolbilar, så köpte dom etanolbilar.
När folket styrs att köpa batteribilar så köper dom batterinbilar.

Om du inte tror att det är så, då kan vi ju med omedelbar verkan ta bort alla bidrag till batteribilar
Jag får inget bonus malus min bil verkar levereras för sent ca 12 månader efter den beställdes
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att du ganska snart inser vad som är fel med din parallell. :)

Sedan finns det inga bidrag till ”batteribilar”. Det finns ett teknikoberoende bonus-malussystem. Köp du en Toyota Mirai, få tillbaka 70.000 från momsen efter ett halvår och berätta sedan hur det gick att åka någonstans med den.
Nu är du bara löjlig och leker med ord. Bidragen är för att få folk att köpa elbilar. Bestraffning för de som kör ice. Håller du inte med om att bidragen ger dessa incitament?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu är du bara löjlig och leker med ord. Bidragen är för att få folk att köpa elbilar. Bestraffning för de som kör ice. Håller du inte med om att bidragen ger dessa incitament?
Brooklyn menar nog att bonus-malus handlar om att få ner co2 i världen. Då premieras det som har låga utsläpp kontra det som har stora utsläpp, dvs inte batteri per se utan det bara blir så eftersom batterifordon har låga utsläpp.
Vad man borde göra är att kolla på co2 utsläpp på hela kedjan, då är ju inte batteritekniken lika bra men förmodligen fortfarande bättre än fossila bränslen.
Luleå Tekniska Universitet gjorde en studie när E85 kom och lovordades där de mätte hur mycket energi som krävdes för att få ut energi ur bränslet. När de "satte in" 1 enhet energi så kunde biodiesel leverera 1,3 om jag inte minns helt fel. Vanlig diesel och bensin låg kring 1,1-1,2 strecket och E85 runt 0,8, dvs det kostade mer energi än vad man fick ut.
De mätte hela kedjan från att hugga ner regnskog, odla sockerrör, bygga raffinaderi, koka E85, frakta skiten med båt, leverera till mackarna och sen hälla det i bilen. Jag skulle vilja se en liknande studie på batteriteknik och vätgas också...inklusive co2 utsläpp från hela kedjan.

Jag TROR fortfarande att batteritekniken är bättre än fossila bränslen men inte så mycket bättre som många tror...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Apropå bilkalkyler så räknade jag på RAV4:an gentemot min förra bil, en GOLF GTI från 2016.

Med kapitalkostnad, skatt, försäkring och den nödvändiga körningen jag gör så sparar jag ca 1500 spänn per månad på en ny RAV4:a gentemot en 5 år gammal GOLF. Visst är en del av skillnaden att en GTI inte är någon jättebilligt bil men den var rolig att köra och RAV4:an är minst lika rolig att köra, det är riktigt bra drag i den :)

Sen måste vi göra en del definitioner här för jag ser att många slänger sig med felaktiga sådana.

En "mildhybrid" är typ Volvos några modeller där man slänger in en elmotor mellan motor och växellåda, systemet är på 48 volt (som en elassisterad cykel) och gör varken till eller från och är bara till för att få kalla den "miljöbil".

En Laddhybrid är det vi vanligvis kallar "hybrid" där motorn laddar ett relativt litet batteri som räcker för elddrift i låg fart inne i stan. Typisk 40 km/h i en kort stund innan bensinmotorn startar. Motorn stängs av och på hela tiden, två när man släpper gasen eller rullar i nerförsbackar. Toyotas Prius/Corolla/RAV4 hybrid har ett sådant system. Det är på 600 volt vilket gör att det kan användas till något vettigt. Det är därför det är så många corolla/RAV4 som används som taxibilar eftersom de ofta kör i de här låga farterna och går då ohyggligt snålt.

En Plug-In hybrid har ett relativt stort batteri som både kan köras som en laddhybrid men också laddas utifrån. I Toyotas fall så är det 18kW som laddas med en inbyggd laddare på 6,6kW, även denna på 600 volt. Av dessa 18kW så är det 16 kW till plug-in delen och 2 kW till hybriddelen. Man kan aldrig köra den tom eftersom bensinmotorn går igång när 16 kW är slut. Jag kör 6 mil på vintern och 8,5 mil på sommaren som en ren elbil. Kör men längre sträckor så kör man den som en vanlig laddhybrid och då snittar den 0,58 (280 mil t o r Luleå - Kalmar under julhelgen.

Alla bilmärken (inkl Volvo) har idag alla tre typerna av hybrider så det är inte unikt för Toyota, vi måste bara vara noggranna med vad vi snackar om så att ingen köper en "mildhybrid" och tror att det är som att köra "laddhybrid" eller blandar ihop "laddhybrid" med "plug-in hybrid"... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Brooklyn menar nog att bonus-malus handlar om att få ner co2 i världen. Då premieras det som har låga utsläpp kontra det som har stora utsläpp, dvs inte batteri per se utan det bara blir så eftersom batterifordon har låga utsläpp.
Mnja, det där är ju en sanning med modifikation. Tittar man på hybrider, som åtminstone historiskt har haft full bonus, så släpper dom fortfarande ut en hel del, i alla fall i verkligheten: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-hybridbilar-slapper-ut-mer-fororeningar Men det är ju sant att dom i en testbana, på batteridrift, är ganska snälla.

Det är inte riktigt så enkelt att elbilar räddar världen heller, det kanske blir våra gamla förbränningsmotorer som gör det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/biodrivmedel-ger-sju-ganger-mer-klimatnytta-an-alla-elbilar-1
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag håller inte med Niklasinorr angående laddhybrid. Det är samma sak som en plug-in. Toyotas "självladdande" är bara ett fult knep för dem att framstå som bättre än de är. De är bensinladdade hybrider. All energi kommer från det man häller i tanken.

Vad gäller biodrivmedel så är det tyvärr många som vill åt samma "rester" från skogsindustrin eller matproduktion så det finns inget överskott.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag håller inte med Niklasinorr angående laddhybrid. Det är samma sak som en plug-in. Toyotas "självladdande" är bara ett fult knep för dem att framstå som bättre än de är. De är bensinladdade hybrider. All energi kommer från det man häller i tanken.
Fast däri ligger ju skillnaden mellan "laddhybrid" och "plug-in", laddhybriden har ingen input från elnätet utan laddas bara under körning medan en plug-in dessutom går att just plugga in.


(I fallet Toyota kan du dock ha helt rätt om att de polerar begreppen lite för att verka bättre än de är eftersom de (väl?) nästan bara har laddhybrider i sortimentet själva.)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast däri ligger ju skillnaden mellan "laddhybrid" och "plug-in", laddhybriden har ingen input från elnätet utan laddas bara under körning medan en plug-in dessutom går att just plugga in.


(I fallet Toyota kan du dock ha helt rätt om att de polerar begreppen lite för att verka bättre än de är eftersom de (väl?) nästan bara har laddhybrider i sortimentet själva.)
Är inte senaste trendordet mildhybrid för dom som inte går att ladda i ett uttag?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast däri ligger ju skillnaden mellan "laddhybrid" och "plug-in", laddhybriden har ingen input från elnätet utan laddas bara under körning medan en plug-in dessutom går att just plugga in.


(I fallet Toyota kan du dock ha helt rätt om att de polerar begreppen lite för att verka bättre än de är eftersom de (väl?) nästan bara har laddhybrider i sortimentet själva.)
Det är ingen skillnad mellan laddhybrid och plug-in-hybrid.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Endera har ni båda rätt eller så har minst en av er fel. Jag trodde att "mildhybrid" var en löjligare hybrid än en laddhybrid, och att ingen av dem hade sladd.
Citerar mig själv eftersom jag inte heller orkar ange annan källa. Internet säger att en "elhybrid" är det jag tidigare trodde var "mildhybrid", och att en "mildhybrid" är mestadels harmlös precis som niklasinorr beskrev den. "Ladd" och "plug-in" är olika namn för samma sak.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top