Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har testat att lastbalansera och köra rörligt timpris från november förra året fram till augusti i år. Slutade med 10% dyrare elkostnad än om jag betalt motsvarande dygnsmedelpris istället. Med de extrema prissvängningar vi ser nu samt att priskurvorna över dygnet förändrats en hel del och blivit mycket mer oförutsägbara gav jag till slut upp. Börjar känna mig rätt nöjd med att ha tecknat 3-årigt fastpris till 189 öre.

Att styra om sin förbrukning till andra tider på dygnet låter bra i teorin, men är långt ifrån en lösning som funkar för alla. Den dagen jag har elbil, solceller, batterilager och värme/varmvatten som kan vara igång när elen är billig och lagra värmen kommer det bli en annan fråga. Skulle tro att det är en hel del konsumenter som kommer känna sig lurade efter att ha bytt till timprisavtal och när det senare visade sig att det var i princip omöjligt för dem att kunna nyttja fördelarna med det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du har missat att Sverige är en ganska stor gruvnation?
Nej, absolut inte, men det grävs ju bara i dom mer avlägsna provinserna, i någon form av kolonialmaktstänk. Precis som det bara ska byggas vindkraftverk hos andra, inte i närheten av storstäderna, eller deras sommarstugor och utflyktsmål.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Och fler är på gång, men de ligger ju i miljötillståndsprocesser...

Det är också så att rätt många sällsynta jordartsmetaller finns i befintliga slagghögar kring svenska gruvor och nu när efterfrågan finns så kommer även dessa att börja utvinnas.
Samt att återvinning av befintliga batterier också kommer att ske, bla i Skellefteå.

Är det inte barnen i Kongo så är det barnen i Myanmar. Tacka vet jag den hederliga, rena och rättskaffens oljeindustrin!

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Virtuell gruva är inte aktuellt?
Man hör ju om sådana som majnar kryptovaluta.

Rent, enkelt och billigt - om man bara har en propeller på biltaket...

Grelber.jpg

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Då bor du inte i SE04. För du hade du fått teckna för det facila priset 478 öre/kWh på ett 3-års avtal
SE03, bara ett par dagar efter att jag tecknade gick priset upp med 1 krona, nu ytterligare tre veckor senare ligger samma avtal på 338 öre/kWh och det går inte att hitta någon som erbjuder 3-årsavtal under 325 öre kWh. Ser ut att ha sparat drygt 50 000 kr på treårsbasis genom att ha tecknat i sista stund. För de priser som är nu hade jag aldrig tecknat fastprisavtal.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men det är Norrland som blir utgrävt för i Norrland kan ingen höra dig skrika.

"Det finns mineraler under ditt hus"
"Hedvig, sätt på hjulen, det är dags att flytta kåken igen"

Raderad medlem 51742

Guest
View attachment 475720
Ede inte bättre att optimera huset man bor i?
Såklart att det är, men det är en klen tröst för de som inte kan slanta upp de pengar det handlar om.

Vad har du själv investerat för att komma ner i så låg förbrukning? Gissar att det handlar om solceller/batterilager i kombination med uppvärmning via ved, pellets eller liknande?

För övrigt är det väl ingen vild gissning att såväl priset som väntetiderna på all sådan teknik går upp dramatiskt nu.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tror vedeldning inom kort kommer att vara förbjudet i många tätorter. Vet att det redan diskuterats i min kommun långt innan den här "krisen". Efter den här vintern tror jag beslutet kommer komma fort.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tror vedeldning inom kort kommer att vara förbjudet i många tätorter. Vet att det redan diskuterats i min kommun långt innan den här "krisen". Efter den här vintern tror jag beslutet kommer komma fort.

Folk som inte kan elda eldar med ved dom inte borde elda med i kaminer som inte är lämpade att elda i - och skryter dessutom inför grannarna hur mycket dom sparar.

Yes, jag tror också det kommer en rekyl.

*Petarinenpinneibrasan*

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ifall batterier till solanläggningen känns dyra kan ni ju göra något liknande detta:

Jättebra ide, man kan ju fylla hela stolpen till vindkraftverken, för det är ju dom som behöver lagring.

Ja och folk med solpaneler på husen kan ju fylla källaren, för dom behöver ju också lagra...

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag tyckte detta var en bra debatt om dom svenska energiproblemen och varför man inte kan lagra energi

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Förbud…? Jomenvisst…Lycka till med att kontrollera och efterleva ett sådant beslut i vilken byhåla som helst i norra Sverige…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Förbud…? Jomenvisst…Lycka till med att kontrollera och efterleva ett sådant beslut i vilken byhåla som helst i norra Sverige…

”Många tätorter” lär nog handla om centrala Sthlm möjligen.

Byhålorna i norra Sverige styrs upp av sotaren i efterhand… och dagens pannor är otroligt mycket bättre än gårdagens.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Såklart att det är, men det är en klen tröst för de som inte kan slanta upp de pengar det handlar om.

Vad har du själv investerat för att komma ner i så låg förbrukning? Gissar att det handlar om solceller/batterilager i kombination med uppvärmning via ved, pellets eller liknande?

För övrigt är det väl ingen vild gissning att såväl priset som väntetiderna på all sådan teknik går upp dramatiskt nu.
Tilläggas isolera vinden ger mest.
Lägga på en 50mm klimat skiva runt huset som då blir helt vindtät men andas.

Klassikern byt alla gummi lister runt fönster o dörrar.

Kör inte ventilation dygnet runt utan timer styr denna till ca 1/3 av dygnet.

Sänk temperaturen på varmvattenberedaren till precis 60 grader eller 50 men kör då upp tempen en gång i månaden till 60.

Sätt varmvattenberedaren på veckotimer. Styr denna så den inte går på natten inte går på dagen när ingen är hemma.

Sedan kör jag luft/luft pump mitzubichi kazan största modellen. Eldar med ved enbart för att inte garaget skall fysa på vinter och AC, n går från vår o fortfarande då jag vill ha 20° inne.

Sedan har jag bytt all belysning till LED överallt.

Frysbox som tål att stå ute på vintern till - 15 sparar en del el.

El snålat tvätt maskin/diskmaskin osv.

Det går att spara massor utan att det blir obekvämt eller att huset är kolsvart o att man fryser..

Med dessa energi priser så betalar sig varenda investering väldigt snabbt, många köper dock hellre en ny 70" tv eller en utlandsresa, ny bil, husbil, sommarstuga eller en ny hoj.

Allt handlar om att prioritera.

Sedan finns saltvatten batterier. Väldigt skrymmande men funkar mycket bra går att använda från 100%- 0 hur många gånger som helst under hur många år som helst. Om man vill ha backup o har gott om plats.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
”Många tätorter” lär nog handla om centrala Sthlm möjligen.

Byhålorna i norra Sverige styrs upp av sotaren i efterhand… och dagens pannor är otroligt mycket bättre än gårdagens.

Teoretiskt sett så är ju Myrdalen med tre bofasta 80-åringar en ”tätort”. Nästan en storstad jämfört med Galbergsträsk med två bofasta 90-åringar…

Jag begriper dock inte varför någon kommun skulle börja tramsa med vedeldningsförbud och särskilt inte med dagens elpriser. Vad försöker man i så fall åstadkomma…? Upplopp genom att tvinga folk att betala dyra elräkningar…?

Möjligtvis att något sådant skulle gå igenom i en studentstad under MP’s kontroll, men inte en chans på våra breddgrader…Halva kommunstyrelsen är ju själva hemmansägare med vedeldning och allt vad det innebär…

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år