Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
framskärmen

hej

ja nu har man börjat gå ner sig turboträsket ,har du något kort på ic eller är det bara att mäta vart man vill ha uttaget men man ser ju vart skärmen har varit o tagit i men det skulle ju vara lättare om man fick lite tips:tummenupp

Det är skoj när det funkar men jag har ju fått mycket hjälp utav alla som redan har sorterat ut alla problem det är respekt

ha det bra

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Min framskärm tog i hjulet lite, så jag tog ett ögonmått och kapade av en bit av framskärmen på plats. Med vinkelslipen, världens bästa verktyg. Efter det var det lite trångt mellan framhjul och intercooler ett tag också (när gaffeln fjädrade ihop), men några jättewheelies med hårda nerslag senare så var intercoolern lagom intryckt i nerderkant. Så nu går hjulet fritt :)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
framskärmen

Hej

Nu ska framskärmen kapas lite tänkte inte göra det men det är nog som lahi och anderson säger det måste nog bara göras :tummenupp
Igår tänkte jag fixa ett litet läckage i 2 ans avgas ut från toppen så jag tog bort allt ic vattenkyl wg ja allt ,
tänkte att det hade slagit sig lite av värmen och tänkte köra den på bandslipen lite för att platta till den igen men när jag hade den lös syntes det det inget det såg rakt o fint ut.

I med nya packningar dit med grenröret sen när jag skulle montera ihop det igen hittade jag bara 3 skruvar som håller turbon med grenröret letade på golvet ,bakom hjulen,på bänken hittade den inte någonstans,tänkte att jag kan inte sättta ihop allt utan att hitta bulten.lossade v bandsklämman till kompressor delen och lager huset o kollade där först efter att ha blåst med tryckluft o kollat med magnet.
Där låg den ändå hade jag fält fram hela turbon utan att lossa slangarna under o ändå åkte den in där.

När jag hade röret löst kollade jag avgasportarna 1 an o 2 ans såg inte så sotiga ut som 3 an och 4 cylinder som var sotigare kankse måste jag bygga om plenumet med trattar i eller en skilljeväg för nu går laddluften rakaste vägen och det är nog rätt mot 1,2 ans cylindrar.
Någon som har det problemet för man känner att den rycker lite även att jag böjt pitotröret åt alla håll o försökt med det

Oj det blev mycket på en gång, ha det så länge och jag behöver nog några tips tack

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Porr porr porr!!!!! :tummenupp :D

Det är ett grymt fint bygge, har suttit och läst hela tråden igen för andra gången.

Ska bli kul att se den in action!!!

Lycka till med bänkningen kan nog bli fina papper....

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
framskärmen

hej o tack v rod

bänkpapper kommer med en gång så fort jag hämtat hojjen,hoppas hoppas att inte skiten smälter

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Bänkat o klart

Hej

Har bänkat hojjen idag men det gick inte att mäta toppeffekten den bara slirade även med fullt nedspännt och med en xtra gubbe på,det gick att mäta till 7000 varv men sen slirade det även med olika tryck i däcket.
Men jag tror att deras rulle är utsliten den är minst 13 år gammal inga lettrings spår kvar det kanske var felet.

Ha en go fredag gubbs

Hur lägger man till pdf filer kan inte ladda upp filen från bromsningen

Bifogat

• HPIM1418.JPG
    HPIM1418.JPG
    115.2 KB · Visningar: 522
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Hej

Har bänkat hojjen idag men det gick inte att mäta toppeffekten den bara slirade även med fullt nedspännt och med en xtra gubbe på,det gick att mäta till 7000 varv men sen slirade det även med olika tryck i däcket.
Men jag tror att deras rulle är utsliten den är minst 13 år gammal inga lettrings spår kvar det kanske var felet.

Ha en go fredag gubbs

Hur lägger man till pdf filer kan inte ladda upp filen från bromsningen

Är det jag eller blir den lite sur vid 5-6k rpm och vid 10k rpm eller???:va :va

Det var ju synd att det skulle slira på bänken, men lite vilja och ny rulle kanske kan göra susen.:D

Det kanske blir till att byta till sprut istället eller???? :va

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Bänkat o klart

just nu kör jag alla undanflykter jag kan,dålig rulle,dåligt nerspännd på rullen,liten kille som skulle tynga ner den ( pryo )hahah

Jag ska modda mitt plenum imorgon se om det blir bättre sen ska jag bygga ett nytt med trattar o alla trix som finns

Men n u e det lrödags mys:fyllisar

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
nytt plenum

Hej
Nu har jag börjat med det nya plenumet det blir med en liten box först som röret från ic kommer till där luften ska träffa boxens gavel sedan gå rakt upp i ett 50 mm hål in i plenumet,sen blir det trattar till varje insug.det ska bli lite lättare att demontera för det andra var inte lätt.

Har kapat framskärmen idag och kapat ur ic lite grann nu ska det väl vara ok för gå fritt.

Men har någon nått att tipsa med till plenumet så kom igen jag behöver det

Bifogat

• HPIM1423.JPG
    HPIM1423.JPG
    148.6 KB · Visningar: 91
  • HPIM1424.JPG
    HPIM1424.JPG
    164.9 KB · Visningar: 94
  • HPIM1425.JPG
    HPIM1425.JPG
    146.5 KB · Visningar: 79
  • HPIM1426.JPG
    HPIM1426.JPG
    203.5 KB · Visningar: 139
  • HPIM1428.JPG
    HPIM1428.JPG
    161 KB · Visningar: 115
  • HPIM1429.JPG
    HPIM1429.JPG
    183.1 KB · Visningar: 149

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Slänger in en bild på mitt marklund plenium, något som jag tycker är smart är att anslutningsröret skruvas fast.

Ps

Jag ringde i lördags, men det var inget som svarade. Antar att du skruvade för fullt på hojen:)

Bifogat

• plenium.jpg
    plenium.jpg
    238.4 KB · Visningar: 215

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tror dessa plenium tillhör silverryggen, snygga som tusan är dom

Bifogat

• DSC00167.JPG
    DSC00167.JPG
    98.3 KB · Visningar: 128
  • DSC00168.JPG
    DSC00168.JPG
    91.9 KB · Visningar: 125

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tror dessa plenium (PLENUM) tillhör silverryggen, snygga som tusan är dom

Här märker vi ord:D

Hej
Nu har jag börjat med det nya plenumet det blir med en liten box först som röret från ic kommer till där luften ska träffa boxens gavel sedan gå rakt upp i ett 50 mm hål in i plenumet,sen blir det trattar till varje insug.det ska bli lite lättare att demontera för det andra var inte lätt.

Har kapat framskärmen idag och kapat ur ic lite grann nu ska det väl vara ok för gå fritt.

Men har någon nått att tipsa med till plenumet så kom igen jag behöver det

Är skärmen kapad på den bilden? Bort med en femma till utan vidare

Last edited:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
framskärmen

hej
nu har jag kapat ca 7 centimeter utav skärmen.

andersson kanske vet om det finns något annat tillsats matrial att kunna svetsa snyggt i intercoolern det verkar som den är typ ( galvad det bara sammlas oxid när man värmer och ingen liten fin blank pöl i materialet
tack

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
nu har jag kapat ca 7 centimeter utav skärmen.

andersson kanske vet om det finns något annat tillsats matrial att kunna svetsa snyggt i intercoolern det verkar som den är typ ( galvad det bara sammlas oxid när man värmer och ingen liten fin blank pöl i materialet
tack

Elaka att svetsa i ja vet

Vanligtvis så lägger man igen kanalerna innifrån innan man gavlar paketet
Lite sent nu förstås

Man kan ju dock använda typ sikaflex eller likvärdig massa

Byggmax har en som heter super7 sitter satan

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
tack[/QUOTE]

Prova med Durafix aluminiumlod funkar med gasolbrännare (400 grader) sök på youtube.

Funkar kanon till mycket tunn alu, jag har provat att laga hål i ölburkar det är inget problem att reparera 10mm hål!

Låssby mekaniska på flygfältet är återförsäljare.

Mvh Ulf

Last edited:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
svetstråd

fick tag i annan tråd som heter als någonting så den ska jag prova när jag kommer hem

annars blir det grrrrrrrrrr och klet från byggmax

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
plenum bygge

halloj

Ikväll har jag börjat med att svetsa ihop delarna som gjort dom senaste dagarna det här känns som det kommer att fungera så mycket bättre.
Det som ska svetsas imorgon är en liten box under plenum som röret från ic ska gå till där det är tänk att luften ska passera upp till plenumet genom ett konat 50 mm rör.

Jag har fått hem fjädern för att köra med 1.2 i laddtryck i tials wastgate då ska det vara 2 röda fjädrar en stor och en liten

Ha det så länge

Bifogat

• HPIM1444.JPG
    HPIM1444.JPG
    121.9 KB · Visningar: 92
  • HPIM1443.JPG
    HPIM1443.JPG
    122.7 KB · Visningar: 106
  • HPIM1441.JPG
    HPIM1441.JPG
    142.5 KB · Visningar: 74
  • HPIM1440.JPG
    HPIM1440.JPG
    152.9 KB · Visningar: 68
  • HPIM1439.JPG
    HPIM1439.JPG
    112.1 KB · Visningar: 79
  • HPIM1438.JPG
    HPIM1438.JPG
    168 KB · Visningar: 79
  • HPIM1434.JPG
    HPIM1434.JPG
    145.6 KB · Visningar: 66
  • HPIM1433.JPG
    HPIM1433.JPG
    157.2 KB · Visningar: 71

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
tial 38 wastegate

fjädrarna
vänster 0.8 höger 1.2 hehehe man vet inte hur detta kommer att sluta:tummenupp

Bifogat

• HPIM1436.JPG
    HPIM1436.JPG
    193.9 KB · Visningar: 62
  • HPIM1437.JPG
    HPIM1437.JPG
    182.3 KB · Visningar: 58

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fjädrarna
vänster 0.8 höger 1.2 hehehe man vet inte hur detta kommer att sluta:tummenupp

Tialgaten är annars avsedd att koppla mottryck på membranet

Detta gör man via en tryckregulator och på så sätt får du steglös justering av trycket

Lägger du sedan till en magnetventil med avluftning och kopplar den till tutan

så får du min fina laddtrycksstyrning:D

Det fina med denna setup är att man kan köra lugnt med låga trycket

Ps , ser bra ut nya plenumet men vänd på innlops röret så att du blåser bakåt mot bakre väggen

På så sätt får du jämnare distrubiton av luften

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha