Modifieringar XT660 X/R

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Tjena alla xt nissar (och nissor)
Går i tankarna att köpa en 660x till våren men har inte bestämt mig än.
Jag vill ha en hoj att busköra lite med. lära mig bakhjulsåka mm.
Kort och gott få ner farten lite från sporthoj men ändå ha kul!
Det står väl egentligen mellan KTM 640 sm och xt:n.
Någon som haft med passagerare bak på xtn?
Isåfall hur funkade det?
Vill kunna ta med mig damen några vändor om året.
Det enda negativa jag hört om xtn är effekten.
Är det lätt att göra något åt? dyrt/svårt?
Några spec grejer att kolla efter när man ska köpa?
Har ringt folksam o fått pris på 835:- månaden påställd och 176:- mån avställd. detta var på en 04:a men kanske inte skiljer sig så mycket på några år(?)

Hjälp mig bestämma mig = )

MVH Niklas

Mest bus --> KTM
Mest transport/pendling/skjuts (och bus ;-) ) --> XT

Självklart generaliserat och jag har inte ägt en KTM, men när jag provkört så är det helt klart en annan komfort på XT:n . Som de andra säger så är det ju stor skillnad i vikt/effektförhållandet mellan hojarna. Jag tycker ändå att jag är helt nöjd med bottendraget i min XT08. Det är så stor skillnad jämfört med att köra sporthoj så att bara förändringen gör att det är fantastiskt kul!

Lägg därtill 1000 mils serviceintervall och bra andrahandsvärde.
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Halloj!

Någon av er med XT som kört med kamera på hojen?
Isaåfall något märke/modell ni kan rekommendera?
Var har ni fäst den för bästa resultat?
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Säljer nu mitt avgassystem om någon är sugen. Se på säljes på sporthoj. Ett måste om man vill ut på traktor stigarna...

Mvh
David
 

Bifogat

  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    57.6 KB · Visningar: 260

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Efter två månaders strulande så fick jag till sist tag i ett par dB-killers till mina GPR-rör. Nu ska det borras lite och därefter får jag se om jag vågar köra ända fram till garaget när jag jobbat sent eller om jag får fortsätta att slå av motorn med 100 meter kvar...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Innan jag köpte min XT så kikade jag igenom nästan hela denna tråd och nu när det mest bara regnar så tänkte jag testa ett av de tipsen jag kom ihåg att jag läst om, nämligen att höja nåt CO-värde.
Jag sökte och hittade en liten beskrivning, men på min funkar det inte alls.

Det stod att man skulle hålla reset och select intryckt med tändningen av.
Sen sätter man på tändningen och efter en stund skulle det komma fram DISC i displayen.
Så långt funkar det...
Därefter skulle man trycka till select och reset en gång samtidigt och då skulle CO1 visas samt ett värde.
Trycker jag en gång så händer inget... om jag däremot håller de nere en stund så kommer d01:16
Aha, tänkte jag... det är detta man skall ändra, och det skulle man tydligen kunna göra med select respektive reset beroende om man vill gå uppåt eller neråt.
Så jag tryckte.
Men nej.
Då kommer istället d03, d05, d06 och en himla massa andra "d" fram... nästan tjugo styck.

Jag läste mig även till att man i disc-läget kunde starta motorn och prova sig fram lite, samt få fram varvräknare osv...
Så jag testade att starta och det gick fint, när jag sen tryckte på knapparna för att komma till d01 så dog den så fort detta visades i displayen.

Är det jag som är helt dum i huvudet, eller har jag en annan version?
Min är en -04:a...
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
såhär ska du göra

håll ner både reset och select vridpå nyckeln efter någon sec så står det Diag då trycker du på select då ska det stå Co sen båda igen då kommer du till Co1 båda igen och då kan du ändra co värdet

hoppas det fungerar
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Provkörde en XT660X idag, trodde jag skulle bli helt såld och vilja byta mot min XT660R direkt men icke. Vilken otrolig skillnad det var, trodde jag aldrig. R modellen känns betydligt mycket "rappare" och det är ju bara 10kg vad jag vet som skiljer i vikt!
Hur kommer sig detta? R-modellen gasar man ju utan problem upp på slangen på 2:an utan att anstränga sig, medans det var rena slitet att försöka få upp X-modellen.
Har jag provkört ett risigt exemplar eller är det stor skillnad?
 

mrflinta

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2010
Ort
hudiksvall
Hoj
2007 yamaha xt660r
Var ure i skogen å for i dag stigar grus osv. när jag skulle åka hem så kändes det som xt´n slirade på kopplingen men bara på höga växlar skumt. Någon som varit med om detta ? Kan jag ha bränt kopplinen på ca 600 mil?
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Var ure i skogen å for i dag stigar grus osv. när jag skulle åka hem så kändes det som xt´n slirade på kopplingen men bara på höga växlar skumt. Någon som varit med om detta ? Kan jag ha bränt kopplinen på ca 600 mil?

Ingen kotte som fastnat i kopplingshandtaget? :)
Det låter märkligt att den skulle gett upp efter 600 mil!
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Kvittrande motor och oljemängd??? HJÄLP!

Ber om ursäkt om jag postar i fel tråd etc etc. Är helt ny här och har inte fattat riktigt hur detta fungerar. Hur som helst, behöver lite kloka ord från Er här inne och är väldigt tacksam för svar!

Har precis köpt en XT660X-SM, årsmodell 2005 uttagen 2006, 620 mil, fick den för 30.000. Tokfint skick!

Nu till mina funderingar som jag hoppas få hjälp med:

Först och främst funderar jag över om det är vanligt att det liksom ska "kvittra" från motorn? Jag har ett slaggs "Pjiff-pjiff" ljud. Låter som något från insprutningen typ? Någon annan som tänkt på detta (dessutom tycker jag bränslepumpen låter rätt högt men det kanske är normalt?)

Sen undrar jag över oljemängden. Bytte olja häromdagen och enligt boken ska den rymma 2.6 liter vid samtidigt byte av filter. Jag hällde i 2 liter, startade och varvade lite lätt och sen i med 0.6 liter till. Varmkörde ordentligt, stängde av, väntade 5 minuter å blev förvånad när oljestickan inte ens var fuktig av olja längst ner. Fyllde i några deciliter till och varmkörde. Kollade oljan igen å det gick det ca 1 cm på stickan (hade givetvis cykeln helt upprätt och skruvade inte in oljestickan utan kollade enligt bok) Efter att ha kört några mil kollade jag oljan igen, samma resultat, så jag hällde i resten av oljan, alltså nu totalt 3 liter (Olja från Biltema om det nu spelar roll) Med 3 liter olja i visar nu oljestickan ganska precis halv. Frågan nu är ju, ska jag verkligen behöva ha i en halvliter till? Nej, inga läckage någonstans och den blåryker inte. Vad tror ni andra? Kanske Biltemas oljeflaskor som är specade till 1 liter bara innehåller 0.9 liter eller nått? HJÄLP!:confused:
 

Robiliboban

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Lindome
Hoj
Aprilia Mille Devil - XT660X
Kvitterljudet mm hör till, byt pipor så slipper du höra:D
Därimot tillvägagångssättet vid oljebyte måste följas noggrant eftersom hojen har torrsump, sep oljetank. Även oljekvaliteten är viktig.
Alltså, varmkör tappa ur+filter
Fyll på oljetank m 1,9 lit - starta och varva upp 5-6 ggr.
Stäng av motorn och fyll på resterande 0,7 lit.
Starta motorn och låt den gå på tomgång flera minuter, kolla täthet.
Stäng av och kolla nivå, bör då ligga på max
Ett tips. Använd Motul 5100 10w40, då håller motorn lä
 
Last edited:

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Kvitterljudet mm hör till, byt pipor så slipper du höra:D
Därimot tillvägagångssättet vid oljebyte måste följas noggrant eftersom hojen har torrsump, sep oljetank. Även oljekvaliteten är viktig.
Alltså, varmkör tappa ur+filter
Fyll på oljetank m 1,9 lit - starta och varva upp 5-6 ggr.
Stäng av motorn och fyll på resterande 0,7 lit.
Starta motorn och låt den gå på tomgång flera minuter, kolla täthet.
Stäng av och kolla nivå, bör då ligga på max
Ett tips. Använd Motul 5100 10w40, då håller motorn lä

Tack så mycket för snabbt svar! Utgår från att mitt första inlägg blev rätt då. Däremot, jag gjorde exakt efter instruktionsboken, fyllde lite först, startade och varmkörde och fyllde resten. Men inte ens efter att jag fyllde resten upp till 2.6 liter blev det fullt enligt mätstickan? Nu har jag ju fyllt i alla tre enlitersflaskorna med olja och det visar inte heller fullt? Ska kanske nämnas att jag lät hojen stå med borttagna pluggar (plugg för oljetanken, den som sitter där uppe samt den som sitter där nere plus filter och filterkåpa borta) ganska länge, ca 20 minuter. Kanske det har bidragit till detta bekymmer? Annars misstänker jag starkt att Biltemas förpackningar inte alls innehåller en liter per styck? Absolut inte en droppe under motorn än så länge. Har ju kört 8 mil nu och nivån har inte sjunkit bara det att det aldrig blivit fullt upp till max-strecket inte ens med 3 flaskor i? Jag e fundersam...:confused:
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Var på verkstaden idag och skulle kolla hur de gick me xtn efter crashen, den va total skrot inte ens värd att ta in i en verkstad den kunde inte kallas för mc längre :(.

Jag kunde iaf va ute idag en sväng för första gången sedan olyckan! (23 dar sen)
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Ber om ursäkt om jag postar i fel tråd etc etc. Är helt ny här och har inte fattat riktigt hur detta fungerar. Hur som helst, behöver lite kloka ord från Er här inne och är väldigt tacksam för svar!

Har precis köpt en XT660X-SM, årsmodell 2005 uttagen 2006, 620 mil, fick den för 30.000. Tokfint skick!

Nu till mina funderingar som jag hoppas få hjälp med:

Först och främst funderar jag över om det är vanligt att det liksom ska "kvittra" från motorn? Jag har ett slaggs "Pjiff-pjiff" ljud. Låter som något från insprutningen typ? Någon annan som tänkt på detta (dessutom tycker jag bränslepumpen låter rätt högt men det kanske är normalt?)

Sen undrar jag över oljemängden. Bytte olja häromdagen och enligt boken ska den rymma 2.6 liter vid samtidigt byte av filter. Jag hällde i 2 liter, startade och varvade lite lätt och sen i med 0.6 liter till. Varmkörde ordentligt, stängde av, väntade 5 minuter å blev förvånad när oljestickan inte ens var fuktig av olja längst ner. Fyllde i några deciliter till och varmkörde. Kollade oljan igen å det gick det ca 1 cm på stickan (hade givetvis cykeln helt upprätt och skruvade inte in oljestickan utan kollade enligt bok) Efter att ha kört några mil kollade jag oljan igen, samma resultat, så jag hällde i resten av oljan, alltså nu totalt 3 liter (Olja från Biltema om det nu spelar roll) Med 3 liter olja i visar nu oljestickan ganska precis halv. Frågan nu är ju, ska jag verkligen behöva ha i en halvliter till? Nej, inga läckage någonstans och den blåryker inte. Vad tror ni andra? Kanske Biltemas oljeflaskor som är specade till 1 liter bara innehåller 0.9 liter eller nått? HJÄLP!:confused:

Är det den röda utan dekaler på tankplasten? Med lite skavmärken på vänstra motorkåpan? Isåfall har jag klämt lite och provkört din hoj :tungan
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Är det den röda utan dekaler på tankplasten? Med lite skavmärken på vänstra motorkåpan? Isåfall har jag klämt lite och provkört din hoj :tungan

Haha jaaa de e den. Klagade inte du över att man inte alls kan kalla den minituöst skött som den såg ut??? Helt osmord kedja, 0.4 kg luft i framdäcket och 0.6 i bakdäcket, spindelnät och skitig. Hur som helst en kanonhoj som går sjukt bra. Fick anstränga mig för att hitta fel vilka bestod i slitet bakdäck å framdäck ( ska bytas i helgen, bestääde nya från dexon.se för 1300 för båda...) Taskig packbox vänster fram men som märkligt nog inte alls verkar läcka nu. Utöver det var det bara lite eftersatt underhåll men med tanke på att servicen gjordes vid 300 mil på stockholms mc 2008 så är det inte så farligt ändå. :) Hur sjutton kommer det sig att du inte köpte den? Den enorma packboxen i back är ju löstagbar så det kan inte vara det som avgjorde???:tummenupp

Tack så mycket för snabbt svar! Utgår från att mitt första inlägg blev rätt då. Däremot, jag gjorde exakt efter instruktionsboken, fyllde lite först, startade och varmkörde och fyllde resten. Men inte ens efter att jag fyllde resten upp till 2.6 liter blev det fullt enligt mätstickan? Nu har jag ju fyllt i alla tre enlitersflaskorna med olja och det visar inte heller fullt? Ska kanske nämnas att jag lät hojen stå med borttagna pluggar (plugg för oljetanken, den som sitter där uppe samt den som sitter där nere plus filter och filterkåpa borta) ganska länge, ca 20 minuter. Kanske det har bidragit till detta bekymmer? Annars misstänker jag starkt att Biltemas förpackningar inte alls innehåller en liter per styck? Absolut inte en droppe under motorn än så länge. Har ju kört 8 mil nu och nivån har inte sjunkit bara det att det aldrig blivit fullt upp till max-strecket inte ens med 3 flaskor i? Jag e fundersam...:confused:

Well jag får skämmas och svara mig själv. Mysteriet med den stora oljemängden är löst. Efter en långtur (ja ja kanske inte riktigt långtur men ändå) kunde jag konstatera att det nu finns FÖR MYCKET olja i tanken som plötsligt behaga dyka upp... Jag antar att det är jag som inte varmkört tillräckligt mycket innan jag kollat oljenivån. Antar att det iom att det är torrsump så tar det MYCKET längre tid för oljan att bli varm så man får ett rätt resultat. Nu får ju frågan plötsligt ändras till huruvida jag ska suga ur lite olja med slang eller låta den få gå med 0.4 liter för mycket olja....:huvet
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
För att kolla oljan, visst skall maskinen köras 10 min och sedan kollar man av oljestickan? (har manual på annan ort just nu).
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Haha jaaa de e den. Klagade inte du över att man inte alls kan kalla den minituöst skött som den såg ut??? Helt osmord kedja, 0.4 kg luft i framdäcket och 0.6 i bakdäcket, spindelnät och skitig. Hur som helst en kanonhoj som går sjukt bra. Fick anstränga mig för att hitta fel vilka bestod i slitet bakdäck å framdäck ( ska bytas i helgen, bestääde nya från dexon.se för 1300 för båda...) Taskig packbox vänster fram men som märkligt nog inte alls verkar läcka nu. Utöver det var det bara lite eftersatt underhåll men med tanke på att servicen gjordes vid 300 mil på stockholms mc 2008 så är det inte så farligt ändå. :) Hur sjutton kommer det sig att du inte köpte den? Den enorma packboxen i back är ju löstagbar så det kan inte vara det som avgjorde???:tummenupp



Well jag får skämmas och svara mig själv. Mysteriet med den stora oljemängden är löst. Efter en långtur (ja ja kanske inte riktigt långtur men ändå) kunde jag konstatera att det nu finns FÖR MYCKET olja i tanken som plötsligt behaga dyka upp... Jag antar att det är jag som inte varmkört tillräckligt mycket innan jag kollat oljenivån. Antar att det iom att det är torrsump så tar det MYCKET längre tid för oljan att bli varm så man får ett rätt resultat. Nu får ju frågan plötsligt ändras till huruvida jag ska suga ur lite olja med slang eller låta den få gå med 0.4 liter för mycket olja....:huvet

Hehe kul!
Jag provkörde både X modellen och R modellen och tyckte R var en trevligare cykel, det är enda anledningen till att jag inte köpte just den.
Men som du säger, inte mycket att klaga över och skicket var fint, så grattis! :tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
För lite mil och kostnad 2000mils service

Hej,

Är spekulant på en XT660X där hastighetsmätaren av ngn anledning har bytts ut så den visar för för få körda km.
Finns det ngt enkelt och snabbt sätt att öka detta till ett mer korrekt värde?
De flesta kanske vill minska antal körda km men i detta fall så kan jag spåra ungefär hur långt den gått och vill att det skall stämma med verkligheten.

Ungefär vad kostar en 2000mila service?

Edit: Om man inte kan öka antal körda km själv, kan en Yamaha-verkstad göra det?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top