Motionärsklass i roadracing!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Kul att du har orkat plöja igenom hela textmassan! :tummenupp

Det beror nog lite på vilka som anordnar licenskursen. Jag tog licensen med SMC i slutet av april 2014, de kräver inte banhoj, utan "vanlig" gathoj funkar för licenskursen (däremot kräver de att du har gått Steg 1-4 på storbana). Andra organisatörer kanske kräver en färdig banhoj, kolla med dem.

Fördelen med en ren banhoj redan från start är att du inte behöver oroa dig för att din gathoj skall...gå sönder. Dessutom känner man sig jädrigt rejsig och snabb när man krypkör på en banhoj.

Om du har frågor om hur hojen skall vara pimpad så är det bara att fråga här i tråden. Det fnns gott om kunskap och trevliga människor här.

Om du undrar så röstar jag för att du skall ta licens och köra Speedster Cup. :banana
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Kul att du orkade igenom hela tråden.
När jag tog min licens förra året på Gelleråsen i Kortedala MK:s regi,
gjorde jag det på min gathoj. Det behövdes alltså ingen fullkittad racehoj,
däremot skulle backspeglar bort och alla ljus tejpas - blinkers, bromsljus hel/halv.
Självklart ska allt vara i gott skick.
Men ska du ta licens i vår och rejsa i Speedster Cup
rekommenderar jag ändå att du bygger om hojen nu.
Det är nu på vintern du har tid.
Vet du exakt vad som behöver göras går det på ett par dagars mekande.
Kan ta lite längre tid att ta reda på vad och hur saker ska göras,
men ställer du frågor här eller i den nya tråden om Speedster Cup,
vågar jag garantera att du får bra svar.
Dessutom har du all info om reglementet på Svemos hemsida om roadracing.
Hoppas att vi får se dig på banorna i år.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Som de andra skrev. Fråga och du får svar!

Racekåpor vill man ha på bana! Helst också kraschpuckar och motorskydd. Få uppskattar en välskyddad hoj som jag... :crash

Övrigt som t.ex. najning, uppsamlingskärl och hajfena är ju inte hela världen om det inte är klart till kursen.

Kolla:
http://www.butik.bactor.se/
http://grevensmcdelar.com/

Ska du köra med din Pegaso så blir det nog till att meka ihop lite kåpor själv...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Med SMC kunde man komma med inte helt rejspreppade hojar på licenskursen. Med andra klubbar kan det kanske vara tveksamt. Lättast är att köpa en gammal färdigpreppad hoj, billigast med för den delen då de äldre brukar vara skamligt billiga.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Instämmer i hyllningskören till alla sköna speedsters & sporthojers som skrivit i tråden. Ni har lärt ut massa bra saker, TACK för att ni delar med er! :tummenupp
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Med SMC kunde man komma med inte helt rejspreppade hojar på licenskursen. Med andra klubbar kan det kanske vara tveksamt. Lättast är att köpa en gammal färdigpreppad hoj, billigast med för den delen då de äldre brukar vara skamligt billiga.

Skogsola - eftersom Ulvhamne själv inte gör det kan jag berätta att han säljer en färdigkittad R6 till ett överkomligt pris. Om den inte redan är såld. Det enklaste är att köpa en färdigkittad hoj, och du slipper vara orolig för att du sabbar din fina gathoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skogsola - eftersom Ulvhamne själv inte gör det kan jag berätta att han säljer en färdigkittad R6 till ett överkomligt pris. Om den inte redan är såld. Det enklaste är att köpa en färdigkittad hoj, och du slipper vara orolig för att du sabbar din fina gathoj.

Den blev såld idag. :)
 

Skogsola

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Skoga
Hoj
Aprilia Pegaso -96
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vem behöver inte en Ducati? :D Dessvärre vill man väl ha en banhoj som man har råd att skrota :gnissla
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Jag körde bara twinnar förut. Senast en KTM RC8, men kröp till korset och köpte en Retta i somras. Helt enkelt billigare att rejsa med en japanare...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Skärp till dig nu! :mad:

Naja, skumma och kraschskydda din Pegaso, sedan bygger du en båt av en gammal plastdunk och buntbandar fast den under hojen. Ta licensen och stek literklubbor i Speedster Cup! (Ja, jag vågar lova att du kommer att steka åtminstone en literklubba. Den med mig på... :rolleyes: )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Men det är jävligt billigt att köra sånt. :hihi
Det får gärna göra så lite ont i plånboken som möjligt när man skrotar hojen. :hihi
 

Skogsola

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Skoga
Hoj
Aprilia Pegaso -96
Har inte kört bana på bortåt tjugo år så jag nöjer mig nog med bandagar i år. Men licens kanske är bra att ha så man får åka som man vill utan pekpinnar, föråkare och omkörningsförbud. Kanske går det att övertyga classicgubbarna om att Pegason är en supermono och ta licensen hos dem?:)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja men på bandagar får man väl köra i licensgrupp med gathoj...? Det skulle gå hos actionpics iaf, med det antar jag att dom menar en hoj som inte är najad osv. Men behövs licensen då iaf?
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Har inte kört bana på bortåt tjugo år så jag nöjer mig nog med bandagar i år. Men licens kanske är bra att ha så man får åka som man vill utan pekpinnar, föråkare och omkörningsförbud. Kanske går det att övertyga classicgubbarna om att Pegason är en supermono och ta licensen hos dem?:)
Ser inga problem med att ta licens på Pegaso:n hos MCHK-r. Och den är väl encylindrig? I så fall är den ju redan en SUPERMONO.
Förarkuren är 2-3 Maj.
Välkommen.
TH
 

roger cbr

Team RR
Gick med
28 Aug 2008
Ort
lidköping
Hoj
2008 honda cbr 1000 rr
Licens behövs inte de går på transponder tider å delar in efter tider för att grupperna ska bli så jämna som möjligt
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Den här videon kanske tillför något i diskussionen om tankskum/explosafe. Vid 05:00 visar de hur de skvalpar mindre om man har explosafe i tanken.

 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hej igen grabbar, vad är najning för något ?
Är på jakt efter en banhoj nu, sålt min gatcykel precis och ska köpa mig en äldre cykel till speedstercup :)
Behöver man alltså köpa transponder till speedstercup, det hade jag inte tänkt på.. men vart köper jag denna ? och prislappen, kanske någon har någon begagnad?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej igen grabbar, vad är najning för något ?
Är på jakt efter en banhoj nu, sålt min gatcykel precis och ska köpa mig en äldre cykel till speedstercup :)
Behöver man alltså köpa transponder till speedstercup, det hade jag inte tänkt på.. men vart köper jag denna ? och prislappen, kanske någon har någon begagnad?

NAjning är att knyta fast skruvar, bultar och annat som kan ge katastrofala följder om det lossnar med tunn metalltråd, s.k. najtråd.

Du måste inte köpa en transponder, de går att hyra av banan eller arrangören, men ska du köra mer än 3 helger börjar det kosta en del. En transponder kostar några tusen, det har diskuterats lite inne i Speedster Cup-forumet så du kan läsa lite mer om det där.

Ett tips för att köpa ett gammalt banlik är att försöka få tag på någon som ska lägga rejshjälmen på hyllan så du kan få all kringutrustning med på köpet (eller väldigt mycket billigare än att köpa det själv) samt att hojen redan har ett MC-ID. Finns inget MC-ID bör du kolla hojen med polisen så du inte råkar på en stulen hoj, för den får du inte tävla med.

Allt sånt här kommer också gås igenom på licenskursen. :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top