Motionärsklass i roadracing!

Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Kul att du har orkat plöja igenom hela textmassan! :tummenupp

Det beror nog lite på vilka som anordnar licenskursen. Jag tog licensen med SMC i slutet av april 2014, de kräver inte banhoj, utan "vanlig" gathoj funkar för licenskursen (däremot kräver de att du har gått Steg 1-4 på storbana). Andra organisatörer kanske kräver en färdig banhoj, kolla med dem.

Fördelen med en ren banhoj redan från start är att du inte behöver oroa dig för att din gathoj skall...gå sönder. Dessutom känner man sig jädrigt rejsig och snabb när man krypkör på en banhoj.

Om du har frågor om hur hojen skall vara pimpad så är det bara att fråga här i tråden. Det fnns gott om kunskap och trevliga människor här.

Om du undrar så röstar jag för att du skall ta licens och köra Speedster Cup. :banana
 
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Kul att du orkade igenom hela tråden.
När jag tog min licens förra året på Gelleråsen i Kortedala MK:s regi,
gjorde jag det på min gathoj. Det behövdes alltså ingen fullkittad racehoj,
däremot skulle backspeglar bort och alla ljus tejpas - blinkers, bromsljus hel/halv.
Självklart ska allt vara i gott skick.
Men ska du ta licens i vår och rejsa i Speedster Cup
rekommenderar jag ändå att du bygger om hojen nu.
Det är nu på vintern du har tid.
Vet du exakt vad som behöver göras går det på ett par dagars mekande.
Kan ta lite längre tid att ta reda på vad och hur saker ska göras,
men ställer du frågor här eller i den nya tråden om Speedster Cup,
vågar jag garantera att du får bra svar.
Dessutom har du all info om reglementet på Svemos hemsida om roadracing.
Hoppas att vi får se dig på banorna i år.
 
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Som de andra skrev. Fråga och du får svar!

Racekåpor vill man ha på bana! Helst också kraschpuckar och motorskydd. Få uppskattar en välskyddad hoj som jag... :crash

Övrigt som t.ex. najning, uppsamlingskärl och hajfena är ju inte hela världen om det inte är klart till kursen.

Kolla:
http://www.butik.bactor.se/
http://grevensmcdelar.com/

Ska du köra med din Pegaso så blir det nog till att meka ihop lite kåpor själv...
 
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Med SMC kunde man komma med inte helt rejspreppade hojar på licenskursen. Med andra klubbar kan det kanske vara tveksamt. Lättast är att köpa en gammal färdigpreppad hoj, billigast med för den delen då de äldre brukar vara skamligt billiga.
 
Instämmer i hyllningskören till alla sköna speedsters & sporthojers som skrivit i tråden. Ni har lärt ut massa bra saker, TACK för att ni delar med er! :tummenupp
 
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?

Med SMC kunde man komma med inte helt rejspreppade hojar på licenskursen. Med andra klubbar kan det kanske vara tveksamt. Lättast är att köpa en gammal färdigpreppad hoj, billigast med för den delen då de äldre brukar vara skamligt billiga.

Skogsola - eftersom Ulvhamne själv inte gör det kan jag berätta att han säljer en färdigkittad R6 till ett överkomligt pris. Om den inte redan är såld. Det enklaste är att köpa en färdigkittad hoj, och du slipper vara orolig för att du sabbar din fina gathoj.
 
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär
 
Vem behöver inte en Ducati? :D Dessvärre vill man väl ha en banhoj som man har råd att skrota :gnissla
 
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Jag körde bara twinnar förut. Senast en KTM RC8, men kröp till korset och köpte en Retta i somras. Helt enkelt billigare att rejsa med en japanare...
 
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Skärp till dig nu! :mad:

Naja, skumma och kraschskydda din Pegaso, sedan bygger du en båt av en gammal plastdunk och buntbandar fast den under hojen. Ta licensen och stek literklubbor i Speedster Cup! (Ja, jag vågar lova att du kommer att steka åtminstone en literklubba. Den med mig på... :rolleyes: )
 
Har svårt att se mig själv på en skrikande plastinbakad radfyra med aluboxram.Hela min självbild skulle rasa.:rolleyes: Pegason blir man väl onödigt mycket i vägen på. För några år sen så hade det funkat i supermono men där kör de också onödigt fort numera. Jag behöver nog en Ducati! :kär

Men det är jävligt billigt att köra sånt. :hihi
Det får gärna göra så lite ont i plånboken som möjligt när man skrotar hojen. :hihi
 
Har inte kört bana på bortåt tjugo år så jag nöjer mig nog med bandagar i år. Men licens kanske är bra att ha så man får åka som man vill utan pekpinnar, föråkare och omkörningsförbud. Kanske går det att övertyga classicgubbarna om att Pegason är en supermono och ta licensen hos dem?:)
 
Ja men på bandagar får man väl köra i licensgrupp med gathoj...? Det skulle gå hos actionpics iaf, med det antar jag att dom menar en hoj som inte är najad osv. Men behövs licensen då iaf?
 
Har inte kört bana på bortåt tjugo år så jag nöjer mig nog med bandagar i år. Men licens kanske är bra att ha så man får åka som man vill utan pekpinnar, föråkare och omkörningsförbud. Kanske går det att övertyga classicgubbarna om att Pegason är en supermono och ta licensen hos dem?:)
Ser inga problem med att ta licens på Pegaso:n hos MCHK-r. Och den är väl encylindrig? I så fall är den ju redan en SUPERMONO.
Förarkuren är 2-3 Maj.
Välkommen.
TH
 
Den här videon kanske tillför något i diskussionen om tankskum/explosafe. Vid 05:00 visar de hur de skvalpar mindre om man har explosafe i tanken.

 
Hej igen grabbar, vad är najning för något ?
Är på jakt efter en banhoj nu, sålt min gatcykel precis och ska köpa mig en äldre cykel till speedstercup :)
Behöver man alltså köpa transponder till speedstercup, det hade jag inte tänkt på.. men vart köper jag denna ? och prislappen, kanske någon har någon begagnad?
 
Hej igen grabbar, vad är najning för något ?
Är på jakt efter en banhoj nu, sålt min gatcykel precis och ska köpa mig en äldre cykel till speedstercup :)
Behöver man alltså köpa transponder till speedstercup, det hade jag inte tänkt på.. men vart köper jag denna ? och prislappen, kanske någon har någon begagnad?

NAjning är att knyta fast skruvar, bultar och annat som kan ge katastrofala följder om det lossnar med tunn metalltråd, s.k. najtråd.

Du måste inte köpa en transponder, de går att hyra av banan eller arrangören, men ska du köra mer än 3 helger börjar det kosta en del. En transponder kostar några tusen, det har diskuterats lite inne i Speedster Cup-forumet så du kan läsa lite mer om det där.

Ett tips för att köpa ett gammalt banlik är att försöka få tag på någon som ska lägga rejshjälmen på hyllan så du kan få all kringutrustning med på köpet (eller väldigt mycket billigare än att köpa det själv) samt att hojen redan har ett MC-ID. Finns inget MC-ID bör du kolla hojen med polisen så du inte råkar på en stulen hoj, för den får du inte tävla med.

Allt sånt här kommer också gås igenom på licenskursen. :tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top