MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jo, nog är det dags för MM att vurpa och nolla. Visst är han en lysande förare, men skulle det inte gynna våra intressen bäst om han totalkvaddade sin Honda i nästa race och stukade ena benet (lite)? Känna sig lite mindre odödlig och lagom omskakad.

Problemet är att han redan skadat sig ganska svårt och ändå verkar han inte tagga ner. Han klotade ju något alldeles fruktansvärt första säsongen i Moto2 så att han riskerade att inte få starta första racet på andra säsongen om jag kommer ihåg rätt.
Vi behöver helt klart en nolla från MM om detta skall bli intressant mot slutet!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att Marquez ska nolla ett race för att det ska bli spännande går ju stick i stäv med resonemanget som många Lorenzo-fans brukar lägga fram: Det är en fröjd att se någon vinna överlägset och odramatiskt.

:rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5890440 skrev:
Mat Oxley
VR struggled with front end. Also said problem is he's bigger than first 3, so his engine runs leaner than theirs to get him to finish line

Bla bla bla.
Det är verkligen Lorenzos två kilo lägre vikt som gör att han spöar Rossi med 15 sekunder. :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jaha, nu gnäller Rossi på hojen och att han är för tung.

Nej, förlåt. Han "säger ju bara som det är".

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu är jag ingen expert på engelska men "bigger" betyder väl större?

Rossi är 10 cm längre än Lorenzo, 14 längre än Marquez och 22 cm längre än Pedrosa. Det i kombination med en logisk högre vikt är säkert ingen fördel och ju fortare det går ju större blir nackdelen.
(Vem minns inte Simoncellis problem på Hondan där han fick flytta knäet när han skulle växla på rakorna för att hojen var så liten.)

Men Rossi fejkade säkert på Silverstone...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
P€RRA;5890472 skrev:

Se där - en intressant artikel när det gäller hur annorlunda Lorenzo vill ha sin hoj i f t de andra när det gäller setup. Stoner var väl känd för att kunna plocka det bästa ur hojen oavsett vad teknikerna skickade ut honom på, undrar hur känslig Lorenzo är å sin sida? Något hittade de uppenbarligen innan warm-up :)

Det är väl knappast förvånande att en förare på toppnivå måste leta förklaringar till att han inte riktigt hinner med de snabbaste och sedan försöka hitta lösningar på de problemen. Alternativet är ju att erkänna att Du själv inte räcker till, och i samma ögonblick har Du förmodligen avslutat Din karriär (i alla fall i absoluta toppskiktet)?

Där hittar vi förmodligen förklaringen till VR:s funderingar angående frontändan, ska han kunna utmana Lorenzo och Marquez behöver han ännu mer fart in i kurvan. Frågan är om det kan ordnas med rimliga medel eller om det är en jakt på den heliga Graal? Det återstår att se, i alla fall för vissa av oss...;)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Mäktigt att se hur Jorge har fulländat sin körstil för att ta det maximala ur M1:an. På 250-tiden så var Lorenzo hårdare mot sin Aprilia medan värste utmanaren Dovi körde silkesmjukt på sin Honda.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Jo, nog är det dags för MM att vurpa och nolla. Visst är han en lysande förare, men skulle det inte gynna våra intressen bäst om han totalkvaddade sin Honda i nästa race och stukade ena benet (lite)? Känna sig lite mindre odödlig och lagom omskakad.

Du tycker inte att Mugello borde ha räckt i det avseendet?
Marquez verkar helt enkelt inte bry sig.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tror inte man ska snöa in på Rossis längd allt för mycket. Det har onekligen gått jäkligt fort i MGP i många år nu där Rossi tidigare inkl sin längd visat vart skåpet ska stå. Paret Rossi Burgess har löst ut många VM titlar tidigare och skulle nog aldrig ens tänka tanken / än värre skylla på Rossis längd nu när placeringarna inte infinner sig som önskat. Det är helt klart annat som spökar.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
MM måste bli bättre på att starta för att inte se Lorenzo försvinna allt för långt.
Förra racet var det samma sak och Lorenzo försvann i fjärran.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Där hittar vi förmodligen förklaringen till VR:s funderingar angående frontändan, ska han kunna utmana Lorenzo och Marquez behöver han ännu mer fart in i kurvan. Frågan är om det kan ordnas med rimliga medel eller om det är en jakt på den heliga Graal? Det återstår att se, i alla fall för vissa av oss...;)

Vad återstår egentligen att hitta ?

Sannolikt faktumet att han inte är bättre än det vi har sett, konstanta 4e platser efter att blivit duktigt ifrånåkt i vanlig ordning av sin teamkollega.
En fd champ som förtvivlat söker bortförklaring på varför han inte få vara med på pallen längre.
Jag trodde han skulle svara upp lite bättre då allt var bäddat för pallen igår men suck...

Men bortförklaringarna börjar kännas som han försöker förklara att jag vill inte acceptera detta men innerst inne tror jag han vet att hans bästa dagar är över.
Det känns som det är början på slutet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MM måste bli bättre på att starta för att inte se Lorenzo försvinna allt för långt.
Förra racet var det samma sak och Lorenzo försvann i fjärran.

Äsch, sätt JL och MM på rad 3 så får vi spännande rejs där de båda jagar som vettvillingar upp mot förstaplatsen genom de som inte riktigt är lika snabba som dessa två. ;)
Förra rejset kom ju MM ikapp JL och de båda kunde bjuda på lite kivandes om förstaplatsen, det var ju lite trevligare än dagens ganska trista uppvisning där MM var en av få som bjöd på något klättrande eller kivande.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Tror inte man ska snöa in på Rossis längd allt för mycket. Det har onekligen gått jäkligt fort i MGP i många år nu där Rossi tidigare inkl sin längd visat vart skåpet ska stå. Paret Rossi Burgess har löst ut många VM titlar tidigare och skulle nog aldrig ens tänka tanken / än värre skylla på Rossis längd nu när placeringarna inte infinner sig som önskat. Det är helt klart annat som spökar.
Givetvis finns det flera orsaker till att det inte funkar så bra för Rossi, dock tror jag inte han skulle använda sin storlek som svepsjäl om det inte ligger något i det.

Faktum är ju att bränslemängden är något som begränsats (och begränsas) så åtminstone i teorin borde en större frontyta/högre vikt verka negativt mot topphastighet.
Däremot inte nödvändigtvis mot acceleration därför att högre vikt på rätt ställe borde göra hojen mindre wheeliebenägen (allt i teorin dock) :tummenupp

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag missade live tävlingen igår och bänkade mig istället framför TVn kl 23.30 för att se reprisen som Viasat Motor så tydligt hade planerat i sin programtablå. Till min stora förvåning valde Viasat Motor att istället för reprisen på MotoGP visa en repris på förra veckans Nascar.
Det har hänt en mig en gång förut att jag har suttit och hållit mig vaken helt i onödan.
Är fortfarande heligt förbannad. Nu har jag bestämt mig, Viasat Motor abonnemanget ska ut ur min TV.
Jag funderar på att köpa streaming-abonnemanget direkt från motogp.com till nästa säsong. Nån som har erfarenhet, fungerar det bra?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!