En följdfråga - En tendens jag tyckt mig se tidigare är att Dani tappar tempo i slutet av rejsen, något som oftast tyder på att bakdäcket börjar ha gjort sitt. Skulle det bekymret inte förvärras med ett mjukare däck? Eller tvingas man idag köra på sladd med sådant däckspinn att detta i sig käkar upp däcket?
Jag tror att Dani tappar tempo för att han är den förare som är mest beroende av rent mekaniskt däcksgrepp. Hans korta och lätta kropp är beroende av detta, dels för att styra "midcorner" utan broms och gas, dels för att plocka upp hojen och ge gas ut ur sväng. Finns inte detta grepp ens från början så måste han kompromissa sin körstil för att få hojen att styra och för att få hojen ut ur sväng. I hans fall verkar detta leda till en större degradering av däcket i slutet av racet, medans andra (längre och tyngre) förare kan kompromissa mer med sin kroppsposition och få lite mindre degradering av däcken.
Detta fenomem skulle knappast bli bättre med det hårda däcket. Samtliga förares åsikt är att det hårda är FÖR hårt. Är gummiblandning och stomme FÖR hårda så har man ännu sämre grepp redan från start, oavsett hur man laborerar med däcktryck. Ännu sämre grepp redan från start innebär mer hjulspinn redan från start vilket leder till hög temperatur och förmödligen en minst lika snabb degradering som med det mjuka däcket.
Ingen har rejsat det hårda bakdäcket sedan Sachsenring förra året då man tvingades till detta av "säkerhetsskäl" (några av de mjuka däcken separerade i Assen förra året och däcktillverkaren tog det säkra före det osäkra). En av konsekvenserna av detta är att årets race i Mugello, Assen, Sachsenring, Indy och Phillip Island har ÄNNU hårdare däck än förra året.