MotoGP Assen

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bästa loppet jag sätt på länge!
Jag förstår inte hur folk kan säga att Lorenzo är tråkig, jag kan inte tänka mig att någon annan skulle kunnat ta fokuset från Rossi på första plats efter 3 år!

Lorenzo förblir min favorit!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, onboardfilmerna från hans hoj brukar ju vara ren poesi när det gäller att plocka upp hojen på gas. Kritiken finns ju nu både mot bak- och framdäck och börjar vara rätt konsekvent. Problem under pickup är väl relaterat till bakdäcket?

En följdfråga - En tendens jag tyckt mig se tidigare är att Dani tappar tempo i slutet av rejsen, något som oftast tyder på att bakdäcket börjar ha gjort sitt. Skulle det bekymret inte förvärras med ett mjukare däck? Eller tvingas man idag köra på sladd med sådant däckspinn att detta i sig käkar upp däcket?
Jag är inte lika säker på det. Dani har förvisso bra statistik på Sachsenring, men i år blir det tydligen samma bakelitdäck som Mugello och Assen. Det är uppenbart att Dani har svårare än andra att hitta grepp med dessa och utan grepp fungerar inte hans starka sida, att plocka upp hojen från fullt nedlägg till fullt upprätt med största möjliga gaspådrag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja det var ju ett race som innehöll det mesta.

Fredde Watz-klass på mästaren Lorenzos körning. Sjukt strongt gjort! Nivån på hans körning är helt beyond i mina ögon.

Kul med en Rossi som kunde använda sitt tidigare adelsmärke och vara bra in i böjarna och bromsa sig förbi de andra.

Cal Crutchlow som återigen tappar i början och tar igen i slutet men det var riktigt nära att sluta i katastrof på sista varvet. :näsblod
 

Smagatusk

Guest
Inte ens när jag inte gissar resultatet har jag rätt. :(

1. Fail! (snyggt #space :tummenupp )
2. Så jävla RÄTT! :hihi
3. Fail! Det var nog faktiskt Lorenzo idag enligt gökarna på motogp.com.

Nåja. 1 av 3 är mitt bästa resultat hittills... :rodnar

Vi är ett gäng som alltid gör det hela intressantare genom att tippa 1-5 plats. En polare tippade 4 av 5 rätt! :skrämd Han missade Hayden som han trodde kunde ta en femteplats.

Vi var på plats i Assen och såg racet men eftersom de stentröga holländarna inte kan en gnutta engelska så fattar jag inte varför Lorenzo fick starta från 12:e ruta? Han missade ju kvalet?

Kan nån förklara?
 

Smagatusk

Guest
Bästa loppet jag sätt på länge!
Jag förstår inte hur folk kan säga att Lorenzo är tråkig, jag kan inte tänka mig att någon annan skulle kunnat ta fokuset från Rossi på första plats efter 3 år!

Lorenzo förblir min favorit!

Vet inte var ditt fokus ligger, men hur många inlägg har hittills har handlat om en femteplats kontra Rossis förstaplats? Inte ens på Assen var det speciellt mycket snack om Lorenzo förutom att han och Marquez var riktiga "troopers" som körde trots skador.

Eller tror du jublet efter målgången var riktat åt Lorenzo?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Ryder/Spalding/Day nämnde något om att Aleix kanske körde med en "hot engine" under racet. Jag vet inte om jag missade nån mer diskussion om det, men nån mer förklaring har jag inte hört. Nån som vet om denna motor skulle ha något mer speciellt gjort med den utöver ändrad kamdrivning (kugghjul)? Han var ju inte långt efter Bautista.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
ja, såg ju detta efterlängtade race. sjukt kul att cal och rossi kom på pall. kändes dock lite som att cal körde på hörn tänderna.. ut i gruset, bromsade på sig medan dom andra låg snyggt och säkert i kurvorna.
och lorenzo, vilken hjälte!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varit iväg, synade via Plattan imorse.
Sheaatt, fyra vinnare och en förlorare. Pedrosa måste gråtit sig till sömns eller?

Lorenzo. Rossi. Cruthlow. Marquez. :Bugar

Det jag undrar mest är var Madhonda är?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Nu har det blivit lite frikyrkomöte här igen. Ok, Rossi vann igår och det var jättekul, och nu är han bäst av alla igen, eller ?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har det blivit lite frikyrkomöte här igen. Ok, Rossi vann igår och det var jättekul, och nu är han bäst av alla igen, eller ?
Det var väl 2,5 år sedan han vann sist och han har fått utstå massor av kritik här på SH från diverse racingentusiaster som förklarat för alla idioter att han är sopslut. Är det då så konstigt om folk blir glada?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Får man ju hoppas att det här håller i sig med med en nytaggad Rossi! Sen att se Rossi och Marquez vara så "buddy buddy" manar ju till intriger när de till slut kör på varandra / vurpar varandra. Gött! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En följdfråga - En tendens jag tyckt mig se tidigare är att Dani tappar tempo i slutet av rejsen, något som oftast tyder på att bakdäcket börjar ha gjort sitt. Skulle det bekymret inte förvärras med ett mjukare däck? Eller tvingas man idag köra på sladd med sådant däckspinn att detta i sig käkar upp däcket?

Jag tror att Dani tappar tempo för att han är den förare som är mest beroende av rent mekaniskt däcksgrepp. Hans korta och lätta kropp är beroende av detta, dels för att styra "midcorner" utan broms och gas, dels för att plocka upp hojen och ge gas ut ur sväng. Finns inte detta grepp ens från början så måste han kompromissa sin körstil för att få hojen att styra och för att få hojen ut ur sväng. I hans fall verkar detta leda till en större degradering av däcket i slutet av racet, medans andra (längre och tyngre) förare kan kompromissa mer med sin kroppsposition och få lite mindre degradering av däcken.

Detta fenomem skulle knappast bli bättre med det hårda däcket. Samtliga förares åsikt är att det hårda är FÖR hårt. Är gummiblandning och stomme FÖR hårda så har man ännu sämre grepp redan från start, oavsett hur man laborerar med däcktryck. Ännu sämre grepp redan från start innebär mer hjulspinn redan från start vilket leder till hög temperatur och förmödligen en minst lika snabb degradering som med det mjuka däcket.

Ingen har rejsat det hårda bakdäcket sedan Sachsenring förra året då man tvingades till detta av "säkerhetsskäl" (några av de mjuka däcken separerade i Assen förra året och däcktillverkaren tog det säkra före det osäkra). En av konsekvenserna av detta är att årets race i Mugello, Assen, Sachsenring, Indy och Phillip Island har ÄNNU hårdare däck än förra året.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top