MotoGP förlorar magin i rask takt

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Man skulle aldrig gått från 990 till 800,det var en stor miss,med facit i hand...
Nej, man skulle gått direkt till 800 fyrtakt vs 500 tvåtakt så hade dagens GP-racing varit betydligt mer intressant och mindre av en nerläggningshotad lekstuga för tillverkarna med störst racingbudget.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej, man skulle gått direkt till 800 fyrtakt vs 500 tvåtakt så hade dagens GP-racing varit betydligt mer intressant och mindre av en nerläggningshotad lekstuga för tillverkarna med störst racingbudget.
Den med störst budget har och kommer alltid att ha störst möjligheter att vinna så vart vill du komma?

Jag får känslan av att en del vill tillbaka till en tid som inte fanns men som de tror bestod av räkostsätande rookies som fajtades i toppen med Rainey, Doohan och de andra på en 2-3 år gammal hoj som kostade en spottstyver.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den med störst budget har och kommer alltid att ha störst möjligheter att vinna så vart vill du komma?

Jag får känslan av att en del vill tillbaka till en tid som inte fanns men som de tror bestod av räkostsätande rookies som fajtades i toppen med Rainey, Doohan och de andra på en 2-3 år gammal hoj som kostade en spottstyver.

Givetvis kommer den med mest pengar att vinna men 4-t reglementet ledde till en fördyring med faktor 10 ungefär.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
...vart vill du komma?
Finns förklarat i ett antal liknande trådar som också du deltog i, tänker inte köra copy-paste här. Mycket kortfattat: Enklare, friare regler som ger utrymme för nytänkande utveckling av olika koncept och konstruktioner som sedan konkurrerar på lika villkor.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns förklarat i ett antal liknande trådar som också du deltog i, tänker inte köra copy-paste här. Mycket kortfattat: Enklare, friare regler som ger utrymme för nytänkande utveckling av olika koncept och konstruktioner som sedan konkurrerar på lika villkor.
En mysig utopi som aldrig kommer att bli verklighet.

Fabrikerna med sina miljarder kommer alltid att ha ett övertag och så fort någon ens börjar närma sig köper de upp den kunskap de behöver.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Givetvis kommer den med mest pengar att vinna men 4-t reglementet ledde till en fördyring med faktor 10 ungefär.
Jag vet inte om det stämmer eller inte med faktor 10 men att det har blivit dyrare är det nog ingen som förnekar. Det kan ju i sin tur bero på att det inte hände så mycket med 2T på slutet och att 4T innebar en helt ny kostsam utveckling.

Men det var ju inte direkt mer spännande race på 90-talet. Samma gäng och fabriksteam i toppen år ut och år in så jag är fortfarande inte helt med på vad det är man tror att ett enklare och friare reglemente ska ge? Vill man kanske förbjuda fabriksteamen?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag vet inte om det stämmer eller inte med faktor 10 men att det har blivit dyrare är det nog ingen som förnekar. Det kan ju i sin tur bero på att det inte hände så mycket med 2T på slutet och att 4T innebar en helt ny kostsam utveckling.
...

När man vet om att man ska byta plattform att bygga på så satsar man automatiskt mindre pengar. Men att det inte hände "någonting" är ren lögn.

Dom flesta som påstår att det inte fanns någon utvekling innom 2-t för att 500GP hade en uppgiven effekt på 190+ under 3 år ska nog fundera på hur mycket dom egentligen vet. Speciellt dom som är antiteknikintresserade. Samma kan nu i eferhand sägas om MotoGP isf för att dom haft en uppgiven effekt på 240+ under 10 år nu.

Vad har egentligen hänt under dom sista åren i MotoGP som inte testats sen innan den tiden? Honda satte i en transmision dom redan hade i en touringhoj som var en teknik dom kopierat från annat håll och Ducati anlitade en firma som gjort aluminiumramar i 30 år till sin hoj. Elektoniken har förfinats och man har varit tvungen att göra program som gör att hojarna går långsamt i slutet av racet för att man har för lite bränsle.

Kan någon komma på en motorrevolution som kommer från MotoGP? Vad har dom gett under 10 år som inte testats ut någon annanstans?
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Sen handlar det inte bara om att plocka ut så mycket effekt man bara kan,det är nog inga större
problem,måste ju få till en hoj som är någolunda körbar också,skiten ska ju helst hålla ett race också.
prototyp är inte bara motorer,det är så mycket mer,chassie,däck,elektronik,fjädring,för att få
ett bra paket.
Dom flesta motorkonstalationer har väl redan provats genom alla år,och att det har visat sig
både för dyrt och för dålig hållbarhet för att köra race med.
Ha någon alternativ serie med allt fritt lär ju säkert kosta flis det med.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tänkte säga däckutveckling, men kom ju på att det hör ju inte till hojarnas utveckling. Det mesta är ju redan gjort vad gäller hojar. Nutänk vore kardandrift eller "awd"...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Enklare, friare regler som ger utrymme för nytänkande utveckling av olika koncept och konstruktioner som sedan konkurrerar på lika villkor.
Uttryckt i bilder nedan.

Speciellt gillar jag hur Honda bytte plats på bränsletank och expansionskammare och Yamahas V4-125-tvåtaktare.
 

Bifogat

  • 1982_NR5003X.jpg
    1982_NR5003X.jpg
    74.2 KB · Visningar: 101
  • GuzziV8Full982104.jpg
    GuzziV8Full982104.jpg
    138.8 KB · Visningar: 84
  • E4C1D7700D.jpg
    E4C1D7700D.jpg
    155.2 KB · Visningar: 93
  • 9156C8D3BB.jpg
    9156C8D3BB.jpg
    206.9 KB · Visningar: 84
  • ra31_fr.jpg
    ra31_fr.jpg
    82.3 KB · Visningar: 83

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Regelförändringar medför att lärokurvan börjar om från botten och där tillkommer några tillverkare som vill prova för att därefter droppa av när de blir brutalt ifrånåkta. I takt med att klassen närmar sig perfektion så blir instegströskeln så hög att nya tillverkare avstår.

Sedan GP250 blev moto2 har det växt därför att ett flertal tillverkare vill prova lyckan med det nya reglementet. För många går det pinsamt dåligt och det man åstadkommit är inte bättre än originalchassiet men det satsas ändå då klassen är ny och ung. Att racen blivit spännande beror knappast på skurhinken till CBR600 motor som sitter i. Jag menar att samma effekt hade man fått till ett lägre pris om man beslutat sig för att köra en enhetsklass med en Aprilia 400 V2 2-t motor.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det hela verkar koka ner till att tvåtakt är lösningen på alla problem. Ja men då så...

Vi chitchattar lite müsigt om hur bra det var förr, och du ba partypoopar hela skiten.

Håll med om att det eventuellt inte känns så jävla elit och wow med samma motorer i MotoGP som de som används till varvstoppburnouter utanför McDonald's på Sveavägen?
Därmed inte sagt att jag skulle tycka att det var bättre med tvåtakt på nåt av ställena.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Är det kolfiberram på NR500:an från 1982 på bilden några inlägg ovanför? Snacka om att vara före sin tid i så fall. Är lite förvånad att Honda aldrig fick till den hojen. Kanske hade de behövt lite mer än 500 kubik för att haft en chans mot tvåtaktarna.
 

MC Doktorn

Guest
http://www.youtube.com/watch?v=sfPM77TsGaA&feature=relmfu




Om man gillar såna här filmklipp är man inte entusiast?

Eller vad tänkte ni på då i dessa ögonblick.

Va tråkigt att hojarna inte väger 125 kg? eller vad synd att inte det fanns kolfiber ramförsedda 2T V4?

Hur mycket utvecklades GP 500 under de senaste 10 åren och vad är utveckling egentligen.
80 talets wannabes köpte en RD500 eller RG500 och vart ifrånkörda av touringslädar.

Sitter det inte en del i charmen att du som gatåkare kan köpa en produkt och känna dig som Rossi med din Panigale, Desmosidici eller RSV och dela den teknik som finns i dagens prototyper.

Eller vad är ändamålet med utvecklingen?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sitter det inte en del i charmen att du som gatåkare kan köpa en produkt och känna dig som Rossi med din Panigale, Desmosidici eller RSV och dela den teknik som finns i dagens prototyper.
Det skulle vara himmelriket för de flesta av oss om det verkligen fanns ekonomiskt tillgängliga hojar som faktiskt hade väsentliga drag av GP-hojarna, men så är det ju inte.

Honda har inte gett oss en sporthoj med V5- eller V4-motor.
Suzuki kör vidare med radfyra i GSX-R, men valde V4 i MotoGP.
Den som tycker att hans Yamaha R1 ser ut och känns som en M1 har riktigt bra fantasi. Inte ens en så enkel och billig sak som de små gälarna i tankdummy från M1 har Yamaha fört över till R1.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top