MotoGP Pre2013 - Test

Hur menar du att han ”fick rätt”?

Att Yamahan ä bättre än Hondan därför att Lorenzo vann titeln förra året är lika sant som att Zlatan hade de bästa fotbollsskorna av alla svenska fotbollsspelare 2012.

Rossi har ”erbjudits ett vinnarmaterial”? Tja, kanske det.

Men finns det något som verkligen är objektivt sant om de kvalitativa skillnaderna mellan Yamaha och Honda? De enda som kan uttala sig om detta är ju rimligen de som har kört båda två, men ingen har väl bytt mellan Honda och Yamaha? Att stå vid sidan och säga att en GP-hoj ”är bättre” än en annan – kan man det?

Att han beskrev att paketet Jlo och Yamaha såg väldigt starka ut 2012 vilket Lorenzo själv också uttryckte. Med facit i hand såg vi att vinsterna tas i början.

Men skorna spelar inte fotboll.

Hur ska vi tolka 2013 års test resultat?
Ok det finns en statistisk större risk att inte vinna Mgp om man kör en Desmosidici GP13, dom är så långt efter redan nu.

Jag tolkar att Rossi sitter på ett vinnande material eftersom Lorenzo var så konkurrenskraftig förra året och årets tester visar att han hänger med topp 3 utan större problem.
Jag tror att Yamaha M1 är det bästa materialet för Valentino Rossi eftersom han känner teamet, hans historia på Yamaha är framgångsrik och Yamaha vann 2012 och varit ytterst framgångsrika senaste åren totalt sett.

Självklart besitter ingen en absolut sanning om vad är bäst RCV213V vs M1, sannolikt är skillnaden så liten att en annan faktor som föraren har större betydelse vilket inte minst Spies visade.

På samma sätt att tolka Hondas segrar på slutet av säsongen 2012 som det skulle bevisa något ger samma logik som att drunkningsolyckor är större för att du äter glass.

Jorge kunde vinna titeln utan att ta risker på slutet vilket han själv hade som målsättning.
Pedrosa tog riskerna och förlorade titeln.
 
Last edited:
Jämför med Doohan för 20 år sedan: det nya är inte nedläggningsvinkeln, utan kroppens placering.

Förlåt för OT, men jag måste bara svara på diskussionen om nedläggningsvinkel.
Nedläggningsvinkel är ganska ointressant när man diskuterar begränsningar av hastighet genom kurva. Det som sätter mest begränsningar för nedläggningsvinkeln är ju däckets utformning och grejer som tar i backen. Skillnaden på till exempel förarnas placering gör bland annat att massans placering jämfört med punkten på däcket som är i marken flyttas, utan att nedläggningsvinkeln behöver vara annorlunda (vid samma hastighet och olika kroppsplacering blir ju såklart vinkeln olika, men...). Det gör också att man kan ha samma nedläggningsvinkel på motorcykeln och åka i väldigt olika hastighet genom kurvan (till och med jag har skrapat i kåpan på Gälleråsen, på en GSXR, utan att komma under 1.17).
 
Last edited:
Skillnaden på till exempel förarnas placering gör bland annat att massans placering jämfört med punkten på däcket som är i marken flyttas, utan att nedläggningsvinkeln behöver vara annorlunda. Det gör också att man kan ha samma nedläggningsvinkel på motorcykeln och åka i väldigt olika hastighet genom kurvan (till och med jag har skrapat i kåpan på Gälleråsen, på en GSXR, utan att komma under 1.17).
Jag tänker att de stora skillnaderna i placering av kroppen kan ha att göra med den förmodade risken att råka ut för en highsider. Ju närmare marken en förare befinner sig, desto värre blir väl effekten av en highsider? Och desto svårare att häva en sladd?
 
Du ifrågasatte sanningsvärdet i hans uttalande 2012 och jag förklarade att han fick rätt så då måste sanningshalten i det han sa varit hög.

Jag påstår att Rossi erbjudits ett vinnarmaterial inför 2013 eller sannolikt det bösta material där han har störst möjligheten att bli mest framgångsrik och därför kommer det bli intressant.

Varför tjafsa om det?
Jag "tjafsade" eftersom du lade fram ett årsgammalt citat av Nakamoto, som inte på något vis är opartisk i en sådan bedömning, som bevis för att Yamahan skulle vara den bästa hojen nu. Jag tyckte bara det resonemanget haltade betänkligt. Ledsen om jag inte höll med dig. :krama
Rossi har en hoj som är en av två som det går att vinna race på i år - det har jag aldrig sagt något om - men jag kan sätta båda mina skor på att om man frågar runt bland de som vet men som är opartiska så skulle majoriteten säga att Hondan är den något bättre hojen nu, 2013.
 
Vet inte om det rapporterats innan men Lüthi är skadad efter krasch på träningen:

"Interwetten-Paddock’s Tom Lüthi was taken to hospital after a crash with Honda Gresini Moto2’s Ratthapark Wilairot.

Lüthi, who finished the test in fifth, has been taken to Valencia’s 9 d'Octubre Hospital with a suspected broken right arm and collarbone, while Wilairot is being treated at the circuit for pain in his head. At present the exact cause is unclear, with both riders not being able to fully recall the incident."

Senare:

"Interwetten-Paddock’s Tom Lüthi, who was involved in a heavy crash in the Valencia test yesterday, is being operated in his local Bern in Switzerland this morning.

The rider, who was involved in a collision with Honda Gresini Moto2’s Ratthapark Wilairot, was initially treated in the Clinica Mobile at the track, following which he was taken to Valencia’s 9 d'Octubre Hospital with a broken right arm and shoulder."

He was stabilized there, before being flown to Bern at 22:00 last night to undergo an operation this morning at 4:00 with Dr. Marc Mettler, his regular consultant. The team confirmed at 12:00 CET today that the surgery had gone well, and that further updates on his recovery will follow.
 
P€RRA;5738166 skrev:
Bruten arm och skuldra :(
Vad är rehabiliteringstiden för en sån skada?

Jag bröt skulderblad och nyckelben en gång, jag var sjukskriven i säkert 4-5 dagar! Ont som tusan gjorde det i 2-3 veckor, inget ont efter 5-6 veckor, full schwung efter ca 7-8 veckor.
 
Lite mer nyheter från idag:
Saturday, 16 February 2013

Following Interwetten-Paddock’s Tom Lüthi’s crash last Thursday and his operation yesterday morning, the team has released the following update on his condition.

It remains unclear when Tom Lüthi will be able to attack again and to fight for victory in the Moto2 category. There are no plans for an early return at the remaining pre-season test session and his participation at the first round at Qatar on April 7th is also in jeopardy. But even though it is far too early to speculate about the date of his comeback, there is no doubt that doctors, physiotherapists and Lüthi himself will do everything in their power to make sure of a speedy recovery.

"This accident was very, very unlucky", said team owner Daniel M. Epp. "But the initial report of the doctors after surgery took a big weight of our shoulders since Tom will, in all likelihood, recover completely from his injuries. At the moment, this is all that counts!"
 
Jag "tjafsade" eftersom du lade fram ett årsgammalt citat av Nakamoto, som inte på något vis är opartisk i en sådan bedömning, som bevis för att Yamahan skulle vara den bästa hojen nu. Jag tyckte bara det resonemanget haltade betänkligt. Ledsen om jag inte höll med dig. :krama
Rossi har en hoj som är en av två som det går att vinna race på i år - det har jag aldrig sagt något om - men jag kan sätta båda mina skor på att om man frågar runt bland de som vet men som är opartiska så skulle majoriteten säga att Hondan är den något bättre hojen nu, 2013.

Jag har inte diskuterat hans opartiskhet (vilket han uppenbart inte är) men beskrivit hans förmåga att analysera en situation 2012 som visade sig stämma i efterhand.
Tyckte detta var intressant eftersom försäsongstester avslöjar även i år att Yamaha har ett mycket konkurranskraftigt paket.


Jag utgår ifrån logiken att om man vinner VM så har du ett vinnande material, eller kombinationen Förare/Märket och team klarar av det som krävs för att bärga en titel.

Därmed konstaterar jag att Rossi har ett vinnande material och det kommer bli intressant att se hur kan förvalta detta faktum 2013.

Du nämner att logiken haltar när du själv beskriver att Honda har det bästa materialet men att det går att vinna race på Yamaha i år.
Ännu mer ologiskt är du genom att du vill satsa dina båda skor på att detta stämmer genom att referera till en grupp individer utan att presentera några egentliga fakta mer än din tro

Kan du referera till någon oberoende åsiktsjury som varje år avgör vad som är det bästa materialet?

Har du kontakt med majoriteten av neutrala/opartiska bedömare i depån som anser att Honda är det bästa materialet ?

Så vad är det för faktum menar du som gör att Honda har det bästa materialet 2013?
:)
 
Last edited:
Jag utgår ifrån logiken att om man vinner VM så har du ett vinnande material, eller kombinationen Förare/Märket och team klarar av det som krävs för att bärga en titel.
Det där lilla ”eller” är ju skillnaden mellan två helt olika saker.

Stoner vann VM, men hans hoj ville ingen annan köra.
 
De amerikanska CRT-teamen fortsätter att testa. Den där kub-formade lådan under sätet (bränsletanken?) på Attack racing-hojen ser väl inte helt GP-mässig ut? Körs av Blake Young, vars främsta merit är tvåa i AMA Superbike (2011).

GP-Tech-hojen har GSX-R-bakdel. Vore intressant att veta varför dess ram är så kantig.
 

Bifogat

  • 9c.jpg
    9c.jpg
    172.8 KB · Visningar: 239
  • 2.jpg
    2.jpg
    130.1 KB · Visningar: 254
Last edited:
Häftig nivåskillnad de verkar va där i Austin (sista bilden)! Nån som vet om banan går att köra åt två håll eller är det alltid uppför där?
Ska bli riktigt kul med en ny bana även om jag kommer sakna Estoril lite.

På tal om nå helt annat. Viasat Motor visade en repris från Indy igår, Spies borde ha en bättre cykel än Pramac Ducati! Om man fair-and-square kör ifrån Lorenzo på samma material förtjänar man bättre än en satellitversion av fältets sämsta hoj. Skulle va kul att veta sanningen om varför han lämna. Va Rossi klar redan då? Något fishy är det med den officiella förklaringen. Varför skulle han vilja lämna Yamaha? Hoppas han lyckas ordentligt & kör ifrån både Hayden & Dovi, tillåter Ducati det??
 
De amerikanska CRT-teamen fortsätter att testa. Den där kub-formade lådan under sätet (bränsletanken?) på Attack racing-hojen ser väl inte helt GP-mässig ut?

Tja, RC212V hade ju ngt liknande, om än inte lika kantig:
2007+Honda+RC212V.jpg
 
Va Rossi klar redan då? Något fishy är det med den officiella förklaringen. Varför skulle han vilja lämna Yamaha? Hoppas han lyckas ordentligt & kör ifrån både Hayden & Dovi, tillåter Ducati det??
Jag tror Rossi var klar långt innan det kom ut. Kanske redan före Laguna Seca där Spies tackade för sig.
 
Om man fair-and-square kör ifrån Lorenzo på samma material förtjänar man bättre än en satellitversion av fältets sämsta hoj.
Har Spies någonsin kört ifrån Lorenzo?

:confused:

Spies tog sig förbi Lorenzo i starten och låg framför honom i fem varv innan motorn gav upp. Under dessa fem varv ökade han inte luckan mellan sig själv och Lorenzo. Så...hur menar du?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top