MotoGP Silly Season 2013.

Du länkar till en video som vi snåljåpar inte har tillgång till... :7peta
Kan du sammanfatta intervjun i korta drag ? :)

Sry, tänkte inte på det...:rodnar

Det bästas version av intervjun.

Om Dani:
Dani började året bra men Casey och Lorre vann racen. Det kom en vändning på Sachsenring när Casey klota och Dani vann. Dani fick då ett annat perspektiv på det hela och började vinna mera.

Om Stoner:
"Sad news" när han hörde om Caseys planer att lämna MotoGP. Jorge sa att han "never seen so talented rider" under sina år inom motorsport. Men han förstår beslutaen och trodde inte att Casey gillar allt mediaståhej runtikring, utan vill egentligen bara race'a och vara med sin familj.

Om Vale:
Som sista två åren inte varit så positiv och inte kunnat köra på sin potential. Jorge ser en chans att lära sig av lite av Vale, samt en möjlighet att visa att han kan köra på Vale's nivå eller bättre. Han ser båda som ambitiösa. Och tycker valet är bra för Rossi, Yamaha och sig själv.

Ganska öppenhjärtlig och rak intervju, därav mitt gillande. :)
 
Salom fick inte vara kvar längre och ersätts nu av den han ersatte :näsblod

http://www.motogp.com/en/news/2012/Avintia+Blusens+replaces+salom+with+silva
'

Silva kanske fått in nån miljon till....

Så här i slutet på säsongen gör teamen vad som helst för att få in lite extra pengar, och den förare som sitter med en pengapung som räcker en racehelg eller två får direkt en plats på gridden... Det handlar inte om att prestera på banan länge, utan att betala för sig... Det blir mer och mer tydligt för varje säsong som går...

Förare sparkas med skumma motivationer, och ersätts av högst bjudande...
 
Honda hotar att lämna MotoGP p.g.a enhets ECU, men vill återvända till F1 där man redan nu kör enhets ECU....?
Det har de gjort ett tag nu. Tror bara det är en förhandlingstaktik.

Citat från MotoMatters:

The calculations going on at Honda HQ will be how much market share they will lose in Indonesia if they pull out of MotoGP, and how much they will retain if they switch to World Superbikes. Given that the sales numbers involved are staggering - the Indonesian motorcycle market swallows some 8 million new scooters a year, and Honda has 55% of that market - a drop of just a few percent can mean sales falling by hundreds of thousands of units. Even with slim margins, that equates to an awful lot of money, and that is a massive risk to take. With Valentino Rossi joining Yamaha again in 2013, Honda are already likely to lose some of their market share to their rivals, with Yamaha sure to capitalize on Rossi's selling power in Indonesia. Can they afford to lose even more, by losing the coverage and brand exposure which Honda gain from racing in MotoGP?
 
Det har de gjort ett tag nu. Tror bara det är en förhandlingstaktik.

Citat från MotoMatters:

The calculations going on at Honda HQ will be how much market share they will lose in Indonesia if they pull out of MotoGP, and how much they will retain if they switch to World Superbikes. Given that the sales numbers involved are staggering - the Indonesian motorcycle market swallows some 8 million new scooters a year, and Honda has 55% of that market - a drop of just a few percent can mean sales falling by hundreds of thousands of units. Even with slim margins, that equates to an awful lot of money, and that is a massive risk to take. With Valentino Rossi joining Yamaha again in 2013, Honda are already likely to lose some of their market share to their rivals, with Yamaha sure to capitalize on Rossi's selling power in Indonesia. Can they afford to lose even more, by losing the coverage and brand exposure which Honda gain from racing in MotoGP?

Nya spekulationer hos motomatters:
http://www.motomatters.com/analysis/2012/10/09/the_ecu_endgame_will_motogp_survive_the_.html

Dorna and the factories have got themselves into a Mexican standoff, a situation where nobody dare back down and can only end in bloodshed. So much has been said on all sides that it is impossible to see one or the other side giving in. The first party to flinch will have lost, not just this argument but every argument into the foreseeable future. If Ezpeleta gives in, he will remain a hostage to Honda for as long as they remain in MotoGP, while if the factories accept this, then the acknowledge that they no longer have any control over the series. They become like any other team in MotoGP, with the ability only to advise, not to steer.

If Ezpeleta digs his heels in, Nakamoto will find it very difficult not to pull out. Such strong statements have been made to the media that his credibility would be sorely tested.
 
Om en spec. ECU gör det så mycket billigare, att det kan locka tillbaka t.ex Suzuki och Kawasaki, samtidigt som några fler mindre team ansluter pga. dom minskade kostnaderna, så låt Honda dra då... Syna bluffen...

Jag tror inte Honda kommer att dra sig ur...Deras hot om att dra sig ur MotoGP om spec.ECU infördes var ju grundat i att man i så fall skulle satsa allt på WSBK där man fortfarande får välja/utveckla egen ECU. När nu DORNA äger både MotoGP och WSBK sitter helt plötsligt Honda i en lite sämre förhandlingsposition. Och deras hot om att överge MotoGP till fördel för WSBK blir ju ett slag i luften. Det är ju bara en tidsfråga innan man stryper elektroniken i WSBK också, och då står Honda i valet att dra sig ur ALL racing på två hjul, bara för att man inte vill köra med en spec.ECU... (Vilken man tydligen skulle acceptera i F1).

Det har blivit mer en fråga om prestige, och vem som viker ner sig först av DORNA och Honda i det här fallet, än frågan om själva ECU'n känns det som... Ska bli intressant att följa utvecklingen dom närmsta veckorna... Jag tror Honda får ge sig... Och vi kommer se Hondor på gridden även efter det införs en spec.ECU..
 
Hur stor är chansen att vi får se Shakey i team med Ellison? Nån som läst något?
 
Och hur mycket betalt frå de sämsta förarna i MotoGP? Just det, nästan inget alls.
Inte av sitt team men de kan ju få lön av sina sponsorer som kan vara beredda att betala mer för att synas i MotoGP än tex BSB.

Om jag inte minns fel fick tex Hopkins en stor del av sin lön från Monster när han körde för Kawasaki i MotoGP.
 
Inte av sitt team men de kan ju få lön av sina sponsorer som kan vara beredda att betala mer för att synas i MotoGP än tex BSB.

Om jag inte minns fel fick tex Hopkins en stor del av sin lön från Monster när han körde för Kawasaki i MotoGP.
De får ingen lön av sina team och sponsorpengarna går till teamet, som i bästa fall delar ut en liten del till föraren. Att vara B-förare i MotoGP är oerhört olönsamt. Mat Oxleys krönikor i ämnet är dyster läsning.
 
Så, är det någon som kan prestera en lista med vilka som är klara, vilka prospects som susar runt och vilka rykten som går?

Tack på förhand :tummenupp
 
Det intressanta är ju de riktiga hojarna.

Yamaha
Lorenzo/Rossi

Tech3
Crutchlow/Smith

Repsol Honda
Pedrosa/Marquez

LCR
Bradl

Gresini
Bautista

Marlboro Ducati
Hayden/Dovizioso

Pramac Ducati
Iannone/Spies
 
Det intressanta är ju de riktiga hojarna.
Använd färger som du brukar. :tummenupp

Yamaha
Lorenzo/Rossi

Tech3
Crutchlow/Smith

Repsol Honda
Pedrosa/Marquez

LCR Honda
Bradl

Gresini Honda
Bautista

Marlboro Ducati
Hayden/Dovizioso

Pramac Ducati
Iannone/Spies

Paul Bird Motorsport
Kvar i MotoGP? Ellison?

NGM Mobile Forward Racing
Colin Edwards

Power Electronics Aspar
De Puniet, Espargaro

Cardion AB Motoracing
Abraham

Came IodaRacing Project
Petruci? Kvar i MotoGP?

Avintia Blusens
Barbera, Hernandez? Kvar i MotoGP?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top