MotoGP - Silly season 2014.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Menar han att även om Honda och Ducati har samma viktfördelning, säg 50/50 så kan Ducatis problem ändå ligga i placeringen av vevaxeln?
Jag tolkar det som att han menar att Ducatis problem med understyrning mycket sannolikt beror på att vevaxeln sitter för långt ifrån framhjulets centrum.

Däremot tycker jag att det låter lite konstigt eftersom den "gyllene regeln" borde vara känd och något av det första man skulle ha åtgärdat efter kritiken från Stoner och senare Rossi. Eller så var Ducati styva i korken och menade att förarna hade fel.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag hänvisade bara till hybridfrågan.
Jag har svårt att tolka Ducatis planer och planer för framtiden eftersom men 2014 blir högst troligen ingen dans på rosor det heller med tanke på att de inte kommer ha sin hoj klar förrän i februari 2014 medan Honda och Yamaha redan har testat sina hojar inför 2014. Det är att liga mer än "ett par månader" efter i min bok.

Lägg sen till att det är frysning på motorn nästa år. Prickar de inte rätt med den till februari så har de bara ett par månader att fixa till det.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Korrekt. "An" är det om ordet efter börjar på en vokal. Ex. an apple, an orange men a coconut.

P€RRA;5896741 skrev:
Eller om det uttalas som en vokal, tex "an hour" :)

Vart är Mossberg? :D

Som P€RRA säger, så handlar det om uttalet och inte om ordet börjar på en vokal eller konsonant.

http://www.englishclub.com/pronunciation/a-an.htm

För övrigt samma sak med uttalet på "the":

http://www.englishclub.com/pronunciation/the.htm
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lägg sen till att det är frysning på motorn nästa år. Prickar de inte rätt med den till februari så har de bara ett par månader att fixa till det.
Minns jag rätt om det innebär att det får 5 st motorer plomberade före första racehelgen som sen inte får bytas eller öppnas?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5896805 skrev:
Minns jag rätt om det innebär att det får 5 st motorer plomberade före första racehelgen som sen inte får bytas eller öppnas?

Jag minns nåt om en homologiseringsprocess, men huruvida de ska plomberas vid säsongsstart eller ej låter jag vara osagt.

http://motomatters.com/analysis/2013/07/29/motogp_s_new_rules_on_ecus_and_factory_r.html

Bore and stroke is already fixed until 2014, but the freeze on development will see a homologation process for engine internals instituted as well.

Det drabbar bara de team som kör som "factory option", med egenutvecklad mjukvara osv.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag minns nåt om en homologiseringsprocess, men huruvida de ska plomberas vid säsongsstart eller ej låter jag vara osagt.http://motomatters.com/analysis/2013/07/29/motogp_s_new_rules_on_ecus_and_factory_r.html
Det drabbar bara de team som kör som "factory option", med egenutvecklad mjukvara osv.
Så var det ja. Det förklarar varför Ducati och Yamaha vill erbjuda team att köpa in deras prototyper och köra som non factory. Då kan de fortsätta utvecklingen och få det testat av potenta förare.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5898413 skrev:
Laguna Seca försvinner från kalendern nästa år.

Vafan, dementerade de inte det för bara någon/några månader sedan? Trist, jag gillar Laguna :( Och de behåller säkert skit-Indy.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
AMA SBK mästaren Josh Herrin är klar för Moto2 nästa år men har inte bekräftat vilket team.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5898524 skrev:

Jo, det var inte det att jag mistrodde dig och ville se en källhänvisning, jag tyckte bara det var anmärkningsvärt att för en och en halv månad sedan lät det såhär; http://www.cyclenews.com/61/22187/Racing-Article/Laguna-Seca--Were-Not-Going-Anywhere.aspx

Vad less man blir på corporate bullshit ibland :(

Men det visar ju hur realiteten är när det är stödet från delstaterna som avgör vart man lägger GP:n.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
AMA SBK mästaren Josh Herrin är klar för Moto2 nästa år men har inte bekräftat vilket team.
Kul. Ska bli intressant att se hur en AMA-mästare klarar sig i GP. De kommer ju inte så ofta till Europa. Vilka har vi sett tidigare (i ”modern tid”)? Hayden, Spies, Bostrom. Fler?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kul. Ska bli intressant att se hur en AMA-mästare klarar sig i GP. De kommer ju inte så ofta till Europa. Vilka har vi sett tidigare (i ”modern tid”)? Hayden, Spies, Bostrom. Fler?

Josh Hayes körde ju förtjänstfullt Edwards M1 på Valencia till en sjundeplats 2011. Herrin var Hayes teamkompis i år och tog titeln för första gången, Hayes de tre åren innan.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Josh Hayes körde ju förtjänstfullt Edwards M1 på Valencia till en sjundeplats 2011. Herrin var Hayes teamkompis i år och tog titeln för första gången, Hayes de tre åren innan.
Och han är en riktigt ung (23 år) amerikan, vilket var länge sedan. Har han potential att bli det nya amerikanska hoppet? Han verkar ju vara rätt ute när det gäller förebilder.
 

Bifogat

  • Josh_Herrin_0158.preview.jpg
    Josh_Herrin_0158.preview.jpg
    147.6 KB · Visningar: 73

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Provisional 2014 MotoGP calendar:

Round 1: 23 March Qatar* Doha/Losail
Round 2: 13 April Americas Austin
Round 3: 27 April Argentina Termas de Rio Hondo
Round 4: 04 May Spain (STC) Jerez de la Frontera
Round 5: 18 May France Le Mans
Round 6: 1 June Italy Mugello
Round 7: 15 June Catalunya Barcelona - Catalunya
Round 8: 28 June Netherlands** TT Assen
Round 9: 13 July Germany Sachsenring
Round 10: 10 August Indianapolis GP Indianapolis
Round 11: 17 August Czech Republic Brno
Round 12: 31 August Great Britain Silverstone
Round 13: 14 September San Marino & Riviera di Rimini Marco Simoncelli Misano
Round 14: 21 September Aragon MotorLand Aragon
Round 15: 28 September Brazil (STH) Brasilia
Round 16: 12 October Malaysia Sepang
Round 17: 19 October Japan Motegi
Round 18: 26 October Australia Phillip Island
Round 19: 09 November Valencia Ricardo Tormo-Valencia

Nästa år vore det väl självaste f-n om jag inte kom iväg på ett race LIVE !! Hm! Hur är Brasilien i september tro?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top