MotoGP - Silly season 2014.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Va i helv....slutar dom köra på laguna seca? Vem kom på den dumma idén? Det e ju en av dom mer karismatiska banorna ju! (Kan en bana vara det??)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va i helv....slutar dom köra på laguna seca? Vem kom på den dumma idén? Det e ju en av dom mer karismatiska banorna ju! (Kan en bana vara det??)

Ska man tro och läsa mellan raderna i pressmeddelandet så hade det något med statlig politik att göra.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ska man se till vad "nya banor" innebär för Marquez så lär vi se honom än oftare överst på podiet nästa år. Killen verkar ju ha någon slags superanpassningsförmåga som för andra verkar ta ett år eller två.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ska man tro och läsa mellan raderna i pressmeddelandet så hade det något med statlig politik att göra.
”At this time, the U.S. is only able to support two MotoGP events. The support provided by the states of Texas and Indiana make it difficult for us, as a not-for-profit, to currently compete.”

Not for profit? :va
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan det ha något att göra med att endast stora klassen brukar köra där?

Det var snarare så att de mindre klasserna inte körde där eftersom Laguna inte kunde betala nog hög avgift för att bidragen skulle räcka till de mindre teamen, som jag tolkade det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
”At this time, the U.S. is only able to support two MotoGP events. The support provided by the states of Texas and Indiana make it difficult for us, as a not-for-profit, to currently compete.”

Not for profit? :va

Ideell förening eller stiftelse?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Laguna Seca har varit med och försvunnit ur kalendern ett antal gånger. Tex körde alla 3 klasserna (125, 250 och 500) där 1993 och 1994. Sen tog det 10 år innan man var tillbaka, 2005, men då bara med MotoGP-klassen. Om jag inte minns fel var det Kaliforniens miljölagar som gjorde att tvåtaktsklasserna inte fick vara med från 2005 och framåt.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Kan det ha något att göra med att endast stora klassen brukar köra där?

Det beskrivs.
The support provided by the states of Texas and Indiana make it difficult for us, as a not-for-profit, to currently compete

Verkar handla om pengar vanlig ordning.
Men depån kanske inte rymmer hela cirkusen?

Laguna.jpg
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ägare av Laguna seca är Monterey County Parks Department. Deras huvudsakliga uppgift är antar jag att bereda kvalitativa parkupplevelser för besökarna likt våra kommunala serviceanläggningar och får/ska väl ekonomiskt gå plus minus noll när räkenskapsåret ska summeras! Där av (as a not-for-profit). Jag kan ana att större ekonomiska utsvävningar i form av att börja tok konkurrera om MGP race inte står i proportion till Monterey County Parks Department:s befogenheter/uppdrag. Tyvärr, då banan enligt mig bara sett till kurva 8:a är rent o skärt episk race underhållning.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tyvärr, då banan enligt mig bara sett till kurva 8:a är rent o skärt episk race underhållning.

Är 8 korkskruven? Jag är lite kluven inför den "kurvan", dels så är den Lagunas största tillgång men samtidigt så reducerar den Laguna till "banan med korkskruven". Jag tycker resten av banan förtjänar mer uppmärksamhet än den får pga korkskruven och personligen tycker jag kurva 1 och 2 är en ännu mer episk kombination är korkskruven. Var det inte Hayden eller Stoner som sa att han hade släpp både fram och bak där det går 250 med muren strax till höger och just innan de slår på bromsarna innan kurva 2 med rätt mycket nedlägg. Mumma!

Men det är klart, det måste kännas otroligt häftigt att köra själv första gången man tippar in i korkskruven när marken försvinner under en och man inte ser banan längre.

Om jag förstår beskrivningen av parkförvaltningen så vore det ju typ som att Mantorp skulle ägas och drivas av Skogsstyrelsen. Intressant tanke...
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ägare av Laguna seca är Monterey County Parks Department. Deras huvudsakliga uppgift är antar jag att bereda kvalitativa parkupplevelser för besökarna likt våra kommunala serviceanläggningar och får/ska väl ekonomiskt gå plus minus noll när räkenskapsåret ska summeras! Där av (as a not-for-profit). Jag kan ana att större ekonomiska utsvävningar i form av att börja tok konkurrera om MGP race inte står i proportion till Monterey County Parks Department:s befogenheter/uppdrag. Tyvärr, då banan enligt mig bara sett till kurva 8:a är rent o skärt episk race underhållning.

Vad innebär det egentligen i detta sammanhang, not for profit...
Jag tolkar det som att anläggningen inte kommer anpassa sig till behoven när det gäller hotell, depåer etc dvs man vill inte marknadsföra anläggningen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad innebär det egentligen i detta sammanhang, not for profit...
Jag tolkar det som att anläggningen inte kommer anpassa sig till behoven när det gäller hotell, depåer etc dvs man vill inte marknadsföra anläggningen.

Precis det jag skriver. För att citera mig själv då! "Jag kan ana att större ekonomiska utsvävningar i form av att börja tok konkurrera om MGP race inte står i proportion till Monterey County Parks Department:s befogenheter/uppdrag." Det står ju sig väl till det Du själv tar upp. Men det är bara vad jag tror är basic, fast visst kan det finns en miljon andra anledningar om Du djuplodat går in på detaljerna vilket jag inte kommer att göra hehe
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Var det inte Hayden eller Stoner som sa att han hade släpp både fram och bak där det går 250 med muren strax till höger och just innan de slår på bromsarna innan kurva 2 med rätt mycket nedlägg. Mumma!
MotoGP-hojarna lyfter med båda hjulen i kurva 1, dvs knicken på "rakan" :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad innebär det egentligen i detta sammanhang, not for profit...
Jag tolkar det som att anläggningen inte kommer anpassa sig till behoven när det gäller hotell, depåer etc dvs man vill inte marknadsföra anläggningen.

Jag förstår inte heller varför det skulle spela någon roll om de är vinstdrivande eller inte. Det beror ju tydligen på storleken av offentliga bidrag om de har råd att arrangera GP:t eller inte och jag förstår inte varför en vinstdrivande verksamhet skulle ha lättare att få de bidragen. Det borde inte vara något problem med att låna pengar eftersom städer, delstater och myndigheter verkar rätt aktiva med att låna pengar på marknaden.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag förstår inte heller varför det skulle spela någon roll om de är vinstdrivande eller inte. Det beror ju tydligen på storleken av offentliga bidrag om de har råd att arrangera GP:t eller inte och jag förstår inte varför en vinstdrivande verksamhet skulle ha lättare att få de bidragen. Det borde inte vara något problem med att låna pengar eftersom städer, delstater och myndigheter verkar rätt aktiva med att låna pengar på marknaden.

Ja något skumt är det tycker jag.
Tror dom vill sälja fler TV rättigheter och intresset på en annan kontinent ökar sannolikt om racet arrangeras där. Jänkarna har andra problem nuförtiden.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top