MotoGP - Silly season 2014.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Eller om man får tro
Nicky Hayden:
You know, at the moment we haven't seen a big influence from Audi. Sure they own Ducati now but we haven't seen a huge influence from them now.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Man undrar hur intresserade Audi egentligen är av att hålla Ducatis motogp projekt under armarna.
Resultateten blir knappast bättre snarare tvärtom.

Vad är det Audi ska/kan bidra med?
1. Ducati har aldrig haft så bra ekonomi som när de köptes av VAG så jag undrar om de verkligen haft ont om ekonomiska resurser under de senaste åren på ett sätt som hindrat deras framfart
2. VAG har en stark intern policy att alla märken ska ha positivt kassaflöde och resultat vilket betyder att Audi bara kan finansiera en ökad satsning på MotoGP under en begränsad tid och med resurser som Ducati kan betala tillbaka. Till exempel Lamborghini ligger också under Audi men tvingades mot sin vilja att lansera Gallardo just för att de skulle uppnå positivt kassaflöde
3. Ingen del inom VAG har väl egentligen någon erfarenhet av prototypracing förutom Audi i LMP1 vilket väl ändå är rätt långt ifrån MotoGP. Dessutom var väl mycket av framgångarna i LMP1 beroende av att man hade den överlägset största budgeten och att man var innovativ inom drivlinorna, något som knappast är överförbart på MotoGP. Porsche är ju också på väg in i LMP1 vilket säkert får Audi att satsa lite extra där i år

Det är klart, vad man kan göra är väl att tvinga igenom beslut som Ducati själva inte vill ta, som att byta ut personal.

Jag personligen tror inte heller att Audi är överlyckliga över att få Ducati på halsen, vad ska Audi med Ducati till egentligen?
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vad är det Audi ska/kan bidra med?
1. Ducati har aldrig haft så bra ekonomi som när de köptes av VAG så jag undrar om de verkligen haft ont om ekonomiska resurser under de senaste åren på ett sätt som hindrat deras framfart
2. VAG har en stark intern policy att alla märken ska ha positivt kassaflöde och resultat vilket betyder att Audi bara kan finansiera en ökad satsning på MotoGP under en begränsad tid och med resurser som Ducati kan betala tillbaka. Till exempel Lamborghini ligger också under Audi men tvingades mot sin vilja att lansera Gallardo just för att de skulle uppnå positivt kassaflöde
3. Ingen del inom VAG har väl egentligen någon erfarenhet av prototypracing förutom Audi i LMP1 vilket väl ändå är rätt långt ifrån MotoGP. Dessutom var väl mycket av framgångarna i LMP1 beroende av att man hade den överlägset största budgeten och att man var innovativ inom drivlinorna, något som knappast är överförbart på MotoGP. Porsche är ju också på väg in i LMP1 vilket säkert får Audi att satsa lite extra där i år

Det är klart, vad man kan göra är väl att tvinga igenom beslut som Ducati själva inte vill ta, som att byta ut personal.

Jag personligen tror inte heller att Audi är överlyckliga över att få Ducati på halsen, vad ska Audi med Ducati till egentligen?

Ja verkligen vad har förlustföretaget Ducati som Audi egentligen vill åt?


Fast man skulle kunna tro att grabbarna i Ingolstadt gjort ett skatteteknisk resonenemang, låt oss köpa upp skiten och kvitta våra vinster mot förlusterna.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja verkligen vad har förlustföretaget Ducati som Audi egentligen vill åt?


Fast man skulle kunna tro att grabbarna i Ingolstadt gjort ett skatteteknisk resonenemang, låt oss köpa upp skiten och kvitta våra vinster mot förlusterna.

Jag har inte örnkoll på Ducatis siffror men de tjänade €93m 2011 med en nettomarginal på 20% (€480m omsättning) och av köpeskillingen på ca €860m utgjordes ca. €155m av skulder.

Nu är det ju bara ett års siffror och ett år som innehöll en ökning av omsättningen på 20% och säkerligen så har siffrorna dressats för försäljningen så det går inte att säga hur det ser ut ett normalår men 2011 var ju inget annat än urstarkt.

http://www.bloomberg.com/news/2012-...d-luxury-motorbikes-to-volkswagen-lineup.html

Jag tycker det är rätt tydligt att det är Piech fåfänga som ligger bakom köpet, inget annat. Han passade på att köpa Ducati för en spottstyver under 80-talet, han förlorade budgivningen 2008 när Investindustrial köpte det och de har enligt uppgift fått tre gånger så mycket betalt nu som de betalade för Ducati 2008...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det här uttalandet i samband med köpet tycker jag säger allt om hur intresserade man egentligen är av Ducati om man bortser från Piech

"“We firmly believe that Audi and Ducati are an excellent fit,” VW Chief Executive Officer Martin Winterkorn said today at the company’s annual meeting in Hamburg. “Both companies are sporty, global premium brands. We are convinced Ducati will substantially strengthen Audi and the entire Volkswagen Group.”"

Snacka om att man är desperat efter synergier att göra uttalanden om när man likställer Audis och Ducatis varumärken och "sportighet". Undrar hur många Ducatisti som blev illamående när de läste det uttalandet?.:hihi
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Vad är det Audi ska/kan bidra med?
1. Ducati har aldrig haft så bra ekonomi som när de köptes av VAG så jag undrar om de verkligen haft ont om ekonomiska resurser under de senaste åren på ett sätt som hindrat deras framfart

De kan väl ha haft bra ekonomi bland annat pga att de lagt en begränsning på MGP-satsningen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
De kan väl ha haft bra ekonomi bland annat pga att de lagt en begränsning på MGP-satsningen?

Självklart kan det vara så, vad jag menar är att om de verkligen velat satsa mer på MotoGP verkar det ha funnits utrymme för det redan tidigare.

Men det är ju säkerligen så att Investindustrial har hållit ned kostnaderna de senaste åren för att få upp resultatet och därmed priset vid försäljningen men då är det ju egentligen inte Audi som tillför något utan det är ett resultat av att Ducati inte är till salu längre.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De skulle byggt en fet bana runt hela Island, nåt i stil med TT-t

Riksväg 1? :hihi
Fast det vore ju nog mer något för någon form av Allround/Offroad TT för hojar i stil med Tiger, GS m.fl. med tanke på att det inte är asfalterat hela vägen, och att det är lite extra spänning med vulkanutbrott o sånt.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
P€RRA;5903673 skrev:
Nu är det klart:

Ducati Corse has announced that Luigi Dall’Igna has been appointed as its new General Manager, officially taking up the position on 11 November. He will replace Bernhard Gobmeier, who will return to Germany with the Volkswagen Group.

http://www.motogp.com/en/news/2013/dalligna+with+Ducati

Hoppsan ja. Ska bli spännande å se vad han kan göra med det trögstyrda skeppet
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kul! Lyckoträff med RSV4'an eller är killen ett geni, ska bli kul & se. Känns dock som att han inte kommer hinna påverka speciellt mycket inför starten på 2014.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5903673 skrev:
Nu är det klart:

Ducati Corse has announced that Luigi Dall’Igna has been appointed as its new General Manager, officially taking up the position on 11 November. He will replace Bernhard Gobmeier, who will return to Germany with the Volkswagen Group.

http://www.motogp.com/en/news/2013/dalligna+with+Ducati

Jag vet inte vad killen har för historia men Ducati lär nog uppleva det som en prestigeförlust att ta in någon från Aprilia för att styra upp deras misslyckande med tanke på hur mycket mer erfarenhet Ducati har av racing än Aprilia. Undrar hur italienare hanterar en sådan där situation; är de glada att få in en italienare istället för tysken eller är det värre när lillebror kommer för att styra upp hos storebror?
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Jag vet inte vad killen har för historia men Ducati lär nog uppleva det som en prestigeförlust att ta in någon från Aprilia för att styra upp deras misslyckande med tanke på hur mycket mer erfarenhet Ducati har av racing än Aprilia. Undrar hur italienare hanterar en sådan där situation; är de glada att få in en italienare istället för tysken eller är det värre när lillebror kommer för att styra upp hos storebror?
Å andra sidan har Aprilia varit aktiva i prototypracing sedan början av 90-talet, och varit oerhört framgångsrika. Hur mycket av 125 och 250 erfarenheterna de kunde ta med sig till CRT-satsningen vågar jag inte gissa. Ducati har kanske äldre arv, men i modern tid är det väl ganska lika? Vet någon hur länge DAlligna jobbat med Aprilia, är det bara med RSV4, eller även de gamla tvåtaktarna?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet någon hur länge DAlligna jobbat med Aprilia, är det bara med RSV4, eller även de gamla tvåtaktarna?

Han har varit chef över Aprilia's racingavdelning sedan Jan Witteveen lämnade över, vilket var runt 2002-2003 nån gång. Före det var han "vanlig" ingenjör. Som vanligt med framgångsrika chefer så har han inte själv haft särskilt stort inflytande över tekniken, utan hans starka sida är att han lyckats knyta till sig de som verkligen har kunskaper. Det är alltså inte han ensam som utvecklat vare sig 250:n eller RSV4:an, vilket annars är en vanlig missuppfattning bland dåligt pålästa journalister (läser man allt som skrevs om Masao Furusawa och Filippo Preziosi låter det ju som att det inte jobbar någon annan på Yamaha och Ducati).

Jag tror inte att Ducati ser detta som en prestigeförlust. En viss folkvandring i båda riktningar har alltid förekommit. Killen som är konceptansvarig för RSV4 har ett förflutet som konstruktör hos Ducati och chefen för Ducati's interna testteam och två av hans ingenjörer jobbade som track engineers under hela Aprilia 250 tiden.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Dall'Igna till Ducati och tidigare Aprilia trogna team flyr inför 2014 till Hondamotorer! Vad blir det kvar av Aprilia satsningen ?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top