MotoGP - Silly season 2014.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Om det blir Honda för team Aspar, syns att A. Espargaro lämnar. Nicky och Alex på Honda vore intressant/kul.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur stora kan chanserna vara att Stigefeldt promotar Backlund att komma till Caterham? Skulle han kunna få en plats om ekonomin var den rätta? Spännande att vi får en svensk teamchef i GP-depån igen iaf. Chanserna för Backis att komma till Moto2 lär ju inte bli mindre...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur stora kan chanserna vara att Stigefeldt promotar Backlund att komma till Caterham? Skulle han kunna få en plats om ekonomin var den rätta? Spännande att vi får en svensk teamchef i GP-depån igen iaf. Chanserna för Backis att komma till Moto2 lär ju inte bli mindre...
Spontant så tror jag att du behöver ha med dig en ganska stor påse pengar in i ett Moto2-team om du inte redan är en stjärna i Moto3 eller tex WSS.

Jag tycker att Backis ska satsa på en plats i BSB istället :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har väl varit uppe redan, men läste just detta på Motogp.com:

Decision of the Grand Prix Commission skrev:
TECHNICAL REGULATIONS

Moto3™ Class – Effective 2014

- Engine manufacturers will be required to make available six gearboxes, comprised of two specifications, and to allow teams to decide at the first event

MotoGP™ Class – Effective 2014

- The temperature of fuel, which may not be less than 15 degree Celsius below the ambient temperature, will now be checked in a separate container prior to the fuel tank being filled. This is due to the shapes of some fuel tanks making it impossible for a probe to measure temperature in all sections of the fuel tank. The fuel tank must be empty prior to filling from the separate container.

- For practical and cost reasons, wildcard entries in the MotoGP™ class will be free to use any ECU and software.

- MotoGP™ class wildcard entries will be permitted to use a maximum of three engines at each event.

Länk till reglerna här.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Om inte jag förstått det hela fel så får man en effektivare förbränning med kallare bränsle. Kan det stämma?
Kallare soppa kyler insugsluften mer än varm -> kallare luft får mindre volym -> mer syre in per volymsenhet -> man kan mata in mer soppa per liter luft.
Så funkar i alla fall förgasarmotorer, vet inte hur det faller ut med insprutning och begränsad bränslemängd.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ska bli kul att se Hayden på den cykeln men även om han kanske ses som försteförare så är jag mkt tveksam till att han kan spöa Espargaro som jag ser som en framtida utmanare till MM!

Tror nog Hayden har en del att säga till om där. :)
Hur som så blir det en spännande match i matchen. :tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr

Bifogat

  • aspar_slideshow_169.jpg
    aspar_slideshow_169.jpg
    111.2 KB · Visningar: 55
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
så... Aleix Espargaro måste väl vara den enda föraren någonsin som betalat för att slippa köra en Honda i MotoGP... :D

Var det inte så att det kostade 400.000 EUR för att lösa ut honom från Aspar? Varav han betalade 100.000 EUR ur egen ficka, avstod nån bonus för att ha vunnit CRT klassen, och resten stod hans nya team för?

Sen bytte Aspar från ART till produktions Honda, och Espargaro hamnade hos NGM på en hybrid FTR med Yamaha motor?

Ironi...
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
så... Aleix Espargaro måste väl vara den enda föraren någonsin som betalat för att slippa köra en Honda i MotoGP... :D

Var det inte så att det kostade 400.000 EUR för att lösa ut honom från Aspar? Varav han betalade 100.000 EUR ur egen ficka, avstod nån bonus för att ha vunnit CRT klassen, och resten stod hans nya team för?

Sen bytte Aspar från ART till produktions Honda, och Espargaro hamnade hos NGM på en hybrid FTR med Yamaha motor?

Ironi...

De 100k han betalade själv ska ha bestått i att han avstår från bonusen. 300k ska komma från NGM.

De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.

Glöm inte att det som Yamaha levererar är i stort sett samma paket som Tech3 använder idag, medans Hondas räser är en simplare modell jämfört med RC213V.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
”I think the combination of Honda's MotoGP Production Racer and Nicky Hayden is going to be a very successful one.”

Det tror jag med och att Hayden kommer vara ett allvarligt hot mot Rossi (och förstås Crutchlow, Bradl och Bautista) nästa år.
Det tror inte jag. Dem du nämner sitter på fabriks- eller satellithojar och produktionsräsern (RCV1000R) kommer inte att han en chans mot dem. Skulle de ens komma i närheten har Honda gjort valet lätt för dem som bestämmer om de ska betala ca 5 miljoner Euro för en satellithoj säsongen 2015.

Men det ska onekligen bli intressant att se vad de kan prestera :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.

...och ECU.

Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
P€RRA;5907446 skrev:
Det tror inte jag. Dem du nämner sitter på fabriks- eller satellithojar och produktionsräsern (RCV1000R) kommer inte att han en chans mot dem. Skulle de ens komma i närheten har Honda gjort valet lätt för dem som bestämmer om de ska betala ca 5 miljoner Euro för en satellithoj säsongen 2015.

Men det ska onekligen bli intressant att se vad de kan prestera :)

Tror att dom här produktions räserna (både Yamahan och Hondan) kan bli rätt farliga. I och med att dom använder Dornas ECU, så får dom mera soppa, tillgång till dom mjukare "crt-däcken", och flera motorer per säsong.

Hondas produktionsräser verkar ju vara en MotoGP hoj, minus pneumatiska ventilerna, ECU'n, och "seamless" växellådan. Alla verkar ju bara rätt överrens om att den där växellådan inte gör sådär fantastikst mycket för varvtiderna, och nackdelen med att köra mekaniska ventiler och std. ECU'n kanske vägs upp en hel del av dom mjukare däcken och den ökade bränslemängden....

Tror nog dom kan hota en och annan satelithoj, och så fabriksduccarna såklart...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror att dom här produktions räserna (både Yamahan och Hondan) kan bli rätt farliga. I och med att dom använder Dornas ECU, så får dom mera soppa, tillgång till dom mjukare "crt-däcken", och flera motorer per säsong.

Hondas produktionsräser verkar ju vara en MotoGP hoj, minus pneumatiska ventilerna, ECU'n, och "seamless" växellådan. Alla verkar ju bara rätt överrens om att den där växellådan inte gör sådär fantastikst mycket för varvtiderna, och nackdelen med att köra mekaniska ventiler och std. ECU'n kanske vägs upp en hel del av dom mjukare däcken och den ökade bränslemängden....

Tror nog dom kan hota en och annan satelithoj, och så fabriksduccarna såklart...
Bara för att vara extra tydlig här, så ingen missförstår, så köra ALLA hojar med ECU:n från Magnetti Marelli nästa år. Skillnaden mellan fabriksteam och icke-fabriksteam är att de först nämnda skriver sin egen mjukvara.

Jag är rätt övertygad om att Honda och de andra tillverkarna vill ha det så eftersom det ger dem en fördel. Det spelar ju ingen roll om du har 300 Hk, 37 liter bensin och 18 motorer per år om du inte får ner den optimala effekten i backen.

Med tanke på hur extremt små marginaler det är i toppen rent tidsmässigt så tror iaf jag att ett par tiondelar per varv är värt väldigt mycket och det i kombination med bättre förare på de bästa hojarna gör att icke-fabriksteamen får svårt att hävda sig. Men jag har haft fel förut, dock inte så ofta :)

EDIT: Såg nu att de kommer att kalla icke-fabriksteamen för "Open".
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top