Du har rätt i sak men jag tror snarare anledningen till att man sätter en temperaturgräns är för att mängden bränsle är reglerad i volym och inte i massa.Kallare soppa kyler insugsluften mer än varm -> kallare luft får mindre volym -> mer syre in per volymsenhet -> man kan mata in mer soppa per liter luft.
Så funkar i alla fall förgasarmotorer, vet inte hur det faller ut med insprutning och begränsad bränslemängd.
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12....och ECU.
Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...
Så man kyler bränslet i första hand för att få i mer än 21 liter?Du har rätt i sak men jag tror snarare anledningen till att man sätter en temperaturgräns är för att mängden bränsle är reglerad i volym och inte i massa.
P€RRA;5907637 skrev:Så man kyler bränslet i första hand för att få i mer än 21 liter?
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12.
De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.
...och ECU.
Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.Det är väl ingen som kommer få maximala 12 motorer i sina produktionsräserpaket? Dock kommer de få x antal motorer plus y antal ombyggnationer/renoveringar på ett sånt sätt att x + y = 12.
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12.
Hur menar du här? FTR kommer inte tillverka ECUn (vilket jag inte tror du menar, men jag helgarderar mig), och de kommer köra med exakt samma ECU som alla andra. Dock med standardmjukvaran, till skillnad mot Yamaha-fabrikarna.
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.
De ska bli som Tech3 motorerna dvs inte lika bra som fabrikarna men ändå väldigt bra motorer, traditionell växellåda. Ingen luftburk eftersom den beror på utformning av tanken osv.Oj, det kommer verkligen bli tufft att dra runt hojen på bara FEM motorer... Eller?
Jag hittar inte mycket info alls om dom Yamaha cyklarna som NGM kommer leasa. Blir det som med produktionshondan mån tro? Mindre effekt, utan växellådan, osv? Är dom kraftigt strypta på effekt så kanske dom klarar sig bra på fem motorer. Men det ser ju inte sådär jättebra ut för Yammorna i år när man kollar på listan över förbrukade och uttagna motorer...
Tror jag inte alls för varför skulle de motorerna ha sämre driftsäkerhet än fabrikshojarna? De har ju mer bränsle också och behöver då inte köra dem lika snålt osv.Då lär det väl bli så att när NGM plockat ut sin femte motor i mitten på 2014, så kommer dom komma krypande till Yamaha med en påse pengar i handen för att plocka ut en motor till...
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.
@Rsnik46 The customer bike is for sale, €1m for two bikes and a spare engine with enough engine rebuilds to complete one MotoGP season.
Jaja...Nej, man kyler bränslet för att man får i mer bränsle på volymen 21 liter. Eller det är iaf för att inte kunna få i större mängd bränsle på samma volym som man inte får kyla det för mycket, och ej heller få ha kylanordningar i bränsletanken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_motorcycle_racing#Specifications
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |