MotoGP - Silly season 2014.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som jag skrev så kommer dom givetvis inte hota fabrikarna, och dom bästa satelithojarna....

Tror att dom kommer prestera snäppet bättre än CRT-cyklarna i år, men fortfarande vara steget efter...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan klungan av satelithojar öka så borde racen bli tätare.

Me like! :tummenupp
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Kallare soppa kyler insugsluften mer än varm -> kallare luft får mindre volym -> mer syre in per volymsenhet -> man kan mata in mer soppa per liter luft.
Så funkar i alla fall förgasarmotorer, vet inte hur det faller ut med insprutning och begränsad bränslemängd.
Du har rätt i sak men jag tror snarare anledningen till att man sätter en temperaturgräns är för att mängden bränsle är reglerad i volym och inte i massa.

Kallare bränsle ger inte effektivare förbränning eftersom förångningen blir lidande. Däremot sänker det förbränningstemperaturen men ökar i sin tur fyllnadsgraden, precis som du skriver. Vid 18000 varv har bränslet inte mycket tid på sig att förångas och då är det bättre att värma bränslet för att skynda på förångningen :). Således två olika faktorer som motverkar varandra, som alltid i motorernas underbara värld :hej.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Uppdatera 1a inlägget?

Är det klart att Espargaro går till NGM? Vem ersätter han isf? Vem kör hoj nr2-NGM?
LCR har själva sagt att dem bara kör 1 Honda nästa år, ej resurser till 2.
Blir intressant att se Hayden vs Cal/Dovi kommande 2 säsonger.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
...och ECU.

Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag tror att Hayden kommer att vara före både Cruschlow och Dovis nästa säsong. Inte alltid men "i genomsnitt".
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12.

Det är väl ingen som kommer få maximala 12 motorer i sina produktionsräserpaket? Dock kommer de få x antal motorer plus y antal ombyggnationer/renoveringar på ett sånt sätt att x + y = 12.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.

...och ECU.

Hur menar du här? FTR kommer inte tillverka ECUn (vilket jag inte tror du menar, men jag helgarderar mig), och de kommer köra med exakt samma ECU som alla andra. Dock med standardmjukvaran, till skillnad mot Yamaha-fabrikarna.

Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...

Nån som vet om de mjukare däcken kommer vara kvar? Jag antar att de kommer vara det, men vet man säkert?

Glöm inte fördelen med att slippa homologisering av motorerna också. Det var ju snack om att Ducati skulle sponsra ett produktionsräser-team i syfte att ha en rullande testbänk för motorutvecklingen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl ingen som kommer få maximala 12 motorer i sina produktionsräserpaket? Dock kommer de få x antal motorer plus y antal ombyggnationer/renoveringar på ett sånt sätt att x + y = 12.
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
I fallet med Yamahamotorerna kommer de bara få fem stycken till NGM och inte maximala 12.

Oj, det kommer verkligen bli tufft att dra runt hojen på bara FEM motorer... Eller?

Jag hittar inte mycket info alls om dom Yamaha cyklarna som NGM kommer leasa. Blir det som med produktionshondan mån tro? Mindre effekt, utan växellådan, osv? Är dom kraftigt strypta på effekt så kanske dom klarar sig bra på fem motorer. Men det ser ju inte sådär jättebra ut för Yammorna i år när man kollar på listan över förbrukade och uttagna motorer...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hur menar du här? FTR kommer inte tillverka ECUn (vilket jag inte tror du menar, men jag helgarderar mig), och de kommer köra med exakt samma ECU som alla andra. Dock med standardmjukvaran, till skillnad mot Yamaha-fabrikarna.

Nej, jag är mycket väl medveten om att FTR inte tillverkar några egna ECU'er...

Vi diskuterade väl skillnaden mellan NGM's Yammor och fabrikshojarna, och då skiljer ECU'n. För att klargöra så är alltså själva hårdvaran densamma, men mjukvaran skiljer... Slarvigt uttryckt av mig...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.

Då lär det väl bli så att när NGM plockat ut sin femte motor i mitten på 2014, så kommer dom komma krypande till Yamaha med en påse pengar i handen för att plocka ut en motor till...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oj, det kommer verkligen bli tufft att dra runt hojen på bara FEM motorer... Eller?

Jag hittar inte mycket info alls om dom Yamaha cyklarna som NGM kommer leasa. Blir det som med produktionshondan mån tro? Mindre effekt, utan växellådan, osv? Är dom kraftigt strypta på effekt så kanske dom klarar sig bra på fem motorer. Men det ser ju inte sådär jättebra ut för Yammorna i år när man kollar på listan över förbrukade och uttagna motorer...
De ska bli som Tech3 motorerna dvs inte lika bra som fabrikarna men ändå väldigt bra motorer, traditionell växellåda. Ingen luftburk eftersom den beror på utformning av tanken osv.
Yamaha har ju inte behövt ta ut några extramotorer så jag tror inte det är ett jätteproblem, HRC tog ju ut sina femte motorer till Sepang också.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Då lär det väl bli så att när NGM plockat ut sin femte motor i mitten på 2014, så kommer dom komma krypande till Yamaha med en påse pengar i handen för att plocka ut en motor till...
Tror jag inte alls för varför skulle de motorerna ha sämre driftsäkerhet än fabrikshojarna? De har ju mer bränsle också och behöver då inte köra dem lika snålt osv.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Inte från Yamaha enligt Jarvis vid den intervjun där det blev offentligt. NGM får tillgång till fem motorer, precis som fabriksteamet och Tech3, under de säsonger de leasar från Yamaha och det var han tydlig med.Eventuella extramotorer blir en tillkommande kostnad. Vet ej hur andra gör dock.

Men...jag säger ju inte att de får 12 motorer. Jag säger att ingen kommer få 12 motorer så vitt jag läst. Det de kommer få är x antal motorer + y antal renoveringar/ombyggnationer av de motorer de får. x + y blir totalt 12 plomberingar, men fortfarande bara x antal fysiska motorer (har för mig Honda också skulle förse med 5 motorer + tillräckligt med "engine rebuilds" för en hel säsong).

Hur många fysiska motorer man har tillgång till har ju i stort sett orelaterat till hur många "motorer" man förbrukar på en säsong.


Så här sa Spalding:
@Rsnik46 The customer bike is for sale, €1m for two bikes and a spare engine with enough engine rebuilds to complete one MotoGP season.

https://twitter.com/Spalders/status/338940816422760448

Så, kanske 3 motorer för Honda, plus renoveringar.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top