MotoGP - Silly season 2014.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men...jag säger ju inte att de får 12 motorer. Jag säger att ingen kommer få 12 motorer så vitt jag läst. Det de kommer få är x antal motorer + y antal renoveringar/ombyggnationer av de motorer de får. x + y blir totalt 12 plomberingar, men fortfarande bara x antal fysiska motorer (har för mig Honda också skulle förse med 5 motorer + tillräckligt med "engine rebuilds" för en hel säsong).

Hur många fysiska motorer man har tillgång till har ju i stort sett orelaterat till hur många "motorer" man förbrukar på en säsong.


Så här sa Spalding:


https://twitter.com/Spalders/status/338940816422760448

Så, kanske 3 motorer för Honda, plus renoveringar.

Semantik och du har rätt i sak, så klart. Det jag menar är att de som kör Yamaha kommer få fem motorer plomberade och inte maximala tolv, fysiska och/eller renoverade, oavsett vilket team det är.
Fabrikerna får troligen fem olika fysiska motorer, med möjliga uppgraderingar under säsong, medan NGM får två fysiska som renoveras ytterligare tre gånger.
Är jag tydlig nog nu?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Semantik och du har rätt i sak, så klart. Det jag menar är att de som kör Yamaha kommer få fem motorer plomberade och inte maximala tolv, fysiska och/eller renoverade, oavsett vilket team det är.
Fabrikerna får troligen fem olika fysiska motorer, med möjliga uppgraderingar under säsong, medan NGM får två fysiska som renoveras ytterligare tre gånger.
Är jag tydlig nog nu?

Japp. :tummenupp

Det blir ju lite klurigt när både regelverk och gemene man talar om antal motorer (t.ex. gällande de 40-nånting "motorer" som Aprilia skulle gått igenom i WSBK) när verkligheten är en annan (renoveringar).

Dock tycker jag två motorer låter lite lite. En motor som dör/byts pga ålder och en som kastas ut i periferin på ett olyckligt sätt kan ju sätta stopp för en helg då. Eller har de möjlighet att renovera på plats?

Sen också lite trist att man inte nyttjar utrymmet i reglerna gällande antal motorer lite mer, fast ändå inte direkt oväntat. Fabrikerna, och då kanske främst Yamaha då de har näst intill full spec på motorn, vill väl ogärna att nåt "open"-team tar och kranar på effekten (om ECUn medger det) och slår fabriks-teamen.

Edit: fast fabrikarna får väl knappast några omfattande uppgraderingar vad gäller motorerna nu när homologiseringsreglerna slår igenom?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Japp. :tummenupp

Det blir ju lite klurigt när både regelverk och gemene man talar om antal motorer (t.ex. gällande de 40-nånting "motorer" som Aprilia skulle gått igenom i WSBK) när verkligheten är en annan (renoveringar).

Dock tycker jag två motorer låter lite lite. En motor som dör/byts pga ålder och en som kastas ut i periferin på ett olyckligt sätt kan ju sätta stopp för en helg då. Eller har de möjlighet att renovera på plats?

Sen också lite trist att man inte nyttjar utrymmet i reglerna gällande antal motorer lite mer, fast ändå inte direkt oväntat. Fabrikerna, och då kanske främst Yamaha då de har näst intill full spec på motorn, vill väl ogärna att nåt "open"-team tar och kranar på effekten (om ECUn medger det) och slår fabriks-teamen.

Edit: fast fabrikarna får väl knappast några omfattande uppgraderingar vad gäller motorerna nu när homologiseringsreglerna slår igenom?
Tänkte inte på den nya homologiseringsreglerna men som du säger är det ju troligen fler än två motorer för NGM, kanske tre? Fabrikarna lär ju ta fem helt olika motorer för att vara säkra på prestandan.
Vidare är väl elektroniksnubben från Yamaha även för NGM?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Edit: fast fabrikarna får väl knappast några omfattande uppgraderingar vad gäller motorerna nu när homologiseringsreglerna slår igenom?
Och det är väl därför båda Yamaha och Ducati vill ha open-team så att de kan testa nya motorer/modifieringar utan att bryta mot reglerna?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Tänkte inte på den nya homologiseringsreglerna men som du säger är det ju troligen fler än två motorer för NGM, kanske tre? Fabrikarna lär ju ta fem helt olika motorer för att vara säkra på prestandan.

Tillåter homologiseringsreglerna att man homologiserar flera motorkonstruktioner? Trodde det var en modell som gällde.

Vidare är väl elektroniksnubben från Yamaha även för NGM?

Kanske hen är. Dock är det ju olika mjukvaror, och med mer bränsle att tillgå så borde de kunna krana på mer effekt, eller åtminstonde inte behöva gå ner på sparlåga fram mot slutet av loppen.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5908118 skrev:
Och det är väl därför båda Yamaha och Ducati vill ha open-team så att de kan testa nya motorer/modifieringar utan att bryta mot reglerna?

Ryktena gick väl om att Ducati ville göra så. Dock kan man ju fråga sig om de kommer få piloter till dessa team som kan pressa ut märkbart mer ur maskinen än deras testförare. Sen är det ju iofs inget som säger att fabrikarna inte kan köra enligt open-reglerna om de vill. Fördelarna skulle ju kunna övervinna nackdelarna i vissa fall.

En annan fundering. Med alla sensorer och sånt som de har på maskinerna, så kanske de kan logga tillräckligt med info från varje lopp för att kunna testköra motorer med närapå identiska förhållanden, fast i ett labb?
Det är väl dessutom mest chassiutvecklingen som är svår att få till utan input från de förare som faktiskt pressar det till max.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Du har rätt i sak men jag tror snarare anledningen till att man sätter en temperaturgräns är för att mängden bränsle är reglerad i volym och inte i massa.

Kallare bränsle ger inte effektivare förbränning eftersom förångningen blir lidande. Däremot sänker det förbränningstemperaturen men ökar i sin tur fyllnadsgraden, precis som du skriver. Vid 18000 varv har bränslet inte mycket tid på sig att förångas och då är det bättre att värma bränslet för att skynda på förångningen :). Således två olika faktorer som motverkar varandra, som alltid i motorernas underbara värld :hej.
Tack för bra svar, du verkar kunna detta!
Bensin insprutad med högt tryck genom välformade spridare borde finfördelas bättre än i förgasare och därmed förångas snabbare och mer fullständigt. Mer fullständig förångning ger lägre inlufttemperatur och därmed högre möjlig fyllnadsgrad.
Undran: Med begränsad bränslemängd - hur nyttig är den högre möjliga fyllnadsgraden?
Hur påverkar den initiellt lägre förbränningstemperaturen effekten?

Hur tänker man om sådant?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
så... Aleix Espargaro måste väl vara den enda föraren någonsin som betalat för att slippa köra en Honda i MotoGP... :D

Var det inte så att det kostade 400.000 EUR för att lösa ut honom från Aspar? Varav han betalade 100.000 EUR ur egen ficka, avstod nån bonus för att ha vunnit CRT klassen, och resten stod hans nya team för?

Sen bytte Aspar från ART till produktions Honda, och Espargaro hamnade hos NGM på en hybrid FTR med Yamaha motor?

Ironi...

"It's frustrating because if I knew [about the Aspar Honda] before maybe I wouldn't have moved" - Aleix Espargaro.

http://www.crash.net/motogp/news/197415/1/espargaro_confirms_forward_yamaha.html
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänkte inte på den nya homologiseringsreglerna men som du säger är det ju troligen fler än två motorer för NGM, kanske tre? Fabrikarna lär ju ta fem helt olika motorer för att vara säkra på prestandan.
Vidare är väl elektroniksnubben från Yamaha även för NGM?

Vad är det som brukar ge upp i motorerna och vad behöver bytas vid en renovering? När Ducce körde sista åren med 999:an i SBK och den var som mest trimmad har jag för mig att de bytte block efter varje helg. Då blir ju ordet "renovering" verkligen tänjt till max...
 
Last edited:

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Finns det någonstans att läsa vad olika personer gör i ett team nuförtiden? Jag tycker det finns dussintals personer i varje team som har titlar som indikerar att de är boss men verkligheten ser annorlunda ut...

Precis som på vilken arbetsplats som helst alltså. 70% har Manager på visitkortet...(jag är inte oskyldig fifan).
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Provisional 2014 MotoGP calendar:

Round 1: 23 March Qatar* Doha/Losail
Round 2: 13 April Americas Austin
Round 3: 27 April Argentina Termas de Rio Hondo
Round 4: 04 May Spain (STC) Jerez de la Frontera
Round 5: 18 May France Le Mans
Round 6: 1 June Italy Mugello
Round 7: 15 June Catalunya Barcelona - Catalunya
Round 8: 28 June Netherlands** TT Assen
Round 9: 13 July Germany Sachsenring
Round 10: 10 August Indianapolis GP Indianapolis
Round 11: 17 August Czech Republic Brno
Round 12: 31 August Great Britain Silverstone
Round 13: 14 September San Marino & Riviera di Rimini Marco Simoncelli Misano
Round 14: 21 September Aragon MotorLand Aragon
Round 15: 28 September Brazil (STH) Brasilia
Round 16: 12 October Malaysia Sepang
Round 17: 19 October Japan Motegi
Round 18: 26 October Australia Phillip Island
Round 19: 09 November Valencia Ricardo Tormo-Valencia

Nästa år vore det väl självaste f-n om jag inte kom iväg på ett race LIVE !! Hm! Hur är Brasilien i september tro?

Det kan vara en liten risk för regn faktiskt, men fortfarande mest 20++, dock är det oftast väldigt torrt här under september då staden ligger på ca 1000m ö.h och mitt inne i landet.

Visst att se racet live ser jag fram emot, men att få tillgång till en nyrenoverad moto GP bana för ca 300kr/dagen för mig som långsam amatör är guld värt, samt att den ligger 10 minuter bort med hoj:banana.

Hör gärna av er om ni ska hit.
/Fredrik
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vet inte om det funkar att länka till videoklipp på facebook. Hittade det inte på youtube. Jag som är dålig på att följa moto2 och moto3 hade inte sett detta. iaf. Marc Marquez krashar på warmup eller sighting lap? Panik utbryter. Riktigt grymt klipp, visste inte var jag skulle lägga det så lägger det här.

https://www.facebook.com/photo.php?v=525779697497400
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Han är faktiskt inte riktigt sann den där människan. Vem som helst skulle vara i lite obalans efter det där men han går mest ut och bara kör ifrån alla.

Vi får se om nerverna håller på Valencia.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Läget i Moto2 vad det blir för förare i teamen.

Forward Racing.
Corsi (?)
Pasini (?)

Speed-up.
LOWES
Nocco (?)

La Fonte Tascaracing.
DE ANGELIS

Technomag carXpert.
AEGERTER
MULHAUSER

Iodaracing .
KRUMMENACHER

Gresini.
Warokorn (?)
Morbidelli (?)

Arguiñano & Gines Racing.
FOLGER
PONS

Dynavolt Intact GP.
CORTESE

Interwetten Paddock.
LUTHI

Maptaq SAG Zelos.
RAMOS

QMMF.
WEST
PRADITA

Tech3 Racing.
SCHRÖTTER
MARIÑELARENA

Tuenti HP 40 Pons.
VIŃALES
SALOM

Marc VDS Racing.
RABAT
KALLIO

Caterham Racing.
HERRIN
ZARCO

Japan Italy Racing JIR.
Immammuddin (?)

Italtrans.
NAKAGAMI
SIMON

Idemitsu Honda Asia.
Nozane (?)

Mapfre Aspar.
TEROL
TORRÈS

Petronas Raceline.
SYAHRIN
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Man kan väl gissa att Pons och Marc VDS kommer att dominera Moto2 nästa år också, med Aspar som uppstickare.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top