Men...jag säger ju inte att de får 12 motorer. Jag säger att ingen kommer få 12 motorer så vitt jag läst. Det de kommer få är x antal motorer + y antal renoveringar/ombyggnationer av de motorer de får. x + y blir totalt 12 plomberingar, men fortfarande bara x antal fysiska motorer (har för mig Honda också skulle förse med 5 motorer + tillräckligt med "engine rebuilds" för en hel säsong).
Hur många fysiska motorer man har tillgång till har ju i stort sett orelaterat till hur många "motorer" man förbrukar på en säsong.
Så här sa Spalding:
https://twitter.com/Spalders/status/338940816422760448
Så, kanske 3 motorer för Honda, plus renoveringar.
Semantik och du har rätt i sak, så klart. Det jag menar är att de som kör Yamaha kommer få fem motorer plomberade och inte maximala tolv, fysiska och/eller renoverade, oavsett vilket team det är.
Fabrikerna får troligen fem olika fysiska motorer, med möjliga uppgraderingar under säsong, medan NGM får två fysiska som renoveras ytterligare tre gånger.
Är jag tydlig nog nu?