MotoGP - Silly season 2014.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Puig uttalar sig:
http://solomoto.es/1/1393335000/motogp/alberto-puig-dani-y-lorenzo-deben-replantearse-su-actitud

fritt tolkat av mig, med Marquez på banan blir det svårt för Pedrosa och Lorenzo att vinna VM på basis av at inte göra misstag. Det måste till en ny attityd av att "våga och vinna" för att slå MM, för det är det som MM har..
Lorenzo visade sig väl iofs inte vara bang att köra både hårdare och ta mer chanser i slutet av säsongen.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Lorenzo visade sig väl iofs inte vara bang att köra både hårdare och ta mer chanser i slutet av säsongen.

Nej, mot slutet av säsongen fanns det jävlar anamma så det räckte och blev över från hans sida. Tycker jag i alla fall.
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Från Ducatis Facebook:

Come sempre ‪#‎forzaducati‬ ‪#‎ducatigpteam‬ ! http://goo.gl/FVr3K7 / It is the last day of testing at Sepang GP, and we are all pleased with the promising results of our team!
Today we also confirmed an important decision, to take part in the MotoGP championship in the Open configuration. This will give Ducati Corse more freedom for development during the year. The commitment, enthusiasm and tenacity of the team on the track and in Borgo Panigale are at the highest level as we prepare for the season!
As always: #forzaducati #ducatigpteam!
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Funderade på en sak angående produktionshondan som bla. Hayden kör i år. Den har ju visat sig vara lite effektsvag jämfört med konkurrenterna. Men hondan är köpt av teamen och inte leasad som typ Tech 3 hojarna? Är det fritt fram för teamen att försöka trimma skiten eller hur ligger de till?

Läste i motorrad om Moto3 hojarna nämligen och där KTMs fabrikshojar har mer effekt än dom hojarna som levereras till de andra teamen. Sen är det upp till var och en om man vill plöja ner mer stålar i hojen för att få upp effekten ytterligare.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Läste i motorrad om Moto3 hojarna nämligen och där KTMs fabrikshojar har mer effekt än dom hojarna som levereras till de andra teamen. Sen är det upp till var och en om man vill plöja ner mer stålar i hojen för att få upp effekten ytterligare.

Fabriks = KTM RC250GP + Kalex-KTM = Ren GP cykel som används i VM. Färdig enligt reglementet med enhets-ECU och homologiserade delar. Dvs delarna har godkänts till VM för pris och tillgänglighet. Så man kan inte köpa andra delar än vad som är godkända. Däremot kan man porta själv. Men det skulle väl ändras med lottade motorer och man är dessutom begränsad på max 8 motorer. Dessa hojar kan sen säljas begagnade av teamen till Nationella Mästerskaps förare.

Övriga = KTM RC250R = Produktions cykel som gjorts i större upplaga. Används bl.a i Red Bull Cup och säljs som ny till förare i Nationella Mästerskap. Kan uppdateras med dom homologiserade delarna för att kunna köra VM. Tror Ana Carusso körde en sån förra året. Men hojen är i grunden gjord för att vara billigare för icke VM kunder och har lägre spec och effekt original.

I Nationella Mästerskap gäller inte samma regler som i VM med att delar måste vara homologiserade. Så här kan hojarna vara mer extrema och mera riktiga prototyper. Vilket dom bl.a är i Spanska CEV Mästerskapet. Ingen motorbegränsning i antal eller kostnad och man använder mycket delar som tex vevstakar, kamaxlar mm som inte har homologiserats, kolfiberhjul andra tändsystem mm som man inte får ha i VM. Fabriker som HRC och Ten Kate använder Nationella serier som test för kommande delar som ska godkännas till VM.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Honda vill tala med Dorna
Med mer och mer detaljstyrning av MotoGP målar DORNA & Co. sig allt längre in i ett i hörn långt borta från prototypracing!
Dags för helt nytt koncept, t.ex. free-for-all, ride-what-you-bring med enkla regler om max energimängd per race och konstruktion som tillgodoser förare och publiks säkerhet.
Skenande kostnader hindras genom krav på att identiska hojar, däck etc. ska finnas till salu för alla till bestämt takpris, för hojar kanske i nivå med vad Honda och Yamaha nu tar för sina produktionsracers.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Alltså, man kan bitcha och whina en hel massa om Ducati, WSBK och regler, men det här tar nog tamefan priset:

http://www.motomatters.com/news/2014/03/06/motogp_rule_change_imminent_intermediate.html

Kort version: Dorna ber fabrikerna att hjälpa Magneti Marelli med utveckling av standardrprogramvaran till ECUn. Yamaha och Honda vägrar, men Ducati går med på det. Ducati förser MM med hjälp, och nu går visst Forward-Yamahan för snabbt och Ducati går över till Open-klassen (ingen har dock kört med den nya programvaran fullt ut än, förutom möjligtvis Ducati), så nu bölar Honda om att det inte var i "the spirit of the rules" och får till ett mellanreglemente så här i elfte timmen.

Jag tycker nog att det här bryter lika mycket mot "the spirit of the rules" som Hondas dunderväxellåda i relation till regeln som förbjuder dubbelkopplingsväxellådor.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Alltså, man kan bitcha och whina en hel massa om Ducati, WSBK och regler, men det här tar nog tamefan priset:

http://www.motomatters.com/news/2014/03/06/motogp_rule_change_imminent_intermediate.html

Kort version: Dorna ber fabrikerna att hjälpa Magneti Marelli med utveckling av standardrprogramvaran till ECUn. Yamaha och Honda vägrar, men Ducati går med på det. Ducati förser MM med hjälp, och nu går visst Forward-Yamahan för snabbt och Ducati går över till Open-klassen (ingen har dock kört med den nya programvaran fullt ut än, förutom möjligtvis Ducati), så nu bölar Honda om att det inte var i "the spirit of the rules" och får till ett mellanreglemente så här i elfte timmen.

Jag tycker nog att det här bryter lika mycket mot "the spirit of the rules" som Hondas dunderväxellåda i relation till regeln som förbjuder dubbelkopplingsväxellådor.

Håller med om det mesta men tror att Ducatis största anledning till att gå till Open är möjligheten att fortsätta utveckla hela året. Det här är ju ett frikort för Ducati att få en möjlighet att ta in försprånget Honda och Yamaha har.
För att förhindra detta skulle Dorna fått sätta upp hårdare specifikation om vilka som "måste" räknas som factory och inte som nu låta fabrikerna välja vilken klass de skall köra i.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hur många liter soppa tilläts förra året? För det var väll redan snålt då på vissa banor?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
20 liter har jag för mig. Var nog bl.a Crutchlow som hade soppa problem!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jaha så det är mer i år? Fattade de som lorre klagade på throttleresponsen för de snålat till förbrukningen för o klara soppakraven.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jaha så det är mer i år? Fattade de som lorre klagade på throttleresponsen för de snålat till förbrukningen för o klara soppakraven.

Det kan jag absolut tänka mig. Att få det att gå mjukt och ryckfritt är 1000ggr enklare om man bara får feta på soppablandningen. Kan tänka mig att det är skitsvårt i GP att få till övergången mellan motorbroms då de kör 0% soppatillförsel till midcorner stödgas då man inte behöver effekt och därmed snålar ut för att sedan rampa upp effekten när föraren slänger upp trotteln.

Dyrt, svårt och totalt meningslöst för gatcyklar. Synd att de inte lägger all den utvecklingen på något vettigt istället...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ha, fy f-n va kasst allt runtomkring GP sköts. VM i roadracing & avgörande regler skrivs om oftare än det står en ny vinnare på pallen. Nu ska det dessutom vara tre (!) reglementen i samma klass. Dags att göra om det till ett strikt Moto1 inför 2015.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad händer om Ducati tar sin första seger på den 10'de motorn? :va
Skippa resten av säsongen eller?
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Hur många liter soppa tilläts förra året? För det var väll redan snålt då på vissa banor?


21 liter förra året för fabriksteamen, reducerat till 20 liter detta året. Open class får dock 24 liter detta året.....
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top