MotoGP - Silly season 2014.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Viktigast för Ducati är nog ändå att kunna vidareutveckla sina motorer under hela året.
Det får dom fortfarande om jag förstått det rätt.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
så vad! ska crutchlow och dovi turas om att vara 1a sin alldeles egna factory 2 klass?
måste vara roligt.:3freak
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jahapp. Cirkusen fortsätter - Nu är factory 2 den nya klassen som av allt att döma Ducati placeras i direkt, utan bedövning och med nya reglementet med 22.5 liter soppa och nio motorer gällande från och med Sepang och därmed utan villkor om första-tredjeplatser innan begränsningarna i f t open börjar gälla. Tydligen ska beslutet klubbas imorgon, kanske tur då de väl hinner ändra på spelreglerna ytterligare ett par ggr annars...

http://www.crash.net/motogp/news/201007/1/ducati-not-happy-with-factory-2-development.html
Vilket trams, nä, nu är det dags för nya klasser:

MGP 1. Spanjorer, endast, får endast tävla under siestan
MGP 2. Amerikaner, denna klass kör endast Laguna Seca som de i patriotisk anda fått tillbaka på kalendern.
MGP 3. Italienare, kör på Bridgestones nya däck, märkta med bandspaghetti och får ha 19 liter grappa i tanken.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dags att frysa reglementet.
Ändring får bara göras vart annat år och ändringar kan bara implementeras 2 säsonger efter beslut?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(

Eller hur otroligt uppfinningsrik Gigi Dall'Igna är. Man sitter ju och ler när man läser det.
Det blir lite Peter Dalle över det hela "Tänkte inte på det..."

Det är definitivt lite lustigt att Honda inte hade koll på reglerna utan och innan, speciellt som de borde ha en drös avtalsadvokater på lönelistan.

Jag tycker däremot att artikelförfattaren är lite fladdrig i sin slutsats. Han ser ut att lägga anledningen till Ducatis upphämtning på det faktum att MM fått kod av Ducati. Kod som bara Ducati kan nyttja i dagsläget. Om det vore så, så borde de legat närmare toppen under alla fria träningar tidigare då bränslebegränsningarna inte spelar någon som helst roll.
Jag tippar i och för sig på att han egentligen menar att de kommit upp sig tack vare de mjukare däcken som Open-klassen får ha då han hintade om det lite tidigare i texten. Dock så nämner han inte alls det som anledning till de bättre tiderna.

Att han sen inte verkar kunna skilja på Espargaro:erna ger ju inte direkt en fjäder i hatten heller. Nog för att de hamnade efter varandra i tabellen efter första dagen, men ändå.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gigi framstår som den enda med egen tankeförmåga. Honda är pussygrande.. erinrar mig deras utspel i ama motocross som förhindrade fler än en cylinder. Waahwaahwaah:gråta:gråta
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Clipon och fotpinneplattorna är gjorda av FTR på Forwards Yamaha. Så då får dom en annan klass att köra i.. :hihi
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Clipon och fotpinneplattorna är gjorda av FTR på Forwards Yamaha. Så då får dom en annan klass att köra i.. :hihi

Som jag fattat det så startar alla med MMs ECU-mjukvara i open-kategorin, oavsett om det är 2013-mjukvaran eller 2014-mjukvaran(den som utvecklats med hjälp av kod från Ducati). De som kör 2014-mjukvaran omfattas däremot av reglerna som kan göra att de "uppgraderas" till factory 2. Så, i stort sett bara Ducati då de är de enda som kan hantera den mjukvaran bland open-teamen.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Var de inte Factory 2 de skulle heta ? :va

Var man inte förvirrad innan om de olika klasserna/rollerna eller vad man vill kalla de så är man de nu.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Factory 2 är korrekt.

Ok, slutsatsen är alltså att man får köra i factory 2 om man har såpass hög kompetens inom teamet på datasidan så man kan utnyttja avancerad TC.
Har inget med fabriksbackning och budget i övrigt att göra.

Min fråga är:
Vad skiljer Forward och Pramac egentligen?
Det enda jag kan se är att det ena teamet har datakunskap, det andra inte.
En får köra i factory 2 och den andra i Open.
sparkar Pramac sina datasnubbar, får dom köra i Open med 24 liter då?
Kul att spekulera lite...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Factory 2 är korrekt.

Ok, slutsatsen är alltså att man får köra i factory 2 om man har såpass hög kompetens inom teamet på datasidan så man kan utnyttja avancerad TC.
Har inget med fabriksbackning och budget i övrigt att göra.

Min fråga är:
Vad skiljer Forward och Pramac egentligen?
Det enda jag kan se är att det ena teamet har datakunskap, det andra inte.
En får köra i factory 2 och den andra i Open.
sparkar Pramac sina datasnubbar, får dom köra i Open med 24 liter då?
Kul att spekulera lite...

Kompetensen har egentligen inget med det att göra. Du har två versioner av standardmjukvaran. 2013-versionen, som gjordes innan Ducatis input, är enklare att hantera och har färre parametrar som man kan ändra. Så har du 2014-versionen, som är mer kompetent och därmed mer komplex.

Väljer du 2013-versionen så kör du alltid enligt open, men kör du 2014-versionen så blir du "uppgraderad" till factory 2 om du får 1 vinst, 2 andraplatser eller 3 tredjeplatser (eller bättre, antar jag).

Så, om du vill köra med 2014-versionen utan att ha kompetensen för att ställa in den så är du välkommen, men då kan du också "uppgraderas".
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top