MotoGP - Silly season 2014.

Viktigast för Ducati är nog ändå att kunna vidareutveckla sina motorer under hela året.
Det får dom fortfarande om jag förstått det rätt.
 
Jahapp. Cirkusen fortsätter - Nu är factory 2 den nya klassen som av allt att döma Ducati placeras i direkt, utan bedövning och med nya reglementet med 22.5 liter soppa och nio motorer gällande från och med Sepang och därmed utan villkor om första-tredjeplatser innan begränsningarna i f t open börjar gälla. Tydligen ska beslutet klubbas imorgon, kanske tur då de väl hinner ändra på spelreglerna ytterligare ett par ggr annars...

http://www.crash.net/motogp/news/201007/1/ducati-not-happy-with-factory-2-development.html
Vilket trams, nä, nu är det dags för nya klasser:

MGP 1. Spanjorer, endast, får endast tävla under siestan
MGP 2. Amerikaner, denna klass kör endast Laguna Seca som de i patriotisk anda fått tillbaka på kalendern.
MGP 3. Italienare, kör på Bridgestones nya däck, märkta med bandspaghetti och får ha 19 liter grappa i tanken.
 
Dags att frysa reglementet.
Ändring får bara göras vart annat år och ändringar kan bara implementeras 2 säsonger efter beslut?
 

Eller hur otroligt uppfinningsrik Gigi Dall'Igna är. Man sitter ju och ler när man läser det.
Det blir lite Peter Dalle över det hela "Tänkte inte på det..."

Det är definitivt lite lustigt att Honda inte hade koll på reglerna utan och innan, speciellt som de borde ha en drös avtalsadvokater på lönelistan.

Jag tycker däremot att artikelförfattaren är lite fladdrig i sin slutsats. Han ser ut att lägga anledningen till Ducatis upphämtning på det faktum att MM fått kod av Ducati. Kod som bara Ducati kan nyttja i dagsläget. Om det vore så, så borde de legat närmare toppen under alla fria träningar tidigare då bränslebegränsningarna inte spelar någon som helst roll.
Jag tippar i och för sig på att han egentligen menar att de kommit upp sig tack vare de mjukare däcken som Open-klassen får ha då han hintade om det lite tidigare i texten. Dock så nämner han inte alls det som anledning till de bättre tiderna.

Att han sen inte verkar kunna skilja på Espargaro:erna ger ju inte direkt en fjäder i hatten heller. Nog för att de hamnade efter varandra i tabellen efter första dagen, men ändå.
 
Gigi framstår som den enda med egen tankeförmåga. Honda är pussygrande.. erinrar mig deras utspel i ama motocross som förhindrade fler än en cylinder. Waahwaahwaah:gråta:gråta
 
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.
 
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Clipon och fotpinneplattorna är gjorda av FTR på Forwards Yamaha. Så då får dom en annan klass att köra i.. :hihi
 
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Clipon och fotpinneplattorna är gjorda av FTR på Forwards Yamaha. Så då får dom en annan klass att köra i.. :hihi

Som jag fattat det så startar alla med MMs ECU-mjukvara i open-kategorin, oavsett om det är 2013-mjukvaran eller 2014-mjukvaran(den som utvecklats med hjälp av kod från Ducati). De som kör 2014-mjukvaran omfattas däremot av reglerna som kan göra att de "uppgraderas" till factory 2. Så, i stort sett bara Ducati då de är de enda som kan hantera den mjukvaran bland open-teamen.
 
Är det bara Ducati som placeras i open 2?
Rimligtvis så borde ju forward hamna där också med tanke på att dom kör en ren prototyp bortsett från kåpor och tank.

Var de inte Factory 2 de skulle heta ? :va

Var man inte förvirrad innan om de olika klasserna/rollerna eller vad man vill kalla de så är man de nu.
 
Factory 2 är korrekt.

Ok, slutsatsen är alltså att man får köra i factory 2 om man har såpass hög kompetens inom teamet på datasidan så man kan utnyttja avancerad TC.
Har inget med fabriksbackning och budget i övrigt att göra.

Min fråga är:
Vad skiljer Forward och Pramac egentligen?
Det enda jag kan se är att det ena teamet har datakunskap, det andra inte.
En får köra i factory 2 och den andra i Open.
sparkar Pramac sina datasnubbar, får dom köra i Open med 24 liter då?
Kul att spekulera lite...
 
Factory 2 är korrekt.

Ok, slutsatsen är alltså att man får köra i factory 2 om man har såpass hög kompetens inom teamet på datasidan så man kan utnyttja avancerad TC.
Har inget med fabriksbackning och budget i övrigt att göra.

Min fråga är:
Vad skiljer Forward och Pramac egentligen?
Det enda jag kan se är att det ena teamet har datakunskap, det andra inte.
En får köra i factory 2 och den andra i Open.
sparkar Pramac sina datasnubbar, får dom köra i Open med 24 liter då?
Kul att spekulera lite...

Kompetensen har egentligen inget med det att göra. Du har två versioner av standardmjukvaran. 2013-versionen, som gjordes innan Ducatis input, är enklare att hantera och har färre parametrar som man kan ändra. Så har du 2014-versionen, som är mer kompetent och därmed mer komplex.

Väljer du 2013-versionen så kör du alltid enligt open, men kör du 2014-versionen så blir du "uppgraderad" till factory 2 om du får 1 vinst, 2 andraplatser eller 3 tredjeplatser (eller bättre, antar jag).

Så, om du vill köra med 2014-versionen utan att ha kompetensen för att ställa in den så är du välkommen, men då kan du också "uppgraderas".
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top