Hur menar du nu?
Ett team vill väl ha två potentiella vinnare, och med tanke på att det bara är 2 poäng som skiljer dem åt så tycker jag inte att Pedrosa blir frånåkt. Vem från ett annat team skulle kunna prestera bättre än Pedrosa på Hondan, i kampen om en VM-titel?
När Honda/Repsol tog sig an Pedrosa 2006 så var det med tanken att han skulle ta en titel åt dem. Det har inte hänt på de senaste 7 åren.
JAG tror att han åker ur Repsol Honda efter 2014, förutsatt att:
* Han inte tar en titel i år eller nästa
* Det finns någon pilot i Moto2/WSBK som Honda/Repsol anser ha potential nog för ett fabriksteam
Det jag menar är att han åker ur teamet pga framtidsutsikter, inte pga prestation. Vinner han inte i år eller nästa år så ser det inte så ljust ut för framtiden heller, med tanke på att han presterat allra bäst förra året.
I 4 av årets 9 lopp hittills, så har MM slutat före DP, och då har jag inte räknat med loppet som Dani inte startade.
En annan statistik:
MM har stått på pallen alla lopp han avslutat (dvs 8/9, DNF i ett lopp). DP har tre lopp utanför pallen (så 5/9, DNS i ett lopp).
MM har tre vinster, två andraplatser och tre tredjeplatser. DP har två vinster, tre andraplatser, två fjärdeplatser och en femteplats.
MM har tre poles och fem snabbaste varv. DP har två poles och ett snabbaste varv.
Jag tycker nog att MM kör från Pedrosa
relativt ofta, men det behöver inte betyda att nån annan gör det.