BASH
WTF !!!!
Kanon !!
Satte dit motstånd i veckan som var och det funkade klockrent . . . tack för en kanonbra sticky
Satte dit motstånd i veckan som var och det funkade klockrent . . . tack för en kanonbra sticky
Kahobe skrev:2126991NEJ !! och åter nej... PARALLELLKOPPLA!!!
Visserligen är dom uselt betalda på ELFA..men ändå, de borde veta..
DR-Zätare skrev:
Bra, tack för hjälpen!Thyg0d skrev:2456649Spelar det inte inte något roll hur du kopplar sladdarna till lampan...
Men färgrätt är snyggare och enklare... Men det är ju jag det...
Jo den kommer blinka saktare men jag tvivlar på att du kommer märka nån större skillnad...
Tips: Kolla sida 112V 2w har orginal 12V 21w. Vad ska jag har för motstånd
Tips: Kolla sida 1
Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort? Bara lugn, lösningen kommer här.
För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.
Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.
Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.
.
Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.
Ohms lag säger att R=U²/P.
R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.
Alltså blir formeln 12²/11=R
12²=144
144/11=13.1
Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.
Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.
Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.
Har inte Biltema ett elektroniskt blinkrelä för 40-45:-?Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr
Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr
Jag byggde om min ktm superduke,och jag tyckte att motstånden tog stor plats och tänk på vikten man sparar
Har inte Biltema ett elektroniskt blinkrelä för 40-45:-?
Idéen med elektroniska relän är just att de är lastoberoende vilket mekaniska inte är pga sin interna princip.Vet ej,men det räcker inte med att reläet är elektroniskt,det skall klara
att blinka med en liten last från 1 watt och upp till 30 watt per sida.
Det är inte många relä som klarar det,ett vanligt relä kommer att blinka fort
för att lasten är för liten för reläet,om man inte kompenserar med motstånd.
men det är lite stenåldern tycker jag.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |