Motstånd till miniblinkers - genomgång

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Kanon !!

Satte dit motstånd i veckan som var och det funkade klockrent . . . tack för en kanonbra sticky :banana
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Kahobe skrev:
2126991 NEJ !! och åter nej... PARALLELLKOPPLA!!!
Visserligen är dom uselt betalda på ELFA..men ändå, de borde veta..


Haha, jasså. Är vi uselt betalda, mer än jag visste om ;D
Hursom, alla kan göra fel.
 
Last edited:

Farmz

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
enköping
Hoj
firestorm 98:a
motstånd

hej på er alla

om jag har räcknat rätt(har använt exel bladet)så ska jag ha fyra motstånd på vardera 7,2 ohm 20w
för att få mina miniblinkers att funka har kollat på elfas hem sida men kan inte hitta några motstånd på 7,2 ohm det närmaste jag hittar är 6,8 ohm kan jag använda det och dom funkar ??
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
jodå... du kan använda 6.8 ohm istället för 7.2, det kommer att blinka lite fortare än orginal men jag tror inte att du märker det...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
DR-Zätare skrev:

Som info till er andra kan jag upplysa om att jag köpte två stycken sådana där motstånd och monterade på varsin blinkerskrets. Jordningen gjordes mot batteriets minuspol. Det funkade bra och blinkade i lagom takt ända till förra veckan då det ena motståndet brann upp (slutade fungera i alla fall och gummihöljet hade blivit så varm att det spruckit så jag antar att det brann upp) så det verkar ha varit för lite motstånd.

Så nu är jag på jakt efter motstånd igen. Det där var på 20W och det verkar ha varit för lite. Enligt tillverkaren av mitt baklyse som har infällda blinkers ska motståndskompensationen för baklyset vara 10 Ohm och 25-30W vilket förklarar varför motståndet brann upp eftersom jag även monterat diodblinkers fram.

Det borde räcka att montera ett motstånd på varje blinkerskrets med 10 Ohm/30W, eller är jag helt ute och cyklar? Det framgår tyvärr inte hur många Ohms motstånd det var i det där motståndet jag köpte för motståndet verkar ju ha varit OK eftersom det var lagom takt när det blinkade, bara det att motståndet inte tålde belastningen? Jag kan noll och ingentin om el kanske jag ska tillägga innan någon börjar följa mina råd eller exempel.
 

The Shadow

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
Ktm 640 SM -05
Tja tänkte kolla om någon vet vad besiktningen säger om det blinkersen blinkar fortare än normalt?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Lampan ska hinna slockan mellan varje blinkning... MINST....
Dom är skitkinkiga på mig när jag kommer in med bilen och positionsljus som blinkers och bara 5w lampa... :D Men det kan ju bero på allting ser så väääldigt provisoriskt ut... :D Allt är tejpat med silvertejp.. Bara för besiktningen... :D
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Ytterligare en fråga i ämnet... Har 21W orginal på min Z1000 och köpte blinkers där lampan ligger på 23W! Kommer det att blinka lite saktare istället? Undrar även hur noga det är att koppla rätt med + och - på lampan?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Spelar det inte inte något roll hur du kopplar sladdarna till lampan...
Men färgrätt är snyggare och enklare... Men det är ju jag det...

Jo den kommer blinka saktare men jag tvivlar på att du kommer märka nån större skillnad...
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Thyg0d skrev:
2456649 Spelar det inte inte något roll hur du kopplar sladdarna till lampan...
Men färgrätt är snyggare och enklare... Men det är ju jag det...

Jo den kommer blinka saktare men jag tvivlar på att du kommer märka nån större skillnad...
Bra, tack för hjälpen!
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Köpte blinkers och motstånd för över ett år sedan och det börjar väl bli dax att sätta dit dom... Sätte dit dom fram i går och det blinkar som f-n :yoparty (kablarna var för korta för dom bak :gnissla )

Jag undrar bara hur jag ska koppla dom, det ska vara 2 blinkers till varje motstånd. Från motståndet kommer det 3 kablar, en svart och två gula. Ska jag klämma in de gula i samma sko som de gula som kommer från blinkersen och den svarta i samma sko som en av de svarta från blinkersen? Läste att det skulle vara parallellkopplat och det blir det ju över den ena men blir det samma sak för den andra? Eller ska man göra på något helt annat sätt? :confused:
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Jag igen :)
Tydligen gick det att göra så som jag skrev ovan. Jag började med att sätta ett motstånd mellan blinkersen bak, och det räckte... Borde man inte ha ett mellan dom fram också? Skit samma, nu blinkar iaf alla i bra fart. Däremot så lyser de bak inte lika bra som de fram, vad kan jag göra åt det?
 

holman85

Honda CBR 600 RR - movistar
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600RR Movistar
Har köpt nya mini blinkers LED, dom är på 12V 2w har orginal 12V 21w

nu vad ska jag har för motstånd, fick med 27 ohms motstånd men det blinkade förfort ändå! låter de inte lite mkt med 27ohm?

hjälp mig :gnissla /Andreas
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
blinkers

Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort? Bara lugn, lösningen kommer här.

För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.

Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.

Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.

.
Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Ohms lag säger att R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1


Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.

Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.

Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr

Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr
Jag byggde om min ktm superduke,och jag tyckte att motstånden tog stor plats och tänk på vikten man sparar
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr

Man behöver inga motstånd,köp ett special blink relä som klarar 1-30 w per sida.Relä kan köpas på www.louis.de kostar ca 200skr
Jag byggde om min ktm superduke,och jag tyckte att motstånden tog stor plats och tänk på vikten man sparar
Har inte Biltema ett elektroniskt blinkrelä för 40-45:-?
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
relä

Har inte Biltema ett elektroniskt blinkrelä för 40-45:-?

Vet ej,men det räcker inte med att reläet är elektroniskt,det skall klara
att blinka med en liten last från 1 watt och upp till 30 watt per sida.
Det är inte många relä som klarar det,ett vanligt relä kommer att blinka fort
för att lasten är för liten för reläet,om man inte kompenserar med motstånd.
men det är lite stenåldern tycker jag.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vet ej,men det räcker inte med att reläet är elektroniskt,det skall klara
att blinka med en liten last från 1 watt och upp till 30 watt per sida.
Det är inte många relä som klarar det,ett vanligt relä kommer att blinka fort
för att lasten är för liten för reläet,om man inte kompenserar med motstånd.
men det är lite stenåldern tycker jag.
Idéen med elektroniska relän är just att de är lastoberoende vilket mekaniska inte är pga sin interna princip.
Btw, 1W som minlast låter väldigt lågt, t o m om man använder LED-blinkare.
Har ett Biltema relä hemma ska se om jag hinner mäta upp det i morgon för att se minimilasten.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Biltemas elektroniska blink..

Lovade för rätt länge sedan att prova Biltemas elektroniska blinkrelä och se hur det fungerade.
Nu är det gjort - till slut.
Köpte ett blinkrelä typ DIN med tre kontakter, art nr 42-140, för detta prov.
Tog itu och analyserade.
"Elektroniskt" nja. Principen är en simpel astabil vippa som går på 12V och matar ett vanligt mekaniskt relä. Det tickar alltså hörbart.
Undersökte sedan hur pass lastoberoende det var. Det är helt lastoberoende. (edit: skrev fel förut!)
Alla mina elektroniska laster var trasiga så jag fick återgå till gammal hederlig lamplast.
Provade med lampor på 21W, 10W, 5W, 4W, 2W och slutligen med EN led med 0.02A ström dvs 0.25W last.
Det visade sig att reläet fungerade oklanderligt med samtliga laster! Blinkfrekvensen ändrades inte märkbart.
Kort sagt, för kronor 39,90 är det ett fynd, det funkar i alla lägen och med alla laster. rekommenderas alltså för de som vill använda diodblinkare.
Det är dock omöjligt att veta om ev tåtar runtomkring och ev tillkommande spänningsfall påverkar funktionen vid mycket låga laster. Inte kontrollerat m a o.
OBS, provade bara ETT exemplar. Kvaliteten kan jag inte säga så mycket om men jag har sett värre designade elektronikprodukter så som helhet är det nog OK.
Vid en snabbkoll ang vibrationer tål det nog sådana rätt bra. (Ej kollat, bara "tyckt").
Exakt inkopplingsanvisning för blinkreläet finns i Biltemakatalogen. En del saknar tydligen katalogen så bild bifogas.
(Bilden är nog lite fel. Ska vara en tråd (rakt ned) mellan 49a och rörliga delen på blinkomkopplaren)
Bara att handla...:tummenupp
Edit: Funktionen för blinkindikatorn kan vara lite olika utförd beroende på hoj. Det utförande som finns på bilden är vanlig men kan ev behövas ett par tillkommande dioder vid vissa indikatorlampkopplingar.
Om nån vill kan jag lägga upp en skiss på det också.
 

Bifogat

  • Resize of Blinkrelõ-koppl-jpg.jpg
    Resize of Blinkrelõ-koppl-jpg.jpg
    84.8 KB · Visningar: 391
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top