Motstyrning.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Så är det helt klart. Behöver man tänka på hur man gör för att svänga rätt så kommer man automatiskt att göra fel om det går lite för fort in i en kurva och då ligger man nästan garanterat där ute i grönskan. Och det är en stor anledning til nybörjare att ta det lite lugnare i början innan dom fått in känslan. Samma sak är det väl även för erfarna förare i början av säsongen.
Det skadar inte att köra och aktivt fundera på motstyrningen lite ibland. Jag har aldrig upplevt att jag har haft några problem att svänga utan har gjort någorlunda rätt redan från början men efter att jag faktiskt funderat på det lite och testat det medvetet så har det blivit ännu lättare att svänga.

Det egentligen bästa sättet för att automatiskt få till motstyrning enligt mig är att man hänger lite inåt i kurvan. Det blir helt automatiskt så att man drar åt rätt håll i styret när man hänger lite inåt i kurvan.

Du skriver dra, du ska trycka på motsatta sidan av styret, gör samma fel ibland jag med :confused:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du skriver dra, du ska trycka på motsatta sidan av styret, gör samma fel ibland jag med :confused:

Nja. Om du ska svänga höger så trycker du höger styrände framåt och drar lite bakåt i vänster styrände. Normalt sett använder du ju båda handtagen på styret för att undvika att du hänger i styret. I praktiken när det handlar om att få in känslan spelar det dock inte sådär jättestor roll om du drar på vänster eller trycker på höger sida. Det blir ju samma slutresultat. Dvs hojen lutar höger. Men det bästa är ju att använda båda sidorna lika mycket. Vikten ska ju ligga i sadeln och ingen annanstans.
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Du skriver dra, du ska trycka på motsatta sidan av styret, gör samma fel ibland jag med :confused:

Du kan ju inte trycka på motsatta sidan av styret!! Säg att du ska göra en högersväng så säger du att man ska trycka på motsatta sidan av styret. Alltså vänster handtag, detta gör så hjulet kommer peka mot höger in i kurvan och du och hojen kommer att svänga vänster.

Det är rätt som Steffo_b skriver, dra i motsatta sidan!!
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Alla ni som inte har insett att det enda möjliga och framför allt säkra sättet att styra en motorcykel är att motstyra, kan inte ni anmäla er till en BKK/SHK hos SMC, steg 1.

Detta gäller även om ni anser något annat än att man ska trycka på styret på samma sida som dit man ska svänga.

Motstyrning handlar inte bara om ett sätt att lyckas få hojen igenom en kurva utan även om att snabbt kunna göra en undanmanöver för att slippa närkontakt med ett felaktigt objekt.
 

Agatoni

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
uppsala
Hoj
VTR SP1, r6 00 *såld
lustigt att hitta en 28 sidor lång tråd om något som man lär sig första dagen på körskolan :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
lustigt att hitta en 28 sidor lång tråd om något som man lär sig första dagen på körskolan :va

Nja. Det korrekta är nog att säga "Lustigt att hitta en 28 sidor lång tråd om något som man BORDE få lära sig första dagen på körskolan".

För vad jag förstått så är det långt ifrån alla körskolor som faktiskt tar upp någon teori alls om hur man svänger med en motorcykel. Än mindre nämner motstyrning. Jag inser att jag hade tur när jag valde körskola.
 

Agatoni

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
uppsala
Hoj
VTR SP1, r6 00 *såld
Lustigt hur duktiga nyblivna körkortstagare har blivit ...

Uttryckte bara min förvåning över något som jag trodde var självklart för de flesta mcförare.
Kanske ännu mer om man hänger på ett forum för sporthojar.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har svårt att förstå att detta är ett diskussionsämne.
Han man cyklat och lekt som barn innan man man satte sig på en moped eller motorcykel så är det ju som att andas. Dvs, det sköter sig av sig själv. Jag hade aldrig hört talas om motstyrning innan jag läste tråden och blev först lite förvirrad innan jag insåg att det är själva vinklingen (eller nedläggningen) av tvåhjulingen som avses.
Om man inte har dessa principer i ryggmärgen så förstår jag inte hur man klarat sig igenom uppkörningens konbana.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag har svårt att förstå att detta är ett diskussionsämne.
Han man cyklat och lekt som barn innan man man satte sig på en moped eller motorcykel så är det ju som att andas. Dvs, det sköter sig av sig själv. Jag hade aldrig hört talas om motstyrning innan jag läste tråden och blev först lite förvirrad innan jag insåg att det är själva vinklingen (eller nedläggningen) av tvåhjulingen som avses.
Om man inte har dessa principer i ryggmärgen så förstår jag inte hur man klarat sig igenom uppkörningens konbana.

Körde du verkligen din moped och cykel med motstyrning som barn? I den åldern var jag mest intresserad av att impa på tjejerna med hur snabb moppen resp cykeln var. Motstyrning fanns inte på kartan sas... :tuttar

Jag tror att du kanske missuppfattar; det är inte nervinklingen eller nerlägget det handlar om, det är bara en bieffekt av att man uppe i fart motstyr. Lite skillnad i min bok.

Det sköter sig inte alls av sig självt. Det är en sak att "bara göra" en grej, en helt annan att vara medveten om det man gör, och använda sig av det, för att köra bättre.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Motstyrningen är ju någon man gör utan att tänka på det, det är det som initierar att hojen styr, oavsett om det är moped eller motorcykel.

Hela grejen är att man tänker på det, förstår vad det är och använder det aktivt.

Det funkar bra på geggmopeder med. :hihi
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Körde du verkligen din moped och cykel med motstyrning som barn? I den åldern var jag mest intresserad av att impa på tjejerna med hur snabb moppen resp cykeln var. Motstyrning fanns inte på kartan sas... :tuttar

Det sköter sig inte alls av sig självt. Det är en sak att "bara göra" en grej, en helt annan att vara medveten om det man gör, och använda sig av det, för att köra bättre.

Håller med dig om det sista, men skulle du svänga snävt med cykeln när du var liten så nog fan var det motstyrning inblandat. Eller du kanske mest cyklade rakt fram mot :tuttar ?
:D

När jag hörde talas om fenomenet (innan lappen var tagen) så stack jag ut och testade att cykla i hyfsad fart och svänga genom att medvetet bara vrida styret åt det håll jag skulle svänga. Resultat? Som att svänga i sirap. Sedan, när jag gjorde som jag "brukar" göra, så insåg jag att minsann, där var det allt en aldrig så liten knyck åt "fel" håll så cykeln tippar in i svängen.

Äh, jag går och sätter på lite popcorn. Nån som har bärs?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Håller med dig om det sista, men skulle du svänga snävt med cykeln när du var liten så nog fan var det motstyrning inblandat. Eller du kanske mest cyklade rakt fram mot :tuttar ?
:D

Ja, jo, kanske... :) På cykel tror jag det mest handlade om snygga stoppsladdar alldeles bredvid tjejerna, och då svänger man ju automagiskt, typ. Moppen skulle bara vara snabb, dvs körning rakt fram. Svänga kom liksom i andra hand. :rolleyes:

I vuxen ålder, medan jag tränade - och tävlade lite också - med MTB, blev snäva svängar med cykel mer aktuellt. Fast jag tror fortfarande inte att jag använde motstyrning där alls, mer luta med kroppen. Å andra sidan gick det sällan mer än 30-40knyck i buskarna, då är motstyrning inte så aktuellt oavsett sort av tvåhjuling i min erfarenhet. En gång kom jag upp i knappt över 50km/h med mountainbajken. Det var i nerförsbacke och jag hade en del annat att tänka på än motstyrning. Tankarna var mer på hur mina knän skulle se ut om bromsarna inte höll att bromsa ner 50km/h och runt 60kg förare och cykel i slutet av backen samt om det eventuellt inte fanns en del grus i slutet på densamma, och var det inte en skymd kurva längst därnere? :rolleyes:

När jag hörde talas om fenomenet (innan lappen var tagen) så stack jag ut och testade att cykla i hyfsad fart och svänga genom att medvetet bara vrida styret åt det håll jag skulle svänga. Resultat? Som att svänga i sirap. Sedan, när jag gjorde som jag "brukar" göra, så insåg jag att minsann, där var det allt en aldrig så liten knyck åt "fel" håll så cykeln tippar in i svängen.

Äh, jag går och sätter på lite popcorn. Nån som har bärs?

Det snöar iaf inte längre. :glömdet
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Komiskt att någon tror att de lyckats styra ens en cykel utan motstyrning. Det går inte att styra tvåhjuliga fordon utan motstyrning - alls. Oavsett fart. Inte ens krypköra. Så alla använder motstyrning - jämt.

Om man sen medvetet förstår hur det fungerar så går det lättare att styra men det är en annan sak.

[YOUTUBE-ID]C848R9xWrjc[/YOUTUBE-ID]
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag hörde inte ett smack om detta på körskolan, och jag klarade uppkörningen galant. När jag sen fortsatte min läroprocess på gatan så tyckte jag att det var lite obehagligt att svänga, minns faktiskt att jag reflekterade över detta, det kändes verkligen som att motorcykeln ibland gjorde allt för att fortsätta rakt fram. Det var enbart tack vare sporthoj.com som jag lärde mig att man ska använda motstyrning aktivt. Det är ju det som är hela poängen, det är först då det blir ett verktyg under körningen. Och jag är djupt tacksam för denna kunskap.

/perris
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Komiskt att någon tror att de lyckats styra ens en cykel utan motstyrning. Det går inte att styra tvåhjuliga fordon utan motstyrning - alls. Oavsett fart. Inte ens krypköra. Så alla använder motstyrning - jämt.

Om man sen medvetet förstår hur det fungerar så går det lättare att styra men det är en annan sak.

[YOUTUBE-ID]C848R9xWrjc[/YOUTUBE-ID]


Komiskt att du skriver det när filmen säger att det inte behövs.:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top