Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge. Skall bli skoj att se hojen hel sen igen!
haha så kan man också säga. jo det tycker jag också, men framförallt ska det bli kul att börja skruva igen. Men skruva verkar du inte ha bist på med alla dina projekt:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är ramen lackad och klar... YES :) Var visst flera här ifrån turboforumet som fått ramen lackad på samma ställe denna vecka. (quad ram)

IMAG1829.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nej eller hur det gäller att tänka på säkerheten :)

Har nu varit till Karlstad och köpt mig en mc lyft också. Det tråkiga är att hydraulcylinder läcker så det ska väll fixas någon gång men annars ska det bli ett lyft att skruva på den istället för att ha betonggolvet under tycker jag :)

IMAG1833.jpg

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ser riktigt trevligt ut med den polerade motorn och nylackade ramen, kul att plocka ihop så fina grejer kan ja tänka mig!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser riktigt trevligt ut med den polerade motorn och nylackade ramen, kul att plocka ihop så fina grejer kan ja tänka mig!
Jo men så är det ju, det enda jävliga är att bultar som jag täckt hålen med som var för långa var helt jävla omöjliga att få bort. Fick kapa bort för färgen satt så jävligt att muttern inte gick att få av. Sen bygger pulverlack regält, så ska karva bort lite färg där det är riktigt tight.

Men det tar sig
IMAG1836.jpg
IMAG1839.jpg

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tokgrymt Alex!
hoppas du har det bra där uppe!

Tjenna Jimmy. Jo de är allt bra även om man ibland kan sakna Karlstad och allt gött folk men till veckan ska ja bli sambo här faktiskt. Har du någon mc att åka med till sommaren? Hoppas allt är bra med dig också!

Excenterdistansen verkar inte få plats men ska verkligen ta mig tid till att montera motorn så att det inte blir några spänningar men hitills har det inte gått bra pga komsänkningen. Vid förra monteringen av motorn så var vi två och då våldade vi väll lite.
IMAG1848.jpg

IMAG1853.jpg

Motorn nästan på plats men ändå inte. Har fått skrapa bort mycket pulverlack för att få i motorn igen och mer måste nog skrapas bort.
IMAG1854.jpg

Last edited:

nybörjarn

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
ktm 450 exc-08 och aprilia rsv mille r -00
Du saknas här också. jag och tommy har ingen att dra grums historier för nu ! (jag har ingen att snacka hojj med för den delen heller) :tungan

Vi hade ett sjukt fint moment på krogen för ett tag sen jag och tommy.
Vi stod och pissade vid en urinoar på krogen sådär lite pinsamt och stelt som det blir, men tommy söker ögonkontakt med mig, sen tittar han ner på sin "lilla vän" och upp på mig igen och utbrister "faan, jag tror jag fått klamydia IGEN".
jag dog nästan. :tummenupp

Ingen styrt till säsongen ännu, men det skulle vara trevligt med nått gammalt, nån 70 tals japs med lite cafestuk skulle smaka tex.
hör gärna av dig om du befinner dig i krokarna !

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag kan hon stå själv och motorn sitter fast. Var ganska jävligt att få dit motorn. Hur brukar ni andra göra när ni drar fast en motor. Kryssdra på något sätt? Dra lite på alla eller dynga på, på en och sen dra dom andra?

IMAG1873.jpg

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

det ser fint ut nu,om du har ett fast fästen på ena sidan av ramen så dra emot där först
och sen dom skruvbara
ja du fattar
:va
mvh peterpain

Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
riktigt ballt bygge. la hela kvällen igår samt ikväll och läst hela tråden från start till nu. herr andersson har man jobbat lite med (vi är glasisar båda två) och måste säga att jag blir mer och mer impad av hans kunskap inom hoj/turbo. och din kunskap om div är ju inte direkt skit heller. Blir själv väldigt inspirerad att starta ett turbobygge.:yoparty

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
riktigt ballt bygge. la hela kvällen igår samt ikväll och läst hela tråden från start till nu. herr andersson har man jobbat lite med (vi är glasisar båda två) och måste säga att jag blir mer och mer impad av hans kunskap inom hoj/turbo. och din kunskap om div är ju inte direkt skit heller. Blir själv väldigt inspirerad att starta ett turbobygge.:yoparty

Hej,

Jo Andersson har haft mycket att tillföra. Kul att man kan inspirera någon, det är väll bara att slänga sig in det då :)
Kan verka som om bygget är avstannat nu men jag har fastnat lite i en köksrenovering som fått gå före, men nu är ju vägarna snart redo för att åka så suget är stort för att skruva klart de sista :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej gott folk :)

Nu har man legat sjuker ett två veckor inom loppet av en månad men igår och idag tog ja mig bort till garaget. Fan va gött det är att åka till ens garage och bara ägna sig åt hojen och gå runt och småmysa/meka.

Det är alltid lika fantastiskt att man får ihop det :)
IMAG1928.jpg

Montagehyllan börjar ta slut :)
IMAG1931.jpg

De tar sig. Snart är båda hojarna klara och snön borta:tummenupp
IMAG1938.jpg

Bränslekopplingen som gjorde att jag inte kunde starta. När jag drog på bränslepumpen så sprutade det bensin ur "pluggarna" till dom hålen jag inte ville använda. Tycker det är väldigt märkligt att dom ens säljer såna pluggar med den detaljen om dom inte klarar 3bar tryck.
IMAG1939.jpg

En kontakt jag inte kommer på vart den ska sitta eller inte sitta:confused: Den sitter på vänster sida där PC5 an och sprida m.m. ansluts.
IMAG1943.jpg

Turbo -> IC och urholkningen. Blir bra tycker ja :)
IMAG1947.jpg

Offtopic men min nya leksak (1000cc tvåtakt :) )
IMAG1940.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...