Noll vision - i praktiken

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om jag inte missminner så har det ju hänt vid något tillfälle att en vajer gått av vid en olycksplats och skadat räddningspersonal vid något tillfälle

Jag tror han dog, undrar ifall det dödsfallet i sådana fall belastade Noll.Vision?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du kan ha rätt, jag kör sällan på vägar som har eller behöver vajerräcken.

Men den senaste "trafiksäkerhetshöjningen" i byn var en cykelväg med balk och nakna stolpar utan underglidningsskydd, livsfarligt för motorcyklister och mopedister. En cykelväg som inte behövs när det går en väg parallellt med den "trafiksäkerhetshöjda" vägen som är ypperlig att cykla på... :huvet

Det positiva är att jag inte kör den vägen längre med hoj utan en lite kurvig omväg! :tummenupp

Ja. Det är väl den sorten dom sätter upp numera. Balk med nakna stolpar. Hur djäkla svårt är det egentligen att sätta dit ett underglidningsskydd också så man slipper slakta en motorcyklist som råkar gå omkull. För det är ju det som är problemet. Går man omkull och glider in i räcket så är det ju en skog av stolpar och kommer någon kroppsdel på fel sida en stolpe så får det rätt tråkiga konsekvenser.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror han dog, undrar ifall det dödsfallet i sådana fall belastade Noll.Vision?

Det lär nog inte ha belastat noll vision. Det lär ha klassats som en arbetsplatsolycka misstänker jag. Räddningstjänsten får uppdaterade arbetsinstruktioner snarare än att trafikverket får något som helst tryck på sig att sluta med slakträcken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja peab monterar wire räcken för fullt på riksväg 45 mellan ånimskog och Åmål en sträcka på 2-2,5mil

Se där. Det visste jag inte. Jag trodde faktiskt helt ärligt att dom slutat med vajrarna och ersatt med balkräcken istället. förvisso inte ett dugg bättre för en motorcyklist eftersom det fortfarande är nakna stolpar utan underglidningsskydd men i alla fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om vi bara ska titta på majoriteten, ungefär som Trafikverket redan gör, så skulle ju motorcyklar förbjudas omedelbart. 99,9% är ju ren nöjeskörning och fyller inget som helst behov. Jobbpendling kan man ju som du säger göra på andra sätt, autonoma bilar och kollektivtrafik. Sen kan polisen, försvaret mm har några hojar, men dom har ju ändå specialregler.

Sen kan vi ju förbjuda alla motorbåtar som inte används professionellt, detsamma gäller ju självklart mopeder och fyrhjulingar.

Förresten bilar, vad ska man med det till? Alla kan ju åka kollektivt! Eftersom alla ändå bor i städer snart så finns det ju inget som helst behov av att ha en massa fordon som kan åka omkring lite hur som helst. Då kan man drastiskt dra ner på kostnaderna för vägunderhåll, när allt som behövs är enkelfiliga vägar mellan städerna.

I nästa steg kan vi förbjuda golfbanor, golf bidrar inte vidare mycket till samhället, så det är ju mycket bättre att använda den ytan till att odla mat. Och apropå mat, förbjud alla affärer, och satsa på webshopping och hemkörning av allt istället. Visst, du kanske måste ta ledigt från jobbet för att ta emot veckans matleverans på tisdag förmiddag, men det struntar staten i.

Det finns ju redan förslag på att ta bort villakvarter, det är dessutom något man redan gör, tex: https://mitti.se/nyheter/utmarkt-fortata-villaomraden Varför ska vissa bo i villa och ta upp en massa plats, när det är mycket mer platseffektivt och billigare ur statens perspektiv att bygga höghus. Då kan ju dessutom alla flytta in i städerna, när det finns gott om bostäder, och då försvinner behovet av egna fordon ännu mer. Och miljonprogrammen förde ju bara goda saker med sig, eller hur? Visserligen kan man ju inte ha ett garage då, men eftersom det ändå inte är någon som har något fordon så kvittar det ju.

Tar vi det ett steg till så kan ju staten börja planera var vi bor och var vi jobbar, så att transporterna blir minimala och passar infrastrukturen. Man kanske till och med planerar lite mer långsiktigt, fem år i taget till exempel.

Visst låter det som en mysig utopi? Nästan lite som Nordkorea, och det verkar ju vara ett trevligt ställe :tummenupp Och med den rödgröna röran vid makten här så behöver vi nog inte vänta så länge innan vi är där :fakta

Det finns absolut en mängd tänkbara scenarion för utvecklingen som alla är mer eller mindre tilltalande.
Jag tror dock inte att man kan helt få bort personstyrda transporter även om utveckligen av självkörande bilar kommer att komma rätt långt. Det kommer inom en överskådlig framtid att finnas scenarion där självkörande fordon inte är ett alternativ.

Däremot misstänker jag att när tekniken slagit igenom så att majoriteten av fordonen är kapabla att köra autonomt i många trafiksituationer så kommer det att bli en reglering på när man själv för köra. Exempelvis att man inte får köra själv inne i tätorter eller på större landsvägar för att få så hög transportkapacitet som möjligt på vägarna samt att minimera olycksrisker.

Och jag misstänker att motorcyklister kommer att få svårare och svårare att rättfärdiga sin existens.
I synnerhet som vi faktiskt är rätt dåliga ur miljöperspektivet. Många motorcyklar idag drar mer bränsle än en genomsnittlig småbil och har dessutom en avgasrening som är rätt mycket sämre än genomsnittsbilen så vi skitar nog ner en hel del.

I praktiken så finns det förvisso ingen enda bil på marknaden som har ebn bränsleförbrukning och därav koldioxidutsläpp som är i närheten av det fabrikanten ljugit ihop. Det är snarare regel än undantag att den verkliga förbrukningen är 40% högre än den som lögnarna påstår. Men det är ju inte det man tittar på.

Så med vår miljöpåverkan i kombination med att det inte går att åka så många på en motorcykel så misstänker jag att vi i det långa loppet får svårt att motivera att vi ska få hålla på med vårt "livsfarliga" nöje.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Se där. Det visste jag inte. Jag trodde faktiskt helt ärligt att dom slutat med vajrarna och ersatt med balkräcken istället. förvisso inte ett dugg bättre för en motorcyklist eftersom det fortfarande är nakna stolpar utan underglidningsskydd men i alla fall.

Sido wire räckena är rikigt otrevliga 2 wires i toppen ca 50-60cm upp o ca 8meter mellan stolparna detta ser för jäkla elakt ut.
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sido wire räckena är rikigt otrevliga 2 wires i toppen ca 50-60cm upp o ca 8meter mellan stolparna detta ser för jäkla elakt ut.

...speciellt som just sidoräckena ofta är rena okynnesåtgärder som går emot den ursprungliga tanken med noll vision - som ju var att man skulle rensa vägarnas sidoområden för att skapa säkra avkörningszoner för ALLA trafikanter.

När man struntar i det så slår man särskilt hårt mot oss motorcyklister.
När man istället sätter upp dödsräcken vid sidan av vägen slår man dubbelt så hårt mot oss motorcyklister.

När man dessutom - på vissa vägsträckor, ersätter uppsättning av viltstängsel med dessa förbannade sidoräcken så slår man tre gånger om mot just oss motorcyklister.


Medveten taktik?
...eller bara gränslös dumhet?
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Nollvision så som jag uppfattat den: Höj skatten så ingen har råd med bil, :jisses gör trafikmiljön omöjlig så ingen vågar köra där. :död







:hjälm
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ledsen - detta är en korspostning.
Jag skrev detta i "diskussionstråden" precis nyss, men denna senaste olyckan är en perfekt illustration av hur Noll Vision diskriminerar vissa trafikantgrupper och gullar med andra.
Den hör verkligen hit eftersom den så tydligt illustrerar hur Noll Vision slår i verkligheten.




Citat från rapporttråden:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/95L1l/svar-krasch-med-motorcykel-pa-riksvag-40

Svår krasch med motorcykel på riksväg 40
En mc-förare har kraschat svårt på riksväg 40 i Ulricehamns kommun.
Ambulanshelikopter för mannen till sjukhus.
– Det är stopp i trafiken och långa köer i båda riktningarna, säger Christer Larsson, inre befäl Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Larmet om olyckan vid Ulricehamnstunneln kom vid 18.43 på lördagen.
– Mc-föraren färdades i riktning mot Jönköping. Strax efter tunneln kör han in i mitträcket, säger Christer Larsson på Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Föraren ska ha kastats över i motsatt körbana.
– Det är oklart skadeläge. Föraren är lastad i helikopter. Det är stopp i båda trafikriktningarna, säger Christer Larsson.
– Räddningstjänsten och polisen är fortfarande på plats. Det är långa köer i båda riktningarna.
Enligt räddningstjänsten rör det sig om en singelolycka.


Vad kan ha föranlett olyckan?
Några sekunders ouppmärksamhet?
Sidvind nere mot svackan till?
Ett fåfängt försök att botta en hoj i utförlöpan...?

Ingen vet - mer än att det hände längs en av Trafikverkets allra senast öppnade motorvägsstumpar.
Projekterad och byggd inom ramen för Noll Vision - och med räcken som INTE hjälper en motorcyklist.

De senaste åren har tyvärr motorcyklister varit de som "invigt" Bilistverkets nya vägsträckningar, och har blivit allvarligt skadade eller omkommit först av alla - mot just vägräckena.
Italienaren som råkade köra på en grävling vid Gerum på den bara några veckor gamla E6an dog mot räcken som hade helt fel utformning:

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/körde-på-grävling-mc-förare-avled-1.119461


Men, just förbifarten kring Ulricehamn har redan skördat liv - och då från en annan av alla de trafikantgrupper som inte tillåts att inlemmas i Noll Vision:
den tunga trafiken!

680.jpg


http://www.expressen.se/gt/allvarlig-olycka-med-lastbil-pa-riksvag/

Jag har inte kollat på efterspelet kring denna olycka. Plötslig sjukdom kan ha initierat olyckan, men de otillräckliga och feldimensionerade räckena förvärrade utgången genom att tack vare felaktigt navföljarhöjd agera fälleben och välta ner lastbilen på motsatta sidans dike.


Nybyggda vägar, som borde vara de säkraste av dem alla.
Vad hände med det vackra snacket om att "man skall kunna göra fel utan att dö"?

Sanningen är den att Noll Vision endast inriktar sig på att skydda bilister från andra bilister.
Alla andra trafikantgrupper får stå tillbaka, och får dessutom bära alla nackdelar av att bilister tillåts göra fel efter fel utan vare sig påföljd eller konsekvenser.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Om vägen var relativt ny kan det ju ha varit snorhalt. Friktionsmätning verkar det ju inte vara så noga med.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En 53-årig man var med om en svår mc-olycka på riksväg 55, vid lunchtid.
Enligt polisen kraschade mannen in i vajerräcket.
Akademiska sjukhuset i Uppsala uppgav senare att mannen dött av skadorna.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
@bluesoul: Vägen var relativ ny, men inte så ny.

Det är något med motorvägen förbi Ulricehamn. Lockande att ha fart. Men det är något lurigt så man känner i efterhand att man kanske borde har släppt lite på gasen.

Jag håller med att nollvision inte går ihop med vajerräcken. I Sverige är MC förare så få att gruppen med MC förare inte direkt blir ett mål i arbete.
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ledsen - detta är en korspostning.
Jag skrev detta i "diskussionstråden" precis nyss, men denna senaste olyckan är en perfekt illustration av hur Noll Vision diskriminerar vissa trafikantgrupper och gullar med andra.
Den hör verkligen hit eftersom den så tydligt illustrerar hur Noll Vision slår i verkligheten.




Citat från rapporttråden:





Vad kan ha föranlett olyckan?
Några sekunders ouppmärksamhet?
Sidvind nere mot svackan till?
Ett fåfängt försök att botta en hoj i utförlöpan...?

Ingen vet - mer än att det hände längs en av Trafikverkets allra senast öppnade motorvägsstumpar.
Projekterad och byggd inom ramen för Noll Vision - och med räcken som INTE hjälper en motorcyklist.

De senaste åren har tyvärr motorcyklister varit de som "invigt" Bilistverkets nya vägsträckningar, och har blivit allvarligt skadade eller omkommit först av alla - mot just vägräckena.
Italienaren som råkade köra på en grävling vid Gerum på den bara några veckor gamla E6an dog mot räcken som hade helt fel utformning:

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/körde-på-grävling-mc-förare-avled-1.119461


Men, just förbifarten kring Ulricehamn har redan skördat liv - och då från en annan av alla de trafikantgrupper som inte tillåts att inlemmas i Noll Vision:
den tunga trafiken!

680.jpg


http://www.expressen.se/gt/allvarlig-olycka-med-lastbil-pa-riksvag/

Jag har inte kollat på efterspelet kring denna olycka. Plötslig sjukdom kan ha initierat olyckan, men de otillräckliga och feldimensionerade räckena förvärrade utgången genom att tack vare felaktigt navföljarhöjd agera fälleben och välta ner lastbilen på motsatta sidans dike.


Nybyggda vägar, som borde vara de säkraste av dem alla.
Vad hände med det vackra snacket om att "man skall kunna göra fel utan att dö"?

Sanningen är den att Noll Vision endast inriktar sig på att skydda bilister från andra bilister.
Alla andra trafikantgrupper får stå tillbaka, och får dessutom bära alla nackdelar av att bilister tillåts göra fel efter fel utan vare sig påföljd eller konsekvenser.



Det har framkommit att den allvarligt skadade föraren utanför Ulricehamn saknade - HÄPP! - körkort för MC.

Ingen jätteöverraskning, faktiskt. Tyvärr ett rätt typisk scenario för en icke utbildad, ej behörig förare vars MC-erfarenhet ofta baseras på sådant man sett i CGI-dopade actionfilmer.

Men, nu inträffar något intressant, i noll visions-anda:

Att denna - och alltför många andra svårt skadade eller omkomna MC-förare saknar behörighet för sitt fordon är inget problem.

Inte enligt Trafikverket.

Inte enligt Trafikverket, som leder arbetet i den speciella taskforce som är sammansatt för att tackla MC-DÖDEN! som det brukar heta i kvällspressen.

Polisen är med som en part, andra medlemmar är STR; Sveriges Trafikskolors Riksförbund och - tack och lov: SMC.

Men, Trafikverket styr.
...och dom säger att (brist på) körkortsbehörighet inte är ett problem.
Punkten diskuteras inte. Det är hastigheten som måste ner. Om folk sedan är utbildade på fordonet eller ej spelar ingen roll. Enligt Trafikverket.

De senaste 5 åren på raken har antalet omkomna på MC som saknat behörighet legat kring 30% av totalen. Skrämmande siffror!
...för alla utom Trafikverket.

Av nyhetsrapporteringen att döma så hamnar vi där någonstans i år igen.
Men ingen gör något. Körkortsbehörighet är inte ett ämne som diskuteras hos Trafikverket.

SMC är så klart tydligt emot detta synsätt - vi aktiva vet hur viktigt det är med utbildning, förståelse för sitt fordon och vidareutbildning därtill.

Polisen? Tja... Deras problem är väl snarast att om dom höjer rösten i ämnet så landar babyn i deras knä. Det blir dom som isf skall effektuera utökade körkortskontroller - med ofrånkomliga polisjakter, olyckor och tidningsrubriker som följd.
Ur ett resurs- och media/opinionsperspektiv kan man knappast kritisera dem för att huka sig i bänkarna och inte dra på sig eld.
Men är det rätt? Är det riktigt att sitta med i en åtgärdsgrupp mot MC-olyckor och tänka mer på konsekvensen för den egna organisationen, än ämnet man egentligen skall avhandla?

Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!

Det är politiska beslut som Trafikverket legat bakom och drivit igenom som lett till den nuvarande anarkin ute på våra vägar. Den ensidiga satsningen på kameraskåp har gått ut över polisens riktiga övervakning av vår trafik. Kom ihåg att stora summor årligen har omdirigerats från polisen till Trafikverket för att sätta upp kameror som ENDAST kan mäta hastighet, men bara i sällsynta fall även lagföra någon.


Trafikverket har skapat situationen med dagens laglöshet på våra vägar.
Plundrat polisen på resurser, men tar inget ansvar för att återställa det man förstört.
Det kommer att kosta miljarder att återställa ordningen på de svenska vägarna till något som kan mäta sig med 1995. Är det inte dags för polisen att börja ifrågasätta kejsarens klädedräkt?
Att jamsa med när Trafikverket hävdar att utbildning och behörighet inte är viktigt är en skam för polisen!


...och STR då? Att gå till möte efter möte och få förklarat för sig att det man arbetar med är oviktigt och inte spelar någon roll för olycksutfallet är ju så dumt så att klockorna stannar.
Vad gör man ens där, på mötena? Agerar rundningsmärke? Dörrmatta...?
Stå upp för dom ni är och det ni gör!


Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!


Säg det med hög och klar stämma. Ni har SMC bakom er, och givetvis polisen också - annars omyndigförklarar dom sig själva. Vad skall Trafikverket säga då?


Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!



Något annat som inte är något problem enligt Trafikverket är dödsräckena dom sätter upp.
Mer räcken och lägre fart - det är det hittills enda vi sett från Trafikverket.
Nu har man inte ens snuttefilten "30-listan" att gosa med längre - "30-listan" där 20 punkter ältade hastighet i olika former och INGEN punkt behandlade behörighet på något realistiskt vis.

INGEN punkt på denna famösa lista tog heller upp problematiken med dödsräcken.
Utan att ha någon officiell statistik att grunda mig på så känns det som andelen räckesolyckor fortsätter att öka, även i år.
Ingen jätteekvation om man väljer att ta det som "död räkning": Mer dödsräcken uppsatta under året = fler döda oskyddade trafikanter. Easy as a pancake. En duktig tivolibjörn med ring i nosen kan räkna ut sambandet.
Trafikverket...? Well...


För att knyta ihop säcken med hjälp av den allvarligt skadade snubben i Ulricehamnsbacken:

Vad var det egentliga problemet?

*Att han inte visste vad han gjorde?
*Att han körde för fort?
*Att räcket på den nybyggda vägen var helt olämpligt för sin uppgift?

Självklart är det en kombination av alla tre faktorer, men - Trafikverket:
Hur hade killen klarat kraschen med vajerräcket i lagliga 110 km/h?

En förare som aldrig borde varit ute i trafiken kraschar in i ett räcke som aldrig skulle varit uppsatt.

Hur tycker ni arbetet går, Trafikverket?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om bristen på körkort inte är nåt problem så kan vi väl följaktligen ta bort körkortskravet för MC. Och kanske även mopedkörkortet kan avskaffas?

SMC kan väl driva på den fråga?
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om bristen på körkort inte är nåt problem så kan vi väl följaktligen ta bort körkortskravet för MC. Och kanske även mopedkörkortet kan avskaffas?

SMC kan väl driva på den fråga?

Ja, det är ju konsekvensen av hur Trafikverket resonerat hittills - och tyvärr symptomatiskt för mycket annat i samhället: sänk kraven tills dom matchar den sämst lämpade.
Alla skall med... ...om dom så skall dö på kuppen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag trodde det var "Anna ska med"...?
 

Bifogat

  • annaskamed.jpg
    annaskamed.jpg
    135.2 KB · Visningar: 63

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det har framkommit att den allvarligt skadade föraren utanför Ulricehamn saknade - HÄPP! - körkort för MC.

Ingen jätteöverraskning, faktiskt. Tyvärr ett rätt typisk scenario för en icke utbildad, ej behörig förare vars MC-erfarenhet ofta baseras på sådant man sett i CGI-dopade actionfilmer.

Men, nu inträffar något intressant, i noll visions-anda:

Att denna - och alltför många andra svårt skadade eller omkomna MC-förare saknar behörighet för sitt fordon är inget problem.

Inte enligt Trafikverket.

Inte enligt Trafikverket, som leder arbetet i den speciella taskforce som är sammansatt för att tackla MC-DÖDEN! som det brukar heta i kvällspressen.

Polisen är med som en part, andra medlemmar är STR; Sveriges Trafikskolors Riksförbund och - tack och lov: SMC.

Men, Trafikverket styr.
...och dom säger att (brist på) körkortsbehörighet inte är ett problem.
Punkten diskuteras inte. Det är hastigheten som måste ner. Om folk sedan är utbildade på fordonet eller ej spelar ingen roll. Enligt Trafikverket.

De senaste 5 åren på raken har antalet omkomna på MC som saknat behörighet legat kring 30% av totalen. Skrämmande siffror!
...för alla utom Trafikverket.

Av nyhetsrapporteringen att döma så hamnar vi där någonstans i år igen.
Men ingen gör något. Körkortsbehörighet är inte ett ämne som diskuteras hos Trafikverket.

SMC är så klart tydligt emot detta synsätt - vi aktiva vet hur viktigt det är med utbildning, förståelse för sitt fordon och vidareutbildning därtill.

Polisen? Tja... Deras problem är väl snarast att om dom höjer rösten i ämnet så landar babyn i deras knä. Det blir dom som isf skall effektuera utökade körkortskontroller - med ofrånkomliga polisjakter, olyckor och tidningsrubriker som följd.
Ur ett resurs- och media/opinionsperspektiv kan man knappast kritisera dem för att huka sig i bänkarna och inte dra på sig eld.
Men är det rätt? Är det riktigt att sitta med i en åtgärdsgrupp mot MC-olyckor och tänka mer på konsekvensen för den egna organisationen, än ämnet man egentligen skall avhandla?

Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!

Det är politiska beslut som Trafikverket legat bakom och drivit igenom som lett till den nuvarande anarkin ute på våra vägar. Den ensidiga satsningen på kameraskåp har gått ut över polisens riktiga övervakning av vår trafik. Kom ihåg att stora summor årligen har omdirigerats från polisen till Trafikverket för att sätta upp kameror som ENDAST kan mäta hastighet, men bara i sällsynta fall även lagföra någon.


Trafikverket har skapat situationen med dagens laglöshet på våra vägar.
Plundrat polisen på resurser, men tar inget ansvar för att återställa det man förstört.
Det kommer att kosta miljarder att återställa ordningen på de svenska vägarna till något som kan mäta sig med 1995. Är det inte dags för polisen att börja ifrågasätta kejsarens klädedräkt?
Att jamsa med när Trafikverket hävdar att utbildning och behörighet inte är viktigt är en skam för polisen!


...och STR då? Att gå till möte efter möte och få förklarat för sig att det man arbetar med är oviktigt och inte spelar någon roll för olycksutfallet är ju så dumt så att klockorna stannar.
Vad gör man ens där, på mötena? Agerar rundningsmärke? Dörrmatta...?
Stå upp för dom ni är och det ni gör!


Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!


Säg det med hög och klar stämma. Ni har SMC bakom er, och givetvis polisen också - annars omyndigförklarar dom sig själva. Vad skall Trafikverket säga då?


Självklart har utbildning och behörighet betydelse för olycksstatistik!



Något annat som inte är något problem enligt Trafikverket är dödsräckena dom sätter upp.
Mer räcken och lägre fart - det är det hittills enda vi sett från Trafikverket.
Nu har man inte ens snuttefilten "30-listan" att gosa med längre - "30-listan" där 20 punkter ältade hastighet i olika former och INGEN punkt behandlade behörighet på något realistiskt vis.

INGEN punkt på denna famösa lista tog heller upp problematiken med dödsräcken.
Utan att ha någon officiell statistik att grunda mig på så känns det som andelen räckesolyckor fortsätter att öka, även i år.
Ingen jätteekvation om man väljer att ta det som "död räkning": Mer dödsräcken uppsatta under året = fler döda oskyddade trafikanter. Easy as a pancake. En duktig tivolibjörn med ring i nosen kan räkna ut sambandet.
Trafikverket...? Well...


För att knyta ihop säcken med hjälp av den allvarligt skadade snubben i Ulricehamnsbacken:

Vad var det egentliga problemet?

*Att han inte visste vad han gjorde?
*Att han körde för fort?
*Att räcket på den nybyggda vägen var helt olämpligt för sin uppgift?

Självklart är det en kombination av alla tre faktorer, men - Trafikverket:
Hur hade killen klarat kraschen med vajerräcket i lagliga 110 km/h?

En förare som aldrig borde varit ute i trafiken kraschar in i ett räcke som aldrig skulle varit uppsatt.

Hur tycker ni arbetet går, Trafikverket?



Men, tyvärr, allvarligt är detta faktiskt vad Noll Vision går ut på...

Att, när en olycka sker, konsekvenserna av olyckan inte ska betyda död eller allvarlig skada, mer än 10% bestående invaliditet. Inte minska antalet olyckor. :huvet

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/
Utgångspunkten för Nollvisionen är det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.

För bilister förstås, inte för oss på två hjul men det vet vi sedan 20 år. Och konsekvenserna av en olycka blir ju inte värre för att den inblandade saknar behörighet och kunskap att vara i trafiken. Däremot ökar risken för allvarliga konsekvenser med högre hastighet. Därför kan de faktiskt strunta i körkortet. Etiskt ställningstagande? :va

Om det inte är alkohol inblandat för då dj... Det måste stoppas i trafiken! Att mobilanvändning och trötthet ger samma konsekvenser, sämre reaktionstid och omdöme tas det ingen hänsyn till, bara det inte sker över skyltad hastighet!:huvet

I min värld är en trött mobilanvändare lika allvarlig som en fyllskalle. Konsekvenserna för mig blir inte annorlunda...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men, tyvärr, allvarligt är detta faktiskt vad Noll Vision går ut på...

Att, när en olycka sker, konsekvenserna av olyckan inte ska betyda död eller allvarlig skada, mer än 10% bestående invaliditet. Inte minska antalet olyckor. :huvet

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/
Utgångspunkten för Nollvisionen är det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.

För bilister förstås, inte för oss på två hjul men det vet vi sedan 20 år. Och konsekvenserna av en olycka blir ju inte värre för att den inblandade saknar behörighet och kunskap att vara i trafiken. Däremot ökar risken för allvarliga konsekvenser med högre hastighet. Därför kan de faktiskt strunta i körkortet. Etiskt ställningstagande? :va

Om det inte är alkohol inblandat för då dj... Det måste stoppas i trafiken! Att mobilanvändning och trötthet ger samma konsekvenser, sämre reaktionstid och omdöme tas det ingen hänsyn till, bara det inte sker över skyltad hastighet!:huvet

I min värld är en trött mobilanvändare lika allvarlig som en fyllskalle. Konsekvenserna för mig blir inte annorlunda...

Just den aspekten i nollvisionen tycker jag faktiskt är rätt vidrig.

Det är inget problem om jag utan körkort sätter mig i en förstärkt plogbil och plöjer genom köerna på Essingeleden i rusningstrafik samtidigt som jag pratar i mobiltelefonen så länge som det inte går fortare än hastighetsgränsen. Och det har ingen betydelse om det leder till att 100 personer hamnar på intensinvvårdsavdelning i 6 månader heller. Så länge alla blir återställda till minst 90%.
Det är inget problem om jag sitter på motorväg och byter fil utan att se mig för eller använda blinkers och sedan prejar in någon i räcket så länge som ingen blir mer än 10% invalid.

Jag tycker att det är helt sjukt att det inte finns något fokus på att undvika olyckor så att folk slipper hamna på sjukhus.

Och en av dom olyckliga konsekvenserna är ju som du säger att eftersom man omfördelat resurser så att polisen har mindre resurser medan fartkamerorna får mer så blir det allt svårare att fånga upp sådant som faktiskt innebär risker i trafiken. Som folk utan körkort eller förare som på olika sätt beter sig djäkligt illa i trafiken.

Jag tycker mig se en rätt tydlig trend som en följd av det. Det är betydligt slappare vad gäller användande av blinkers i trafiken och det är rent allmänt fruktansvärt slappt vad gäller att bete sig på ett sätt som är förutsägbart och hänsynsfullt i trafiken. Det tycker jag är djupt olyckligt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag håller fullständigt med dig. Antalet olyckor behöver inte minskas. Misär för oss på två hjul... :huvet

Det finns inget om att minska antalet olyckor bara att konsekvenserna inte innebär död eller svårt skadad. Därför måste hastighet, hastighet, hastighet sänkas... :fakta
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top