Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.
Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn?
Jag minns bara den skotska fiskaren som i en intervju var så lycklig över Brexit!Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...
De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?
Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
Här finns dom bara utanför byarna. Har aldrig sett en som går in i eller igenom ett samhälle.Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.
Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn?
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?Varje år råkar tusentals patienter ut för infektioner orsakade av sjukvården. En av tio på en vanlig vårdavdelning drabbas. Att komma till rätta med problemet har visat sig vara svårt.
– Sjukvård är i grunden en högriskverksamhet, vårdmiljön är smutsig, konstaterar Robin Razmi, infektionsläkare och biträdande smittskyddsläkare i Gävleborg.
Det kallas VRI, vårdrelaterade infektioner, och ses som ett av de största hoten mot patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården.
Det handlar om patienter som vid kontakt med sjukvården ådrar sig till exempel urinvägsinfektioner, sårinfektioner eller infektioner orsakade av behandling med starka läkemedel.
Cirka 50 000 patienter per år råkar ut för VRI i Sverige. I cirka 1 500 fall leder infektionen till döden. Infektionerna orsakar också stora kostnader för vården och samhället. Varje infektion beräknas kosta i genomsnitt 165 000 kronor för hälso- och sjukvården.
Att försöka minska förekomsten av VRI har länge stått högt på regionernas dagordning. Men några större förbättringar har inte kunnat uppnås. I Region Gävleborg visar de mätningar som görs att 9-10 procent av de inneliggande patienterna har en vårdrelaterad infektion. Så har det sett ut de senaste åren och det är ungefär i nivå med övriga landet.
Robin Razmi, infektionsläkare på Gävle sjukhus och biträdande smittskyddsläkare i Gävleborg, menar att läget ändå inte är så illa som det kan verka.
– Egentligen är det en framgång att de vårdrelaterade infektionerna inte ökar. Med tanke på att demografin förändras kontinuerligt och att våra patienter blir äldre och äldre och sjukare och sjukare hade man kunnat förvänta sig en ökning. Nu ligger vi ganska stationärt och det är på sätt och vis positivt även om vi givetvis måste fortsätta jobba för att få till en minskning, säger han.
Sverige har har större problem med VRI i sjukvården än de flesta andra europeiska länder, enligt en rapport som kom i våras. Vad det beror på är oklart.
– Det är svårt att göra jämförelser eftersom sjukvårdssystemen är så pass olika. En förklaring kan vara att vi i Sverige ligger lågt när det gäller vårdplatser. Vi har troligen sjukare patienter på våra avdelningar än man har på många andra håll i Europa. Då ökar också risken för VRI, säger Robin Razmi.
Här är återigen ett exempel på hur man felfokuserar när man ska rädda liv: https://www.gd.se/2025-01-02/sjuk-av-sjukvarden-tusentals-drabbas/
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?
Och i ärlighetens namn, jag tar nog hellre ner skylten i en trafikolycka än i en utdragen infektionssjukdom, lidandet borde vara betydligt mycket mer utdraget av en infektionssjukdom
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?
Ja, jag måste också säga att ”bygdevägen” som AVANcerar genom den byn definitivt har sänkt hastigheten OCH medfört ökad säkerhet för gående/cyklister/hästar osv som också är vanliga. Men den hindrar på inget sätt tex snöröjning, ambulans eller räddningstjänst.Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.
Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn?
Om man besökt vårdinrättningar i tex Grekland eller Spanien så tror jag inte att man tycker att svenska är smutsigare.I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.
Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…
Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Inget konstigt. Dom skitigaste toaletter jag sett sedan Afrika på 1970-talet fanns vid mitt besök på Malmö Allmänna sjukhus (med en närstående) Ryggoperationsavdelningen för mindre än 10 år sedan.Här är återigen ett exempel på hur man felfokuserar när man ska rädda liv: https://www.gd.se/2025-01-02/sjuk-av-sjukvarden-tusentals-drabbas/
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?
Och i ärlighetens namn, jag tar nog hellre ner skylten i en trafikolycka än i en utdragen infektionssjukdom, lidandet borde vara betydligt mycket mer utdraget av en infektionssjukdom
Och ja, användningen av antibiotika ser helt annorlunda ut i Sverige än i många andra länder, så även problemet med resistenta bakterier.
Antibiotikaresistens är ett stort problem. Redan idag dör det dubbelt så många av antibiotikaresistens som i trafiken i Sverige. På sikt kan problemet bli enormt eller till och med existentiellt ifall det blir en allvarlig pandemi med en resistent bakterie.
I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.
Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…
Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Nä, men man kanske ska jämföra Sverige med Finland och Norge, och då ser det kanske inte alltid så smaskens ut.Om man besökt vårdinrättningar i tex Grekland eller Spanien så tror jag inte att man tycker att svenska är smutsigare.
Däremot kan det som vanligt handla om äldrevården och bristande rutiner pga underbemanning, orutinerade vikarier osv. Och ja, användningen av antibiotika ser helt annorlunda ut i Sverige än i många andra länder, så även problemet med resistenta bakterier.
Den mesta antibiotikan går ju till djuruppfödning vad jag förstått.I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.
Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…
Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Vad tänkte du? Att det skiljer sig åt mellan Sverige, Norge och Finland avseende hygien på sjukhus?Nä, men man kanske ska jämföra Sverige med Finland och Norge, och då ser det kanske inte alltid så smaskens ut.
Kom på jag har en bild fr¨n Danderyds Sjukhus View attachment 508661
En elak story, från verkliga danska livet!..
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer...
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |