Noll vision - i praktiken

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Måla bredare vägren och du kan skjuta upp underhållet tills förfallet når in till den nya smalare körbanan. Känns som det är så dom tänkt runt här.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.

Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, att det skulle ligga trafiksäkerhet bakom är nog ganska osannolikt, det är nog helt korrekt ekonomiska frågor som styr, men som döljs i grundlösa påståenden om trafiksäkerhet.

Varför inte köra samma koncept på motorvägar, inga filer, kör där det känns bra, och strukturera upp om det blir mycket trafik.
Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.

Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?

Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D

Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...

De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?

Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kanske är den approachen man måste ha för att nå fram...? Min erfarenhet är annars att detta ställe nog är ett av de mest "god dag yxskaft" ställen jag någonsin kommit i kontakt med...

De har ju till exempel någon sorts telefonnummer för att felanmäla vägar och jag har använt det flera gånger för några år sedan, för att anmäla när den där jävla snabelbilen lämnar stora högar med grus och lim efter sig. Ingen som helst åtgärd eller ens en reaktion...Men det kanske är mitt eget fel att jag håller en HASTIGHET som är högre än noll på en väg de har varit snälla nog att RENOVERA...?

Nä, ska man summera er debatt ovan så är rätt svar att gå ur EU så fort det bara går. Medlemskapet innebär ju en rad uppenbara nackdelar som varken svenska privatpersoner, politiker eller tjänstemän kan påverka. Vi blir påtvingade en massa skit som vi inte vill ha och vi kan inte göra något åt det, oavsett vem vi röstar till Bryssel. Att föda syd- och östeuropa, genuint lågintelligenta franska bönder och dolska belgare för vad då...? Att tappa sin egen skog, tvingas skrota sin veteranbil och snart bli häktad för ett sketet slip-on...?
Jag minns bara den skotska fiskaren som i en intervju var så lycklig över Brexit!

-Nu får jag äntligen fiska hur mycket som helst utan de jävla EU-kvoterna!
-Okej, men vem ska du sälja fisken till när ni inte får vara med i den interna handelszonen?
-Öh... tja...int vet jag... japanerna kanske?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.

Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?

Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D
Här finns dom bara utanför byarna. Har aldrig sett en som går in i eller igenom ett samhälle.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här är återigen ett exempel på hur man felfokuserar när man ska rädda liv: https://www.gd.se/2025-01-02/sjuk-av-sjukvarden-tusentals-drabbas/

Varje år råkar tusentals patienter ut för infektioner orsakade av sjukvården. En av tio på en vanlig vårdavdelning drabbas. Att komma till rätta med problemet har visat sig vara svårt.
– Sjukvård är i grunden en högriskverksamhet, vårdmiljön är smutsig, konstaterar Robin Razmi, infektionsläkare och biträdande smittskyddsläkare i Gävleborg.

Det kallas VRI, vårdrelaterade infektioner, och ses som ett av de största hoten mot patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården.
Det handlar om patienter som vid kontakt med sjukvården ådrar sig till exempel urinvägsinfektioner, sårinfektioner eller infektioner orsakade av behandling med starka läkemedel.

Cirka 50 000 patienter per år råkar ut för VRI i Sverige. I cirka 1 500 fall leder infektionen till döden. Infektionerna orsakar också stora kostnader för vården och samhället. Varje infektion beräknas kosta i genomsnitt 165 000 kronor för hälso- och sjukvården.

Att försöka minska förekomsten av VRI har länge stått högt på regionernas dagordning. Men några större förbättringar har inte kunnat uppnås. I Region Gävleborg visar de mätningar som görs att 9-10 procent av de inneliggande patienterna har en vårdrelaterad infektion. Så har det sett ut de senaste åren och det är ungefär i nivå med övriga landet.
Robin Razmi, infektionsläkare på Gävle sjukhus och biträdande smittskyddsläkare i Gävleborg, menar att läget ändå inte är så illa som det kan verka.
– Egentligen är det en framgång att de vårdrelaterade infektionerna inte ökar. Med tanke på att demografin förändras kontinuerligt och att våra patienter blir äldre och äldre och sjukare och sjukare hade man kunnat förvänta sig en ökning. Nu ligger vi ganska stationärt och det är på sätt och vis positivt även om vi givetvis måste fortsätta jobba för att få till en minskning, säger han.

Sverige har har större problem med VRI i sjukvården än de flesta andra europeiska länder, enligt en rapport som kom i våras. Vad det beror på är oklart.
– Det är svårt att göra jämförelser eftersom sjukvårdssystemen är så pass olika. En förklaring kan vara att vi i Sverige ligger lågt när det gäller vårdplatser. Vi har troligen sjukare patienter på våra avdelningar än man har på många andra håll i Europa. Då ökar också risken för VRI, säger Robin Razmi.
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?

Och i ärlighetens namn, jag tar nog hellre ner skylten i en trafikolycka än i en utdragen infektionssjukdom, lidandet borde vara betydligt mycket mer utdraget av en infektionssjukdom :(
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här är återigen ett exempel på hur man felfokuserar när man ska rädda liv: https://www.gd.se/2025-01-02/sjuk-av-sjukvarden-tusentals-drabbas/


Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?

Och i ärlighetens namn, jag tar nog hellre ner skylten i en trafikolycka än i en utdragen infektionssjukdom, lidandet borde vara betydligt mycket mer utdraget av en infektionssjukdom :(


Nope, inte trafikolycka för min del.
Min död skulle bli en statistiksiffra som ligger till grund för mer knasiga åtgärder mot er andra, och dessutom skulle jag gräma ihjäl mig över eftermälet: "Han körde som en idiot hela livet, men vi trodde nog att han hade koll. Men - se där: efter 50 år i trafiken så dog han! Det gäller att hålla hastigheten, tänk på det..."

Blä!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?

I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.

Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…

Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enligt folk på TRV som jag har pratat med så finns det en trafiksäkerhetshöjande åtgärd med bygdeväg och det är att det körs betydligt saktare med automatik genom byn. Vi har en by utanför Luleå där de var först med det här och hastigheten genom byn har sjunkit drastiskt. Vi har inte så många kurviga vägar häromkring och den här byn ligger precis efter en av dessa så det är mycket trafik på sommaren. Jag kan förstå de boende när det vrålar förbi hojar och snabba bilar 100 gånger genom byn varje dag, att de blir less.
Den här enkla åtgärden har faktiskt haft effekt vilket i det långa loppet innebär mindre risk för samma debatt som i Tyskland med vägar stängda för MC och/eller hårdare krav på buller.

Över hela världen men mest i europa så blir det hårdare och hårdare regler för oss som gillar att köra hoj. Stängda vägar, förbud för MC, hårdare krav och kontroller på buller, beslagtagna fordon, tuffare krav på besiktningen och så vidare.
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer hit också, snabbare än vad det gjort hittills.
Vi kan skrika oss blå för att TRV tar idiotiska beslut men glöm inte att de styrs av politiker och politikerna styrs av Svensson och Svensson tycker att motorcyklister är ett otyg som borde förbjudas. Ju bättre vi är på att sköta oss och följa reglerna (nåja) desto längre tid har vi framför oss med den här friheten, kan vi inte värna om det tillsammans?

Alatalo, vad säger du om att vi åker till TRV i Luleå och sjunger "Kumbaya" i lobbyn? :D
Ja, jag måste också säga att ”bygdevägen” som AVANcerar genom den byn definitivt har sänkt hastigheten OCH medfört ökad säkerhet för gående/cyklister/hästar osv som också är vanliga. Men den hindrar på inget sätt tex snöröjning, ambulans eller räddningstjänst.

Det finns sämre åtgärder/icke åtgärder att skälla på i så fall. Tex snabelbil som lämnar lös fyllning överallt där det inte skall finnas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.

Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…

Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Om man besökt vårdinrättningar i tex Grekland eller Spanien så tror jag inte att man tycker att svenska är smutsigare.

Däremot kan det som vanligt handla om äldrevården och bristande rutiner pga underbemanning, orutinerade vikarier osv. Och ja, användningen av antibiotika ser helt annorlunda ut i Sverige än i många andra länder, så även problemet med resistenta bakterier.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här är återigen ett exempel på hur man felfokuserar när man ska rädda liv: https://www.gd.se/2025-01-02/sjuk-av-sjukvarden-tusentals-drabbas/


Vi har alltså ca 6 gånger fler som dör av infektioner i svensk sjukvård än i trafiken, och med kostnader på 8,2 miljarder! Men vad fokuserar man på? Hur mycket syns såna här dödsfall i media?

Och i ärlighetens namn, jag tar nog hellre ner skylten i en trafikolycka än i en utdragen infektionssjukdom, lidandet borde vara betydligt mycket mer utdraget av en infektionssjukdom :(
Inget konstigt. Dom skitigaste toaletter jag sett sedan Afrika på 1970-talet fanns vid mitt besök på Malmö Allmänna sjukhus (med en närstående) Ryggoperationsavdelningen för mindre än 10 år sedan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Antibiotikaresistens är ett stort problem. Redan idag dör det dubbelt så många av antibiotikaresistens som i trafiken i Sverige. På sikt kan problemet bli enormt eller till och med existentiellt ifall det blir en allvarlig pandemi med en resistent bakterie.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och ja, användningen av antibiotika ser helt annorlunda ut i Sverige än i många andra länder, så även problemet med resistenta bakterier.
Antibiotikaresistens är ett stort problem. Redan idag dör det dubbelt så många av antibiotikaresistens som i trafiken i Sverige. På sikt kan problemet bli enormt eller till och med existentiellt ifall det blir en allvarlig pandemi med en resistent bakterie.

Det räcker ju med att titta på det där TV-programmet som följer den svenska tullen så förstår man varför Sverige inom kort kommer att ha samma problem och varför mänskligheten till slut kommer att utrotas av resistenta bakterier...

Jag har vid några tillfällen slötittat på några enstaka avsnitt innan jag somnar och jag tror att i varje avsnitt hade man stoppat minst en återvändande "hemlandsturist" med resväskor proppfulla med antibiotika och andra mediciner. De får naturligtvis inte ta med sig detta in i Sverige och de blir då väldigt upprörda och gapar och skriker om att tullarna är rasister, något elakt om tullarnas mammor och att dessa mediciner minsann kan köpas öppet på gatan utan recept i Ankara / Bagdad / Beirut / Dubai / Hurgada / Teheran eller XXX (där XXX = valfri håla sydost om EU's yttre gräns).

De tullarna stoppar är naturligtvis bara en bråkdel av de som sysslar med samma saker.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.

Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…

Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Om man besökt vårdinrättningar i tex Grekland eller Spanien så tror jag inte att man tycker att svenska är smutsigare.

Däremot kan det som vanligt handla om äldrevården och bristande rutiner pga underbemanning, orutinerade vikarier osv. Och ja, användningen av antibiotika ser helt annorlunda ut i Sverige än i många andra länder, så även problemet med resistenta bakterier.
Nä, men man kanske ska jämföra Sverige med Finland och Norge, och då ser det kanske inte alltid så smaskens ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I artikeln beskrivs svensk sjukvård som ”smutsigare” än andra länder. Jag vet inte, men jag misstänker att en starkt bidragande orsak är att svenska läkare numera är synnerligen försiktiga med att använda antibiotika medans det nästan är tvärt om i sydeuropa.

Jag har själv upplevt det på plats. Redig förkylning och öroninflammation under en vintertest i Jerez. Lokal läkare skriver ut en monsterdos antibiotika, helt utan provtagning. Inget blir bättre. Söker vård på hemmaplan. Svensk läkare blir mycket upprörd. Provtagning visar att den spanska antibiotikan inte biter på det jag hade, men däremot slår ut en massa annat…

Som jag har förstått det så har man ju numera någon slags policy om att inte sätta in antibiotika förrän rätt antibiotika kan verifieras med provtagning. Vilket sannolikt fördröjer medicinering och riskerar liv jämfört med att skjuta från höften och samtidigt gödsla avloppsvattnet med antibiotika…
Den mesta antibiotikan går ju till djuruppfödning vad jag förstått.
Samtidigt har jag alltid tyckt det märkligt att till och med på sjukhus inte samla in urin och avföring från sjuka och bränna upp det istället för skicka det ut i avloppsvattnet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, men man kanske ska jämföra Sverige med Finland och Norge, och då ser det kanske inte alltid så smaskens ut.
Vad tänkte du? Att det skiljer sig åt mellan Sverige, Norge och Finland avseende hygien på sjukhus?

Vi har massor av sjukvårdspersonal som arbetar hela eller delar av året i de olika länderna, inklusive rätt många pendlare över gränserna. Jag har aldrig hört någon av dem säga (inklusive mina två systrar som arbetar på sjukhus i Norge) att det skulle vara skillnad, däremot i södra Europa…
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
Vi ser ju i tråden för böter i Danmark och andra länder att vi än så länge har det väldigt fritt i Sverige. Men ju mer vi tjafsar och beter oss, desto större är risken för att det kommer...
En elak story, från verkliga danska livet!

Du filmer din MC körning, visar att du ibland kör 100% fortare än det som skyltarna ger dig lov att köra, och för att kryddar kör du lite på bakhjul.

Sedan, publicerar du din MC video på Tiktok.

En polis ser din film, och skickar länken till åklagare, vilket medförde:
  • 40 dagar i finkan.
  • 45.000 SEK i bot
  • Konfiskation av MCn
  • Konfiskation av körkort
  • 8 års spärtid, innan möjlighet för nytt körkortsprov
  • Räkning på sakens kostnader
Domen, är från december - så just nu är det nog en del danska Superstars från sociala medier som svettas lite!

God fortsättning
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top