Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
hej
jag tycker max är 3 veckor när man köper nya grejjor från utlandet med tull o sånt
kompensation blir nog svårt men ett svar iallafall vad som händer tycker man inte skulle sitta fel
peter
Riktigt dåligt med sånt bemötande, man kan tycka att motospeeds kundkrets inte är den största och att de kanske ska vara mer rädd om sina kunder än så..![]()
Här kommer uppdateringen från helgen
Först i med pinnbultarna och dra åt med rätt moment, sen på med packningen. Vi gjorde ett stopp för att hitta TDC men jag skiter i den varianten, utan köper en förlängning till indikatorklockan istället.
Vi monterade toppen och drog åt bultarna i toppen med 83 nm, och sen vara det bara att trixa i kamaxlarna. Kamaxlarna kom på plats relativt enkelt, och det går säkert med lite tjockare packning men 0,075" är väldigt nära den gränsen.
105/105 ställas kamaxlarna normalt, men efter att ha läst lite så verkar några säga att man skall öka avgaskamaxelns grader vid turbomatningen. Greg cope har skrivit på APE:s tech sida att 112 grader kan vara lämpligt att köra med.
http://www.aperaceparts.com/cope.html
http://horsepowercalculators.net/su...r-tuning-through-cam-selection-and-cam-timing
View attachment 403889View attachment 403890View attachment 403891View attachment 403892
Jag fick tips av en väldigt duktig herre inom mc-trimning att man skulle ställa kammarna på ca 103(in)/108(ex)...
105/112 eller 103/108 gör väldigt lite med samma kamaxlar. Du flyttar maxvridet upp eller ner ca +/- 100 rpm. Kör hellre på den säkra sidan så att ventilerna håller sig långt bort från kolvarna som möjligt, dvs 105/112 istället för 103/108. Default för gsxr-kammarna är 104/103. Jag skulle lagt mig på 105/105 för enkelhetens skull med originalkammarna.
Tack Anders, ger ett högre gradantal på avgaskamaxeln en högre avgastemperatur?
Att öppna avgasventilen tidigare ger lite högre avgastemp. För att ta med det i beräkningarna (för avgasventilens skull) lär man ligga väldigt nära marginalen. Jag kör med 1.5 i anliggning (mot normal-race 1.0 mm) för låta ventilen kyla av sig bättre samt undvika det ökade slitaget som "race-anliggning" medför. Prestandanskillnad, well... själv kör jag hellre safe än sorry. Trasiga avgasventiler har jag bara sett genom förslitning, noll spel samt för klen blandning. Coola grabbar laddar fett.![]()
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |